حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

یافتن اکسیژن در جو سیارات بیگانه ممکن است نشانه حیات نباشد

نوشته

8 سال قبل | یک دیدگاه | ترنجی

بااینکه دانشمندان مدت‌ها اکسیژن را به‌عنوان نشانه‌ای از وجود حیات در یک سیاره بیگانه می‌دانستند، یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که این گاز بدون وجود حیات نیز می‌تواند تولید شود.

تصویر بالا، یک تصویر مفهومی از سیاره HAT-P-11b هم‌اندازه نپتون و در حال گذر از مقابل ستاره میزبانش است. منجمان در اتمسفر این سیاره آب شناسایی کرده‌اند. مطالعات مشابهی ممکن است منجر به کشف اکسیژن در جو سیارات دیگر شود.

اکسیژن در زمین نشانه‌ای واضح از فعالیت‌های زیستی است، اما این لزوماً برای سیاراتی که به دور ستاره‌های دیگر می‌چرخند برقرار نیست. پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که واکنش تیتانیوم اکسید با آب ممکن است در یک سیاره بیگانه بدون دخالت هیچ نوع حیاتی اکسیژن تولید کند.

نوریو ناریتا از موسسه ملی علوم طبیعی ژاپن در یک بیانیه گفته:

بااینکه اکسیژن هنوز یکی از علائم زیستی بالقوه است، لازم است به دنبال علائم زیستی جدیدی در کنار اکسیژن باشیم.

ناریتا به مطالعه نقش تیتانیوم اکسید یا تیتانیا در شکل‌گیری اکسیژن در جو سیارات دیگر پرداخته است.

اکسیژن مساوی با حیات نیست

در سال‌های اخیر، دانشمندان با کمک ابزارهایی مانند تلسکوپ فضایی هابل سازمان ناسا شروع به بررسی اتمسفر سیارات بیگانه کرده‌اند. پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در آینده نزدیک بیش‌ازپیش مطالعه این دنیاها را ممکن خواهد ساخت. علاوه بر توصیف ساختار اتمسفر این سیارات، دانشمندان امیدوارند روزی شواهد حیات فرازمینی را نیز پیدا کنند.

روی زمین، گیاهان طی فرآیند فتوسنتز، اکسیژن آزاد می‌کنند. درصورتی‌که یک سیاره فراتر از منظومه شمسی یافت شود که در اتمسفر آن اکسیژن شناسایی شود، دانشمندان استدلال می‌کنند که این اکسیژن ممکن است درنتیجه فعالیت‌های زیستی تولید شده باشد (مانند زمین).

ناریتا و گروه پژوهشی‌اش تصمیم گرفتند که نقش تشعشع ستاره‌ای اطراف ستاره‌های مشابه خورشید را مطالعه کنند. آن‌ها به این یافته رسیدند که درصورتی‌که ماده معدنی تیتانیا به مقدار کافی روی سطح یک سیاره وجود داشته باشد، ممکن است در آب حل شود و طی این فرآیند، اکسیژن تولید کند.

تیتانیا یک ماده معدنی طبیعی است که در شهاب‌سنگ‌ها و روی سطح ماه وجود دارد. این ماده حین دور شدن گردوغبار از اطراف ستاره‌های جرم پایین و متوسط در حال تکامل و همچنین طی یک سوپرنوا (ابر نو اختر) تشکیل می‌شود و این باور وجود دارد که در منظومه‌های بیگانه ممکن است فراوان باشد. میزان تیتانیا روی سطح یک سیاره یا قمر بر اساس میزان برخورد‌های صورت گرفته با آن ممکن است متفاوت باشد.

با توجه به این پژوهش جدید، سیاره‌ای مانند زمین، تنها کافی است حدود ۰/۰۵ درصد سطح آن از تیتانیا پوشیده باشد تا بتواند همان مقدار اکسیژن که در جو زمین هست، تولید کند. سیاره‌هایی که اقیانوس داشته‌اند و به دور ستاره‌های کم‌نورتر می‌گردند، فقط کافی است حدود ۳ درصد سطح آن‌ها پوشیده از تیتانیا باشد تا نتایج مشابهی حاصل شود.

برای مقایسه، محققان تخمین زدند که نواحی فعال با تیتانیا روی سطح زمین کمتر از ۲۵۰ کیلومترمربع، یعنی ۰/۰۰۰۰۰۰۵ درصد سطح زمین مساحت دارند.

[su_button url=”http://www.space.com/30722-oxygen-on-exoplanets-alien-life.html” target=”blank” background=”#159f84″]Space[/su_button]

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Chalton

🚶‍♂️🚶‍♂️

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده