حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دسته پلی استشین ۵ احتمالا DualShock 5 نام دارد و تفاوت زیادی با دسته پلی استیشن ۴ ندارد

نوشته

4 سال قبل | 5 دیدگاه | سونی

دیشب بود که در ترنجی خواندیم زمان عرضه پلی استیشن ۵ (Play Station 5) مشخص شد. اما اگر اطلاعات بیشتری می خواهید باید بگویم که دسته پلی استیشن ۵ احتمالا DualShock 5 نام دارد و تفاوت زیادی با دسته پلی استیشن ۴ ندارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

دسته پلی استیشن ۵

دسته پلی استیشن ۵

دسته پلی استیشن ۵

مصاحبه‌ی جدید مدیر عامل سونی پلی استیشن و طراح کنسول بعدی این شرکت، فقط درباره‌ زمان عرضه و اعلام نام رسمی پلی‌استیشن ۵ نبوده است. «مارک سرنی» که طراحی سخت‌افزار کنسول پلی‌استیشن ۵ را برعهده دارد، درباره‌ی دسته‌ی PS5 هم صحبت کرده و اولین اطلاعات و جزییات مربوط به آن را ارایه داده است.

خبرنگار نشریه‌ وایرد، مصاحبه‌ای رسمی برای انتشار اطلاعات پلی‌استیشن ۵ ترتیب داده است، توانسته دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ را از نزدیک ببیند. این دسته، که احتمالا اسم آن دوال شوک ۵ (DualShock 5) است، ظاهرا از دیدگاه طراحی تفاوت زیادی با دسته‌ی پلی‌استیشن ۴ ندارد.

شاید تنها تغییر ظاهری دسته، حداقل در حال حاضر و با استناد به آنچه خبرنگار وایرد دیده است، اضافه شدن یک حفره روی آن باشد؛ حفره‌ای که ظاهرا یک میکروفون را در خود جای داده است و طبق شایعات، برای اجرای فرمان‌های صوتی به کنسول کاربرد دارد.

فرامین صوتی با دسته پلی استیشن ۵

با این حال، مارک سرنی به هیچ سوالی درباره‌ی این حفره یا وجود یک میکروفون در دسته پاسخ نمی‌دهد و در عوض، از قابلیت‌های جالب‌تری که دسته‌ی پلی استیشن ۵ دارد می‌گوید.

اولین قابلیت جالب دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ استفاده از ماشه‌های تغییرپذیر در آن‌هاست. ماشه‌ها یا در واقع همان کلیدهای L2 و R2 در دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ قابلیت تنظیم دارند و بازی‌سازان می‌توانند با توجه به نیازشان در بازی، مقاومت ماشه‌ها را بالا و پایین کنند.

می‌توانید چنین حالتی را تصور کنید:

در یک بازی که قرار است یک کمان را بکشید و نگه دارید، کلید ماشه سخت‌تر فشرده می‌شود، یا برای مثال مقاومت ماشه به هنگام شلیک یک کلت کمری با یک شات‌گان فرق می‌کند. این موضوع باعث می‌شود حس کاملا متفاوتی به هنگام استفاده از سلاح‌های مختلف یا هر زمان دیگری داشته باشید. چگونگی استفاده از این قابلیت دسته کاملا به بازی‌سازان بازمی‌گردد.

قابلیت جدید دیگر دسته‌ی پلی‌استیشن ۵، استفاده از موتورهای کاملا متفاوتی به جای موتورهای لرزشی معمولی دسته است. خبری از موتورهای لرزشی معمولی که تا به امروز در دسته‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس وجود داشته‌اند، نخواهد بود. دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ از موتورهای لمسی یا همان Haptic برای ایجاد حس لرزش استفاده می‌کند.

