حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشخصات پلی استیشن ۵ رسما اعلام شد

پس از آن که دو روز پیش مشخصات ایکس باکس سری ایکس رسما اعلام شد امشب اما می بینیم که مشخصات پلی استیشن ۵ رسما اعلام شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره مشخصات Play Station 5 صحبت کنیم.

مشخصات پلی استیشن ۵

مشخصات پلی استیشن ۵

مشخصات پلی استیشن ۵

پلی استیشن ۵ یعنی کنسولی که آرزوهای نوجوانان و سرگرمی همه رده سنی تا نیمه دهه سوم قرن ۲۱ خواهد بود. به همین دلیل خیلی ها منتظرند که بدانند این محصول دقیقا چیست. با وجود اینکه تصویر رسمی از محصول نهایی منتشر نشده است اما امشب مشخصات سخت افزاری PS5 توسط سونی رسما اعلام شد.

کنسول بازی PS5 از یک APU قدرتمند استفاده می کند؛ این تراشه در بخش CPU از 8 هسته با معماری ZEN2 بهره برده و در لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید می شود. فرکانس بخش CPU برابر با 3.5 گیگاهرتز است. به خاطر داشته باشید که پردازنده 8 هسته ای پلی استیشن 4 با ریزمعماری جگوار دارای فرکانس 1.6 گیگاهرتز بود. توان GPU یا همان پردازنده گرافیکی در کنسول پلی استیشن ۵ برابر با ۱۰.۲۸ ترافلاپ در ثانیه است. در نتیجه دست کم در بخش پردازش‌های گرافیکی، ادعای مایکروسافت مبنی بر سریع تر بودن کنسول Xbox Series X صحت داشت.

ایکس باکس سری ایکس قوی تر از پلی استیشن ۵ است

کنسول Xbox Series X در بخش پردازش‌های گرافیکی دارای توان ۱۲ ترافلاپ در ثانیه است. فرکانس بخش GPU در کنسول پلی استیشن ۵ به 2.23 گیگاهرتز می رسد که رقم بسیار بالایی برای یک پردازنده گرافیکی در این روزها به شمار می رود. شایان ذکر است که فرکانس CPU و GPU متغیر بوده و احتمالا سونی بیشینه فرکانس ها را اعلام کرده است. در بخش گرافیک، سونی از ریزمعماری RDNA 2 شرکت AMD استفاده می کند؛ در حال حاضر هیچ کارت گرافیکی با این معماری به بازار معرفی نشده است. بخش گرافیکی دارای 36 واحد CU است.

در بخش VRAM یا حافظه گرافیکی، شاهد استفاده از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 به همراه یک رابط حافظه 256 بیتی هستیم. البته اشاره‌ای به فرکانس تراشه‌های GDDR6 مورد استفاده نشده اما فرکانس های 14 و یا 12 گیگابیت بر ثانیه، محتمل ترین پیشنهاد ما خواهد بود. پهنای باند کلی بخش گرافیکی به 448 گیگابایت در ثانیه می رسد. دست کم از نظر فرکانس، پهنای باند و حافظه گرافیکی، به وضوح روشن است که توان نهایی با کارت‌های گرافیک پرچمدار کنونی برابری خواهد کرد.

سونی

سونی

و اما در بخش حافظه ذخیره سازی، دیگر خبری از حافظه های HDD نبوده و سونی از یک SSD سفارشی با ظرفیت 825 گیگابایت استفاده می کند. این اس اس دی از پروتکل NVME پیروی کرده و در نتیجه از اسلات PCI-E 4.0 استفاده می کند. البته در حال حاضر مشخص نشده است که آیا این SSD در فرم M.2 بوده یا خیر. به هر حال متوسط سرعت این درایو بالای ۵ گیگابایت در ثانیه است. به گفته سونی، امکان افزودن حافظه ذخیره سازی بیشتر از طریق درگاه USB در پلی استیشن ۵ محفوظ است.

