حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویندوزفون چرا شکست خورد؟ نظر یک مهندس اسبق نوکیا

نوشته

4 سال قبل | 12 دیدگاه | ٌٌWindowsPhone

نمی دانم از چه تاریخی علاقه‌مند به اخبار فناوری شده‌اید اما یکی از رقابت‌های ویژه در دنیای پیش از دوقطبی اندروید-iOS را می توان حضور نماینده مایکروسافت دانست. ویندوزفون که بعدها ویندوزموبایل نامیده شد یک تلاش از پایه متفاوت نسبت به ارایه‌های اپل و گوگل بود که می توانستیم به آن عنوان چالشی “سیستم عامل مستقل” را بدهیم. متاسفانه سیستم عامل موبایل مایکروسافت شکست خورد و تقریبا دیگر به نظر می رسد که هیچ تلاش ویژه‌ای برای برهم زدن دو قطبی گوگل-اپل وجود ندارد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم ویندوزفون چرا شکست خورد و برای پاسخ نظر یک مهندس اسبق نوکیا را مرور کنیم. با ترنجی همراه باشید.

دلیل شکست ویندوزفون

ویندوز فون آخرین تلاش بزرگ برای برهم زدن امپراطوری اندروید و iOS در دنیای سیستم‌عامل‌های موبایل بود که مایکروسافت رسماً در آن شکست خورده و نتوانست به توفیق برسد. اما به راستی دلایل این شکست چه بود و چرا با وجود این سرمایه‌گذاری گسترده مایکروسافت نتوانست این سیستم عامل را آنطور که باید گسترش دهد؟

توماس ادیسون در یکی از سخنان خود می‌گوید «اگر هزار راه اشتباهی بروم، شکست نخواهم خورد، چون هر تلاش خطا یک قدم رو به جلو است.»

شاید این بهترین جمله‌ای باشد که این روزها مایکروسافت بتوان به آن تکیه کرده و با دیدی وسیع‌تر به آینده نگاه کند. در واقع پروژه ویندوزفون به مایکروسافت نشان داد که تعداد بسیار زیادی راه اشتباه وجود داشته که مایکروسافت بدون درس گرفتن از اشتباهات خود آنها را پیموده و در نهایت به شکست کامل پروژه ویندوز فون انجامیده است.

در مورد این سیستم‌عامل و نظریه‌های بررسی کننده دلایل شکست آن جای صحبت فراوانی وجود دارد. بسیاری از صاحب نظران عدم اجرای صحیح ایده سیستم عامل موبایل در دنیایی که دو غول تمام عیار مانند اندروید و iOS در آن قرار دارند را دلیل اصلی شکست می‌دانند اما شاید از زبان کسی که درون شرکت و در دل پروژه به فعالیت مشغول بوده بتوانیم حقایق جالبی را بشنویم.

چهار دلیل شکست ویندوزموبایل از زبان مهندس نوکیا

ویندوز ۱۰ موبایل

ویندوز ۱۰ موبایل

آقای تری میرسون، از مهندسان اسبق نوکیاست که قبل و بعد از ادغام در مجموعه مایکروسافت در بخش توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری موبایل فعالیت می‌کرده و معتقد است چهار دلیل زیر عوامل اصلی شکست ویندوزفون بوده‌اند:

  • 1. تخمین اشتباه وضعیت گوگل؛ همه ما می‌دانیم که اپل پیش از گوگل در توسعه سیستم‌عامل‌های موبایل وارد گود شد و مایکروسافت نیز به خوبی این را می‌دانست که اپل در این زمینه می‌تواند سرآمد باشد.

    اما این تخمین اشتباه در مایکروسافت همیشه در مورد گوگل وجود داشت که این شرکت نمی‌تواند آنطور که باید و شاید، اندروید را به سرانجام برساند؛ تخمینی که امروز مشاهده می‌کنیم از پایه غلط بوده است. شاید در این زمینه بهترین خلاقیت گوگل سرویس‌های آن بودند که دسترسی کاربردی مانند یوتیوب، نقشه، جیمیل و … را برای مایکروسفات سخت کردند و آنگاه بود که ویندوز فون در برابر قابلیت‌های اندروید، بسیار ضعیف به نظر آمد.