موتورهای لمسی کاملا نحوه‌ی کار متفاوتی با موتورهای حرکتی معمولی دسته‌ها دارند. اساسا خبری از لرزش معمولی دسته‌ها نیست و می‌توان مجموعه‌ای از حس‌های مختلف را با استفاده از موتورهای لمسی به بازی‌کننده‌ها منتقل کرد. برای مثال، زمانی که یک شخصیت روی سطح سنگی مشغول راه رفتن است، حس منتقل شده بسیار با زمانی که شخصیت روی سطح چمن راه می‌رود، فرق می‌کند. بدون موتورهای لمسی که بسیار دقیق و متفاوت از موتورهای لرزشی معمولی کار می‌کنند و فقط دسته را می‌لرزانند، حتی نمی‌توان چنین احساسی را از طریق دسته به بازی‌کننده منتقل کرد.

دسته‌های کنسول نینتندو سوییچ هم اولین دسته‌هایی هستند که از موتورهای لمسی به جای موتور مکانیکی معمولی استفاده می‌کنند و به خوبی می‌توانند مجموعه‌ای از حس‌های مختلف را از طریق دسته به بازی‌کننده منتقل کنند.

دو موتور لمسی در سمت چپ و راست دسته‌ی پلی استیشن ۵ قرار گرفته است که می‌توان به انوع بسیار مختلفی آن‌ها را تنظیم کرد. چگونگی استفاده از آن‌ها هم کاملا به بازی‌سازان مربوط می‌شود. طبق گفته‌ی سونی، برخلاف خود کنسول که مدت زیادی است در قالب یک کیت توسعه‌ی سخت‌افزاری در اختیار بازی‌سازان قرار گرفته، دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ را با این قابلیت‌های جدیدش، به تازگی به بازی‌سازان ارایه داده‌اند.

همین دو قابلیت جدید دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ به اندازه‌ای مهم و بزرگ هستند که بتوانند تاثیری بزرگ روی تجربه‌ی بازی داشته باشند. با این حال، پیشرفت‌های دسته‌ی پلی‌استینش ۵ فقط هم به این دو مورد محدود نمی‌شود. این دسته اسپیکر باکیفیت‌تری دارد و صدای بسیار بهتری تولید می‌کند، به جای پورت USB معمولی از USB-C استفاده می‌کند و ظرفیت باتری آن هم بیشتر شده است. «توشی آوکی»، مدیر بخش محصولات پلی‌استیشن، می‌گوید که وزن دسته در مقایسه با دسته‌ی پلی‌استیشن ۴ بالاتر رفته است، ولی هنوز هم از دسته‌ی ایکس‌باکس وان سبک‌تر است. طبق گفته‌ی سونی کنسول پلی‌استیشن ۵ در پاییز سال ۲۰۲۰ وارد بازار می‌شود.

منتظر کنسول پلی استیشن ۵ هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Soheil Rezayiha

اگه اکسپریا وان رو با مشخصاتی که لو رفته بود معرفی میکرد واقعا بی نظیر بود ( یه مرور سریع )

صفحه ۲۴۰Hz و ۴K ( البته ۴کا هس )

۸/۲۵۶

LPDDR5 و UFS3.0

باتری ۴۴۰۰mAh

واقعا در کنار Ps5 خیلی جذاب میشد ولی حیف شد 😔😔

Soheil Rezayiha

و الجی هم وارد بازار ایران شد
G8s: 7300
G7: 6600+
Q7+: 3100
Q60: 4100🖕🖕🖕
و توقع موفقیت هم دارن👎🏿👎🏿👎🏿

ای کاش بخش موبایل این دو برند هم مث بخشای دیگشون بود

Peiman

جالبه من چند جا خونده بودم ک دسته کاملا از اول طراحی شده و خیلی فرق کرده نسبت به قبل

Dr.Nazer

اون بخش کلیدایِ L2 و R2 جالب بود…

Milad7

امیدوارم پلی 5 قیمت خوبی داشته باشه تا بتونم بخرمش 🙂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)