کنسول نسل نهمی سونی دارای یک درایو نوری از نوع 4K UHD Blu-Ray است؛ در واقع می توان گفت که این درایو جدید و پیشرفته‌ترین نوع درایو سی دی در جهان است. اگر چه پلی استیشن 5 در بخش‌هایی نظیر GPU مقداری ضعیف‌تر از کنسول رقیب یعنی Xbox Series X است، اما باید دید که در نهایت فروش کدام کنسول نسل نهمی بیشتر خواهد بود.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید پلی استیشن ۵ می تواند کنسول موفقی باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
50 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Dariushrd

سلطان

نیما عرفانی

مطمئناً نسبت به هم برتری هایی دارن اما حس میکنم طبق روال سابق کنسول جدید سونی عامه پسندتر باشه اما نماینده ی مایکروسافت با دست پرتری میاد… .

Ali_t

عشقی عشق🌹😊👌

Ali_t

بازم میگم یدونه دستشو به ایکس باکس سری جدید نمیدم حالا بازی های مهیج انحصاری سونی هم بماند 👌😍

Amir galaxy

یه دسته میدی یه کنسول میگیری
بعد می‌فروشی
باهاش کنسول سونی میخری
سود هم می‌کنی😐

Ali_t

خدا شفات بده مثل زمانی که گفتم رنگ نقره ای پی ۴۰ پرو رو با لامبورگینی عوض نمیکنم 🙁
اونجا هم گفتی خب لامبورگینی رو می‌فروشی ۱۰۰۰ تا پی ۴۰ پرو میخری ‌‌‌….
واقعا خدا شفات بده …
وقتی این جمله رو کسی میگه از عشق میگه نه از مادیات که تو هر دقیقه یه چیزی باید مثال بزنی🤣🤣🤣

Amir galaxy

😉🙃

نیما عرفانی

البته اگه لامبورگینی سنتناریو و وننو باشه من حاظرم عوض کنم باهاش و با پولش یه مک لارن ۷۲۰s اسپایدر یا کونیگزگ آگرا با یه پی ۴۰ پریمیوم با رنگ ترنجی کمرنگ یا آبی کریستالی میگیرم که هم عشقو داشته باشم هم مادیاتو 😉😉.

Ali_t

@نیما عرفانی
شما ها چقدر مادی هستید بخدا دو روز دیگه می‌میرید 😊💙(دور از جون)

نیما عرفانی

اون کامنتم رفته برای تأیید اما جواب این کامنتت میشه این ؛
“عزیزم آدم برای اینکه سود کنه گاهی اوقات باید عقلشو بر احساساتش ارجحیت بده و حساب شده پیش بره ، اینجوری هم خرو داری هم خرمارو” 😉🙂

نیما عرفانی

دوستان پس در مورد سؤالی که مطرح کردم نظری ندارین؟؟ یعنی هیچی به ذهنتون نمیرسه؟؟؟!⁦🤷‍♂️⁩
@شهداد
خودم درموردش صحبت کنم؟؟⁦🙇‍♂️⁩

erfan520

به نظر من جوابش در چند دوربینه شدنه
نیاز به ویژگی های جدید باعث شده از دوربین های مختلف استفاده بشه تا بهترین خروجی با خواسته های مشتری مطابقت داشته باشه
استفاده از چند دوربین از رزولیشن پایین تا یک سنسور با رزولیشن خیلی بالا
من در کل موافق رزولیشن بالا هستم

نیما عرفانی

🙂
نه منظورم این نبود
سؤال رو بد متوجه شدین .
یبار دیگه میپرسم؛ میگم چه رابطه ای بین رزولوشن های ۱۲،۱۶،۲۷،۴۸،۶۴،۱۰۸،۱۴۴،۱۹۲ ،… سامسونگ و رزولوشن های ۱۲،۱۳،۱۶،۴۰،۴۸،۵۲،۶۰،۶۴،… سونی وجود داره؟؟؟

