حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بنچمارک چیپست اسنپدراگون 8cx قدرت بیشتر از اینتل Core i5 را نشان می دهد

نوشته

4 سال قبل | 9 دیدگاه | اینتل، بنچمارک، تست، کوالکام

کوالکام پلتفرم 5G اسنپدراگون مناسب کامپیوترهای رومیزی معرفی کرده است و قصد دارد آن را با همکاری لنوو روانه بازار کند. نتایج بنچمارک اسنپدراگون 8cx نشان می‌دهد این پردازنده در بسیاری موارد بهتر از Core i5 اینتل عمل می‌کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

مقایسه اسنپدراگون 8cx با اینتل Core i5

لپتاپ 5G لنوو با چیپست ۷ نانومتری اسنپدراگون 8cx رسما معرفی شد

کمپانی کوالکام اعلام کرد که قصد دارد با همکاری کمپانی لنوو اولین کامپیوتر 5G خود را که «پروژه بی مرز» نامیده شده است، مبتنی بر اسنپدراگون 8cx که از قضا دسامبر سال گذشته معرفی شد، تولید کند. این سازنده همچنین از برخی نتایج بنچمارک PCMark استفاده کرده است تا ثابت کند که اسنپدراگون 8cx می‌تواند بهتر از پردازنده Core i5 اینتل از سری Kaby Lake-R باشد.

همان‌طور که از نامش برمی‌آید، «پروژه بدون محدودیت» چیزی بیش از تلاش تحقیقاتی و پژوهشی به طور نظری نیست. انتظار می‌رود همکاری کوالکام و لنوو سرانجام به خلق محصولی مناسب مصرف کنندگان بینجامد و لنوو هم آن را تا اوایل 2020 روانه بازار سازد. هر دو کمپانی کوالکام و لنوو حالا در نمایشگاه کامپیوتکس تایوان حضور دارند و به نظر می‌رسد کوالکام به دنبال جذب همکارانی برای پروژه کامپیوترهای Always Connected خود است.

همان‌طور که در دسامبر سال گذشته هم اعلام شد، اسنپدراگون 8cx به طور بهینه‌ای مخصوص کامپیوترهای رومیزی توسعه یافته است. هدف کوالکام از توسعه این پردازنده درواقع دسترسی به عملکردی مشابه و یکسان با پردازنده‌های سری U اینتل از نوع Core i5 است. این سازنده هنوز بیشینه سرعت فرکانس پردازنده خود را به طور نهایی اعلام نکرده است اما قدرت فرکانس در لپتاپی که سال گذشته به نمایش گذاشت، 2.75 گیگاهرتز بود. مقامات اجرایی کوالکام روز گذشته در نمایشگاه کامپیوتکس قدرت فرکانس اسنپدراگون 8cx را معادل 2.84 گیگاهرتز اعلام کردند.

اولین ارقام از عملکرد اسنپدراگون 8cx

مقامات ارشد کوالکام پیش از این به خبرگزاری PCWorld گفته بودند که پردازنده Kryo 495 CPU درون اسنپدراگون 8cx حداقل 2.5 برابر توانمندتر از نسخه به کار گرفته شده درون اسنپدراگون 850 است. این ادعا به طور نظری می‌تواند براساس نتایج بنچمارک خبرگزاری مذکور از اسنپدراگون 850 درونGalaxy Book 2 در حد و اندازه Core i7-8550U اینتل باشد. آن‌ها همچنین اضافه کردند که پردازنده گرافیکی Adreno 680 هم در آن می‌تواند دو برابر از اسنپدراگون 850 و سه برابر از اسنپدراگون 835 پرسرعت‌تر باشد.

بنچمارک اپلیکیشن PCMark این لپتاپ اسنپدراگون را روی اپلیکیشن‌های اکسل، پاورپوینت، ورد و EdgeHTML مایکروسافت مورد آزمون قرار داد. این آزمایش‌ها توسط کوالکام صورت گرفت و این سازنده در همه آزمون‌ها به جز اکسل اعلام کرد که بازه نهایی امتیاز اسنپدراگون 8cx بین 4039 تا 4139 بوده است. از طرف دیگر، امتیازهای i5-8250U در آزمون‌های مشابه در بازه 3894 تا 3970 قرار داشته است.

کوالکام همچنین این دو پلتفرم عملکردی را با استفاده از 3DMark Night Raid هم بنچمارک کرد. این بنچمارک مخصوصا برای مقایسه ARM و کامپیوترهای مبتنی بر X86 طراحی شده است. در این آزمون هم اسنپدراگون 8cx بسیار خوب عمل کرد و امتیازی در بازه 5710 تا 5815 به دست آورد، در حالی که Core i5-8250U امتیاز 5047 تا 5055 را کسب کرد.

دوام باتری همواره از برجسته‌ترین توانایی‌های پردازنده‌های کوالکام بوده است. مدیر ارشد محصول این کمپانی هم در این باره اعلام کرده دوام و عمر باتری در همه اسنپدراگون‌ها از نسلی به نسل دیگر به تدریج بهبود یافته است. در نتیجه این بنچمارک، دوام باتری Core i5-8250U اینتل 10 تا 12 گزارش شد درحالی که اسنپدراگون 8cx حدودا 17 تا 20 ساعت دوام اورد.

