حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تفاوت بین اسنپدراگون ۸۶۵ و اسنپدراگون ۸۷۵ چیست؟

نوشته

4 سال قبل | 12 دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

خبر مهمی که پایان هر سال میلادی در انتظار ماست رونمایی از نسل بعدی چیپست‌های پردازشی موبایل شرکت کوالکام خواهد بود. این چیپست امسال به احتمال فراوان اسنپدراگون ۸۶۵ نام خواهد داشت. علاوه بر آن از همین حالا می‌توانیم در مورد اسنپدراگون ۸۷۵ هم صحبت کنیم که می‌تواند اولین چیپست کوالکام با فناوری 5 نانومتری TSMC باشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم تفاوت بین اسنپدراگون ۸۶۵ و اسنپدراگون ۸۷۵ چیست؟

تفاوت اسنپدراگون ۸۶۵ و اسنپدراگون ۸۷۵

بنابر اطلاعات جدیدی منتشر شده از منابع چینی، شرکت کوالکام از همین حالا باید بگوییم که لیتوگرافی تعیین شده برای ساخت چیپست Snapdragon 865 همان لیتوگرافی است که سامسونگ در حال حاضر در تراشه‌های Exynos 9825 خود استفاده می‌کند.

این فناوری که لیتوگرافی 7 نانومتری EUV نام دارد در حال حاضر توسط سامسونگ به صورت تجاری قابل استفاده است و این شرکت توانایی پذیرش سفارش‌های وسیعی مانند تولید انبوه تراشه‌های Snapdragon 865 کوالکام را دارد.

اما از آنجا که رقابت دو شرکت TSMC و سامسونگ در حوزه ساخت تراشه‌های مجتمع بسیار شدید به پیش می‌رود به هیچ عنوان نمی‌توان تضمینی برای در صدر بود یکی از فناوری‌های ارائه شده یک شرکت در دو سال پیاپی داد.

در این حالت با توجه به اینکه شرکت TSMC اعلام نموده که قصد دارد در سال 2021 فناوری ساخت تراشه 5 نانومتری خود را به حالت تجاری برساند، به هیچ عنوان بعید نیست که Snapdragon 875 یا هر اسمی که بر تراشه‌های پرچمدار کوالکام در سال 2021 گذاشته می‌شود با این فناوری جذاب و اغواء کننده ساخته شود.

اما اگر باز هم با نگاهی ساده‌انگارانه تصور کنیم که سامسونگ پا پس کشید و اجازه می‌‌دهد TSMC مشتریان بزرگی مانند کوالکام را به سمت خود جذب کند، سخت در اشتباهیم.

سامسونگ در فروردین ماه به صورت رسمی اعلام کرد که توانسته به صورت موفقیت آمیزی فاز تحقیقاتی خود در حوزه ساخت تراشه با لیتوگرافی 5 نانومتری EUV را به پایان برساند که در بحث کاهش مصرف انرژی می‌تواند تا 20 درصد بهتر از نسل قبلی خود یعنی 7nm EUV عمل کند.

از طرف دیگر TSMC نیز با توجه به اعلام برخی منابع، توانایی تولید تراشه‌های با فرآیند ساخت5nm+ را در سال 2021 خواهد داشت که همین امر می‌تواند دست کوالکام را در انتخاب شریک تجاری خود برای ساخت تراشه‌های تولیدی‌اش در سال 2021 باز نگه‌دارد.

علاوه بر آن شرکت‌هایی مانند اپل نیز می‌توانند برای ساخت تراشه‌های نسل بعدی خود یعنیApple A14 سراغ TSMC و فناوری 5 نانومتری آن بروند ولی هر چه که باشد سامسونگ از قبل نشان داده اگر یک سال در حوزه ایجاد فناوری تراشه بازی را به TSMC ببازد، در سال بعد با قدرتی دو چندان ظاهر شده و فناوری برتری را عرضه می‌کند که TSMC برای رسیدن به آن زمان کافی نخواهد داشت.

به هر حال انتظار نهایی ما این است که در سال آینده کوالکام و سامسونگ همکاری لازم برای ساخت تراشه‌های Snapdragon 865 در لیتوگرافی 7 نانومتری EUV را شکل داده و پس از آن کوالکام قرارداد تولید تراشه‌های Snapdragon 875 را با TSMC منعقد کند.

منتظر چیپست های پرچمدار جدید کوالکام هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
_V_

تی وی کده تراکم ترانزیستوری این دوتا لیتوگرافی رو هم داری؟(۵ نانو سامسونگ و tsmc)

✔ TVKade

http://uupload.ir/files/lkrv_img_5cd106eaac793.jpg
پنج نانومتری TSMC به طور قابل توجهی در کلیه معیارهای کلیدی از 5 نانومتری سامسونگ فراتره و بالاترین فرآیند تراکم موجود جهان را دارا میباشد که در سال آینده وارد مرحله تولید می شود.
5 نانومتری سامسونگ با 1.33 برابر بهبود تراکم نسبت به فرایند 7LPP خود به 126.5 میلیون ترانزیستور در هر میلی متر مربع رسیده.
5 نانومتری TSMC با 1.79 برابر بهود تراکم نسبت به فرایند 7FF خود به 173.1 میلیون ترانزیستور در هر میلی متر مربع رسیده.
این تفاوت تراکم ترانزیستوری بسیار قابل توجهه و بی دلیل نیست کوالکام در نظر داره از 5 نانومتری TSMC استفاده کنه.