_V_

دقیق سوالو نمیفهمم

الان یعنی باید ۱۰۸ سامو با ۶۴ سونی مثلا مقایسه کنیم یا چی

نیما عرفانی

یا چی
🙂

Armin.Technology

نیما جان کامنتم دیدی،منم اشتباه فهمیدم نه؟

نیما عرفانی

بله آرمین جان متأسفانه بله 🙂

Armin.Technology

احساس میکنم بیشتر شبیه معماست تا بحث علمی😂

Mahdi

متوجه شدم یعنی همون ۵۲ سونی راحت ۱۰۸ سامسونگ رو شکست میده یا من متوجه شدم

نیما عرفانی

جوابو فرستادم مهدی جان

Mahdi

من که اصلا موافق مگاپیکسل بالا نیستم سه تا دوربین ۱۶ مگاپیکسل بزرگ و الگوریتم نرم افزاری قوی

نیما عرفانی

🙂
👆👆

The Destroyer

شرمنده دیر اومدم…
حقیقتش من فکر میکنم بالابردن مگاپیکسل به خودی خود ممکنه جالب نباشه اما با توجه به این که با بالارفتن مگاپیکسل الان سایز سنسور هم میره بالا فعلا به نظرم شیوه خوبیه… در این صورت میشه با ترکیب پیکسل‌ها نتیجه بهتری از دوربین‌های معولی ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی گرفت… مثلا الان اس ۲۰ الترا در رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی پیکسلای ۲.۴ میکرونی داره… که خب عدد معرکه‌ایه در قیاس با ۱۲ مگاپیسلی‌های عادی… و خب موضوع دیگه‌ای هم که هست اینه که خب سنسورهای با مگاپیکسل زیاد در شرایط مختلف میتونن کاربردهای بیشتری از سنسورهای عادی داشته‌باشن مثل ثبت جزئیات فوق‌العاده در رزولوشن‌های بالا…
همچنین در جواب به مهدی هم بگم که در حال حاضر با اومدن فیلمبرداری 8k دیگه نمیشه از رزولوشن ۱۶ مگاپیکسلی استفاده کرد و فک میکنم حداقلش 33 مگاپیکسل باشه که بتونه 8k فیلمبرداری کنه…

البته در این موضوع به نظرم سامسونگ به مراتب داره بهتر از بقیه عمل می‌کنه… همیشه دیدیم که سونی در رزولوشن یکسان کیفیت بهتری داشته از سامسونگ اما در حال حاضر به نظر میاد سونی داره عقب میفته در این زمینه… بله تا وقتی که رزولوشن یکسان باشه سونی سنسور بهتری داره اما در حال حاضر حتی برای رزولوشن ۱۰۸ سامسونگ هم سونی رقیبی نداره حالا چه برسه به رزولوشن ۱۴۴ و ۱۹۲ مگاپیکسلی سامسونگ که تا آخر ۲۰۲۰ میان…

آمنی‌ویژن هم به نظرم کلا فعالیت زیادی نمیکنه… یا خودش نمیخواد و یا سنسورهاش توانایی لازم رو ندارن که تا به حال تو هیچ گوشی سوار نشدن…

_V_

توی شیائومی و چند برند چینی تاحالا چند بار استفاده شدن

The Destroyer

کدوما؟🤔

نیما عرفانی

🙄🙂
مثل اینکه باید جواب سؤالمو خودم بدم چون هیچ کس متوجه نشد چی می‌خوام

The Destroyer

ایده‌ای ندارم… من سعی کردم تو جوابم همه سوالات ممکن رو در نظر بگیرم…😂

نیما عرفانی

نه خوب گفتی ولی همه ی چیزایی که گفتی ، در طی این چند هفته گفته شده .
باز یکم دیگه فکر کنید ببینید میتونید اون جوابی که میخوام بگین یا نه 🙂
احتمالاً واعظ بدونه چی می‌خوام

Mahdi

من حتی موافق 8k هم نیستم خب گوشیه این کیفیت رو میخواد چیکار همون فورکی ۶۰ فریم کافیه بالا بردن مگاپیکسل قیمت گوشی رو هم بالا میبره و اصلا چیز خوبی نیست مطمئن هستم همین ۱۶ یا حداکثر همون ۳۰ مگاپیکسل شما اگه طراحی خوبی داشته باشه و نرم افزارش خوب باشه کافیه

