حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

لیست سیاه چین برای مقابله با تحریم هواوی توسط امریکا

نوشته

4 سال قبل | 4 دیدگاه | هواوی

حتما می دانید که دولت ترامپ با تحریم هواوی ضربه بزرگی به این شرکت وارد کرد و بزرگترین سازنده گوشی‌های هوشمند چین را در “لیست سیاه” وزارت بازرگانی ایالات متحده قرار داد که طبق آن، فروش محصولات هواوی در این کشور ممنوع شد. حالا باید شاهد لیست سیاه چین برای مقابله با تحریم هواوی توسط امریکا باشیم! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

لیست سیاه چین برای مقابله با تجریم امریکا

تحریم اپل چین

تحریم اپل چین

دولت ایالات متحده آمریکا همچنین این تولیدکننده‌ی چینی را از وارد کردن فناوری‌هایی که در داخل ایالات متحده ساخته شده‌اند منع کرد و این یعنی تولیداتی شامل تراشه‌ها و سایر قطعات شرکت‌هایی مانند اینتل و کوالکوم تا نرم افزارهایی ماننداندروید و ویندوز. همچنین سایر شرکت‌های بین المللی از جمله شرکت سازنده تراشه ARM که طرح‌های سیلیکونی آن اساس بسیاری از تراشه‌های موبایلی است که در طراحی‌های هواوی استفاده می‌شوند نیز ارتباط و همکاری خود با هواوی را قطع کردند.

همه‌ی این‌ تحریم‌ها و فشارها موجب شد تا دولت چین نیز لیست سیاه خود را بسازد که «فهرست نهادهای غیرقابل اعتماد» نامیده می‌شود.

دولت چین روز جمعه اعلام کرد که همه شرکت‌های خارجی و افرادی که با شرکت‌های چینی و به خصوص هواوی، رفتار خوبی ندارند را به این لیست اضافه خواهد کرد. گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چینی نیز در این باره گفت:

شرکت‌های خارجی، سازمان‌ها و یا افرادی که قوانین بازار را رعایت نمی‌کنند، از ثبت قرارداد و ارائه خدمات به شرکت‌های چینی با اهداف غیرتجاری سر باز می‌زنند و به حقوق مشروع و منافع شرکت‌های چینی آسیب جدی می‌رسانند در فهرست “نهادهای غیرقابل اعتماد” قرار می‌گیرند.

او همچنین اظهار داشت:

برخی از نهادهای خارجی قوانین رایج بازار و همچنین قوانین مربوط به قراردادهای آن‌ها برای اهداف غیر تجاری را نقض کرده‌اند، باعث قطع ارتباط و ممنوعیت ارائه خدمات و عرضه محصولات به شرکت‌های چینی شده و اقدامات تبعیض آمیز علیه شرکت‌های چینی انجام می‌دهند که به حقوق و منافع قانونی آن‌ها ضربه زده و امنیت و منافع ملی چین را به خطر می اندازد.

این مقام رسمی، نامی از شرکت‌هایی که در این لیست قرار دارند نبرد و تنها اظهار داشت که این شرکت‌ها و نهادها در آینده اعلام خواهد شد.

بازخورد چین به بازداشت مدیر مالی هوآوی

به نظر می‌رسد که این واکنش چین، به تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین منجر شود اما در واقعیت، احتمال کمی وجود دارد که چین بتواند با شرکت‌هایی که در لیست سیاه خود قرار می‌دهد مقابله کند. به این خاطر که مهمترین شرکت‌های فناوری ایالات متحده که می‌توانند در این لیست قرار بگیرند، رابطه تنگاتنگی با چین دارند. بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند چینی به پردازنده‌های اینتل و کوالکوم نیاز دارند و از آن‌ها در گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. گوگل در چین حضور ندارد.

ویندوز مایکروسافت همچنین یک سیستم عامل حیاتی است که چین به سختی می‌تواند بدون آن کار کند. اگر یک شرکت وجود داشته باشد که چین می‌تواند آن را مجازات کند احتمالا اپل است که باز هم این شرکت رابطه تجاری با هوآوی ندارد. افزون بر این، به همان اندازه که شرکت اپل به چین نیاز دارد، چین نیز به تجارت و همکاری با اپل نیازمند است.

در هر صورت، چین در تلاش است تا هر کاری که می‌تواند را برای مقابله با این مناقشات و دستیابی به بعضی زمینه‌های مشترک انجام دهد زیرا تحریم هواوی بر خطوط تولیدی این شرکت و توانایی آن برای انجام معاملات در بازارهای دیگر تاثیر منفی زیادی می‌گذارد.

