حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شارژر ۱۲۰ وات چقدر موبایل را داغ می کند؟

نوشته

3 سال قبل | 27 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، تست، شیائومی

طی چند سال گذشته انقلابی در فناوری های شارژ سریع مشاهده شده است. از پیشرفت های اولیه در شارژرهای ۲۰ و ۳۰ وات تا فناوری های معمول ۴۰ و ۶۰ وات. اما سال ۲۰۲۰ با شارژ ۱۲۰ وات ما را از این هم فراتر برد. وعده این است که فقط در عرض چند دقیقه باتری تلفن های خود را از حالت خالی به حالت کامل پر کنیم. با این حال، هنوز سوالاتی طولانی در مورد اثرات آن بر طول عمر باتری وجود دارد. امشب می خواهیم ببینیم که شارژر ۱۲۰ وات چقدر موبایل را داغ می کند؟ آیا ارزشش را دارد که بخواهیم دستگاه را در طولانی مدت با این حالت شارژ کنیم؟

شارژر ۱۲۰ وات

در این تست برای بررسی دقیق عملکرد شارژ ۱۲۰ وات و سرعت واقعی شارژ از شیائومی می ۱۰ اولترا  و سرشارژر ۱۲۰ وات آن استفاده شده است.

شیائومی می ۱۰ اولترا رسما معرفی شد: شارژر ۱۲۰ وات و نمایشگر ۱۲۰ هرتز با زوم ۱۲۰ برابر

بازده شارژ

برای شروع، ابتدا بررسی کنیم که ما واقعا تمام ۱۲۰ وات را به دستگاه وارد می کنیم یا نه. به هر حال، ۱۲۰ وات بیش از مصرف یک رایانه معمولی است، بنابراین امیدواریم که این انرژی هدر نرود.

متاسفانه امید ما خیلی زود نامید شد (!) و جالب اینکه شارژر ۱۲۰ وات شیائومی در واقع “فقط” ۸۰ وات را برای Mi 10 Ultra ارائه می کند. شاید ۱۲۰ وات در آزمایشگاه شیائومی امکان پذیر باشد، اما من نتوانسته ام چیزی نزدیک به آن سطح را در دنیای واقعی ثبت کنم.

ولتاژ دریافت شده از پریز با سرعت 92.3W شروع می شود و برای شارژ سریع به سرعت به 86.4W کاهش می یابد. مصرف 6.3 وات (7.3٪) برق از طریق کابل و شارژر در واقع بهتر از تمام شارژرهایی است که اینجا آزمایش شده است. حداقل به عنوان درصدی از کل توان گرفته شده از پریز که اینطور است. این احتمالاً به کارآمدترین فناوری GaN مربوط می شود که در شارژر ۱۲۰ وات شیائومی استفاده شده است.

به عنوان مثال، شارژر ۴۰ وات هواوی ۵.۵ وات را هدر می دهد اما این در واقع ۱۹ درصد از کل مصرف برق آن است. به همین ترتیب، شارژر ۲۷ وات Poco F2 Pro حدود ۵.۶ وات را هدر می دهد که 17 درصد توان کل است. شارژرهای سامسونگ و حتی گوگل نیز به همین ترتیب هدر می دهند.

به همین دلیل که هدررفت انرژی کمتر وجود دارد، سرشارژر ۱۲۰ وات شیائومی برای قبض برق شما از هر شارژر دیگری به صرفه تر است. در واقع از بسیاری از شارژرهای درون جعبه کارآمدتر است. من از کارآیی شارژر GaN در مقایسه با شارژرهای قدیمی و کندتر در بازار کاملاً متعجب هستم.

شارژر ۱۲۰ وات چقدر سریع است؟

به این توجه داشته باشید که شارژر شیائومی در واقع ۱۲۰ وات را ارائه نمی دهد. به همین دلیل از این به بعد به عنوان شارژر ۸۰ وات در نمودار و تجزیه و تحلیل عنوان خواهد شد تا قدرت واقعی ثبت شده در آزمایشات ما بهتر منعکس شود. برای به دست آوردن امتیاز مقایسه برای سرعت های مختلف شارژ، من شیائومی Mi 10 Ultra را در وات های مختلف از شارژر شیائومی و سایر شارژرهای USB PD شارژ کردم و زمان را کاملاً ردیابی کردم.