Babak

سلام جناب عرفانی این بحث کاملا درسته فقط بفرنایید که چرا در اعلام نوع سنسورهای سونی از سنسور های ۲۰,۷ و ۱۹ چیزی نگفتین. دلیل این انتخابهارو اگر بگین جواب کامل میشه و مسئله مطرح شده خودتون کامل تر حل میشه ممنون

نیما عرفانی

سلام دوست عزیز
فقط رزولوشن هایی که قابلیت ترکیب پیکسلی دارن یعنی همون پیکسل باینینگ رو در لیست اوردم وگرنه غیر از اون سنسورهایی که شما گفتین باید این ها هم بهش اضافه کنید که هم سامسونگ داره هم سونی ؛ ۳۲،۳۶،۳۸
اما اعدادی که شما گفتین به علاوه این ۳ عدد برای دوربین سلفی و سنسور اصلی میان رده ها به کار رفتن و همچنین خودشون حالت مبنا و پایه هستن و پیکسل باینینگ ندارن.
مرسوم ترین و متداول ترین رزولوشن های حال حاظر همونایی هستن که دربارشون توضیح دادم.
موفق باشید

نیما عرفانی

خب دوستان علی رغم تلاشی که چند نفرتون برای پاسخ به سؤالی که مطرح کردم انجام دادین و مابقی نفرات هم بی تفاوت از کنارش رد شدن ، اما جوابی که مدنظرم بود و توقع داشتم در اون رابطه با هم دربارش حرف بزنیم متأسفانه نگفتین .
ایرادی نداره خودم جواب سؤال رو میدم
توجه کنید که سنسورهای پرچمدار سامسونگ با احتساب قابلیت پیکسل باینینگ(ادغام پیکسل ها در یک پیکسل) به این صورت هستن؛
رزولوشن های ۹،۱۲،۱۶،۲۷،۴۸،۶۴،۱۰۸،۱۴۴،۱۹۲ و … مگاپیکسل که البته اون اعداد ۲۷ ، ۹ و ۱۶ درواقع سنسور نیستن و براساس محاسبه ی پیکسل باینینگ در رزولوشن های مختلف به دست اومدن.
خب حالا به کمک لیست ادغام پیکسلی که اولیش Quad Bayer هست میشه ارتباط و چگونگی سیر صعودی این رزولوشن هارو به دست اورد و فهمید چرا چنین اعدادی رو برای نمایش دادن کیفیت با مقیاس مگاپیکسل ایجاد کردن.
لیست ادغام پیکسل ها به این صورت هست ؛
۱×1=1 (که این حالت رو به عنوان رزولوشن مبنا و افزونه ی اول در نظر میگیرن)
2×2=4 (این حالت هم میشه همون تتراسل یا کواد بایر)
3×3=9 (این حالت هم نانوسل هست)
4×4=16
5×5=25
و به همین ترتیب به صورت حاصل مربع هر عدد ادامه پیدا می‌کنه اما من تا ۲۵ رو ادامه میدم که متوجه بشین فرآیندش به چه صورت هست.
خب حالا طبق این تعاریف ، سامسونگ ۲ رزولوشن رو به عنوان مبنا درنظر گرفته یعنی رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل و ۱۶ مگاپیکسل.
اگه هر رزولوشن رو ضربدر عدد به دست اومده از حاصل ضرب هر کدوم از پیکسل باینینگ ها کنید ، رزولوشن نهایی و آستانه ی رزولوشن مدنظر مشخص میشه .
یعنی به این صورت که ؛
۱۲×4=48
12×9=108
12×16=192
12×25=300
**********
16×4=64
16×9=144
16×16=256
16×25=400
یعنی می‌خوام بگم میشه با این راه حل و با این روش ، رزولوشن های سنسورهای پرچمدار بعدیِ سامسونگ رو حدس زد. که نشون میده بعد از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلیش میخواد رو ۱۴۴ و ۱۹۲ مگاپیکسل کار کنه و بعدش هم رو ۲۵۶ ،۳۰۰ و ۴۰۰ مگاپیکسلی .
همه ی این تعاریف در خصوص سنسورهای سونی هم صدق می‌کنه ؛
که در رزولوشن های ۱۰،۱۲،۱۳،۱۵،۱۶،۴۰،۴۸،۵۲،۶۰،۶۴ و … مگاپیکسل وجود دارن که البته اینجا هم رزولوشن های ۱۰،۱۳،۱۵،۱۶ بر طبق محاسبه ی پیکسل باینینگ در رزولوشن های مختلف به دست اومدن .
در اینجا سونی ، رزولوشن ۱۰ – ۱۲ – ۱۳ و ۱۶ رو به عنوان مبنا قرار داده ولی برخلاف سامسونگ ، از ادغام پیکسلی تتراسل یا همون کواد بایر فراتر نرفته که به این صورت میشه ؛
۱۰×4=40
12×4=48
13×4=52
15×4=60
16×4=64
و اگه قرار باشه بخوایم در ساختار سنسور های آینده ی سونی، حالت نانوسل رو دخیل بدونیم نتیجه به این شکل میشه؛
۱۰×9=90
12×9=108
13×9=117
15×9=135
9×16=144
پس میشه رزولوشن سنسورهای آتیِ سونی رو حدس زد (۹۰-۱۰۸-۱۱۷-۱۳۵ و ۱۴۴) مگاپیکسل .

