حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش قیمت گوشی در بازار ایران

نوشته

4 سال قبل | 26 دیدگاه | اخبار داخلی

مسئولان و فعالان حوزه بازار تلفن می‌گویند با سیاستگذاری دولت در بحث ارز، نه‌تنها قیمت ارز کاهش یافته و تثبیت شده، بلکه همین امر موجب شده است قیمت‌های تلفن همراه نیز در بازار کاهش یافته و بازار رونق بگیرد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره کاهش قیمت گوشی در بازار ایران صحبت کنیم.

کاهش قیمت گوشی در بازار ایران

روزنامه ایران نوشت: «بازار تلفن همراه در حال رونق است.» «قیمت تلفن همراه در بازار در حال کاهش است.» این جملاتی است که این روزها در بین مردم و فعالان این صنف رد و بدل می‌شود. در پی انتشار این اخبار به سراغ مسئولان و فعالان حوزه بازار تلفن همراه رفتیم تا از صحت و سقم این اخبار مطلع شویم که آنها به این نکته مهم اشاره کردند و آن این که با سیاستگذاری که دولت در بحث ارز در پیش گرفته نه‌تنها قیمت ارز کاهش یافته و تثبیت شده، بلکه همین امر موجب شده است قیمت‌های تلفن همراه نیز در بازار کاهش یافته و بازار رونق بگیرد.

«علت اصلی کاهش قیمت تلفن همراه در بازار تثبیت در قیمت نرخ ارز است و به تبع آن این ثبات به بازار تلفن همراه تزریق شده است.»

ابوالفضل ناصری، سخنگوی اتحادیه کشوری تلفن همراه با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: کاهش قیمت تلفن همراه در بازار را تأیید می‌کنم؛ چرا که از وقتی نرخ ارز کاهش‌یافته و تثبیت‌شده، قیمت‌ها نیز بسیار واقعی شده. این در حالی است که پیش از این با این که نرخ ارز کاهش می‌یافت، قیمت‌ها تغییری نمی‌یافت، چون ثبات نداشت.

ناصری علت دیگر کاهش قیمت تلفن همراه در بازار را افزایش شرکت‌های واردکننده تلفن همراه عنوان کرد و افزود: تعداد واردکنندگان تلفن همراه پیش از این کمتر از ۵۰ شرکت بود. از سوی دیگر تعدادی از شرکت‌ها به‌دلیل تخلف در دریافت ارز دولتی برای واردات تلفن همراه و فروش آن به قیمت ارز آزاد از عرصه واردات تلفن همراه خارج شدند. حتی در آن زمان تعداد دیگری از شرکت‌های واردکننده تلفن همراه به‌دلیل شرایط حاکم بر بازار نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند به همین دلیل بازار تلفن همراه بسیار آشفته و با کمبود کالا مواجه شد.

وی با بیان این که البته در این میان دولت نیز بیکار ننشست و رجیستری تلفن همراه مسافری را موقتی فعال کرد تا کالاهای موجود رجیستر شده و به بازار تزریق شوند تا کمی کمبود تلفن همراه جبران شود، گفت: اکنون تعداد شرکت‌های واردکننده تلفن همراه به بیش از ۱۱۰ شرکت رسیده و البته تعداد آن نیز کماکان در حال افزایش است. به همین علت باید گفت در حال حاضر واردات تلفن همراه دیگر در انحصار چند شرکت نیست و بازار رقابتی ایجاد شده و همیشه وجود تعداد بالای واردکننده رقابت زیادی را در بازار ایجاد می‌کند و همه در تلاش هستند اجناس خود را به قیمت مناسب به فروش برسانند.