برای آغاز حتی شارژر ۱۲۰ وات با اینکه توان ۸۰ وات را ارایه می کند اما هنوز هم زمان شارژ بسیار سریعی را ثبت می کند. ۰ تا ۱۰۰ باتری فقط ۱۲ دقیقه طول می کشد، یا فقط ۳ دقیقه طول می کشد تا 25٪ شارژ داشته باشید. این کاملاً یک موفقیت محسوب می شود، زیرا تلفن دارای دو باتری 2250 میلی آمپری برای ظرفیت ترکیبی 4500 میلی آمپر ساعت است.

تا حدودی شگفت آور است که شارژ با ۵۰ وات عملا به همان سرعت است. در ۲۹ دقیقه کامل و کمی بیشتر از ۵ دقیقه برای شارژ 25٪ نیاز دارد. تنها چند دقیقه اختلاف نشان می دهد که برچسب ۱۲۰ وات نسبت به شارژر ۵۰ وات بیش از آنکه انقلابی در عادات شارژ ما ایجاد کند، کاربرد بازاریابی دارد.

ارتقا از ۱۸ وات به ۵۰ وات بسیار ارزشمندتر از ارتقا ۵۰ وات به ۱۲۰ وات است

شارژ شیائومی Mi 10 Ultra با شارژر سنتی ۱۸ وات به طور قابل توجهی بیشتر طول می کشد. ۶۸ دقیقه برای فول شارژر شدن هنوز طبق استانداردهای مدرن خوب است اما به وضوح کندتر از دو آزمون دیگر است. جالب ترین نکته افزایش کم زمان شارژ در مقابل کاهش قدرت است.

فاصله ۳۲ وات بین ۱۸ و ۵۰ وات منجر به بهبود ۳۹ دقیقه ای برای زمان شارژ می شود که کاملاً محسوس است. با این حال، یک ارتقا ۳۰ وات بیشتر تا ۸۰ وات فقط 8 دقیقه زمان شارژ کامل را بهبود می بخشد.

دما و سلامت باتری

زمان شارژ سریع فوق العاده عالی است، اما اگر روی عمر باتری در طولانی مدت تأثیر منفی بگذارد، خیلی خوب نیست. دما مهمترین عامل ماندگاری باتری است، بنابراین ما در طول آزمایشات دمای باتری را توسط نرم افزار ثبت کردیم.

ماهیت این داده های حسگر باتری ممکن است کاملا دقیق نباشد. با این حال، همانطور که در تست ها از همان تلفن هوشمند هوشمند استفاده می کنیم، این همچنان به عنوان یک مرجع خوب برای مقایسه های نسبی عمل می کند. ما همچنین تلفن ها را کمی گرمتر از دمای اتاق تست کردیم تا کمی بعد از استفاده شارژ را شبیه سازی کنیم.

شیائومی Mi 10 Ultra با شارژ ۸۰ وات، در دمای ۴۳.۸ درجه سانتی گراد به اوج خود می رسد. نگران کننده این است که اگر تلفن بتواند ۱۲۰  وات کامل را دریافت، این حتی بالاتر خواهد بود. این قطعا یک علامت هشدار دهنده برای طول عمر باتری است، زیرا دما در حالت ایده آل باید زیر ۴۰ درجه سانتیگراد باشد. با توجه به اینکه شارژ تلفن فقط ۲۱ دقیقه طول می کشد، باتری برای مدت طولانی در معرض دمای بالا قرار ندارد.

با این حال، زمان کافی در دمای بیش از 40 درجه سانتیگراد برای ایجاد نگرانی وجود دارد. توجه داشته باشید که دما هنگامی که 70٪ باتری شارژر شده و احتمالاً از مرحله شارژ خیلی سریع خارج می شود، دوباره شروع به کاهش می کند.

شارژ در ۵۰ وات حداکثر دمای 39.1 درجه سانتی گراد را ثبت می کند، یک کاهش دمای سالم 4.7 درجه سانتیگرادی نسبت به شارژ 80 وات، آن را در زیر خط قرمز ما نگه می دارد. این اوج دما همچنین فقط در اواخر چرخه جریان ثابت ظاهر می شود، در حالی که حالت 80W خیلی سریعتر بالا می رود. قسمت عمده شارژ زیر 37 درجه سانتیگراد انجام می شود که خیلی هم بد نیست. با توجه به اینکه شارژ 50 وات فقط 8 دقیقه کندتر از 80 وات شارژ می شود، این می تواند یک تغییر ارزشمند باشد.

