حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هواوی سیستم عامل و فروشگاه نرم افزاری خود را تا اواخر تابستان ارایه می کند

نوشته

4 سال قبل | 33 دیدگاه | هواوی

دو روز پیش در ترنجی درباره تحریم هواوی توسط گوگل و قطع دسترسی به گوگل پلی و آپدیت های اندروید خواندیم. امروز خبر می رسد که هواوی سیستم عامل و فروشگاه نرم افزاری خود را تا اواخر تابستان ارایه می کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

این روزها همه توجه صنعت موبایل معطوف ماجرا هواوی و گوگل است. گوگل به دستور دولت امریکا، پشتیبانی از اندروید روی گوشی‌های هواوی را متوقف کرده است و اجازه نصب و به‌روزرسانی نرم‌افزار از روی فروشگاه گوگل‌پلی را نمی‌دهد.

اگرچه تحریم‌های دولت امریکا بر ضد هواوی برای مدت ۹۰ روز به حالتتعلیق درآمده‌اند ولی هواوی هنوز مجوز همکاری با هیچ شرکت امریکایی را ندارد و هیچ برنامه تجاری میان او و شرکت‌های دیگر اجرا نمی‌شود.

این سخن به معنای پایان همکاری شرکت‌هایی مانند فیسبوک، توییتر و مشابه این‌ها با هواوی هم هست. از سوی دیگر، تراشه‌سازهای مطرح بازار به تحریم‌های هواوی پیوسته و نمی‌خواهند چیپ‌ست به این شرکت بفروشند.

تمام این اخبار، روزهای سیاه و سختی را برای هواوی ترسیم می‌کنند. مشتریان و کاربران گوشی‌های این شرکت هم نگران آینده هستند و اینکه اندروید گوشی‌شان به‌روزرسانی می‌شود یا خیر؟ می‌توانند از روی گوگل‌پلی اپ‌های جدیدی را نصب یا به‌روزرسانی کنند یا خیر و اینکه به سرویس‌های گوگل روی گوشی‌های هواوی دسترسی خواهند داشت یا وضعیت به گونه‌ای دیگر است.

اما حالا با گذشته چند روز از اعلام خبر تحریم هواوی توسط گوگل، اخباری از گوشه و کنار و توسط برخی سایت‌ها منتشر می‌شود که نشان می‌دهد هواوی آمادگی تشدید سیاست‌های قهری دولت ایالات متحده را داشته و برای چنین روزهایی برنامه‌ریزی کرده است.

هواوی طرح‌های بالقوه‌ای در دست دارد تا در صورت جدی شدن تحریم‌های شرکت‌های امریکایی، آن‌ها را اجرایی کنند. در واقع، هواوی یک پلن بی دارد.

فروشگاهی جایگزین گوگل‌پلی

اولین خبر، مربوط به فروشگاه App Gallery است. به گزارش بلومبرگ، هواوی از سال ۲۰۱۸ به دنبال توسعه فروشگاه اختصاصی برای نرم‌افزارهای اندرویدی بوده است. هواوی با بسیاری از توسعه‌دهنده‌های دنیا برای ساخت اپ و عرضه در اپ گالری صحبت کرده و قراردادهایی منعقد شده است.

هواوی توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن را متقاعد کرده است که دروازه ورود آن‌ها به شرق و دسترسی به بیش از ۵۰ میلیون کاربر اروپایی، توسعه اپ برای فروشگاه اختصاصی اپ گالری است. هواوی می‌خواهد با یک ابزار ساده، نرم‌افزارهایی که برای فروشگاه گوگل‌پلی نوشته شده‌اند را با اپ گالری سازگار، اصلاح و تنظیم کند.

از سوی دیگر، سایت پرتغالی Obsidian گزارش داده است هواوی در حال مذاکره با فروشگاه نرم‌افزاری پرتغالی Aptoide است تا آن را به عنوان پلتفرم توزیع نرم‌افزار خود معرفی کند. در حال حاضر، فروشگاه Aptoide بیش از ۹۰۰ هزار برنامه کاربردی و بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر دارد.

شاید هواوی می‌خواهد تا راه‌اندازی و رونق کامل فروشگاه اختصاصی خودش، فروشگاه Aptoide را برای دانلود و به‌روزرسانی اپ‌های گوشی‌هایش معرفی کند. البته، همه این اطلاعات در حد خبرهایی منتشر شده از سوی سایت‌های مختلف هستند و صحت یا سقم آن‌ها مشخص نیست.

