حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

15 فیلمی که لازم است دوبار آن‌ها را ببینید! (قسمت آخر)

اهمیت سینما بر تمام مردم دنیا ثابت شده و هنری با ارزش بسیار زیاد است. این هنر در سالیان قبل غنی تر از زمان حال بوده و تعداد آثار با ارزش بیشتری در فیلم‌هایی که سال ساخت آن‌ها کمی پیش‌تر است، یافت می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید…

سبک‌های مختلفی در سینمای امروز می‌بینیم، برخی از فیلم‌ها هستند که صرفاً جهت گذراندن وقت تماشاگر و سرگرمی وی کاربرد دارند و اساساً فایده‌ی دیگری ندارند. اینگونه فیلم‌ها معمولا نیازی به دقت در فضای فیلم توسط تماشاگر وجود ندارد و همچنین پیچیدگی خاصی نیز در داستان آن نخواهد یافت و صرفاً جهت گذراندن وقت اضافی و در اوقات فراغت تماشا می‌شوند. در این دسته از فیلم‌ها معمولاً از دست دادن قسمتی از فیلم نیز ممکن است مشکل خاصی در تماشای آن ایجاد نکند و می‌توانید بدون این‌که حس کنید چیزی را برای فهم و گرفتن ادامه‌ی داستان از دست دادید، به تماشای ادامه‌ی فیلم بپردازید.

اما از این دسته فیلم‌ها که بگذریم می‌رسیم به آثاری که مفهومی بسیار عمیق دارند و معمولاً برای گذراندن وقت آن‌ها را تماشا نخواهید کرد! در اینگونه فیلم‌ها باید توجه بسیاری به تک تک جزییات فیلم داشته باشید چرا که از دست دادن یک قسمت هر چند کوچک نیز باعث می‌شود متوجه ادامه قضیه نشوید. حتی ممکن است در اولین تماشا متوجه هدف و مفهوم فیلم نشوید و برای فهم آن و یا شاید لذت بردن دو چندان از اثر دوباره به تماشای آن بنشینید!

در دو هفته‌ی گذشته 10 مورد از فیلم‌هایی که بهتر است دوبار آن‌ها را تماشا کنید را به شما معرفی کردیم که برخی از آن‌ها برای درک کامل و برخی نیز فیلم‌هایی بودند که تماشا آن‌ها باعث می‌شود لذتی دوچندان از فیلم ببرید. در این هفته نیز قصد داریم 5 مورد دیگر از این دسته فیلم‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم و پیشنهاد می‌کنیم هنگام تماشای آن‌ها شرایطی را برای خود فراهم کنید که بتوانید کاملاً توجه خود را به فیلم اختصاص دهید.

11. مخمصه

مخمصه (Heat) یکی از تحسین برانگیز ترین فیلم‌هایی است که در سبک جنایی خواهید دید! در این فیلم شاهد درخشش رابرت دنیرو و آل پاچینو خواهید بود که برای اولین بار در یک فیلم، مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. البته سال‌ها قبل این دو هنرمند در قسمت دوم فیلم پدرخوانده ایفای نقش داشته‌اند اما در هیچ‌کدام از سکانس‌های فیلم مقابل یکدیگر قرار نگرفتند.

فیلم با یک دزدی خطرناک به رهبری “نیل مک‌کالی” که رابرت دنیرو نقش وی را بر عهده دارد، آغاز می‌شود و یکی از بزرگترین کارآگاهان به نام “وینسنت هانا” که شاهد بازی آل پاچینو در این نقش هستیم، وارد بازی می‌شود و سعی می‌کند سرنخ‌هایی بدست بیاورد.

عنوان مخمصه به نویسندگی و کارگردانی مایکل مان در سال 1995 اکران شد و یکی از شاهکارهای سینمایی به حساب می‌آید.

مخمصه

12. آغازگر

آغازگر (Primer) فیلمی درام و علمی تخیلی با موضوع سفر در زمان است که به نویسندگی و کارگردانی شین کاروث ساخته شده است. ساختار تجربی فیلم نامه‌ی این عنوان از مفاهیم فلسفی و دیالوگ‌های فنی و پیچیده تشکیل شده است که می‌تواند بیش‌ از حد ذهن مخاطب را درگیر داستان کند.

داستان فیلم درمورد چهار مرد است که در گاراژ خانه‌ی خود دستگاهی برای بررسی خطا می‌سازند اما آن‌ها می‌دانند چیزی بزرگتر در آن وجود دارد! این ایده و مکانیزم و عوارض جانبی بین آن‌ها و اختراع جدیدشان قرار گرفته است.

فیلم آغازگر به نویسندگی و کارگردانی شین کاروث است و در سال 2004 شاهد انتشار آن بودیم.

