حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سرمایه گذاری TSMC روی توسعه معماری ۵ نانومتری

نوشته

4 سال قبل | 4 دیدگاه | پردازشگرها

شرکت تایوانی تلاش زیادی روی توسعه فناوری های پیشرو چیپست ها دارد تا بتواند در بازار رقابت همچنان پیشتاز باشد. امروز خبر جدیدی می شود که می گوید سرمایه گذاری TSMC روی توسعه معماری ۵ نانومتری به حد زیادی انجام شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

معماری ۵ نانومتری

به همین دلیل تراشه ساز تایوانی TSMC قصد دارد سرمایه گذاری در زمینه توسعه تراشه را در سال میلادی جدید بین 14 تا 15 میلیارد دلار افزایش دهد که نسبت به سرمایه گذاری ۱۰ الی ۱۱ میلیارد دلاری در سال 2019 توسط همین کمپانی، رشد قابل توجهی را شاهد هستیم. افزایش میزان سرمایه گذاری توسط TSMC دو هدف را دنبال خواهد کرد.

یک اینکه کمپانی قصد دارد ظرفیت تولید چیپست های ۷ نانومتری را افزایش دهد و دلیل دوم، تمرکز بر روی لیتوگرافی 5 نانومتری است. از 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری مضاعف توسط این تراشه ساز بزرگ، 1.5 میلیارد دلار صرف افزایش ظرفیت تولید تراشه‌های 7 نانومتری خواهد شد و 2.5 میلیارد به منظور توسعه خط تولید تراشه‌های 5 نانومتری مصرف خواهد شد.

در حال حاضر بیشترین تقاضا برای چیپست های 7 نانومتری از سوی کمپانی AMD به شرکت TSMC داده میشود چرا که تراشه ساز تایوانی تامین کننده تراشه‌های لازم برای پردازنده‌های رایزن 3000 و پردازنده‌های گرافیکی سری Navi مانند کارت گرافیک‌های Radeon 5700 و Radeon 5700 XT است که همگی بر پایه معماری 7 نانومتری هستند.

همچنین اپل نیز از چیپست ۷ نانومتری در نسل فعلی آیفون‌ها استفاده میکند و مشتریان دیگری برای تراشه‌های 7 نانومتری TSMC نیز وجود دارند. انتظار میرود به واسطه افزایش محصولات مجهز به تراشه‌های ۷ نانومتری در سال جدید، تقاضا برای این تراشه‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کند.

از جمله موارد مهم این محصولات باید به آیفون SE2 اپل اشاره کرد که احتمالا در سال 2020 با چیپست 7 نانومتری روانه بازار خواهد شد. در واقع بر اساس شایعات، این آیفون نسبتا ارزان قیمت از همان پردازنده A13 موجود در آیفون 11 بهره مند خواهد شد. TSMC بعد از افزایش ظرفیت تولید چیپست‌های 7 نانومتری، اولویتی جز افزایش خط تولید تراشه‌های 5 نانومتری ندارد.

انتظار میرود اپل در نسل بعدی آیفون‌ها از چیپست A14 با معماری 5 نانومتری استفاده کند بنابراین تراشه ساز تایوانی باید آمادگی تامین میلیون‌ها تراشه 5 نانومتری را برای کوپرتینویی‌ها داشته باشد. به جز اپل، هواوی نیز شرکتی است که انتظار میرود در سال 2020 روی به تولید محصولاتی با معماری 5 نانومتری بیاورد و انتخاب بسیاری از این شرکت‌ها برای تامین تراشه، کمپانی TSMC خواهد بود.

نظر شما چیست؟ سرمایه گذاری TSMC روی توسعه معماری ۵ نانومتری موفق خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
_V_

اکسینوس ۱۰۰۰ و کرین ۱۰۲۰ و اسنپ ۸۷۵ هم ۵ نانو ان

amer

گزارش مفیدی بود تشکر

Milad7

TSMC حرف نداره کیفیت در حد عالی

Milad7

یادمه برای خرید آیفون 6اس دعا میکردم نسخه tsmc گیرم بیاد!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)