حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تولید چیپست های ۶ نانومتری TSMC پیش از آغاز ۲۰۲۰ آغاز می شود

نوشته

4 سال قبل | 10 دیدگاه | پردازشگرها

شش ماه پیش بود که در ترنجی خواندیم شرکت تایوانی TSMC از لیتوگرافی ۶ نانومتری برای ساخت چیپست رونمایی کرد. شرکت تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی امروز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که فرآیند کامل تولید تراشه‌ها بر مبنای فناوری ساخت پیشرفته تر از ۷ نانومتری را آغاز نموده و تا پایان سال جاری شمسی وارد تولید چیپست با معماری ۶ نانومتری می‌شود. در حقیقت تولید چیپست های ۶ نانومتری TSMC پیش از آغاز ۲۰۲۰ آغاز می شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

چیپست های ۶ نانومتری TSMC

چیپست های ۶ نانومتری TSMC

چیپست های ۶ نانومتری TSMC

شرکت TSMC امروز به صورت رسمی اعلام کرد که با توسعه کامل و رساندن حد نصاب به اهداف شرکت، تولید تراشه‌های ۷ نانومتری جدید که به اختصار 7nm+ نامیده شده و جهشی مشهود بر نسل قبلی تراشه‌های ۷ نانومتری این شرکت است را آغاز نموده و از امروز سفارشات این تراشه‌ها را در خط تولید خود قرار می‌دهد.

همانطور که می‌دانید تراشه‌های ۷ نانومتری پلاس پیشرفتی مشهود بر نسل قبلی خود هستند که پیش از این تراشه‌های شرکت‌های بزرگ مانند اسنپدراگون ۸۵۵ شرکت کوالکام، اپل A12 Bionic و کایرین ۹۸۰ هواوی بر مبنای آن ساخته شده بودند.

نکته جذاب و جدیدتر اعلامیه TSMC این است که این شرکت اعلام نموده تولید نمونه آزمایشی تراشه‌های ۶ نانومتری خود را نیز به زودی و تا پایان سال جاری شمسی آغاز خواهد نمود و می‌توانیم امیدوار باشیم که تراشه‌های پرچمدار موبایل نسل بعدی مانند کایرین ۱۰۰۰ یا اسنپدراگون ۸۶۵ بر مبنای آن ساخته شوند.

بر اساس صحبت‌های آقای دیو چو، مدیر موسسه تحلیل آماری Hua Nan Securities در تایوان، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با توجه به مراحل عملی شدن دریافت سفارش‌های ثبت شده برای 7nm+ توسط TSMC که یکی از سریعترین زمان‌ها از مرحله دریافت سفارش تا نهایی کردن آن است به آینده این فناوری در سال جاری و آینده بسیار امیدوار باشند.

در واقع تجاری سازی سریع استفاده از فناوری EUV که بروزرسانی واضحی بر تکنیک DUV قبلی در ساخت تراشه‌های ۷ نانومتری است به TSMC کمک خواهد کرد تا بتواند میزان سفارشات قابل توجه بیشتری را در حوزه تراشه موبایل دریافت کرده و می‌تواند سهم بسیار گسترده‌ای از بازار را در این حوزه به دست آورد.

همانطور که می‌دانید فناوری ساخت استفاده از امواج ماورای بنفش بی‌نهایت کوتاه که به اختصار EUV نامیده می‌شود به طراحان و سازندگان تراشه‌ها کمک می‌کند تا بتوانند در داخل تراشه، مدارات خود را با دقت بسیار بالاتری نسبت به DUV بسازند که طول موج امواج ماورای بنفش آن بیشتر از EUV است.

این فناوری در نهایت به طراحان کمک می‌کند تا بین ۱۵ تا ۲۰ درصد چگالی تراکم و مجتمع سازی طراحی ترانزیستورها در سطح تراشه را افزایش داده و در یک فضای ثابت علاوه بر جای دادن تعداد بیشتری ترانزیستور، مصرف توان کمتری داشته، تراشه‌های کوچکتری تولید کرد و بازدهی بیشتری داشت. با جهش به فناوری ۶ نانومتری اوضاع از این هم بهتر خواهد شد و طراحان می‌توانند تا 18 درصد تراکم را بیشتر کرده و در عین حال مصرف توان باز هم کاهش پیدا کند.

نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که فناوری 6 نانومتری مانند فناوری 7nm معمولی به نوعی یک فرآیند ساخت میان‌دوره است و اهداف TSMC در فرآیندهای 5 و 3 نانومتری محقق خواهد شد که قرار است طی دوره 5 ساله آینده پیاده سازی شده و وارد فاز تولید آزمایشگاهی شوند.