سیستم‌عاملی جایگزین اندروید

هواوی هم مانند سامسونگ و چندین شرکت دیگر، از سال‌ها پیش خطر انحصار اندروید را حس کرده و در پی سیستم‌عامل اختصاصی خودش بوده است.

سایت Weibo به نقل از مدیر اجرایی بخش کسب‌وکارهای هواوی خبر داده است که این شرکت در حال توسعه یک سیستم‌عامل موبایل جایگزین اندروید است. این سیستم‌عامل که هنوز نامش مشخص نیست؛ به طور کامل از نرم‌افزارهای اندروید پشتیبانی می‌کند و فقط برنامه‌نویسان باید یک کامپایل مجدد روی اپ‌شان انجام دهند.

گفته می‌شود این OS تا ۶۰ درصد اپ‌ها را سریع‌تر از اندروید باز و اجرا می‌کند و همانند اندروید برای دستگاه‌های موبایل، تبلت، تلویزیون، خودروها و پوشیدنی‌ها است.

هنوز مشخص نیست که سیستم‌عامل اختصاصی هواوی چه زمانی به طور رسمی عرضه می‌شود. برخی می‌گویند این سیستم‌عامل همزمان با گوشی پرچم‌دار هواوی میت ۳۰ عرضه می‌شود و برخی اخبار دیگر از سال ۲۰۲۰ خبر می‌دهند.

به هر حال، آن‌چه که مشخص است؛ هواوی از مدت‌ها پیش به دنبال جایگزین‌هایی برای اندروید و گوگل‌پلی بوده و احتمال داده است تشدید تنش‌ها میان دولت چین و امریکا منجر به قطع همکاری این شرکت با گوگل و برخی دیگر از برندهای امریکایی شود.

هواوی تا پیش از این تحریم‌ها، داشت به سوی رتبه اول بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان خیز برمی‌داشت و به یک شرکت عظیم و گسترده با قدرتی دست‌نیافتنی تبدیل می‌شد. هراس دولت امریکا هم از قدرت این شرکت در بازار موبایل و همین‌طور ۵G است.

شما چطور فکر می کنید؟ هواوی موفق می شود کاری که مایکروسافت و سامسونگ نتوانستند انجام دهند را انجام دهد؟

اشتراک در
اطلاع از
33 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
afsoongaregisoo

😂😂😂😂آمریکا و سیستم عامل های آمریکایی بای بای .اینو هم بدونید که شیائمی اپو ویوو میزو لنوو زد تی ای و دیگر بزرگان هم از این سیستم عامل استفاده میکنن و هزینه براش میکنن .برنامه نویسان حمله میکنند به این بازار بزرگ 😂😂گفتم که با چینی ها نمیشه جنگید

mehrdad_ma

بعد از اين بر وطن و بوم و برش بايد ريد………. به چنين مجلس و بر كر و فرش بايد ريد
به حقيقت در عدل ار در اين بام و در است….. به چنين عدل و به ديوار و درش بايد ريد
آن‌كه بگرفته از او تا كمر ايران را گه…………… به مكافات الی تا كمرش بايد ريد
پدر ملت ايران اگر اين بی پدر است………….. بر چنين ملت و روح پدرش بايد ريد
به مدرس نتوان كرد جسارت اما………………. آن‌قدر هست كه بر ريش خرش بايد ريد
اين حرارت كه به خود احمد آذر دارد………….. تا كه خاموش شود بر شررش بايد ريد
شفق سرخ نوشت آصف كرمانی مرد……….. غفرالله كنون بر اثرش بايد ريد
آن دهستانی بی مدرك تحميلی لر………….. از توك پاش الي مغز سرش بايد ريد
گر ندارد ضرر و نفع مشيرالدوله………………. بهر اين ملك به نفع و ضررش بايد ريد
ار رَود موتمن‌الملك به مجلس گاهی………… احترامن به‌ سر رهگذرش بايد ريد

MR.CAMPER

دهنت سرویس 😂😂😂😂😂😂
اقای ع.ط.ا.ی.ی تورو خدا ی فکری واسه این تبلیغات وردارید دهنمون سرویس شد میای لایک کنی یک صفحه چرت باز میشه
میای اخبار اسکرول کنی بیای پایین بازم ی صفحه چرت باز میشه
میای صفحه باز کنی به جای صفحه خبر مربوطه باز ی صفحه چرت دیگ باز میشه
اگر حساب خاصی دارید ک تبلیغات توش باز نمیشه همین الان یدونه واسه من بذارین کنار بخدا خسته شدیم از این تبلیغات مزاحم

mehrdad_ma

ترنجی سایت خوبی بود ):
همین مونده مسیح ۱۰۰ دلاری استیجاری هم بیاد کامنت بزاره

mehrdad_ma

تویتر فیسبوک واتساپ یوتیوب و….. برن

با سیستم عامل هواوی و UC browser فقط باید تو اینترنت چرخ زد
میت ۲۰ پرو هم از پروژه بتای اندروید حذف شد

سهم سیستم عامل هواوی از بازار رو حساب کنید لطفاً

afsoongaregisoo

صبور باش آقا مهرداد .سهم هواوی هم خواهی دید 😂🤣تمامی کمپانی ها با این کار آمریکایی ها دنبال سیستم عامل خودشون میرن .بعید هم نیست که یه سیستم عامل مشترک بدن .آمریکا هم بجز اپل گوشی سازی ندارد با همون اپل خوش باشه 😂اما اندروید و گوگل بد تاوانی میدن .سه چهار پنج سال دیگه خواهی دید که سیستم عامل دیگه ای اومده و سهم بازار رو از اندورید میگیره .اینو هم یادت نره 😂🤣

mehrdad_ma

تأسف من برای اینه که ۶ نفر تو رو لایک کردن !!!
اپل هم مثل گوگل گوشی هاشو تو چین میسازه

۶ تا بی مغز تر از خودت تاییدش کردن 😁
۱۰ سال پیش هم مایکروسافت فکر میکرد ویندوز فون برنده هست و اندروید شکست میخوره
اگه مردم هواوی میخرن یا سامسونگ و… بخاطر اندروید بودنش هست
وگرنه گوشی های پرچمدار این دو شرکت از آیفون گرانتر هستند

Farcry

نه داداش اشتباه نکن.این شش نفر خودش بوده که با تغییر IP اومده خودش رو لایک کرده.

afsoongaregisoo

نظر من خیلی مورد قبول تر از نظر تو هست.طبیعی هم هست .من عاقلانه نظر میدم تو از تعصب نظر میدی .

_V_

نظر تو خیلی عاقلانه تره؟
دختر خوب توکه هر چرتی که میگی،وقتی یکی جوابتو میده یا یه جواب چرت تر از کامنت اصلیت میدی یا منتظر میشی بلکه بقیه دوستای ترولت بریزن سرش و به علت ایجاد بحث و خشونت آقای ع ط ا یی کلا اون کامنت رو دیلیت کنن
بس کن

The Destroyer

اندروید حدود 12 سال طول کشیده تا به این جا رسیده هم چنین ios حالا شما فکر میکنی هواوی میتونه یک ساله دنیا رو عوض کنه؟
هیچ آدم عاقلی سیستم عامل گوگل رو ول نمی کنه بره از سیستم عامل هواوی استفاده کنه و به همین دلیل هم من فکر نمیکنم بقیه شرکت های چینی هم سمت سیستم عامل هواوی بیان.
شما به شدت چین زده ای برادر. چه شما بخوای چه نخوای امریکا همچنان با فاصله بزرگترین قدرت اقتصادی هست. حدود یک ونیم برابر چین تولید ناخالص داخلی داره و با یک پنجم جمعیت چین. هم چنین شما یه نگاه به ارزش شرکت های امریکایی بنداز! آمازون به تنهایی سه برابر بودجه ایران ارزش داره بماند که اپل ، گوگل ، فیسبوک ، مایکروسافت و … هم هستن

afsoongaregisoo

سیمین و بلک بری او اس و ویندوز موبایل هم ده ساله بودن که یهویی ای او اس اپل و اندروید گوگل اومد شخمشون زد و نابود شدن .نمیدونم چی میگی کلا .وقتی بازار باشه وقتی مشتری باشه وقتی نهصد ملیون گوشی باشه سیستم عامل هم میشه .