جا داره نکته ای رو باز کنم ؛
در رویکرد سامسونگ برای تسریع در بالابردن رزولوشن دوربین اصلی و کمک گرفتن از حالت تتراسل و نانوسل در رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسل که یک تصویر ۲۷ و ۱۲ مگاپیکسل با سایز پیکسل بالایی رو تشکیل میده . در حرکت بعدیش که میخواد بره سراغ سنسور ۱۴۴ مگاپیکسلی ، اونجا دیگه دستش بازتره و می‌تونه رو حالت پیکسل باینینگ ۴ در ۴ که میشه ادغام ۱۶ پیکسل در یک پیکسل سوییچ کنه لذا میشه رزولوشن ۱۴۴ مگاپیکسل رو برای مدتی به عنوان ایده آل ترین گزینه در بین رزولوشن های موبایل دونست چون در حالت پیکسل باینینگ ۲ در ۲ ، تصویر ۳۶ مگاپیکسل میده و در حالت ۳ در ۳ ، تصویر ۱۶ مگاپیکسل میده و در حالت ۴ در ۴ ، تصویر ۹ مگاپیکسل با ابعاد پیکسلی فوق العاده ای رو به ارمغان میاره .
در رزولوشن ۱۹۲ مگاپیکسلی ، حالت های ۲ در ۲ و ۴ در ۴ رو میشه ادغام کرد اما حالت ۳ در ۳ به جهت اینکه بخش پذیر نیست و رزولوشن نهایی اعشاری به دست میاد احتمالاً شاهد تداخل در برخی پارامترها باشیم . رزولوشن ۲۵۶ مگاپیکسل هم به همین صورت هست و در نهایت میرسیم به رزولوشن های ۳۰۰ و ۴۰۰ مگاپیکسلی که دیگه یه پله از حالت ۴ در ۴ هم فراتر می‌ره و ۲۵ پیکسل رو با هم ادغام میکنن و به ترتیب تصویری ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی با ابعاد پیکسلی خارق العاده ای رو به وجود میارن .
به عبارتی رزولوشن نهایی ، رابطه ی مستقیمی داره با رزولوشن مبنا و مقدار پیکسل باینینگ که اگه یک خط افقی و عمودیه قائم بر هم رو درنظر بگیریم که مقدار هردو از صفر شروع میشه ، محور y ها(ایگرگ ها) میشه افزونه ی پایه و محور x ها میشه مقدار پیکسل باینینگ که برآیندشون میشه آستانه و رزولوشن نهایی.

