حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش 3 روش ساخت ماسک پارچه ای قابل شستشو

امروزه با شیوع ویروس کرونا استفاده از ماسک یک موضوع حیاتی به شمار می رود. ماسک زدن احتمال ابتلا کرونا را 30 درصد کاهش می دهد. استفاده از ماسک های یکبار مصرف و ماسک هایی که در کارخانه تولید می شود می توانند در طولانی مدت باعث هزینه های زیادی شوند. برای آموزش 3 روش ساخت ماسک پارچه ای قابل شستشو با ترنجی همراه باشید.

یادگیری نحوه ساختن ماسک مهارتی است که به راحتی به دست می آید و در حال حاضر بسیار مفید است، زیرا ماسک های صورت در مکان های زیادی اجباری شده اند. اگر قبلا خیاطی نکرده اید نیز نگران نباشید – دو مورد از سه راهی که در اینجا ذکر شده است، به هیچ وجه مهارت خیاطی نیاز ندارند. یکی از مزایایی که ساخت ماسک نسبت به خرید آن دارد این است که می توانید سایز آن را متناسب با صورت خود تنظیم کنید.
پیش از ادامه مطلب، شاید بد نباشد که این مطلب را هم بخوانید: مقاومت ماسک پارچه ای در مقابل کرونا چقدر است؟

مقاومت ماسک پارچه ای برای مقابله با کرونا چقدر است؟

راهنمای گام به گام ما مبتنی بر روش های مشخص شده توسط CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها) است؛ پس می توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید. بعلاوه سه روش فوق العاده ساده برای انتخاب در اختیار شما قرار داده شده است که در هرکدام فقط چند مرحله کوتاه را باید دنبال کنید.
دو روش اول را می توانید بدون نیاز به خیاطی انجام دهید.

ساخت ماسک پارچه ای

آموزش 3 روش ساخت ماسک پارچه ای قابل شستشو

وسایل مورد نیاز:

  • یک پارچه یا روسری
  • 2 عدد نوار الاستیکی یا کش مو
ساده ترین روش برای تهیه ماسک صورت خود به راحتی تا زدن پارچه یا روسری است. توجه داشته باشید که شما باید پارچه یا روسری مناسب را انتخاب کنید، در غیر اینصورت ممکن است ماسک شما بی اثر باشد، یا اینکه نتوانید به درستی نفس بکشید. برای تست مناسب بودن پارچه ها می توانید آنها را جلو نور نگه دارید و و ببینید چقدر نور از آن رد می شود. هرچه کمتر نور از آن رد شود، بهتر است.

روش ساخت:

پارچه را از وسط تا کنید. سپس دو بار از بالا و پایین این کار را انجام دهید -در این مرحله، شما همچنین می توانید یک قطعه مربعی فیلتر قهوه یا حوله کاغذی را به ماسک خود اضافه کنید.
سپس، نوارهای لاستیکی یا بندهای مو را در دو طرف پارچه قرار دهید، و پارچه را از وسط تا کنید. در صورت امکان انتهای پارچه را درون یکدیگر قرار دهید.

ساخت ماسک با T-Shirt

آموزش 3 روش ساخت ماسک پارچه ای قابل شستشو

وسایل مورد نیاز:

  • یک تی شرت
  • قیچی

اگر تیشرت کهنه ای دارید که با بریدن آن مخالف نیستید، می توانید خیلی راحت و سریع از آن ماسک درست کنید. توجه داشته باشید که لباس مورد نظر شما نباید نازک باشد. در حالت ایده آل، تی شرت شما باید 100 درصد پنبه ای و تا حد ممکن مات باشد.

