حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

توسعه شبکه 5G ایران به دلیل اشغال بودن باندهای فرکانسی عقب افتاده است

نوشته

4 سال قبل | 15 دیدگاه | مطالب ترنجی

حدودا هفت ماه پیش بود که در ترنجی با هم دلیل رشد کند توسعه شبکه 5G در ایران و جهان را مرور کردیم. چند ماه بعد خبر رسید که احتمالا شبکه 5G سال ۹۸ در ایران ارائه می‌شود. در نهایت هم وعده وزیر ارتباطات را برای ارایه شبکه 5G داشتیم. امروز اما گفته می شود که توسعه شبکه 5G ایران به دلیل اشغال بودن باندهای فرکانسی عقب افتاده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

توسعه شبکه 5G ایران

شبکه 5G ایران

شبکه 5G ایران

اخیرا حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات در گفت‌ و گو با ایرنا اعلام کرده است که برای اجرایی کردن شبکه 5G در کشور با موانعی مانند مسدود بودن برخی از باندهای فرکانسی برای این شبکه مواجه شده‌ایم و برای رفع آن در رگولاتوری مشغول انجام کارهایی هستیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات در مصاحبه خود در خصوص فناوری 5G گفت که ۵G، کلود (فضای ابری)، بیگ دیتا و IOT از جمله پروژه‌هایی است که با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات شروع کردیم. پیش‌بینی‌ها و مطالعات نشان می‌داد این تکنولوژی‌های برتر در آینده اتفاق می‌افتند و به سرعت به فاز تجاری می‌رسند. به همین دلیل این پروژه‌ها تعریف شدند تا با بررسی آن‌ها در آن زمان از نظر فنی، مقرراتی و قانونی غافلگیر نشویم. چرا که در ۵G فقط بحث سرعت بالا مطرح نیست و ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و فنی زندگی مشترکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حسین فلاح جوشقانی درباره گزارش‌هایی که از سوی پژوهشگاه به دست آن‌ها رسیده تا تبدیل به مصوبه شوند گفت:

اواخر سال گذشته گزارش‌هایی دادند اما هنوز درباره این‌که آن‌ها به کمیسیون تنظیم مقررات بروند به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. چند مرتبه این گزارش‌ها را بین خودمان رد و بدل کردیم و از نظر ما به میزان لازم، کامل نبوده و باید روی آن بیشتر کار شود. این گزارش‌ها در مرحله نهایی شدن بین ناظران ما و پژوهشگاه است. اگر این مقررات در حد کمیسیون تنظیم مقررات باشد حتما در آینده نزدیک انجام می‌شود و اگر نیاز به سیاستگذاری داشته باشد باید نتیجه مطالعاتی‌مان را به مرکز ملی فضای مجازی یا مراجع دیگر ارجاع دهیم.

مضرات توسعه شبکه 5G

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که آماده‌سازی باندهای فرکانسی از نکات مطرح شده در ۵G است، اعلام کرد که آماده‌سازی باندهای فرکانسی مقوله چند وجهی است؛ زمانی که قرار است سرعت را بالا ببریم، به پهنای باند فرکانسی نیاز داریم که تمام آن‌ها شناسایی شده‌اند. فرکانسی که برای این شبکه کاندید شده باندهای یک تا شش گیگاهرتز هستند. باندهای ۷۰۰-۸۰۰ هم که مدتهاست محل مناقشه ما با صدا و سیماست، باندهایی هستند که باید آزاد شوند تا زیرساخت‌های مورد نیاز برای ۵G مهیا شود.

وی با توضیح اینکه یکی از موضوعات مهمی که در کنفرانس جهانی رادیو که آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود، مقررات رادیویی و نحوه استفاده از باندهای فرکانسی، باندهای فرکانسی مورد نیاز برای شبکه ۵G است، بیان کرد:

کارهای مربوط به این حوزه را انجام داده‌ایم، این باندها باید مصوب شود و کشور بر اساس آن حرکت کند، ضوابط فنی باید کاملا آماده باشد تا بتوانیم به استقبال تکنولوژی‌های نوظهور برویم. علاوه بر این باندها، به باندهای فرکانسی دیگری هم نیاز داریم که ممکن است در اختیار بهره‌برداران دیگر باشد، تحقق این بخش از کار، سخت و زمانبر است.

در کنار این مشکلات باید بگویم خوشبختانه بهره‌برداران باندهای ۳.۵ مگاهرتز، دو اپراتور موبایل ایرانسل و مبین‌نت هستند که برای همکاری با آن‌ها مشکلی نداریم. باند ۱۵۰۰ نیز یکی از کاندیدها برای این کار است، این باند بهره‌بردارانی دارد که باید در خصوص آزادسازی فرکانس با آن‌ها به توافق رسید. به طور خلاصه باید بگویم مسائل مربوط به ۵G از ابعاد حقوقی، فنی و خصوصا فرکانسی مسائلی دارد که برای رفع آن در رگولاتوری مشغول انجام کارهایی هستیم.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید چه زمانی نشان 5G را بالای موبایل 5G خود می بینید؟

اشتراک در
اطلاع از
15 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehrdad_ma

فرکانس ها اشغاله 😁
مدیونید فکر کنید آزاد کردنش مانعی بر سر راه پارازیت انداختن و دیگر مسایل هست

Amir Hossein

همیشه یه دلایل چرت و پرت به خورد مردم میدن
ما ک تو همه چی از آخر اولیم اینم روش

Taskin

دقیقا نفهمیدم چی شد
ول انشاالله ما همزمان با 6G دنیا
5G رو استارت میزنیم

SHAHAB_MSD

اول یکاری کنن ما بتونیم گوشی بخریم بعد . من گوشیم سوخته و نتونستم جایگزینش بخرم

afsoon

نود و نه درصد دنیا فایو جی ندارن ایران هم روش .یه عده توقعات بی جا انگاری دارن .پنج سال دیگه هم توی ایران همه گیر بشه بازم از جایی عقب نیفتادیم.

mehrdad_ma

مردم از کودکی با شیر مادر یا شیر خشک بزرگ میشن تو با ساندیس

اره دیگه الانم 4G رو به سرعت دانلود ۱۲۰ مگابایت برسانن بازم خوبه

کشورهایی که رفتن سمت 5G برای اینه که پوشش سرعتشونو نمیده

یا همین فیبر نوری مخابرات ۶_۷ برابر پول بیشتر میدی سرعت رو ۱۲۸ قفله

The Destroyer

“مردم از کودکی با شیر مادر یا شیر خشک بزرگ میشن تو با ساندیس”
😂😂😂

Milad7

والا بعضی مناطق به زور 3g هست

afsoon

من الان وسط جنگل های شمالم 😑۴جی هست

_V_

عجایب خلقت

mehrdad_ma

زیاد شرمگاه میگه گوش نده

_V_

😂

Amir galaxy

من توی روستا که میرم به زور همراه اول 3g میشه
ایرانسلم کلا نمیاره

Amir galaxy

فقط هم 15 کیلومتر از شهر دورتره🤦‍♂️👌

Dr.Nazer

فرکانس‌ها اِشغال نیست؛ آشغاله :-/

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)