نظر شما چیست؟ چیپست ها روزبه‌روز پیشرفت می کنند و کاربران به تعداد دوربین نگاه و خرید می کنند، حتی اگر دو دوربین آن کاملا نخودی باشد!

اشتراک در
اطلاع از
10 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
android 10

قرار بود کایرین 1000 یا 1020 یا هر اسمی که داشته باشه با فناوری 5 نانومتری تولید بشه

m.b

https://www.gsmarena.com/user_reports_samsung_logo_is_peeling_off_the_galaxy_folds_hinge-news-39536.php
بعد میگفتن این رقیب میکس آلفا هست…
لوگو سامسونگ پشت گلکسی فولد هم حتی میریزه حروفش!!😅
سامسونگ هر موقع یه گوشی با طراحی سالم و پنل تاشو داد بیرون بعد شروع میکنیم به مقایسه با بقیه گوشی ها… 👌😊
من گلکسی فولد رو یک گوشی درست و حسابی محسوب نمیکنم…
چون ایراد نمونده بود که نداشته باشه…
از پنل که ازش ایراد گرفتن بگیرید…
تا محافظت…
طراحی…
نسبت صفحه…
صفحه دوم…
و الانم لوگویی که میریزه بعد چند مدت…
خداییش اگر این اتفاقات برای هر برند دیگری افتاده بود الان سر نمیذاشتن برای کاربرا انقدر که دست‌مایه شوخی ها و تحقیر کردن هاشون میشد…
حالا ما محترمانه راجب این محصول حرف زدیم…
خدا بخیر کنه اگر از هوآوی یا شیائومی یه همچین محصولی بیاد…
تا یکسال همه جا دست‌مایه میشه و سندی میشه برای بنجل بودن هوآوی و شیائومی و عدم توجه به کیفیت و دندان تیز کردن برای سود و تجربه ناکافی…
اما چون ایندفعه سامسونگ خراب کرده:
– بهترین موبایل تاشو جهان…
– همین که اولین بوده(که نبوده) کافیه…
– درستش میکنن و میفرستن دوباره…
و بهانه های بنی اسرائیلی دیگه…
یه توصیه… گیر جماعتی که تکلیفشون با خودشونم مشخص نیست نباشید…👌
مطمئن باشید که اگر این محصول از هر شرکت دیگری بود اصلاً در مقایسه هاشون هم واردش نمیکردن بخاطر ایراداتش اما چون شده مال سامسونگ دو روز دیگه منفجر هم بشه، میگن به به همین که اولین گوشی تاشو معیوب رو ساخت عالیه… 🙄👌

Dr.Nazer

ایراد جدید S10 یافت شد…
نویز شدید و افت کیفیت بسیار قابل‌توجه هنگام فیلمبرداری در محیط بسته به‌ویژه محیط‌ایی با شرایط نوری معمولی مث خونه… :-/

Dr.Nazer

آیفون 8 میخریدم سنگین تر بودم

_V_

چیزم تو آیفون ۸

دو هفتس این مشکلو ب من گفتی بعد تازه اینجا میگی مشکل جدید😂

Dr.Nazer

گفتم الان ریپلای میکنی😂 مشکل مال دیشبه دو هفتس؟ :-/

_V_

بیا اینستا اینجا بچه(چارتون) نشسته

_V_

“بعد میگفتن این رقیب میکس آلفا هست…”

خود شما میگفتید! نه بقیه…

chalton

وقتی مصطفی بَغال خودش رو پاره میکنه تا ایراد بگیره از گلکسی فولد 😏🤣
اسکول برو علائدین اوردن فولد رو برو ببینش یکی از بچه های پاساژ هم دستشه موبایل پارسا همکف برو ببین هیچ مشکلی نداره داره باهاش کار میکنه البته اگه تخ.مشم حسابت کنه 🤣چه برسه گوشی رو بده دستت👏🤣ولی تا اونجایی که من یه چند دقیقه ای دستم گرفتم و کار کردم باهاش هیچ مشکلی نداشت حالا اینارو از کجات در میاری من نمیدونم والا فعلاً که تو ایران مشکلی نداره،هر موقع شیائومی گوشی منعطف زد بیا با هم صحبت میکنیم.
.
.
.
.
.
آلفا منعطف واقعیه 👏🤣👏🤣از کجات در اوردی اینو لامصب 🤣🤣🤣

Milad7

TSMC را بیشتر از سامی قبولش دارم

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)