آغازگر

13. تلقین

تلقین (Inception) عنوان فیلمی علمی تخیلی و دلهره آور به نویسندگی و کارگردانی یکی از کارگردانان خوش ذوق یعنی کریستوفر نولان است. در این فیلم شاهد هنرنمایی لئوناردو دی کاپریو، الن پیچ، تام هاردی و … خواهید بود که به همگی به خوبی از پس نقش‌های خود برآمده و با بهترین شکل ممکن آن‎را ایفا می‌کنند. این فیلم را می‌توان بهترین اثر ساخته شده توسط کریستوفر نولان محسوب کرد که به گفته‌ی خودش 10 سال بر روی فیلم‌نامه فکر می‌کرده است.

فیلم برداری تلقین در سال 2009 در شهر توکیو آغاز شد و چند ماه بعد در کشور کانادا به پایان رسید. همچنین فیلم‌بردای این اثر در 6 کشور واقع در چهار قاره انجام شد و سرانجام با بودجه‌ای 160 میلیونی ساخت فیلم کامل شد. قابل ذکر است که این عنوان بیش‌از 825 میلیون دلار فروش داشت.

داستان فیلم در مورد شخصی است که توانایی دارد هنگامی که دیگران در خواب هستند و ذهنشان در آسیب پذیرترین حالت است، اسرار آن‌ها را از رویاهایشان بدزدد و در دنیای بیرون از خواب آن‌ها را به متقاضیان اسرار بفروشد.

مدت زمان فیلم کمی زیاد است و داستان آن نیز به قدری پیچیده است که مطمئناٌ با یک بار تماشا متوجه تمام جزئیات آن نخواهید شد.

فیلم تلقین محصول سال 2010 و به کارگردانی کریستوفر نولان است.

تلقین

14. مظنونین همیشگی

یکی از ماندگارترین و بهترین فیلم‌ها در سبک جنایی، فیلم مظنونین همیشگی (The Usual Suspects) است که برنده جوایز متعددی شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دو جایزه اسکار اشاره کرد.

داستان فیلم به صورت موازی و یک فلش بک بین گذشته و زمان حال روایت می‌شود و در مورد پنج خلافکار حرفه‌ای است که به‌صورت یک باند جنایی دور هم جمع شده و به انجام جنایات بزرگ می‌پردازند. جنایات این گروه توسط شخصی تعیین شده طراحی و توسط یک وکیل به آن‌ها منتقل می‌شود.

فیلم مظنونین همیشگی برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلم‌نامه اورجینال در اسکار سال 1995 شد. این فیلم در بین منتقدان نیز محبوبیت زیادی دارد و کمتر نقد منفی از آن دیده می‌شود و به عنوان شاهکار در 100 فیلم برتر تاریخ سینما حضور دارد.

از بازیگران مهم این فیلم نیز می‌توان به کوین اسپیسی، گابریل بیرن، بنیسیو دل تورو و چند تن دیگر اشاره کرد که همگی به‌خوبی نقش‌های خود را اجرا کردند.

مظنونین همیشگی ساخته سال 1995 و به کارگردانی برایان سینگر است.

مظنونین همیشگی

15. فارست گامپ

عنوان فارست گامپ (Forrest Gump) نام فیلمی است به کارگردانی رابرت زمیکس که در سال 1994 توسط شرکت پارامونت پیکچرز ساخته شد. فیلم‌نامه‌‌ی این فیلم توسط اریک راث و بر پایه‌ی رمانی با همین اسم به نوشته‌ی وینسنت گروم، نوشته شده است.

فارست گامپ علاوه بر یک موفقیت هنری، یک موفقیت عظیم تجاری نیز بود چرا که با صرف بودجه‌ی 55 میلیون دلاری موفق به کسب 677 میلیون دلار در گیشه‌ی جهانی شد.

این فیلم نامزد دریافت 13 جایزه اسکار شد و موفق به دریافت 6 جایزه از این تعداد شد که شامل جایزه بهترین فیلم سال، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین جایزه بازیگر نقش اول مرد و بهترین کارگردانی، می‌شود. همچنین این اثر در بین 250 فیلم برتر IMDB در رتبه‌ی 13 قرار دارد.

فارست گامپ از داستانی بسیار غنی بهره می‌برد که تماشای چند باره‌ی آن نیز بسیار لذت بخش است. داستان فیلم روایت مرد ساده‌ای به نام فارست گامپ است که در ایستگاه اتوبوسی منتظر نشسته و با آمدن شخصی خود را معرفی می‌کند و داستان زندگیش را برای او تعریف می‌کند.

بازیگرانی همچون تام هنکس(به عنوان نقش اول؛ در قالب شخصیت فارست گامپ)، رابین رایت پن و سالی فیلد در این فیلم هنرنمایی می‌کنند که به ماهرانه‌ترین شکل به ایفای نقش پرداخته اند.

فارست گامپ

و اما به پایان این بخش از معرفی فیلم‌هایی که باید دوبار دید رسیدیم و همان‌طور که در عنوان متن نیز مشاهده می‌کنید در حال مطالعه‌ی قسمت آخر این مطلب بودید. امیدواریم سه مطلبی که با این عنوان منتشر شد مورد توجه شما قرار گرفته باشد و با دیدن فیلم‌های معرفی شده لذتی دوچندان برده باشید.

