حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اگر از فیلترشکن استفاده می کنید برای جلوگیری از فیشینگ این هشدار را جدی بگیرید

نوشته

4 سال قبل | 3 دیدگاه | امنیت، اینترنت

اگرچه استفاده از فیلترشکن در طول ۱۰ سال گذشته به دلیل مسدود شدن برخی از وب‌سایت‌ها در بین برخی کاربران اینترنت وجود داشت، اما در یک سال اخیر و با فیلتر شدن پیام‌رسان خارجی تلگرام، افرادی که تا پیش از آن از فیلترشکن استفاده نمی‌کردند، هم به این گروه پیوستند، تا جایی که این موضوع نگرانی‌ها را از بابت تهدیدات ناشی از استفاده از فیلترشکن افزایش داد. اگر از فیلترشکن استفاده می کنید برای جلوگیری از فیشینگ این هشدار را جدی بگیرید. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

فیشینگ با فیلترشکن

کاربران هنگام استفاده از درگاه‌های الکترونیکی بانکی و سایت‌های داخلی مثل سایت یارانه، کنکور و دانشگاهها که اطلاعات حساسی دارند، باید فیلترشکن خود را خاموش کنند تا از سایت‌هایی که به دلیل فیشینگ فیلتر شده‌اند، آگاهی پیدا کرده و همچنین از ارسال نام کاربری و رمز خود به سرورهای وی‌پی‌ان که رمزگذاری نشده و احتمال سرقت از آن‌ها وجود دارد، پرهیز کنند.

فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها در حالی سد فیلترینگ را قابل نفوذ می‌کنند که در مقابل، مسائل امنیتی فراگیر شدن این اپلیکیشن‌ها مطرح می‌شود. کاربران برای استفاده از وب‌سایت‌های فیلترشده، بدون آگاهی اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن‌هایی می‌کنند که بیش‌تر از این‌که فیلترشکن باشند، با هدف سوءاستفاده و دسترسی به اطلاعات و واردن کردن انواع بدافزار به گوشی افراد طراحی شده‌اند.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در این باره تاکید کرده بود:

«نمی‌توان اجازه توسعه‌ این بدافزارها و فیلترشکن‌ها را داد و اگرچه دولت هم با فیلترینگ موافق نیست، اما استفاده و فراگیر شدن فیلترشکن‌ها هم اثرات مخرب امنیتی زیادی دارد.»

البته کارشناسان امنیتی در دنیا معتقدند عمده استفاده وی پی ان در دنیا برای حفظ امنیت است، مثلا اگر یک کاربر یا مسئولی به خارج از کشور رفته باشد و بخواهد از آنجا با حفظ امنیت، به اینترنت بانکش و یا سرویسی داخل ایران وارد شود، اگر به شبکه‌ی آن کشور اطمینان نداشته باشد، از وی‌پی‌ان استفاده می‌کند.

از طرفی باید توجه داشت وجود تصاویر لوگو، آرم بانک‌ها و موسسات دولتی و اپلیکیشن‌های معتبر در درگاه‌های جعلی دلیلی بر امن بودن خدمات آن درگاه یا اپلیکیشن نیست، یعنی در واقع از تصاویر برای کلاهبرداری سوءاستفاده شده است. کلاهبرداران برای این‌که بتوانند اعتماد شهروندان را جلب کنند، در طراحی درگاه‌های جعلی پرداخت به جهت سرقت اطلاعات بانکی افراد از لوگو، آرم بانک‌ها و نشان اپلیکیشن‌هایی معتبر بانکی سوءاستفاده می‌کنند.

یکی از اقدامات کلاهبرداران این است که با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود.

VPN

VPN

به همین دلیل پلیس فتا نیز درباره‌ی استفاده از فیلترشکن‌ها هنگام استفاده از درگاه‌های الکترونیکی بانکی هشدار داده است: هنگام استفاده از درگاه‌های الکترونیکی بانکی در فضای مجازی به هشدارهای پلیس فتا توجه کنید و حتما شاخصه‌های امنیتی درگاه‌های الکترونیکی پرداخت را به دقت کنترل کنید؛ همچنین هنگام استفاده از درگاه‌های الکترونیکی به هیچ وجه از فیلترشکن استفاده نکنید که اگر نشانی درگاه قبلا فیلتر شده باشد، مشخص شود.

همچنین درباره نحوه سوءاستفاده هنگام استفاده از VPN باید بدانید که:

وقتی وی پی ان شما وصل است و وارد یک درگاه پرداخت می‌شوید و شماره کارت و رمز خود را وارد می کنید، در واقع اسم کاربری و رمز خود را به سرور وی‌پی‌ان می‌فرستید و سرور وی‌پی‌ان، آن را به بانک می‌فرستد. اگر طرف مقابل بخواهد سوء‌استفاده کند و وی‌پی‌ان رمزنگاری نباشد، می‌تواند این کار را به راحتی انجام دهد؛ به همین دلیل توصیه شده حتما اگر نیاز به استفاده از وی‌پی‌ان وجود دارد، زمان پرداختن و رفتن به سایت‌های داخلی مثل سایت یارانه، کنکور و دانشگاه که اطلاعات حساسی دارند، وی‌پی‌ان را قطع کنید.

شما چقدر نکات ایمنی را هنگام استفاده از اینترنت رعایت می کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
3 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
vahid174

مشکل جدیدی که این روزها سیستم فیلترینگ به وجود آورده فیلتر شدن هاست پادکست های ایرانیه. اکثر پادکست ها الان قابل پخش نیستن حتی گاهی با فیلتر شکن هم مشکل برطرف نمیشه….

Milad7

سرعت سایت افتضاح شده

Milad7

😐

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)