روش ساخت:

برای شروع، به سادگی پایین تی شرت خود را برش دهید. ارتفاع موردنیاز شما باید از بالای بینی تا زیر چانه باشد؛ حدود 17 تا 20 سانتی متر. در صورت عدم اطمینان بهتر است بزرگتر از آنچه فکر می کنید برش دهید تا بعداً مقدار اضافی آن را جدا کنید (اگر خیلی کوچک ببرید، با مشکل روبرو خواهید شد)

سپس باید درون تیشرت خود را ببرید – حدود 15 تا 17 سانتی متر – تا بندهای ماسک صورت خود را ایجاد کنید. سپس بندهای پیوسته خود را ببرید تا بتوانید آنها را دور سر خود گره بزنید. ماسک را تنظیم کنید تا در اطراف بینی و چانه شما قرار بگیرد. اگر دوست دارید، می توانید یک فیلتر قهوه یا یک حوله کاغذی رانیز به ماسک صورت خود اضافه کنید.

ساخت ماسک با پارچه

آموزش 3 روش ساخت ماسک پارچه ای قابل شستشو

وسایل مورد نیاز:

  • دو پارچه پنبه ای تقریباً 25 در 15 سانتی متر
  • دو عدد نوار لاستیکی یا کش مو یا نوار پارچه ای به طول تقریبا 30 سانتی متر
  • چرخ خیاطی یا سوزن و نخ
  • قیچی

روش ساخت:

برای ساختن ماسک صورت با چرخ خیاطی (توجه داشته باشید که می توانید با دوختن دستی نیز این ماسک صورت را ایجاد کنید) ابتدا پارچه خود را در حدود 25 در 15 سانتی متر برش دهید.
اگر می خواهید معلوم کنید که کدام قسمت از ماسک شما قسمت جلویی و کدام قسمت پشت ماسک است، از دو پارچه مختلف استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا از قرار دادن قسمت آلوده ماسک روی صورت خود جلوگیری کنید. سپس دو تکه پارچه خود را روی هم قرار دهید.
ابتدا دو طرف بالایی و پایینی را کمی تا زده و شروع به دوختن کنید. در حین دوختن قسمت بالایی همچنین می توانید یک قطعه سیم فلزی انعطاف پذیر را در بین قسمت تا خورده قرار دهید تا روی بینی شما قرار بگیرد.
پس از اتمام دوختن قسمت های بالایی و پایینی، نوبت به قسمت های کناری می رسد. آن قسمت ها را نیز به اندازه ای که نوار لاستیکی یا پارچه ای مورد نظر شما از درون آن رد شود، تا زده و بدوزید.
نوار مورد نظرتان را به قسمت های کناری ماسک وارد کرده و گره بزنید. می توانید گره ها را درون لبه های تا خورده فرو ببرید تا از زیبایی ماسک کاسته نشود.

نظرات و پیشنهادات شما

آیا با روش های بالا توانستید ماسک مورد نظر خود را بسازید؟ کدام روش را ترجیح می دهید؟ می توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
baran

هیچکدام!
چون مقاومت ماسک پارچه ای دربرابر ویروس صفر درصده!
وقتی بحث سلامتی ادم هست دیگه هزینه نه چندان زیاد ماسک استاندارد نباید مهم باشه!
واقعا انتظار نداشتم تو ترنجی این مطلب رو ببینم
کاش قبلش یه سرچ ساده میکردید!

baran

من با روش ساختن ماسک مشکلی ندارم، با جنس ماسک مشکل دارم!
CDC اعلام کرده بود که برای هر لایه ماسک چه نوع پارچه ای باید استفاده شه تا ماسک کارایی داشته باشه، نه اینکه بگه با تی شرت و روسری میتونید ماسک بسازید!!
درضمن لحن صحبت کردنتون برخلاف اقای عطا.یی خوب نیست!

سینا عطایی

سلام وقت بخیر
برای شفاف سازی نگرانی شما این مطلب پردازش و منتشر شد که نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) رو درباره انواع ماسک و تاثیرگذاریش عنوان می کنه:

https://toranji.ir/?p=1089644

baran

سلام وقت شما هم بخیر
ممنون از پاسخ گوییتون🙏🏻

Milad7

کی حوصله ی این کارها را داره راحت ماسک یک بار مصرف میزنی!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
رضا بهرامی نیا