حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توضیح پایان فیلم تنت (Tenet) با یک مدل سه بعدی

نوشته

3 سال قبل | 3 دیدگاه | سینما، فیلم

یک تحلیل سه‌بعدی جدید از صحنه سرنوشت‌‌ساز آخرین فیلم نولان می‌تواند به تماشگران کمک کند تا دست آخر بفهمند که در پایان فیلم چه اتفاقی رخ می‌دهد. توضیح پایان فیلم تنت (Tenet) با یک مدل سه بعدی را با هم در این مطلب خواهیم داشت.

توضیح پایان فیلم تنت

تنت (TENET) یکی از پیچیده ترین فیلم‌هایی است که چند وقت اخیر به نمایش درآمده است. تماشاگران بیشتر از هر فیلم دیگر نولان درانتهای آن سردرگم می‌شوند. این فیلم پس از تأخیرهای فراوان بالاخره تابستان اکران شد. بسیاری تماشاگران از صحنه‌های اکشن و روایت داستانی فیلم شگفت‌زده شده و چیزی از طرح نامفهوم و دیالوگ‌های گنگ اثر جدید نولان سردرنیاوردند. درست همانند نام فیلم، داستان فیلم را نیز می‌‌توان از سروته هردو به یک شکل دید. حتی صحنه‌های اکشن و موسیقی فیلم هم طوری طراحی و بازی شده که گویی همه چیز سروته در حال اجراست!

کریستوفر نولان کارگردانی است که تابحال اسکار روی خوش به او نشان نداده است. فیلم‌هایش نه جایزه بهترین فیلم و نه بهترین کارگردانی را برایش به ارمغان آورده، اما آثارش همواره محبوب تماشاگران بوده است. شاید قرار است او نیز به سرنوشت هیچکاک دچار شده و جایزه اسکاری به نامش ثبت نشود، اما درعوض او نیز مانند هیچکاک بعنوان کارگردانی مولف در یک ژانر برای همیشه در خاطرها بماند. استقبال همیشگی تماشاگران از فیلم‌های نولان گواه همین موضوع است.

نولان آغازگر سبکی نوظهور

وقتی نولان در سال ۲۰۰۰ فیلم یادآوری (Memento) را تنها درمدت بیست و پنج روز فیلمبرداری ساخت، نوید ظهور سبک جدید خودش که بیش از هرچیز گرد یک مفهوم می‌گشت را داد: زمان. موضوعی که بیش و پیش از هرچیز دیگر با آمدن نام نولان به ذهن خطور می‌کند زمان است. شگرد ویژه او برهم زدن روایت خطی در فیلم‌نامه و سروته تعریف کردن یک قصه است. این بار دیگر نولان به سیم آخر زده و همه چیز دیگر غیر از فیلم‌نامه را هم سروته کرده است. از موسیقی فیلم گرفته تا صحنه‌های اکشن آن! حتی فیلم اخیر او که حتی بازیگران نیز نتوانستند خط داستانی آن را بطور کامل بفهمند باز هم مورد استقبال تماشاگران اما این بار با چاشنی شگفتی و سردرگمی قرار گرفته است.

اکنون با انتشار نسخه بلوری فیلم، طرفداران آن فرصت پیدا کرده‌اند تا فیلم را چندین و چند بار به امید بازکردن گره‌های کور خط  داستانی دوباره ببینند. شاید نقطه اوج فیلم را بشود در لحظات پایانی آن در صحنه‌ای که به صحنه دریچه (Gate Scene) معروف شده پیدا کرد، جایی که پروتاگونیست (John David Washington) همراه ایوز (Aaron Taylo-Johnson) تلاش می‌کنند تا یکی از افراد ساتور (Kenneth Branagh) که قصد مسلح کردن بمب را دارد، را متوقف کنند.

مدل ۳ بعدی پایان فیلم Tenet را ببینید

حالا یکی از کاربران یوتیوب با زحمت فراوان با یک نرم‌افزار رندر سه‌بعدی صحنه حساس دروازه را بصورت انیمیشن بازسازی کرده تا بلکه تماشاگران بتوانند بکمک آن پی به برخی رازهای نهفته در فیلم ببرند. می‌توانید این فیلم را از لینک زیر در یوتیوب مشاهده کنید:

 

 

البته نباید انتظار داشته باشید که این ویدئو تمامی گره‌ها را برای شما باز کند، زیرا نولان این بار فیلم خود را بگونه‌ای از آب درآورده که تماشاگران خود باید بسیاری از نقاط خالی را پر کنند. حتی واشنگتن هم بااینکه به فیلم‌نامه نولان دسترسی داشت و با خود او نیز درتمامی طول مدت فیلمبرداری در ارتباط بود عنوان کرده که طرح فیلم او را بکلی گیج کرده است. شاید به دلیل همین پیچیدگی بیش از اندازه باشد که منتقدان نگاه ویژه‌ای که به برخی کارهای قبلی نولان داشتند را به این فیلم نداشتند.

شما فیلم تنت را دیده‌اید؟ نظرتان راجع‌به این فیلم چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hameds1

بنظر من پیچیدگی، غافلگیری یا گره های داستانی همیشه باید در خدمت داستان اصلی فیلم باشه. و وقتی خودشون بشن محور اصلی فیلم، کار خراب می شه. مثلا تو فیلم اینسپشن تمام پیچیدگی های خواب و واقعیت در خدمت داستان اصلی خیلی جذاب فیلم بود و باعث می شد ساعت ها به فیلم فکر کنی و تئوری های مختلف رو بررسی کنی تا ببینی بلخره چی شد. ولی ما تو تنت با یه مشت پیچیدگی سنگین روی یه داستان تو خالی مواجهیم، داستان اصلی به حدی آبکیه که خیلی ها مثل من اصلا پیچیدگی های فیلم براشون مهم نیست، اصلا جذابتی نداره که بخوان موشکافیشون کنن!

Milad7

فیلا تنت خیلی ذهن مخاطب را درگیر میکنه شاید خیلی از بیننده های معمولی نتونن باهاش ارتباط برقرار کنند

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
احمد کیایی