این بود همه ی اون سناریو و قانون و قاعده ای که درخصوص روند و سیر صعودی افزایش مقدار کیفیت و رزولوشن دوربین های اصلی وجود داره.
ببخشید که طولانی شد اما جوابی که از شما عزیزان میخواستم همین بود که متأسفانه هیچ کدوم کوچکترین اشاره ای بهش نداشتین🙂.

موفق و مؤید باشید دوستان

_V_

آهان تازه سوالو متوجه شدم😅

والا با جناب مصطفی انقدر اخیرا تو تل گرام درگیر همین موضوع بودیم فکر نمیکردم اصن بحث این باشه

فکر کردم الان قراره مقایسه کنیم سنسورای سامسونگ و سونی رو و یه چیزیو بفهمیم! (مثلا سامسونگ رزولوشن رو بالا میبره ولی سونی با همون رزولوشنای قبلی و یا شاید یکم بیشتر کردنشون، سایز پیکسلارو بزرگ تر میکنه و…)

The Destroyer

اه من فک نکردم منظور اینه…😅
من فک کردم هدف مقایسه سیاست شرکت‌هاست… اتفاقا چند وقت پیش واعظ اندازه پیکسل‌ها در سنسور ۱۴۴ سامسونگ (در صورتی که اندازه ۱ اینچ باشه) در حالات مختلف رو پیدا کرده بود… واقعا جالب بود…

نیما عرفانی

اندازه ی پیکسل ها در رزولوشن ۱۴۴ و در حالت های تتراسل ، نانوسل و هگزاسل به راحتی با توجه به پیکسل باینینگ رزولوشن ۱۰۸ به دست میاد .
فقط کافیه ابعاد پیکسلیِ حالت های ۱۰۸ ، ۲۷ و ۱۲ مگاپیکسل رو داشته باشیم .
یعنی می‌خوام بگم هرچی رزولوشن نهایی می‌ره بالاتر یه رابطه ی سلسله وار و زنجیره ای با رزولوشن های پایین ترش داره.

V800B

هرچی میرم جولوتر مایکروسافت داره بهتر بهتر میشه
و زنگ خطری برای سونی

Armin.Technology

پلی استیشن عشقه،منتظرم.🙂😀

Mahdi

من که در این مورد طرفدار ایکس باکس هستم چون خیلی از سری خدای جنگ خوشم نمیاد ولی لست آف آس بازی انحصاری خوب سونیه

The Destroyer

در مشخصات از ایکس‌باکس ضعیفتره… فک میکنم دو ماه پیش گفتم که این سری نوبت ایکس‌باکسه و یادمه تعداد منفیام هم دو رقمی شد…
در مشخصات کنسول کاملا برتری با نسل جدید کنسول مایکروسافت هست و به نظر برنامه‌های زیادی هم برای بازی‌های انحصاری داره…

Armin.Technology

یه وقت فکر نکنی طرفدار پلی استیشنم بهت منفی دادما به نظرت احترام میزارم😉😅.

The Destroyer

😂😂😂
نه اون سری رو باید می‌دیدی… اصلا به شدت مورد تجاوز معنوی قرار گرفتم

نیما عرفانی

احتمالاً همه ی اون منفی هارو به جز ۴تاشو عامر داده بوده و مابقی هم یکی یدونه ؛ بوقلمون ، star سابق(واعظ اینو خوب میشناسه) ، مصطفی(فن سونی) و داریوش دادن😄😉.

The Destroyer

نه اون موقع star حضور نداشت…

The Destroyer

نمی‌دونم شایدم بود کامنت نمیذاشت

_V_

” جناب ستار “

The Destroyer

#ستارـ‌جان

_V_

رقیب مایکروسافتی قویتر به نظر میاد

اما برای ارزش خرید باید ببینیم قیمت این کنسول چقدره

Amin

عجب مشخصات خوبی داره با این حال ps4 من پشم هم محسوب نمیشه در برابرش 😂

Milad7

اژدها وارد میشود 😛 چه قدرت گرافیکی خوبی داره 🙂

Armin.Technology

#همکاری،دوستی و کمک

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)