مریخ نورد متحول کننده ناسا(DuAxle) می تواند به مکان هایی برود که دیگران فقط می توانند آرزو کنند

مریخ نورد جدید در حال توسعه در ناسا(DuAxle) خواهد توانست زمین های ناهموار را برخلاف هر مریخ نورد قبل از خود کشف کند.

DuAxle (مخفف dual-Axel) نام خود را می گیرد زیرا از ترکیبی از یک جفت مریخ نورد Axel دو چرخ تشکیل شده است . مریخ نورد Axel یک مریخ نورد ساده و دو چرخ است که دارای یک اتصال طولانی است و به وسیله نقلیه بزرگتری متصل می شود و با پایین آمدن به داخل دهانه هایی که دیگر مریخ نوردان قادر به کنترل آن نیستند ، مریخ نورد را تثبیت می کند. Axel مجهز به بازوی رباتیک است که می تواند نمونه ها را جمع آوری کند.

Axel ، نیمه جلوی مریخ نورد ، توانست همانطور که تیم انتظار داشت ، در اطراف شیب های تند و سنگلاخی مانور دهد.

DuAxel دو نوع از این مریخ نوردهای ابتکاری را با هم ترکیب می کند ، قسمت انتهایی آن مانند لنگر عمل می کند و قسمت جلویی آن جدا می شود تا زمین های ناهموار را کشف کند. وقتی DuAxel یک دهانه ، گودال ، دریچه یا سایر مناطق را پیدا کرد ، می تواند متوقف شود ، شاسی خود را پایین بیاورد و قبل از اینکه به دو قسمت جدا شود ، خود را روی زمین لنگر بیندازد. نیمه عقب مریخ نورد باقی مانده و نیمه جلویی آن جدا می شود ، با استفاده از یک اتصال بلند برای اتصال به لنگر خود و حفظ ثبات در حین کاوش ، استفاده می شود. پس از پایان می توان نیمه جلو را دوباره به عقب برد.

مریخ نورد جدید DuAxel ناسا به دو روبات تک محوره جدا می شود تا بتواند از شیب بسیار شیب دار برای مریخ نوردهای معمولی پایین بیاید.

پاییز گذشته ، مهندسان آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا این مریخ نورد را در صحرای موهاوی آزمایش کردند. یک تکنسین رباتیک در JPL ، در بیانیه ناسا گفت: “DuAxel عملکرد خوبی در این زمینه داشت ، و توانایی خود را برای نزدیک شدن به یک زمین چالش برانگیز و لنگر انداختن و سپس باز کردن مریخ نورد Axel بهم پیوسته نشان داد.”

در حالی که Axel دو چرخ انعطاف پذیری بیشتری در اکتشاف ایجاد می کند ، چهار چرخ سنتی روی مریخ نورد فضایی برای پیمایش قطعات بزرگ زمین در مدت زمان کوتاه ضروری است. بنابراین ، تیم شروع به ساخت نسخه ای از Axel کردند که می تواند برای یک هواپیمابر مورد استفاده قرار گیرد. اما ، آنها به زودی فهمیدند که اتصال به زمین به هواپیما یک نقطه ضعف را ایجاد می کند که باید در دقت فرود فوق العاده دقیق باشد. مریخ نورد آکسل باید در فاصله دور از دهانه ای باشد که دانشمندان می خواستند کشف کنند.

بنابراین ، DuAxel متولد شد. “پاتریک مکگری ، یک تکنسین رباتیک در JPL و DuAxel:” مزیت کلیدی DuAxel هنگامی مشخص می شود که عدم اطمینان از مکان فرود ، مانند آنچه در مریخ انجام می دهیم ، یا می خواهید به مکان جدیدی بروید تا با Axel تجمع کرده و به کاوش بپردازید. ” عضو تیم ، در بیانیه ناسا گفت. اساساً، DuAxel یک ربات متحول کننده است که برای اکتشافات سیاره ساخته شده است.

یکی از دانشمندان تیم گفت در حالی که DuAxel عمدتا با ذهنیت مریخ ایجاد شده است ، این ربات دسترسی به مناطق شدیدتر را که هنوز در منظومه شمسی کشف نشده اند – احتمالاً ماه ، عطارد و حتی برخی از جهان های یخی مانند قمر مشتری – اروپا ، باز می کند.

لورا کربر ، زمین شناس سیاره ای در JPL ، گفت که او مریخ نورد اکسل را “بسیار لذت بخش” می داند. DuAxel به جای محافظت از خود در برابر خطرات مانند سقوط یا واژگونی ، مانند مریخ نوردان قبلی ، برای مقاومت در برابر آنها طراحی شده است.

مریخ نورد هنوز در فضا آزمایش نشده است ، اما در حال حاضر منتظر است تا مقصد تعیین شود. همانطور که منتظر می مانند ، تیم DuAxel همچنان به تمرین و تکمیل فناوری خود ادامه می دهد.