فیلم‌های خوب در سینما بسیار زیاد هستند و به دلیل محدودیتی که برای این لیست تعیین کرده بودیم (15 عنوان) سعی کردیم بهترین‌ها را به شما معرفی کنیم تا اگر با آن‌ها آشنا نیستید به تماشا آن‌ها بنشینید و اگر هم آشنا هستید با تماشای مجدد آن لذتی دو چندان به شما داده شود و همچنین در برخی فیلم‌ها نیز ممکن است متوجه مطلب تازه‌ای شوید که قبلاً متوجه آن نبودید. همان‌طور که گفته شد، فیلم‌های خوب بسیار زیاد هستند و قطعا نمی‌شود در یک لیستی که به 15 عدد محدود شده همه‌ی آن‌ها را جای داد…

نظرات‌ خود را در مورد فیلم‌ها و این مطلب سه‌گانه برایمان بنویسید …

اشتراک در
اطلاع از
15 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

اینسپشن فیلم فوق العاده ای هست پیشنهاد میکنم ببینین

siavash-t

سلام. یه سوالی داشتم که بی ربط به این موضوع هم نیست. می گم به جز کامپیوتر هیچ دستگاهی نمی تونه فرمت X265 رو پخش کنه؟ فیلمهای با این فرمت حجم کم و در عین حال کیفیت بالایی دارند. ولی متاسفانه انگار در تلویزیون ها پخش نمی شن (یا حداقل تلویزیون ما پخش نمی کنه)!

ahmad

اکثر گوشیها این امکان رو دارن من کل قسمت های گیم او ترونز رو با این فرمت نگاه کردم ویژگی این فرمت کیفیت زیاد در کنار حجم کم هست هر قسمت گیم او ترونز حدود ۴۰۰مگ بود با کیفیت ۱۰۸۰ و عالی

siavash-t

نه منظورم سینمای خانگی و تلویزیون هاست. هیچ کدوم قابلیت پخشش رو ندارند؟

ahmad

اینو نویدونم

Peiman

تلویزیون ما هم پشتیبانی کمینه اما فک کنم تلویزیون های جدید پشتیبانی کنند .البته اگر اشتباه نکنم

Fouzhan

اکثر smart tv های جدید پشتیبانی میکنن این فرمت رو

Peiman

من هیچکدومشو ندیدم????

siavash-t

Forrest Gump ارزش دیدن رو داره. البته بقیه فیلم ها هم ارزشش رو دارند، ولی این فیلم سبکش طوریه که بیننده رو سر جای خودش میخکوب می کنه، به این خاطر که داستان نسبتا ساده و جذابی داره.

Peiman

سعی میکنم تو چند روز آینده ببینمش

siavash-t

یه چند تایی از این فیلم ها رو دارم، ولی هنوز ندیده ام. احتمالا به زودی بشینم ببینمشون! از فیلم های دیگه ای که نیازی نیست دوباره ببینید، ولی مطمئنا چند بار دیگه می بینید! و تکراری هم نمیشه (حداقل برای من که اینطوریه) فیلم The Green Mile یا همون مسیر سبزه که داستان بسیار خوب و در عین حال ساده ای داره. فکر کنم تنها فیلمی باشه که براش از حدود ۳ گیگ حجم اینترنتم گذشتم! ?

Morimf

فیلم نجات سرباز رایان(saving private ryan) هم فیلم فوق العاده ای هست که به نظرم میتونستید تو این لیست جاش بدین کارگردانش هم استیون اسپیلبرگ مشهوره

Morimf

The dark knights و pulp fiction و the lord of the ring یا سه گانه ارباب حلقه ها واقعا در نوع خودشون بی نظیر و استثنائی هستن نمیدونم چرا تو لیستتون اینا رو قرار ندادین شما که دارین فیلم معرفی میکنین لااقل باید یه سری فیلمها مثله اینایی که گفتم میبودن که بیننده با دیدنشون لذت ببره مخصوصا فیلم the dark knight یا بتمن شوالیه تاریکی با بازیه تحسین برانگیز هیث لجر فقید در نقش جوکر که جایزه اسکار رو هم براش به همراه داشت یا فیلم ارباب حلقه ها که فکر نکنم حالا حالاها فیلمی در سطح اون ساخته بشه.خواهشا باز هم مطالب درباره فیلمهای برتر دنیا بزارین تا با معرفیشون بتونیم فیلمهای قشنگ ببینیم ممنون از ترنجی

siavash-t

سلام. ایشون فیلم هایی رو معرفی کردند که با یک بار دیدن همه چیز داستان رو متوجه نمی شی! والا مطمئنا ایشون هم می دونند که خیلی فیلم معروف تر و محبوب تر از این لیست هست…

Mortazavi

عالی ،عالی و باز هم عالی.
خواهش میکنم این بخش یعنی معرفی و نقد فیلم های هالیوود و دنیا رو پررنگ تر ادامه بدید چون به همراه بخش اسمارتفون و ماشین جزء پرطرفدارترین هاست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مهران ذوالقدر
بازنده ها کسایی هستند که از باختن خیلی می ترسن، اونقدر که حتی امتحانم نمی کنن...