فکر می کنید این حرکت متقابل چین بتواند به حل مشکل کمک کند یا پیچیدگی بیشتری به آن اضافه می کند؟

اشتراک در
اطلاع از
4 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
_V_

ای بابا جمعش کنید بره دیگه الکی یه مدت دعوا میکنن بعد مذاکره میکنن😂

گیس و گیس کشی

m.b

خب تو مدت کوتاهی مثل اینکه حرفی که زدم عملی شد…
نباید اینطوری فکر کرد که تحریم هوآوی فقط رو چین اثر میکنه…
اگر تحریم آمریکا رو چین اثر می کنه، تحریم چین رو جهان اثر میکنه…
در صورت ادامه تنش ها و مقابله چین این اثرات دیده میشه…
فراموش نکنیم که از بزرگترین شرکت های اروپایی تا بزرگترین شرکت های آمریکایی یا بخاطر معافیت از مالیات های دولت هاشون، مقداری از تولید رو در چین و شرکت های چینی انجام میدن و یا در تولید وابسته به چین هستن…
حتی شرکت های آمریکایی هم دیگه مثل دهه های 60 و 70 میلادی اهل کسب سود مستقیم از تولید نیستن که نیازی به چین نداشته باشن و بیشترشون از بازی با پول، قدرت و سرمایه کسب میکنن که یه سر این بازی ها معمولاً چین به طور مستقيم حضور داره…
مثلاً شرکتی مثل جنرال الکتریک آمریکا دیگه مثل چند دهه گذشته اهل تولید در کشور خودش و کسب سود نیست و بیشتر سودش رو از تولید در چین و معافیت از مالیات های سنگین دولت آمریکا به دست میاره…
حالا اگه چین رو زیاد تحت فشار بذارن، چین با عدم همکاری با این شرکت های چند ملیتی، اقتصاد جهان رو هم میتونه تحت فشار بذاره…

اینکه هوآوی به جاسوسی متهم شده چیز زیاد عجیبی هم نیست تو روزگاری که تقریباً همه شرکتای بزرگ تکنولوژی اینکار رو برای برنامه ریزی آینده و یا تامین درآمد انجام میدن…

ولی اینکه خانه جاسوسی دنیا داره به هوآوی اتهام جاسوسی میزنه خیلی جالبه… 😅
در نهایت اگر وضعیت به همین شکل بمونه و بدتر یا بهتر نشه، سود این آشفتگی، نصیب سامسونگ یا شیائومی خواهد شد…

majidbolhasani

دقیقا جناب m.b درست فرمودند از اونایی که میرن چین و میان بپرسید تا بهتر فرمایشات آقای m.b رو متوجه بشید خیلی و خیلی و خیلی از شرکت های دنیا به خاطر نیروی کار ارزان در چین و معافیت مالیاتی خط تولید محصولاتشون رو بردن توی چین و با تحریم توسط امریکا خیلی از کشورها متضرر زیادی در پس داستان خواهند شد مثلا زیمنس توی آلمان مالیات بسیار سرسام آوری رو باید بده و دستمزد بالاتری نسبت به اکثر کشورها برای کارگرش توی قانون کار آلمان تعریف شده و اعمال میشه و باید پرداخت بشه و شرکتی همچون زیمنس برای اینکه به سودبیشتر با استفاده از معافیت مالیاتی و نیروی کار ارزانتر بدست بیاره درصد قابل توجهی (۵۰ درصد و بلکه بیشتر)از تولید خودش رو برده توی چین انجام میده در نهایت اینو باید گفت که به دلیل اینکه خیلی از شرکت ها با تصمیمات تحریم گونه ای که امریکا برای چندین کشور اروپایی هم انجام داده و گفته حق تبادل و تعامل اقتصادی و تولیداتی با چین رو ندارید و نتجیه اینکه متضرر خواهند شد احتمال در پایان یه دعوای زرگری خواهد شد و صد در صد امریکا و چین به توافق خواهند رسید و باید نه تنها امریکا بلکه کل دنیا در برابر پیشرفت نه فقط شرکت هواوی بلکه هر شرکت چینی که داره راه موفقیت رو طی میکنه سر تعظیم پایین بیاره و امریکایی که خودش بزرگترین و پیچیده ترین ابزار شنود و جاسوسی رو داره و تولید میکنه نباید به شرکت ها و کشورهای دیگه از این حیث ایراد بگیره.

نیما عرفانی

احسنت به این استدلال و تجزیه و تحلیل مصطفی 👌

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)