سخنگوی اتحادیه کشوری تلفن همراه کاهش قیمت‌ها را چشمگیر عنوان کرد و افزود: به‌عنوان مثال دستگاه تلفن همراهی که پیش از این در بازار تلفن همراه به قیمت ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد اکنون همان دستگاه با قیمت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. به‌عبارتی در برخی مدل‌ها تا ۷۰۰ هزار تومان شاهد کاهش قیمت هستیم. یا این که یک دستگاه تلفن همراه آیفون که ۲۲ میلیون تومان بود اکنون در بازار به قیمت ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بازار موبایل هند چارک دوم سال ۲۰۱۹

ناصری در عین حال افزود: در حال حاضر به‌دلیل ثبات ارز تقاضای تلفن همراه هم در بازار افزایش یافته و خریداران از این روند استقبال کرده‌اند، به همین علت فروش تلفن همراه افزایش یافته و در نتیجه باید گفت بعد از مدت‌ها بازار تلفن همراه رونق گرفته است.

«با کاهش نرخ ارز طبیعی بود که شاهد کاهش قیمت دستگاه‌های تلفن همراه در بازار باشیم.» افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه، سیم‌کارت و لوازم جانبی با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: پیش از این بارها اعلام کرده بودیم که آن چه بازار تلفن همراه را آشفته کرده، نبود ثبات در نرخ ارز است و اگر این بخش به ثبات برسد، ما نیز شاهد کاهش قیمت کالا بخصوص در بخش تلفن همراه خواهیم بود.

فروتن لاریجانی افزود: برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری دولت در بازار ارز باعث شد روند نزولی قیمت تلفن همراه و روند صعودی رونق بازار را داشته باشیم. خوشبختانه دولت با توجه به وعده‌هایی که داده بود توانست نرخ ارز را به ثبات برساند و از سوی دیگر ثبت رجیستری تلفن همراه نیز به این امر کمک کرد تا قاچاق تلفن همراه در بازار کاهش یابد؛ به طوری که گفته می‌شود این میزان به ۲۰ درصد رسیده است که گویا وجود این میزان تلفن همراه نیز مربوط به زمان قبل از رجیستری است که به بازار تزریق شده است.

وی در ادامه گفت:

اگر پیش از این یک دستگاه تلفن همراه به قیمت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت اکنون با کاهش قیمت ۴۰۰ هزار تومانی مواجه شده و به قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این کاهش چشمگیر و ثبات قیمت باعث شده که خریداران بیشتری به بازار تلفن همراه مراجعه کنند.

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی تهران نیز به «ایران» گفت: شاید بخش تلفن همراه به‌دلیل کاهش قیمت ارز یا تحت تأثیر بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده باشد اما در بخش قطعات این اتفاق نیفتاده است.

محبی در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت قطعات تلفن همراه کاهش نیافته است گفت: از آنجا که قطعات به‌راحتی وارد کشور نمی‌شود و به نوعی ثبت سفارش در این بخش دشوار است با این که ارز به ثبات رسیده باز هم شاهد آن هستیم که قیمت قطعات تلفن همراه همچنان بالا است.

وی در ادامه گفت: بارها از طریق رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم که وزارت صنعت، معدن و تجارت زمینه واردات قطعات را تسهیل کرده و اجازه دهد بیشتر وارد کشور شود. هر چقدر هم قیمت تلفن همراه در بازارکاهش پیدا کند باز هم بسیاری از مردم قادر به خرید تلفن همراه نیستند؛ چرا که در یک بازه زمانی قیمت تلفن همراه چند برابر شده بود. به‌ همین علت این کاهش شاید برای بسیاری به آن صورت نباشد که بتوانند تلفن همراه جدید خریداری کنند پس این عده نیاز به قطعات دارند تا تلفن همراه خود را تعمیر کنند.

بازار موبایل جهانی

بازار موبایل جهانی

علی بابایی، یکی از فعالان بازار تلفن همراه در مرکز شهر تهران معتقد است که قیمت تلفن همراه در بخش دستگاه‌های پرتقاضا حدود ۱۰ درصدی کاهش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد از وقتی که تعداد واردکنندگان تلفن همراه و ورود کالا به بازار افزایش یافته، به نوعی قیمت‌های روند نزولی به خود گرفته است. این فعال بازار تلفن همراه افزود: البته کاهش قیمت نرخ ارز هم در پایین آمدن قیمت تلفن همراه نقش داشته و همین موضوع باعث شده است، قیمت تغییر کند.

محسن بهنامی، دیگر فعال بازار تلفن همراه در شمال شهر تهران نیز معتقد است قیمت تلفن همراه به‌دلیل تغییرات داخلی در کشور کاهش نیافته است؛ چرا که این کاهش به بازارهای جهانی ارتباط دارد چون قیمت تلفن همراه در جهان کاهش یافته و واردکنندگان هم با قیمت پایین‌تر از قبل خریداری می‌کنند.

علی غلامی، دیگر فعال بازار تلفن همراه در خیابان جمهوری نیز کاهش قیمت تلفن همراه را تأیید می‌کند و معتقد است بیشترین علت کاهش قیمت این کالا در بازار کاهش نرخ ارز و ثبات آن است.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که قیمت تلفن همراه به‌لحظه و روزانه تعیین می‌شود به‌همین دلیل به‌ محض این که قیمت ارز در بازار کاهش یا افزایش پیدا می‌کند روی قیمت این کالا تأثیر مستقیم می‌گذارد حالا که نرخ ارز کاهش یافته به همین علت قیمت تلفن همراه نیز روند نزولی پیدا کرده است.

بازار موبایل جهانی

بازار موبایل جهانی

این فعال بازار تلفن همراه با اشاره به افزایش تعداد واردکنندگان این کالا افزود:

درست است که میزان واردکنندگان تلفن همراه افزایش یافته ولی به‌ نظر می‌رسد هنوز به اندازه کافی نتوانسته‌اند کالا وارد بازار کنند و هنوز در برخی موارد کمبود کالا نیز مشاهده می‌شود البته ثبت سفارش تا وارد کردن کالا در کشور زمانبر است.

وی در ادامه گفت: کاهش نرخ ارز و به‌دنبال آن کاهش قیمت تلفن همراه موجب شده است خریداران بیشتر به بازار تلفن همراه مراجعه کنند و نکته مثبت ماجرا این است که دیگر مردم تماشاچی نیستند و قصد آنها خرید کالاست و با ادامه این روند رونق به این بازار که مدتهاست روزهای خوشی را تجربه نکرده است، بازمی‌گردد.»

نظر شما چیست؟ کاهش قیمت موبایل برای شما ملموس بوده است؟

اشتراک در
اطلاع از
26 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amin B3DA

ینی بلاااا استثنا هربار این خبر اومد کمتر از یک هفته قیمتا بالا رفت 😐🤦‍♂️

Siamak

روستایی فقیری که از تنگدستی و سختی معیشت جانش به لب رسیده بود
نزد آخوند ده رفت و گفت: آملا،
فشار زندگی آنقدر مرا در تنگنا قرار داده که به فکر خودکشی افتاده ام.
از روی زن و بچه‌هایم خجالت می کشم
زیرا حتی قادر به تامین نان خالی برای آنان نیستم.
با زن و شش فرزند قد و نیم قد مادر و خواهرم
در یک اتاق کوچک مخروبه زندگی می کنیم
که با هر نم باران آب به داخل آن چکه می کند.
این اتاق آنقدر کوچک است که شب وقتی چسبیده به هم در آن می خوابیم، پای یکی دو نفرمان از درگاه بیرون می ماند.
دیگر ادامه این وضع برایم قابل تحمل نیست…
پیش تو که مقرب درگاه خدا هستی
آمده ام تا نزد او شفاعت کنی که گشایشی در
وضع من و خانواده‌ام حاصل شود.

آخوند پرسید: از مال دنیا چه داری؟

روستایی گفت: همه دار و ندارم یک گاو، یک خر،
دو بز، سه گوسفند، چهار مرغ و یک خروس است.
آخوند گفت: من به یک شرط به تو کمک می کنم
و آن این است که قول بدهی هرچه گفتم انجام بدهی.
روستایی که چاره‌ای نداشت
ناگزیر شرط را پذیرفت و قول داد….
آخوند گفت: امشب وقتی خواستید بخوابید باید
گاو را هم به داخل اتاق ببری. روستایی برآشفت که:
آملا، من به تو گفتم که اتاق آنقدر کوچک است که حتی من و خانواده‌ام نیز در آن جا نمی گیریم.
تو چگونه می خواهی که گاو را هم به اتاق ببرم؟!

آخوند گفت: فراموش نکن که قول داده‌ای هر چه گفتم انجام دهی وگرنه نباید از من انتظار کمک داشته باشی.
صبح روز بعد، روستایی پریشان و نزار نزد آخوند رفت
و گفت: دیشب هیچ یک از ما نتوانستیم بخوابیم.
سر و صدا و لگداندازی گاو خواب را به چشم همه ما حرام کرد.
آخوند یکبار دیگر قول روستایی را به او یادآوری کرد و گفت:
امشب علاوه بر گاو، باید خر را نیز به داخل اتاق ببری.
چند روز به این ترتیب گذشت و هر بار که روستایی
برای شکایت از وضع خود نزد آخوند می رفت
او دستور می داد که یکی دیگر از حیوانات را نیز به داخل اتاق ببرد تا این که همه حیوانات هم خانه روستایی و خانواده‌اش شدند!
روز آخر روستایی با چشمانی گود افتاده
سراپای زخمی و لباس پاره نزد آخوند رفت
و گفت که واقعا ادامه این وضع برایش امکان پذیر نیست!

آخوند دستی به ریش خود کشید و گفت:
دوره سختی‌ها به پایان رسیده
و به زودی گشایشی که می خواستی حاصل خواهد شد.
پس از آن به روستایی گفت که شب گاو را از اتاق
بیرون بگذارد!

ماجرا در جهت معکوس تکرار شد و هر روز که روستایی نزد آخوند می رفت
این یک به او می گفت که یکی دیگر از حیوانات را از اتاق خارج کند تا این که آخرین حیوان خروس نیز بیرون گذاشته شد.
روز بعد وقتی روستایی نزد آخوند رفت
آخوند از وضع او سئوال کرد و روستایی گفت:
خدا عمرت را دراز کند آملا پس از مدتها دیشب خواب راحتی کردیم.
به راستی نمی دانم به چه زبانی از تو تشکر کنم.
و این است حکایت حال و روز ما ملت 🙁

Sheikh-e-tarigh

به نظر من یک سؤ تفاهم و یک اشتباه لپی برای مسئولین پیش آمده آن هم اینست که به جای اینکه گشایشی در کار ملت ایجاد کنند گشایشی در خود ملت ایجاد کرده اند. امیدوارم هر چه زودتر خودشان مطلع شوند و روش کار رو عوض کنند.

Naranj

ما که نفهمیدیم مگر اینها ارز نیمایی نمیگیرن؟ پس چه ربطی به قیمت دلار داره؟
یا چرا الان که رجیستر شده و به قول خودشون واردات قانونی شده چرا گوشی ها گارانتی ندارن؟!
دیوانه خانه ست این کشور

chalton

اینارو باید از عرفانی بپرسی،ببینی ارز بهشون میده یا نه.

نیما عرفانی

🙄🤨🤲

chalton

عرفانی روز میرسه سر تو هم به سنگ میخوره و میای میگی آقا چالتون دیگه خسته شدم از دروغ و کپی کاری های هوآوی حرفات رو با جون و دل میپزیرم و از این به بعد واقعیت هارو میگم،عرفانی به خدا ارزش نداره به خاطر یه ذره پول مردمی که میان اینجا واسه تحقیق تا یه گوشی بخرن که چند سال بدون دردسر واسشون کار کنه رو به گمراه کنی،به خدا ناله و نفرینشون گریبان گیرت میشه،داداش خودتم میدونی که هوآوی برند بی کیفیتی هست نصبت به سامسونگ و اپل حتی حتی سونی.

chalton

اگه میبینی ریپلای میزنم چون بهت امید دارم و تهه دلت رو میبینم که خودتم میدونی هوآوی کیفیتش خیلی پایین تر از اون دو برندی که بالا اسم بردم هست وگرنه من کلا عادت ندارم ریپلای بزنم،عرفانی به خاطر یه گوشی یه ذره پول گرفتن از…… ارزش نداره اینطوری بیای خودتو به آب و اتیش بزنی تا سر مرد خودت رو کلاه بزاری.

