حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیلیکون‌ولی از تحریم هواوی ضرر زیادی می کند

نوشته

4 سال قبل | 2 دیدگاه | هواوی

با وجود آن که بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه هوآوی برداشته شده ولی این شرکت می‌داند که با شرایط موجود نمی‌تواند تجارت باثباتی داشته باشد و به همین دلیل حتما به سمت خودکفایی بیشتر خواهد رفت. این خودکفایی شرکت‌های دره سیلیکون را به بزرگترین بازنده وقایع اخیر تبدیل می‌کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن بیشتر صحبت کنیم.

لپتاپ هواوی

لپتاپ هواوی

هوآوی ماه پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. این شرکت ابتدا به فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا اضافه شد تا دیگر بدون کسب مجوز نتواند با شرکت‌های آمریکایی همکاری داشته باشد. اما چند روز پیش اعلام شد که پس از دیدار ترامپ و رئیس جمهور چین، شی جین‌پینگ، بخشی از تحریم‌های این کمپانی لغو شده است.

البته خبر لغو تحریم‌ها باعث نمی‌شود شرایط هوآوی به حالت قبلی برگردد. این کمپانی به لحاظ اعتبار زیان سنگینی دیده که ترمیم آن سال‌ها طول می‌کشد. این شرکت که در مدت نسبتا کوتاهی توانست در اروپا و کانادا به محبوبیت زیادی برسد، حالا به دنبال اتفاقات اخیر بخشی از اعتبار خود را نزد مشتریان این شرکت از دست داده است.

با همه این‌ها به نظر می‌رسد که بزرگترین بازنده این وقایع شرکت‌های دره سیلیکون هستند که نقش بزرگی در تامین نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هوآوی ایفا می‌کردند. این اتفاق نشان داده که بزرگترین آسیب‌پذیری هوآوی ماهیت جهانیِ زنجیره تامین این شرکت است. تمام مشکلات هوآوی از آن‌جا نشأت می‌گیرد که بخش عمده‌ای از قطعات محصولات این کمپانی از شرکت‌های غربی از جمله اینتل، کوآلکام، گوگل و ARM تامین می‌شود. اکنون انتظار می‌رود که تلاش مضاعفی از سوی شرکت‌های چینی صورت بگیرد تا آن‌ها اطمینان یابند که با اتکا بر خودکفایی دیگر دچار چنین مشکلاتی نشوند.

همان طور که احتمالا می‌دانید، چین در بازار تلفن‌های هوشمند سهم بسیار زیادی دارد و این مهم به لطف شرکت‌های بزرگی از جمله هوآوی و BBK Electronics (مالک اوپو، ردمی و وان پلاس) ممکن شده است. این شرکت‌ها هر ساله میلیاردها دلار صرف خرید قطعات و تهیه مجوز می‌کنند. حالا با توجه به اتفاقات پیش‌آمده، انتظار می‌رود که این سرمایه‌ها دیگر از کشور چین خارج نشده و صرف فناوری‌های داخلی خود آن‌جا شود.

به این ترتیب شرکت‌های فناوری غربی احتمالا میلیاردها دلار ضرر خواهند کرد. البته همه این مفروضات در شرایطی است که فناوری‌های داخلی چین بتواند به سطح همتایان غربی آن‌ها برسد. در حال حاضر چنین بستری وجود ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند با تراشه‌های ARM یا اندروید گوگل رقابت کند، اما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کار تیم‌های تحقیق و توسعه در این زمینه شروع شده باشد و در چند سال آینده اقدامات خوبی در این رابطه مشاهده کنیم.

چین از زمان نخست‌وزیری لی کیگیانگ در سال ۲۰۱۵ اجرای برنامه‌ای تحت عنوان Made in China 2025 را آغاز کرد. این برنامه با هدف تبدیل چین از یک کشور مصرف‌کننده محصولات تکنولوژی به کشوری است که تا سال ۲۰۲۵ بتواند این محصولات را طراحی و تولید کند. حالا، مشکل هوآوی و مشکلی که قبل‌تر در سال ۲۰۱۶ برای ZTE پیش آمد، به این کشور یادآوری می‌کند که چقدر به اجرایی شدنِ هر چه سریع‌ترِ این برنامه نیاز دارد.

این اتفاق به معنای رقابت بیشتر برای شرکت‌های غربی، پایانی بر انحصارها و افزایش روزافزون بازارهای آزاد خواهد بود. اگرچه شاید عده‌ای اعتقاد داشته باشند که وقوع این اتفاق اجتناب‌ناپذیر بود، اما دولت ترامپ خواسته یا ناخواسته به تسریع این فرآیند شتاب بسیاری زیادی بخشید.

بازتاب این اتفاقات پیامدهای مثبت و منفی زیادی خواهد داشت. از یک سو، رقابت موجب پیشرفت می‌شود و می‌توانیم انتظار نوآوری‌های بیشتری را داشته باشیم که برای مشتریان و کسب و کارها بهتر است. اما از سوی دیگر، چشم‌انداز مناسبی برای یکپارچگی دنیای فناوری مشاهده نمی‌شود. همکاری شرکت‌های مختلف از کشورهای گوناگون اتفاق جذابی بود که موجب تولید محصولات شگفت‌انگیزی شد. اما حالا شاهد عقب‌نشینی کشورها به داخل مرزهای خودشان هستیم و همکاری‌های بین‌المللی کاهش پیدا خواهد کرد.

نظر شما درباره این تحریم های هواوی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
_V_

“مالک اوپو، ردمی و وان پلاس”
به جای ردمی باید بنویسید ویوو

Amin B3DA

اره میخواستم منم بنویسم ردمی مال شیائومیه ک

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)