_V_

😐چقدر زیاد

فکر کنم ۳ نانومتری سامسونگ بهش برسه

نیما عرفانی

۳ نانو سامسونگ به ۵ نانو+ tsmc برسه؟ خب تا اون موقع هم tsmc بیکار نمیشینه که… قطعاً اونم ۳ نانو یا ۳ نانو+ به کار می‌بره.
من دارم فکر میکنم بعد از مقیاس نانو میخوان برن سراغ ” پیکو ” یا وارد فاز چیپست های کوانتومی میشن🙄🤔🤲

_V_

😐📿📿

نیما عرفانی

👌👍
قابل توجه یه عده.
اینم مجدداً بنده از متن مطلب جهت یادآوری و تأکید اضافه میکنم( از طرف دیگر TSMC نیز با توجه به اعلام برخی منابع، توانایی تولید تراشه‌های با فرآیند ساخت5nm+ را در سال 2021 خواهد داشت که همین امر می‌تواند دست کوالکام را در انتخاب شریک تجاری خود برای ساخت تراشه‌های تولیدی‌اش در سال 2021 باز نگه‌دارد.
علاوه بر آن شرکت‌هایی مانند اپل نیز می‌توانند برای ساخت تراشه‌های نسل بعدی خود یعنیApple A14 سراغ TSMC و فناوری 5 نانومتری آن بروند)
قطع به یقین هواوی و اپل بزرگترین شریک تجاری بلند مدت tsmc خواهند بود .

نیما عرفانی

اینجور پست ها برام خوشایند نیست. اصلاً نیازی به پوشش چنین اخباری نیست چون تا زمان معرفی و بعد از اون کلی اخبار دیگه حول مشخصات و جزئیات چیپست های مورد بحث انتشار پیدا می‌کنه . چند روز پیش هم فکر کنم ۲ تا پست در خصوص تراشه های آینده ی کوالکام منتشر شده بود . هنوز اسنپ ۸۵۵ پلاس همه گیر نشده بعد رفتن سراغ تراشه ی سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ . به کجا چنین شتابان؟ کنجکاویِ بیش از حد باعث میشه آدم از فناوری زده بشه🙇😐
( از همین حالا می‌توانیم در مورد اسنپدراگون ۸۷۵ هم صحبت کنیم که می‌تواند اولین چیپست کوالکام با فناوری 5 نانومتری TSMC باشد.)
خب مشخصه و موضوع پیش پا افتاده ایِ ، از چند ماه پیش مشخص شد که چیپست پرچمدار سال ۲۰۲۰ کوالکام مبتنی بر فرآیند EUV در خط تولید سامسونگ توسعه پیدا می‌کنه و چیپست پرچمدار سال ۲۰۲۱، بر پایه ی لیتوگرافیِ ۵ نانومتری tsmc ساخته میشه. حالا هی بیاین هفته ای یکبار این موضوع رو مطرح کنید⁦🤦‍♂️⁩😑

chalton

(( ولی هر چه که باشد سامسونگ از قبل نشان داده اگر یک سال در حوزه ایجاد فناوری تراشه بازی را به TSMC ببازد، در سال بعد با قدرتی دو چندان ظاهر شده و فناوری برتری را عرضه می‌کند که TSMC برای رسیدن به آن زمان کافی نخواهد داشت.))دقیقا همینطوره،سامسونگ اگه کاری رو بخواد انجام بده و سخت بگیره تو اون کار فقط دنبال اول بودن و بهترین بودن هست،سال 2021 به بعد tsmc دیگه توان رقابت با سامسونگ رو نداره.

chalton

👏مصطفی ای پی عوض کردن رو یاد گرفتی گشت سر هم منفی میدیا،میخوام رکورد بزنید منفی هام رو به 50 برسونید،منتظرم👏👋

m.b

#فطرت_پست_خود_را_به_دیگران_نسبت_نده
این پست فطرت بازیا رو خودت به کاربرا و ترولای دیگر برند ها یاد دادی و حال بِکِش چیزی رو که خودت اولش بودی…
برای ما که مهم نیست اما یه ترول بیشتر از همه از این میسوزه که دیگه پشیزی براش ارزش قائل نیستن که وصف حال الان تو هست…

chalton

آقای ع.طا.یی از کایرین 1200 هم خبر بزارید،بعضی ها حالشون بد شده.

MohammadFarhaadi

بعید میدونم اگر هم بخواد به سامسونگ بده دیگه قبول کنه انحصار در این زمینه رو مثل اسنپ۸۳۵ قبول کنه که تا چند ماه در انحصار سامسونگ بمونه.شیوه کثیفی که سامسونگ برای جلوگیری از افت فروشش استفاده کرد و بازم موفق نشد این روند رو متوقف کنه.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)