به شارژر ۱۸ وات می رسیم که حتی باعث بالا رفتن سنسور از دمای 30 درجه سانتی گراد هم نمی شود. در هنگام شارژ در این سطح دمای پایین، حرارت مدت زمان بیشتری طول می کشد. این بدان معنی است که باتری نیز سریعتر خنک می شود. با ۱۴.۷ درجه سانتیگراد دمای خنک تر از ۸۰ وات، تفاوت دما به مانند شب و روز است. اما در مورد زمان شارژ نیز یک موضوع قابل توجه وجود دارد. یک نقطه شیرین برای دما و زمان شارژ احتمالا در حدود 30-40W است.

همچنین لازم به یادآوری است که گزینه ۱۲۰ وات جریان بیشتری را به باتری ارائه می دهد و بر C-Rate (نرخ دشارژ شدن باتری نسبت به ظرفیت کلی) آن تأکید می کند. این نیمه مهم دیگر معادله طول عمر باتری است. بین این و درجه حرارت های بالاتر، من قطعاً نگرانی هایی در مورد تأثیر 120W شیائومی بر ظرفیت باتری در طولانی مدت دارم. شارژ در سطوح توان شارژر مطمئن ترین راه برای اطمینان از عمر باتری در سالهای طولانی است.

شارژر ۱۲۰ وات ارزشش را دارد؟

مشخصا شارژر 120W موارد استفاده و اشکالاتی دارد. راه حل 120W شیائومی باعث نگرانی در مورد دمای بسیار بالاتر شارژ می شود. به خصوص که سرعت شارژ نسبت به شارژر 50 وات خنک تر، تنها چند دقیقه سریعتر است.

من شخصاً فقط برای شارژ سریع بعضی اوقات از شارژ 120 وات استفاده می کنم. به معنای واقعی کلمه برای یک یا دو دقیقه. در طی دو دقیقه شارژ دما زیاد نمی شود و در نهایت با باتری 20٪ مواجه می شوید. این بسیار مفید است. با این وجود ، با افزایش میزان استرس C-Rate و افزایش دما در چرخه شارژ کامل من برای ۲ دقیقه تفاوت دما به همان راه حل خنک تر چشم می دوزم.

من دوست دارم ببینم که شیائومی برای خنک نگه داشتن باتری، دما را کاهش می دهد. این امر ضمن اطمینان از سلامت بهتر باتری در طولانی مدت، مزایای شارژ سریع را حفظ می کند. محاسن واقعی فناوری شارژ سریع برای سریع تر شارژ کردن باتری است در حالی که در نهایت به شما به شما کمک کند نه اینکه باتری را خراب کند. مطمئنا ارزش خراب کردن باتری را ندارد تا فقط چند دقیقه از زمان شارژ کامل را کاهش دهید.

من حالا نسبت به شارژر سریع ۱۲۰ وات نگرانی کمتری نسبت به زمان معرفی آن دارم اما هنوز هم برای کاهش مشکلات طول عمر باتری کارهایی باید انجام شود. اگرچه شرکت های دیگر مانند Oppo ادعا می کنند که دمای باتری را کنترل می کنند و من بسیار علاقه مندم که مقایسه عملکردها را انجام دهم.

سرانجام، یک دلیل وجود دارد که شیائومی این ویژگی را در Mi 10 Ultra خود قرار داده است. تکنیک های جدید تولید باتری و تنظیم دو سلول، مدار شارژ بهبود یافته و یک شارژر GaN کارآمد که توانایی تحمل ۱۲۰ وات را دارد ارزان نیست. حداقل در حال حاضر ، شارژ 120 وات شیائومی بیشتر از آنکه برای مصرف همه کاربران آماده باشد، یک ویژگی آزمایشی است.