شایان ذکر است که دو بخش کلیدی در پلتفرم اسنپدراگون 8cx به کار گرفته و این دو جز تشکیل دهنده خود پردازنده و قابلیت‌های ارتباطی پیشرفته‌ای هستند که کوالکام در توسعه به کار گرفته است.

کوالکام هنوز در روند توسعه پلتفرم اسنپدراگون 8cx خود شریک و همکار دیگری به جز لنوو را معرفی نکرده است. از طرفی لنوو هم هنوز قیمت و تاریخ عرضه را برای پروژه بدون محدودیت خود اعلام نکرده است. در هر صورت کمپانی کوالکام همچنان در تلاش برای تبلیغ و توسعه پلتفرم کامپیوتری اسنپدراگونی و 5G خود است و به این روند ادامه می‌دهد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید کوالکام می تواند بازار کامپیوترهای شخصی را از چنگ اینتل درآورد؟

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
afsoongaregisoo

خریدار ندارد مثل سال های قبل

Mamad_zed terul

اگه الان هواوی بود چند تا ترول پستونک به دهن میگفتن هواوی غوله الان لنوو اینو با کمک کوالکام معرفی کرده میگن کسی نمیخره افسونگر به خودت بیا که ببین که دنیا ترولان چه کرده

_V_

الحق که ضد ترولی

afsoongaregisoo

تو حاضری هزینه کنی واسه الترابوکی با این چیپ؟ هیچ کس اینتل رو بیخیال نمیشه اینو بخره .هیچ ربطی هم به هواوی نداشت

mehrdad_ma

عملکرد این پردازنده خیلی خوبه
فن لازم ندارن
سیستم دائم روشن
پشتیبانی از 5G و حتما خیلی چیزهای اختصاص کوالکام که در نمونه های موبایلی هست .
مثلا رندر پنل های 4K و…..

این پردازنده اگه کاراییش در حد این پردازنده اینتل یا amd هست حتی بالاتر گزینه خوبیه چون دوام باتری به مراتب بهتری داره ولی فعلا مشکل برنامه ها هست !!!

کوالکام با استفاده از معماری ARM میتونه وارد دنیای پردازنده های دسکتاپ بشه اتفاقا خیلی هم عالیه چون ویندوز رسما از معماری ARM پشتیبانی میکنه ولی قطعاً چند سالی زمان لازمه که برنامه های ویندوزی هم نسخه ARM رو پشتیبانی بکنن . امیدوارم اتفاقی که برای x86 در دنیای اندروید افتاد برای کوالکام در دنیای ویندوز پیش نیاد .

شاید بتوان اندروید یا برنامه های اندروید رو هم راحت اجرا کرد

اما اگه قیمت این محصول مناسب باشه بخاطر مصرف باتری و ارتباطات بسیار قوی که ارائه میده میتونه موفق باشه
خود مایکروسافت به همچین پردازنده‌های برای سرفیس ها نیاز داره حداقل برای رقابت با آیپد ها

هدف فعلی : عمر باتری طولانی + ارتباطات سریع برای کارهای تحت وب هست و داشتن ویندوز همیشه روشن

کوالکام تو ساخت پردازنده سرورها خیلی موفقه
Falkor – Microarchitectures – Qualcomm
پردازنده های ۴۰ تا ۴۸ هسته ای که چندین نسل داره

باید به دنیای لپتاپ ها بیاد و شاهد افزایش عمر باتری لپتاپ ها باشیم وگرنه اینتل و AMD با لیتوگرافی ۳ نانو هم پردازنده تولید کنن یه فن خنک کننده باید روش بزاری که بخاطر گرما و چرخیدن دائم جدا از سر و صدا حداقل ۳۰_۴۰ درصد انرژی باتری رو تخلیه میکنن .

این آرزوی هر شرکتی هست لپتاپی قوی با عمر باتری طولانی به بازار مصرف ارائه بدهد

_V_

خریدار دارد ندارد مهم اینه که این چیپست قدرت زیادی داره و واقعا قدرت کوالکام تو ساخت چیپست هارو نشون میده(البته که فعلا به پای سی پی یو های بالارده اینتل نرسیده ولی قدرت خوبی داره
هواوی تو همون موبایلش ۹۸۰ زده ۷ نانومتری،تو گرافیک زیر ۹۸۱۰😂
واقعا جالبه👌

amer

سلام بر دراگون اتشین
واقعا همین که از سری اینتل ای 5قوی تر هست این به فال نیک باید گرفت
واقعا کوالکام داره تو پردازنده کامپیوتر و لپ تاپ پیشرفت زیادی میکنه در اینده رقیب سرسخت اینتل میشه

mehrdad_ma

براساس نتایج بنچمارک خبرگزاری مذکور از اسنپدراگون 850 درونGalaxy Book 2 در حد و اندازه Core i7-8550U اینتل باشد

در این آزمون هم اسنپدراگون 8cx بسیار خوب عمل کرد و امتیازی در بازه 5710 تا 5815 به دست آورد، در حالی که Core i5-8250U امتیاز 5047 تا 5055 را کسب کرد

برای یه پردازنده بدون نیاز به فن خنک کننده عملکردش عالیه

فقط باید عملکردش در geekbench و میزان فریم دهی در بازی ها رو هم مد نظر بگیریم که فعلا هیچ اثری ازش نیست هرچند در 3DMark Night Raid عملکردش خیلی بهتره
فقط باید منتظر بود

Milad7

پردازنده Pc فقط intel 🦁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)