_V_

/-:

نیما عرفانی

😂😂🤣🤣👌👍👏🏻
دست علی صبوری رو از پشت بستی
(داداش خودتم میدونی که هوآوی برند بی کیفیتی هست نصبت به سامسونگ و اپل حتی حتی سونی.)
آره نصبت(نسبت) 😎

chalton

گور بابای س، برو پَی حرف
تو دنبال سوتی؟حالا اشتباه تایپی رو ول کن حرف رو بچسب بعضی موقع ها فکرت مشغوله یه لحظه اشتباه مینویسی،بازم میگم عرفانی جان به خاطر یه گوشی مجانی که بهت رسیده ارزش این همه دروغ گفتن رو نداره.

chalton

پِی حرف.

m.b

فکر کنم حالا واعظ فهمید که چرا چالتون رو به عنوان بدترین ترول سایت انتخاب کردن کاربرا…👌😅😂

_V_

جناب مصطفی من حتی قبل لاگین کردنمم اینو هم اینجا هم سایت همسایه میدیدم!
ولی وقتی با ماشی اشنا شدم کلا از ذهنم داشت میرفت بیرون این😐😂

در اینکه بیشتر معروفه شکی نیست و فعالیتشم خیلی بیشتره ولی باز ماشی ی کامنت میذاره به هر قوم و گروهی تجاوز میکنه😅😐

_V_

میگم چالتون بگو از کجا پول میگیری منم بیام هم سفره شیم برادر نگا من به جاییم وصل نیستم و کلا کاریم ندارم از تو با این تاریخچت بیشتر کامنت دارم اینجا قول میدم کم نذارم
😂
________________________

بالاخره زندگی خرج داره دوستان چپ چپ نگاه نکنید😐😂

نیما عرفانی

@چالتون
آره تو عادت به ریپلای نداری فقط تو کامنتات به اندازه ی هزارتا ریپلای بقیه رو مورد عنایت قرار میدی .
(بازم میگم عرفانی جان به خاطر یه گوشی مجانی که بهت رسیده ارزش این همه دروغ گفتن رو نداره.)
گوشی مجانی؟؟؟ 😅😄یادت نره اون نوت ۸ و نوت ۹ دم دستت که بی خبر هدیه دادن بهت رو محکم بچسبی که مشکلی براش پیش نیاد..🙌😉

pedram_01

خخخخخخ مثل همیشه و مثل همه موارد تمامی کالا ها . جنس ۳ تومنی رو کردن ده تومن بعد امدن ۱۰ تومن رو کردن ۹ تومن بعد میگن ارزون شد 😂😂😂😂😂😂 . یعنی اگ اون ماهی فراموش کار تو اون کارتون نمو هم باشیم بازم توهین به شعور و عقل ماست

Mostafa6t

آورین آورین دولت تدبیر

_V_

کاهش قیمت😕

اس۸ میگرفتیم ۲ تومن😐
اس۱۰ میخریم ۱۰ تومن😐
خدا اس۱۲ رو رحم کنه!😑
پنج برابر شده طی دو نسل!،،،حالا میان چن صد تومن کاهش میدن یه مدت دل مردم خوش باشه😂

Amir galaxy

حالا میان چن صد تومن کاهش میدن یه مدت دل مردم خوش باشه😂
____________
خدا خیرشون بده ، دم محرم اجرشون با امام حسین

_V_

😂😂
حسن کلید ساز و دولت امید

واقعا مرحبا ب این تدبیر و امید😂

afsoon

من نوت هفت رو خریدم سه ملیون و هشتصد الان شده دو ملیون و هشتصد .واقعا عالی شده .امیدوارم بازم دلار بیاد پایین و بازم ارزانی باشه

VB

گرانی گوشی فقط بخاطر دلار
اینکه میگن بخاطر کمبوده دروغه

Taskin

اگه واقعا ارزون میشه ما که ناراحت نمیشیم
ولی به همین راحتی ها به قیمت واقعی خودشون بر نمیگردن

Milad7

میمیری زر نزنی ؟ میمیری تز ندی ؟! 😐

Milad7

ی مقدار کاهش قیمت گوشی به خاطر کاهش درهم و دلار نه چیز دیگه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)