حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مشکلات سونی در ساخت پلی استیشن ۵

نوشته

4 سال قبل | 4 دیدگاه | پلی‌استیشن، سرگرمی و بازی

سونی معمولا برای چند کنسول قبلی‌اش عادت داشته همان حدود یعنی بهمن ماه قیمت دستگاه را مشخص کند و در بهار نیز کنسول‌ها وارد مرحله توسعه انبوه می‌شدند. اما ظاهرا این قضیه برای کنسول نسل نهمی ژاپنی‌ها کمی متفاوت است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره مشکلات سونی در ساخت پلی استیشن ۵ صحبت کنیم.

مشکلات سونی در ساخت پلی استیشن ۵

پلی استیشن ۵

پلی استیشن ۵

هزینه تولید پلی استیشن ۵ چیزی حدود ۴۵۰ دلار برای هر دستگاه تخمین زده شده و یکی از دلایلی که سونی هنوز نسبت به قیمت آن تصمیم نگرفته، مایکروسافت و ایکس باکس سری ایکس است.

در واقع آن‌ها منتظرند ببیند مایکروسافت چه سیاستی را نسبت به قیمت کنسول جدیدش پیش می‌گیرد. پلی استیشن ۴ در سال ۲۰۱۳ و با قیمت اولیه ۳۹۹ دلار عرضه شد. گزارشات نشان می‌دادند که هر کنسول ۳۸۱ دلار برای سونی هزینه داشت و البته اگر هزینه بسته بندی و انتقال هم حساب کنیم، هزینه کلی به بیش از ۴۰۰ دلار می‌رسید.

در نهایت سونی مجبور می‌شود در چند ماه اول کنسول را با ضرر سخت افزاری به بازار بفرستد و به کمک سرویس‌ها و فروش نرم افزاری تعادلی بین سود و زیانش برقرار کند. با ۴۵۰ دلاری که هزینه تولید پلی استیشن ۵ است، قیمت این کنسول حداقل ۴۷۰ دلار خواهد بود که البته به اعتقاد دامیان تونگ، یکی از تحلیل‌گران بازار تکنولوژی در ژاپن، چنین قیمت‌گذاری آن‌قدرها آسان نیست:

مشتریان سطح انتظارات‌شان را برپایه پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۴ پرو مشخص کرده‌اند. اگر سونی قیمتی بالاتر برود، احتمالا به خاطر نیاز به جبران هزینه‌ها است اما این قیمت‌گذاری ریسک‌هایی هم دارد.

یکی از بزرگترین چالش‌های سونی در توسعه کنسولش، دسترسی به یک منبع مطمئن برای حافظه‌های DRAM و NAND بوده که بیشتر به خاطر فراگیرتر شدن 5G با کمبودهایی مواجه شده‌اند. با ورود به نسل پنجم دیوایس‌های هوشمند درخواست‌های زیادی (به‌خصوص از طرف کمپانی‌های ساخت گوشی) برای این حافظه‌ها وجود دارد.

همچنین کنسول در مرحله‌ای قرار دارد که خیلی از اجزایش انتخاب شده‌اند و تغییری نخواهند کرد. برای نمونه این منابع به سیستم خنک کننده کنسول اشاره کردند که انگار به طرز عجیبی گران است. با وجود اینکه معمولا در هر کنسول این قسمت هزینه زیادی را در بر نمی‌گیرد ولی برای پلی استیشن ۵ سونی می‌خواسته مطمئن شود که گرمایِ چیپ‌های قدرتمندش دردسرساز نمی‌شوند.

پلی استیشن ۵ را در کنار دسته DualShoke 5 ببینید

چند وقت پیش شایعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد ممکن است ویروس کرونا روی توسعه کنسول تاثیر بگذارد. این منابع چنین چیزی را رد کردند، هر چند گفتند که سونی هنوز تصمیم نگرفته در سال اولش چه تعداد کنسولی را روانه بازار کند. گزارشِ قدیمیِ عرضه پلی استیشن VR بعدی هم توسط آن‌ها تایید شد و با توجه به صحبت‌هایشان سونی بعد از عرضه پلی استیشن ۵ این هدست را به بازار می‌فرستد.

در حالی که در گذشته چندین شایعه مبنی بر اینکه بازی‌های انحصاری پلی استیشن ۵ برای پلی استیشن ۴ منتشر نمی‌شوند (برخلاف ایکس باکس) اما در این گزارش آمده که بازی‌های روز عرضه کنسول بعدی سونی روی پلی استیشن ۴ هم در دسترس خواهند بود.

به ادعای این منابع اعضای داخلی سونی به دو دسته تقسیم شده‌اند. بعضی‌ها اعتقاد دارند که در صورت لزوم کنسول برای رقابت با ایکس باکس سری ایکس با ضرر وارد بازار بشود (یعنی مثل پلی استیشن ۴)، عده‌ دیگری هم می‌گویند که سونی باید راهی پیدا کند تا پلی استیشن ۵ تا جای ممکن سودده باشد.

مشخصا یکی از بخش‌هایی که باعث می‌شود کنسول به سوددهی برسد، قسمت نرم افزاری و سرویس‌های آنلاین است. مایکروسافت و سونی هر دو دارند سرویس‌های آنلاین خود را گسترش می‌دهند که حتی ممکن است عملکرد آن‌ها روی قیمت کنسول تاثیر بگذارد.

لوگو پلی استشین ۵ در اینستاگرام غوغا کرد

این قضیه چندین فرضیه را به وجود می‌آورد. مثلا همین که سونی با عرضه بازی‌های روز عرضه پلی استیشن ۵ برای پلی استیشن ۴ تا حد زیادی جلوی ضررش را بگیرد. یا بعضی از عناوینش را به رایانه‌های شخصی بیاورد تا سوددهی‌اش را افزایش بدهد.

نظر شما چیست؟ منتظر پلی استیشن ۵ هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mahdi

عشقی

ARMTIN

کنسول PS5 حدود 450 دلار هزینه ساختش هست
.
.
.
.
اگه سونی این کنسول بین 450-490 دلار به دست مشتری برسونه حتماً موفق میشه ⁦❤️⁩

Milad7

زود باش سلطان 🙂

Amir galaxy

به نظرتون مثل ps4 محبوب میشه؟!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)