حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

عوارض سندروم التهابی بعد از کوید 19 در کودکان

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

سندروم بعد از کوید به قلب کودکان اسیب زیادی میزند

نویسنده ادبیات پزشکی در تحقیق خود به این نتیجه رسید که؛ سندرم التهابی چند سیستم در کودکان (MIS-C)، به نظر می رسد با کوید 19 در ارتباطی داشته باشد. این سندروم اسیب جدی به قلب وارد می کند به طوری که که برخی از کودکان بباید تحت نظارت و مداخلات وکتر در تمام طول عمرخود باشند. به گفته دکتر موریرا، که یک متخصص مغز و اعصاب است، مطالعات در این مورد همچنین نشان می دهند که MIS-C یا همان سندرم التهابی می تواند بدون هشدار سه یا چهار هفته پس از عفونت بدن، کودکان به ظاهر سالم را مورد حمله قرار دهد. 

عوارض سندروم التهابی بعد از کوید19 در کودکان 

تیم 662 مورد سندروم التهابی را گزارش داده است که بین 1 ژانویه تا 25 ژوئیه در سراسر جهان گزارش شده است. اکنون به بررسی عوارض این بیماری می پردازیم:

  • 71% از كودكان در بخش مراقبت ويژه (icu) بستري شدند.
  • 605 از کودکان شوکه شدند.
  • 7.9 روز می توان در بینارستان اقامت نمود.
  • 100% از انان تب داشتند، 73.7% درد های شکمی یا اسهال، 68.3% از استفراغ رنج می بردند. 90% انان تست اکوکاردیوگرافی دادند و 54% از نتایج غیرمعمولی برخوردار بودند.
  • 22.2% از کودکان بدون دستگاه تنفس مکانیکی نمی توانستند تنفس راحتی داشته باشند.
  • 11 کودک مردند.

دکتر موریرا گفت: “این یک بیماری جدید در کودکان است که تصور می شود با سارس کوید 2 مرتبط باشد.” وی افزود “این بیماری می تواند کشنده باشد چون چند سیستم بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد.” این بیماری ممکن است قلب، ریه ها، سیستم گوارشی و یا عصبی را مورد حمله قرار دهد. این بیماری علائم گوناگونی دارد که شناسایی انها در اغاز مشکل به نظر میرسد.

میزان التهاب در سندروم بعد از کوید 19 ، حتی از دو بیماری مشابه کودکان، یعنی کاوازاکی و سندرم شوک سمی نیز فراتر می رود. دکتر موریا گفت: “خبر خوب این است که درمان این بیماران با استفاده از روش های معمولی درمان بیماری های کاوازاکی، ایمونوگلوبولین و گلوکوکورتیکواستروئیدها، موثر بوده است.”

ناهنجاری های قلبی

تعداد بیشتری از 226 کودک از درگیری های قلبی رنج می بردند، نشانه هایی مانند تروپین به آنان تجویز می شود که در بزرگسالان با دقت بسیار زیادی برای جلوگیری از حمله های قلبی استفاده می شود.

دکتر موریرا گفت: “تقریباً 90% کودکان حدود 581 نفر تست اکوکاردیوگرام دادند، زیرا آنها نشانه های مشخص بیماری را داشتند.”

اسیب های بیماری:

  • گشاد شدن سرخرگ کرونوی که از علائم بیماری کاوازاکی نیز می باشد.
  • کسر جهشی افسردگی که نشان دهنده کاهش توانایی قلب برای پمپاژ کردن خون دارای اکسیژن به بافتهای بدن می باشد.
  • تقریبا 10 % کودکان دارای اتساع سرخرگ کرنوی بودند. دکتر موریرا گفت: “این یک کشش موضعی یا التهاب رگ خونی است که می تواند در سونوگرافی قلب اندازه گیری شود.”

به گفته دکتر موریا “کودکان دارای اتساع رگ خونی در معرض خطر بیشتری در مقابل اتفاقات اینده هستند. دکتر موریرا گفت: “اینها کودکانی هستند که نیاز به مراقبت و کنترل با سونوگرافی های متعدد دارند تا مشخص شود آیا این مشکل حل می شود یا این چیزی است که آنها تا آخر عمر به همراه دارند.”

او افزود “این برای والدینی که قبلا کودک سالم داشتند فاجعه است و الان آن کودک جزو درصد بسیار کمی از افرادی است که به سندروم التهابی بعد از کوید 19 مبتلا شده اند.”

از یاد نبرید که در کانال تلگرام ترنجی عضو شوید.

کودکان چاق در معرض ابتلا به سندروم التهابی هستند

اکنون به توضیح کشف دیگری درمورد این مطالعات می پردازیم: تقریبا نصف افرادی که به سندروم بعد از کوید 19 مبتلا شدند زمینه ی بیماری پزشکی داشتند، و از این تعداد، نیمی از افراد چاق یا دارای اضافه وزن بودند.

دکتر موریرا گفت: “به طور کلی ، هم در بزرگسالان و هم در کودکان، بیمارانی که چاق هستند، بیماری برای آنها نتایج بدتری نسبت به افراد دیگر دارد.”

نشانه های التهاب در سندروم بعد از کوید19 در مقایسه با عفونت اولیه، ویروس کوید19، بسیار غیرطبیعی هستند. به عنوان مثال، تروپونین، که از نشانه های مورد استفاده برای تشخیص حملات قلبی در بزرگسالان است، 50 برابر حد طبیعی اش در کودکان مبتلا به سندروم التهابی بود.

دکتر موریرا گفت: “شواهد نشان می دهد که کودکان مبتلا به MIS-C دارای التهاب بسیار زیاد و آسیب بالقوه بافتی در قلب هستند و ما باید از نزدیک مراقب این کودکان باشیم تا بفهمیم که در مدت طولانی چه عوارض هایی می توانند داشته باشند.”

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

ای داد 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نویسنده آزمایشی