نظر شما چیست؟ موبایل خود را با چه شارژری شارژ می کنید؟ فکر می کنید که شارژر سریع چند وات شما را خوشحال می کند؟ آیا زمان آن نیست که این ترند را جایی در میانه متوقف کنیم و به مفهوم مهم تر پایداری بییشتر عمر باتری بپردازیم؟

من فکر می کنم این حالت ۱۲۰ وات باید یک گزینه داشته باشد که در صورت نیاز به صورت نرم افزاری قابل روشن و خاموش کردن باشد. وقتی که عجله دارید، خواب مانده اید و گوشی شما خاموش است می توانید سریع روی حالت ۱۲۰ وات در ۳ دقیقه آن را ۲۵ درصد شارژ کنید اما وقتی که زمان کافی دارید حتی با توان ۱۰ وات یا چیزی در بین ۱۲۰ تا ۱۰ وات شارژ شود.

اشتراک در
اطلاع از
27 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
TheFreeCritic

اقا علی و سایلت کیل دستتون درد نکنه
بعد مدتها پابجی رو ریختم و به معنای واقعی لذت بردم
اسنپ 865 بدون افت فریم ( 60 فریم قفل ) + HDR + پینگ پایین = لذت واقعی از پابجی
امروز از تمام خستگی های هفته ی گذشتم کم کرد
خدا خیرتون بده

AŁɪ

قربونت کاری نکردم 💙

SHREK

❤️🌹🌹

mostafa3

حالا فهمیدم چرا اپل شارژر ۵ وات میداد
تا فکر محیط زیست و افزایش مصرف برق خانوار بوده نمی‌خواسته نیروگاه برق باشارژرهای با توان بالا تخت فشار قرار گیرند 😂

AŁɪ

دمای این شارژر از تمام شارژر های تست شده تا به امروز بیشتره .

Naranj

باتری قویتر بسازن مشکل شارژ حل میشه خودبخود

ARMTIN

❌ چیزی تو این مقاله بهش اشاره نشد اینکه شیاومی Mi 10 ultra به [باتری گرافنی] مجهز کرده ❌
یکی از مزایای این نوع باتری مقاومت بالا در برابر دما بالاست ✔️
باتری ها گرافنی بر خلاف باتری های رایج
[[ چرخه شارژ ]] تا ۸۰۰ بار شارژ فقط ۱۰ درصد باتری افت میکنه ✔️
که عمر باتری [ گرافن ] 2 برابر باتری های رایج هست ✔️✔️
باتری های رایج مثل باتری های گرافنی قابلیت شارژ توان W بالا ندارند ✔️
.
.
.
.
نکته :
قبول دارم هنوز در بخش باتری اکثر تولیدکنندگان موبایل پیشرفت خاصی در بخش عمر باتری بکار نمیگیرند
ولی ما امیدواریم تولیدکنندگان موبایل به خواسته به جا کاربران گوش بدند و این مشکل رفع کنند

Alireza1995

من که کلا از شارژر و همون سیمی که داخل کارتن گوشی بوده استفاده می کنم و اگ واقعا خراب بشه عین همون میخرم و هیج وقت از شارژر و سیم های مختلف بی کیفیت استفاده نمیکنم و نخواهم کرد.. چون این سیم ها ضرر بیشتر از نفع اوناس

Pouya

شارژ در ۵۰ وات حداکثر دمای 39.1 درجه سانتی گراد را ثبت می کند

آخیش….🙃
خیالم راحت شد
من که ۲۲.۵ واتیم از اینم کمتره پس

Auroro

همین سرعت شارژ 80 واتی هم که میده رو فعلا هیچ رقیبی نداره.
در ضمن این فناوریش تازه اومده و اینقدر خوب خودشو نشون داده، بنظرم تو ایران که تابستونا جهنم میشه، گزینه ایده ال همون 50 واته که هم اختلاف زیادی با 120 وات نداره و هم ریسکو کاهش میده…

Taha

آها ولی وقتی حرف از سامسونگ و زد فولاد میشه سامسونگ غلط می‌کنه وقتی یه گوشی میده بیرون که با ناخن خش میوفته و اصلا مهم نیست اینجور گوشی ها اول راهن.
# منطقی
# عادل

Taha

😂🤣
فولاد= فولد

Auroro

اولا اینکه با ناخن خش میوفته مشکلیه از اصلا نه قابل تحمله ن قابل استفاده…

دومم قیاس مع الفارق استفاده کردی چون مقایسه این دوتا مورد اصلا بهم ربطی نداره.

