حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

زندگی در نزدیکی پروکسیما قنطورس ممکن است غیرممکن باشد

نوشته

3 سال قبل | 2 دیدگاه | مفاهیم فیزیک، نجوم

ما تا به حال در منظومه شمسی حیات را در جایی به جز زمین پیدا نکردیم. جستجوی حیات به منظومه شمسی محدود نمیشود و ما باید برای پیداکردن حیات فرازمینی نگاه خود را به خارج از منظومه شمسی هم بیندازیم.یعنی سیاره های که به دور ستاره خود در منطقه قابل سکونت اطراف آن ستاره میگردند.

پروکسیما قنطورس

پروکسیما قنطورس یا Proxima Centauri b یک ستاره کوچک کوچک قرمز با فاصله 4.2 سال نوری از زمین ، یک مکان خوب برای دیدن حیات فرازمینی به نظر می رسد ، خصوصاً از آنجا که ستاره شناسان معتقدند که آنها یک “فوق زمین” سنگی را دیده اند که در داخل منطقه قابل سکونت ستاره در حال چرخش است. متأسفانه ، زندگی در اطراف این ستاره خنک به احتمال زیاد خوشایند نیست و براساس آنچه ستاره شناسان معتقدند در مورد این ستاره می دانند ، جستجو  زندگی در کنار ان ممکن است کار احمقانه ای باشد.

Proxima Centauri b

Proxima Centauri b

در مقاله جدید منتشر شده محققان اندرو زیک و تارا مورفی  زندگی در سیستم ستاره ای پروکسیما قنطورس را بیان کردند. نگرانی های آنها عمدتاً بر این واقعیت استوار است که خود ستاره ، کوتوله ای سرخ است که فقط کسری از اندازه خورشید است  و توفان های خورشیدی  تولید شده  از آن می تواند زندگی را قبل از اینکه حتی فرصتی برای به وجود آمدن داشته باشد از بین ببرد.

Proxima Centauri b سیاره صخره ای است که درست در وسط منطقه قابل سکونت ستاره قرار دارد. متأسفانه ، با توجه به اینکه ستاره بسیار کوچکتر و کم نورتر از خورشید است ، این سیاره برای اینکه بتواند به اندازه کافی گرم باشد تا قابل سکونت باشد ، باید بسیار نزدیک به ستاره خود باشد و این باعث می شود خطر توفان های خورشیدی افزایش یابد .

همه ستارگان به طور مداوم جرمی را از خود بیرون می‌اندازند ولی خورشید ما نسبت به چیزهایی مانند بیرون انداختن جرم از تاج خودش (CME) که انفجارهای عظیمی از ماده باردار است و از سطح ستاره منفجر می شود ، گاهی اوقات یک یا دو سیاره را در پی آنها می گیرد ، نسبتاً “سرد” است.

در مورد کوتوله قرمز Proxima Centauri ، محققان معتقدند که ، مانند بسیاری از نوع آن ، این ستاره به احتمال زیاد شراره های منظم خورشیدی و CME تولید می کند. تا زمانی که پروکسیما قنطورس b نتواند یک جو قوی و یک میدان مغناطیسی به خصوص قوی ایجاد کند ، حوادث شدید آب و هوایی فضا می تواند سطح کره را با تابش منفجر کند که می تواند زندگی را از بین ببرد.

آیا هنوز هم امکان زندگی در Proxima Centauri b وجود دارد؟ مطمئناً امکان پذیر است ، اما هرچه بیشتر در مورد شرایط احتمالی این سیاره بدانیم ، محققان اعتماد کمتری نسبت به وجود زندگی در آنجا پیدا می کنند.

به نظر شما حیات فرازمینی وجود دارد؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Auroro

همینجوریش تو زمین داره غیر ممکن میشه وایبحال 4.2 سال نوری اونورتر

Milad7

حیف شد! تازه قصد داشتم برم اونجا زندگی کنم 😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا محمودی نژاد