  • 2. کج سلیقگی و عدم اجرای صحیح پروژه ویندوز 8: قبل از رونمایی از ویندوز 8 مایکروسافت طرفداران بسیار زیادی داشت که بی‌صبرانه منتظر ایده جذاب ویندوزفون بودند ولی بعد از اینکه ویندوز 8 توسط این شرکت رونمایی شد کاربران دیدند که تمامی تصورات آنها از رابط کاربری و کاربردی بودن قابلیت‌های این سیستم عامل سرابی بیش نیست.

    شاید به همین دلیل بود که خود مایکروسافت نیز به سرعت دست به کار شد و با عرضه ویندوز 8.1 و پس از آن با بازطراحی ویندوز 10 به دنبال راهی می‌گشت که بتواند این گندکاری را جبران کند ولی نه تنها هیچ‌گاه نتوانست به جو روانی قبل بازگردد، بلکه آن اشتیاق بزرگ کاربران را نیز کور کرد.

  • 3. غرور و شهرت مایکروسافت: در آن زمان این دو ویژگی مایکروسافت بسیار خطرناک بودند و خود شرکت نیز به هیچ عنوان به قدرت استارت‌آپ‌ها توجهی نداشت و نمی‌خواست از فعالیت‌های آنان درس بگیرد و همین عامل باعث شد مایکروسافت در نهایت از همین استارت‌آپ‌ها (اندروید) شکست بخورد.
  • 4. عدم نیاز به تغییر وضعیت در کاربران: در سال 2014 کاربران در شرایطی قرار داشتند که همه نیازهای آنها با اندروید و iOS به راحتی تأمین می‌شد و مایکروسافت شروع به پروژه‌ای کرده بود که عملاً دلیل وجود نداشت تا کاربران را مجبور به این کار کند که از آنها دست برداشته و سراغ ویندوزفون بیایند.

    این یک اصل است که کاربران تغییرات بزرگ زیاد را نمی‌پذیرند و همین حالا نیز تعداد کاربرانی که بین دو سیستم عامل اندروید و iOS سوئیچ کنند بسیار کم است. پس دلیلی وجود نداشت آنها به سمت سیستم‌عامل دیگری مانند ویندوز فون بروند.

 

ویندوز ۱۰ موبایل

ویندوز ۱۰ موبایل

به هر حال دلایل فوق که شاید بسیار عقلانی و صحیح به نظر آیند از زبان تری میرسون بیان شده‌اند و همه ما می‌دانیم که می‌توان آنها را در لیست اشتباهات مایکروسافت از وضعیت بازار موبایل جای داد که در نهایت باعث شکست طرح و پروژه جذابی مانند سیستم عامل ویندوز فون شود.

در این میان توسعه نرم‌افزارها نیز عامل مهمی بود که مایکروسافت اگرچه در اواخر کار تلاش می‌کرد توجه زیادی به آن داشته باشد و شاید قبل از عرضه Android Studio و استفاده توسعه دهندگان اندروید از Eclipse هنوز زمان برای جبران مافات وجود داشت ولی سستی و عدم ارائه ابزاری راحت، دقیق و سریع برای توسعه نرم‌افزارهای ویندوزفون که بتوان به صورت کارآمد در تولید نرم‌‎افزارهای ویژه برای ویندوزفون به کار آید را نیز بتوانیم در جمله دلایل فوق جای دهیم.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید سیستم عامل واقعا مستقل دیگری بتواند پا به عرصه بگذارد که دو قطبی ربات‌سبز-سیب‌گاززده را برهم بزند؟

اشتراک در
اطلاع از
12 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Saeed mirzaei

حیف شد که ویندوز موبایل با شکست روبرو شد ،واقعا سرعت خوبی به نسبت اندروید داشت

lovenokia

به نظرم مهمترین دلیلش مغرور بودن و عدم توجه به نیاز ها و پیشنهاد ها و انتقاد های کاربران بود !!!!
یادش بخیر ویندوز موبایل عجب دنیایی بود . همین اشتباه رو مایکروسافت داره درباره ویندوز 10 میکنه .

mehrdad_ma

آینده مال گوگله همین الانشم یه سیستم عامل داره که دارن توسعه میدن که شاید روزی محبوبیت اندروید کم شد فوشیا رو بیاره

من یادمه htc m8 سه نسخه داشت یکی رابط خود htc یکی گوگل ادیشن یکی ویندوز فون روش بود
نسخه ویندوزی باتری لایف بهتر و سرعت بیشتری داشت اما اون موقع اندروید ۴.۴.۲ بود
اپل هم دیگه غول نیست سهمش از بازار هر روز کمتر میشه الان حدود ۲۰ درصد کمتره …. بخصوص با پیش‌بینی در مورد فروش آیفون های امسال

VB

از نظر من
ویندوز این قدرت داشت ک خودشو جا کنه چندتا دلیل داشت
خیلی راحت مایکروسافت میتونست رابطه عمیقی بین موبایل و ویندوز دستکاپ یا لپ تاپ کنه
با توجه ب سرعت بالا و مچ پذیری بالا با سخت افزار میتونست ب شدت محبوب بشه
مایکروساف میتونیت با اپدیت دهی منظم با توجه ب اینکه سیستم عامل دست خودش بود قدرت نمایی کنه
و میتونست انحصارا بعد از خروج نوکیا خودش ادامه بده
اما عدم باور و شکست خورده از پیش تعیین شده
عدم انتقاد پذیری
ضعف در برنامه نویسان
بی میلی برنامه نویسنان با توجه ب عدم پیگری و حمایت های مایکروسافت
همسو نشدن با بازار
و رابط کاربری نچندان جذاب با توجه ب اینکه همینو خیلی ها تو پی سی داشتن
خیلی مشکلات بود حتی سخت افزار های ک خیلی دهن پر نکن نبودن
در کل من جا مایکروسافت بودم
بین بلک بری یا موتورلا ۲ برند میخریدمو الخصوص بلک بری و انحصاری کار میکردم در حد توان و قطعا نتیجه میداد

mehrdad_ma

هنوزم ویندوز ۷ رو به ۸.۱ و ترجیح میدن
شاید رابط ویندوز فون برای یکی دو روز قشنگ بود بخصوص کاشی ها و….
اما وقتی واردش میشدی خیلی بی روح بود حتی آیکون هاش هم مشکل داشتن

اگه ویندوز فون به ویندوز ۷ شباهت داشت خیلی بهتر میشد
مایکروسافت حتی برای ویندوز فون موبایل نسخه ۱۰ آپدیتهاش رو مثل نسخه دسکتاپی میفرستاد
حداقل اگه کاری میکرد برنامه نویسان رو جذب میکرد توسعه برنامه هاشو راحت میکرد میتونست برنده باشه
ضمن اینکه کل پتنت های نوکیا رو داشت و میتونست استفاده کنه

نیما عرفانی

زبان طراحی UX , UI ویندوز فون بد نبود و اصلی ترین دلیل نزولش به ضعیف بودن اپ مارکت اختصاصی مایکروسافت و نداشتن توسعه دهندگاه کافی در مقابل اپ استور و پلی استور بود.

Amin B3DA

دقیقا. خیلی خوب بود اما تنوع اپش فوق العاده کم و ضعیف بود و همه رو پشیمون یا منصرف میکرد از خرید

Amin B3DA

عین سیستم عامل هونگ منگ که الان ترسش فقط اپ گالریشه. چون مهمترین مشخصه هر سیستم عامله

نیما عرفانی

سلام امین جان
خوبی؟
چند وقت پیش صحبتی مطرح شد مبنی بر master ai که گفتم ورژن سومش رو سری میت ۳۰ میاد و شما پرسیدی منظورم دقیقاً چیه و بعد مجدداً توضیح دادم . اون کامنت رو دیدی؟

Milad7

خدایی سیستم عامل جالبی نبود. نصف کلیپ های روی گوشی پخش نمیشد . اپ پلیر به درد بخوری هم برای دانلود نداشت…

HM-Royal

یادمه چند سال پیش چند نفری از افراد ماکروسافت با اعتماد به سقف کامل مراسم تشییع جنازه آیفون (تابوت به شکل آیفون) را در خیابان برگزار کردند😁 😂 🤣

MohammadFarhaadi

مایکروسافت فهمید که این نسل رو براش نمیصرفه براش هزینه و وقت صرف کنه و این نسل با اندروید و آی او اس تموم میشه.ولی نسل بعد واقعا نامشخصه و کاربر باید به تکنولوژیهای نسل بعد مسیر بدن و ببینیم کدوم شرکتهاپرچمدار نسل بعدن.اپل یا گوگل یا مایکروسافت یا سونی یا اچ تی سی؟!واقعا مشخص نیست.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)