اینکه میگه 120 وات و 80 وات میده رو کدوم رقباش دارن؟ 80 وات رو تو کجا دیدی؟
بعدشم باتریش میگن تا 200 وات میتونه تحمل کنه و برای تحمل گرمای بالا ساخته شده. گوشی رو میتونه تو 23 دیقه پر کنه. کجاش بده؟
23 دیقه رو تو سامسونگ میشه دید؟ یا آیفون؟ مخصوصا se

Taha

نفهمیدی دیگه.
میگی فناوریش تازه اومده با اینکه کلی ایراد داره ولی زد فولد هم که تازه اومده سامسونگ نباید تا وقتی به بلوغ نرسیده این جور گوشی ها بده بیرون.
من فهمیدم با کی طرفم.
موفق باشی.

SHREK

“دومم قیاس مع الفارق” که اینطور.

Amir galaxy

از داغ شدن گوشی بشدت بیزارم…چه کم، چه زیاد😶
همیشه گوشیم رو جلوی کولر شارژ میکنم و کلا روی این قضیه خیلی حساسم🤦

Pouya

مطمئنم قاب گوشی رم مثل من در میاری موقع شارژ🙂
من همش نگران فست بودنش بودم واسه دما که الان خیالم راحت شد
آنقدر نگران بودم به فکر این بودم برم یه شارژر ده واتی بخرم براش بعد گفتم هیچی بهتر از اورجینال خودش نمیشه پشیمون شدم که خوب شد این کارو نکردم

Mahdi

من قبلا قاب گوشیو در میاوردم گوشی موقع شارژ یه کم گرم میشد الان در نمیارم حتی اون یه ذره هم گرم نمیشه😂😂😂

Pouya

😂😂😂 موفق باشی

Amir galaxy

با همه‌ی حرفهایی که گفتی تفاهم ویژه دارم😅
هم قاب رو درمیارم…
هم تو فکر خرید یه شارژر ۱۰ واتی بودم😂

Taha

بابا تو دیگه کی هستی 😂😂.
پ.ن: چه اینکه بهت حق میدم چون اهواز خیلی گرمه

Amir galaxy

البته ۱۰۰ کیلومتر دورتر از اهواز یا به عبارتی ۱ ساعت فاصله 😅
^بندر ماهشهر^
قطب پتروشیمی ایران👍

Mahdi

من راضیم شارژرم همیشه ۳۰ وات باشه ولی دمای گوشی و باتریم بالا نره ، خب چه اشکال داره تو یه ساعت پر شه

Auroro

منکه همش استرس اینو داشتم شارژشم صد نباشه، همیشه از قبل تنظیم میکردم قبل بیرون رفتن 100 باشه

m.b

عجیبه که نویسنده اینهنه زحمت کشیده و تحقیق کرده و اندازه گرفته، اونوقت نمیدونسته که باتری mi 10 ultra اولین باتری مبتنی بر گرافن هست و قواعدش با قواعد باتری های معمولی گوشی های دیگه تفاوت داره و قانون های اونها برای این باتری فرق داره…
مثلاً چرخه شارژ و دشارژ این باتری بسیار بیشتر از باتری های معمولیه… یا تحمل دمای این باتری بسیار بالاتر از باتری های معمولیه…
منبع فقط با عدم اطلاعات کامل، قواعد دنیای باتری های قدیم رو با مرز تکنولوژی باتری های آینده قیاس کرده! اینکار فقط گیک های تکنولوژی رو نسبت به سطح اطلاعات نویسنده ناامید میکنه…
واقعاً این مطلب با این تحقیقات تخصصی و مستدل، با یه کمبود سطح اطلاعات نویسنده منبع، دو دستی نابود شد…
البته این موارد کم نیست… از این اشتباهات در حق چینی ها چون تصورات راجبشون خوب نیست و تبلیغات گسترده در سطح جهانی ندارن و مراسم معرفی‌هاشون بعضا به زبان چینی و فقط محدود به چینه، کم نبوده… خیلی موارد هست که عدم اطلاعات کامل نویسنده های جهانی به واقعیت موجود یک گوشی ضربه زده…
ایکاش قبل آزمایش کمی راجب باتری این گوشی تحقیق میکرد و بعد مینوشت تا لااقل اعتبار خودشو کم نکنه بین کسایی که تخصص و اطلاعات کافی رو دارند…

Milad7

در کل استفاده مداوم از فست شارژ توصیه نمیشه در بلند مدت قطعا عمر باتری کاهش پیدا میکنه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)