حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تولید انبوه چیپست کایرین ۹۸۵ هواوی و اپل A13 توسط شرکت TSMC آغاز شد

نوشته

4 سال قبل | 9 دیدگاه | اپل، پردازشگرها، هواوی

شرکت نیمه هادی تایوان یا همان TSMC یکی از معدود کمپانی‌های بزرگ دنیاست که اعلام نموده از تحریم‌های امریکا بر علیه هواوی پیروی نمی‌کند. این شرکت روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد توسعه تراشه‌های با لیتوگرافی EUV در فناوری7nm+ خود را شروع کرده و می‌تواند چیپست‌های پرچمدار دو شرکت اپل و هواوی را به تولید انبوه برساند. طبق گزارشات رسیده تولید انبوه چیپست کایرین ۹۸۵ هواوی و اپل A13 توسط شرکت TSMC آغاز شده و در ادامه با هم درباره آن صحبت خواهیم کرد، با ترنجی همراه باشید.

هواوی کایرین ۹۸۵

هواوی کایرین ۹۸۵

سامسونگ و اینتل در حال حاضر تنها شرکت‌هایی هستند که می‌توانند تراشه‌هایی با لیتوگرافی EUV بسازند و با اعلام امروزTSMC این شرکت نیز به جمع آنها خواهد پیوست. بر اساس گزارشی که امروز از چین منتشر شده یکی از پروژه‌هایی که در خط تولید تراشه‌های جدید 7nm+ شرکت TSMC اجرا خواهد شد تولید چیپست‌های پردازنده Kirin 985 خواهد بود که به احتمال بسیار بالا در پرچمدار جدید شرکت طی ماه‌‎های آتی یعنی هواوی میت ۳۰ (Mate 30) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

البته همانطور که می‌دانید در خبرهای قبلی نیز در این مورد با شما دوستان صحبت کرده‌ایم چیپست‌های جدید شرکت اپل نیز با فناوری 7nm+ ساخته خواهند شد و نام احتمالی آنها نیزApple A13 خواهد بود.

چیپست اپل A13

چیپست اپل A13

شرکت TSMC همانطور که اشاره شد سازنده چیپست‌های بعدی هواوی Kirin 985 خواهد بود و از آنجایی که این شرکت در منطقه ویژه تجاری تایوان قرار دارد و نه سرزمین اصلی چین، قراردادهای تجاری جداگانه‌ای با هر دو گروه طرف دعوی امریکا و چین دارد و به همین خاطر مشمول وضع تحریم‌ها و قراردادهای منع تجارت با طرفین نخواهد بود.

همچنین شرکت TSMC چندی پیش نیز اعلام کرده که توسعه فناوری ۵ نانومتری خود را آغاز کرده است و می‌خواهد ویفرهای نهایی این طرح را به صورت کامل با فناوری EUV بسازد. این فناوری در سه ماهه ابتدایی سال 2020 شروع به کار خواهد کرد و به احتمال فراوان در خرداد و یا تیر ماه سال آینده اولین چیپست‌های ساخته شده با آن روانه بازار خواهند شد.

در همین زمینه شرکت TSMC کارخانه‌ای جدید را در پارک علم و فناوری Southern در تایوان احداث کرده و در حال انجام مراحل نهایی راه‌اندازی خط تولید خود در آنجاست. کارخانه قدیمی تحقیق و توسعه این شرکت نیز در حال حاضر روی پروژه دیوانه‌وار دیگری کار می‌کند که قرار است فناوری ساخت 3 نانومتری را برای سال‌های بعد آماده رونمایی و عرضه کند.

علاوه بر این در کارخانه فعلی تولید تراشه‌های شرکت نیز مهندسین در حال کار روی فناوری ساخت ۶ نانومتری هستند که می‌تواند یک بروزرسانی بر فناوری فعلی 7nm+ باشد. مثل این فناوری به نسل قبلی خود مانند تولید تراشه‌هایSnapdragon 675 با فناوری 11 نانومتری در مقابلSnapdragon 670 با فناوری 12 نانومتری بود که در یک ساختار بسیار مشابه می‌توانست تنها با بهبود لیتوگرافی و فناوری ساخت، باعث افزایش سرعت و کارآیی قابل توجه پردازنده شود.

به نظر می رسد که باید منتظر دو چیپست تاثیرگذار نیمه دوم سال ۲۰۱۹ باشیم، نظر شما چیست؟ طبق معمول چیپست های اپل روی پلتفرم خودش بی رقیب خواهد بود یا چینی ها می توانند از پس آن برآیند؟

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
afsoongaregisoo

هواوی باید تمام تمرکز رو روی ساخت پردازشگر و سیستم عامل کنه .پرچمدار بعدی واقعا توی این زمان خیلی مهم نیست چقدر خوب بودنش و یا عرضه به بازارش .

mostafa3

آمریکا نمیتونه tsmc تحریم کنه
چون پردازنده اپل و AMD و اینتل و انویدیا
داره تولید می‌کنه
tsmc هر کاری دوست داره انجام میده
این وسط گوگل بازار بزرگی رو از دست داره میده

chalton

👏👏👏👏

_V_

خوشم میاد تو هر زمینه تکنولوژی که میری سامسونگ یه اسم و رسمی داره
😂
بعد فنای یه برندی که گوشیو تو کیوسک نوشابه میفروشه میان درباره اینکه سامسونگ کمپانی فلانیه اظهار نظر میکنن

The Destroyer

برادر ما توهین نمی‌کنیم خواهشاً شما هم توهین نکنید.

_V_

TheDestroyer
برادر شما توهین نمیکنی یادمم نمیاد با من دعوا کرده باشی
این حرفای من سر سوزوندن این ساندیس خوره که هرجا میره هی هر برندی هرکاری میکنه با سامسونگ داره مقایسه میکنه
سامسونگ بود رو این x دلار قیمت میذاشت😂
سامسونگ بود رو این فلان میکرد
سامسونگ بود….

منم سر اینکه بفهمه داره درباره چه برندی حرف میزنه(برندی که کمپانی بزرگ و با ارزشیه و تو همه زمینه ها یا بهترینه یا جزو بهترینا) در برابر کمپانی چینی که چنتا محصول رو داره ارزون میده بیرون که فروش بره!(ارزونیشم سر نبود تبلیغه به قول خودتون!البته به علاوه اینکه اگه گرون بده کسی دیگه نمیخردش که؟!میخره؟)

The Destroyer

این رو موافقم اسمشو نبر خیلی چین زده است

afsoongaregisoo

سامسونگ امپراتوری بزرگی داره توی خیلی چیزا هم پیشرو هست .مشکل ما قیمت گذاری و سود گیری زیادش هست .همون گوشی سازی که داره مثل نوشابه گوشی میفروشه با مشخصات یکسان و حتی فست شارژ قویتر و یکم کوچلو نمایشگر و دوربین ضعیف تر داره گوشیش رو یک سوم پرچمدار سامسونگ میفروشه .با پول ام ۲۰ داره می ۸ لایت میده .با پول ام ۳۰ داره نوت ۷ میده .با پول ای ۵۰ داره می ۹ اس ای میده .با پول ای ۷۰ داره می میکس ۳ میده و حتی می ۹ .😃

_V_

ای خدا😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)