The Destroyer

دلیل افت اون ها مثل اتفاقیه که الان برای htc و سونی تو بازار موبایل داره می افته و قبل تر برای نوکیا. اونا دست رو دست گذاشتن و هیچ ترفندی رو برای رقابت با ios تنظیم نکردن ولی گوگل کاملا بحثش فرق داره. گوگل هم چنان یکی از نوآورترین شرکت های دنیاست به خصوص تو هوش مصنوعی.
شما یه مثال از سیستم عامل موفق آوردی ولی مثال های شکست خوردش هم زیاده مثل تایزن ساسونگ یا ویندوزفون مایکروسافت. مسئله دیگه اینه که واقعا سیستم عامل blackberry os یا سیمبین هر سال چه قدر پیشرفت می کردن؟ آیا اصلا پیشرفتی داشتن یا صرفا یه سیستم عامل بودن که یه جوری گوشیهاشون رو با اون پر کنن؟

علی شیخ زاده

من فکر میکنم اگه بقیه چینی ها هم از سیستم عامل هواوی استفاده کنن و اندروید رو کنار بذارن داستان برعکس میشه و اونوقت چینی ها هستن که گوگل رو تحریم میکنن.
البته این اتفاق هم ممکنه هم غیرممکن.
ممکن به این خاطر که چینی ها معمولا پشت هم هستن و از هم حمایت میکنن و احتمالا اینجا هم همبستگی بخرج بدن.

غیرممکن به این خاطر که اکوسیستم گوگل و اندروید بقدری غنی و بزرگ هست که جدا شدن ازش و رفتن به سمت یک اکوسیستم جدید و نوپا که کیفیت و اینده ش قابل پیش بینی نیست مرگباره

mehrdad_ma

آره دیگه اتحادیه اروپا هم گوشی هایی با سیستم عامل چینی میفروشه ):
هند حتی به نسخه گوشی های چین با رام چین اجازه ورود نمیده !!!
گوگل ۱۰ سال تلاش کرده به اینجا رسیده
شما هم به این فکر کنید کدام کشورها و کاربران سیستم عامل ( جاسوس افزار ) چینی رو بر اندروید ترجیح میدن

بحث خیلی سختیه فقط باید زمان بگذره .

در مورد تیتر مطلب بگم گوگل اگه میخواست اندروید رو انحصاری بکنه سورس اندروید رو هیچوقت منتشر نمیکرد

علی شیخ زاده

من هم عرض کردم هم ممکنه هم غیرممکن!

Milad7

حیف از ایران که ویران شود کنام ساندیس خوران لاشخور شود 😕

amer

هواوی نابود شد رفت.
سیستم عامل بومی اگه ارائه بخواد بده تا 5الی 10سال باید شب و روز اپدیت و بهینه سازی و امنیتی باید انجام بده انوقت شاید بتونه در حد سیستم عامل ورژن 7بشه البته شاید که اگه هم بتونه دیگه دیر شده

Soraygoular

امریکا امروز با هواوی این کار رو کرد فردا با شیاومی هم میکنه پس فردا با اوپو و و ویو و همه و این داره منو یاده سیمبین میندازه فکر کنم کل این شرکت های چینی بیان و سیستم عامل مشترکی بزنند که بشه رقیب اندروید مثل همون ماجرا سیمبین و ویندوز موبایل قدیمی و فکر کنم دولت چین هم کمک کنه و احتمالا رقیب جدید اندروید رو تا چند سال دیگه میبینیم

The Destroyer

نه فکر نمیکنم هواوی و ZTE بحثشون جداست. اون ها اولین و دومین تولید کننده تجهیزات ارتباطی هستن و اتهام جاسوسی شون هم سر همین قضیه است در صورتی که بقیه تجهیزات ارتباطی تولید نمیکنن

Amir.66

خیلی بد ترمز هواوی کشیده شد. سرعتش خیلی زیاد شده بود. پر پر میشه حتما

Amir.66

یک شبه تصمیم به تحریم هواوی گرفته نشده همه جوانب رو برای زمین زدنش حساب کردن.
توسعه رابط کاربری جدید و فروشگاه هم بیشتر تبلیغات برای مصرف کنندگان هستش. خون دل خورده اندروید به اینجا رسیده.

_V_

از لحاظ منطقی و بی طرف بخوایم این بحث رو نگاه کنیم
بدجور هواوی ضرر میکنه،خیلی از کاربرا دیگه اعتمادشونو از دست میدن،همچنین سنگ اندازیای آمریکا،،،ولی اگه سیاست های درستی رو پیش بگیره و بتونه مقابله کنه(که احتمال زیاد میتونه)،،،شاید مدتی فروشش پایین بیاد ولی در آینده دوباره می گرده
پنل هم که boe هست
و اون مدت زمانی که طول میکشه بستگی داره به اینکه از اول کارش تا الان روی همه این مسائل کار کرده باشه
اما این فقط بخش نرم افزاری بود
سخت افزار چی؟!

Amin B3DA

پس میت30 که احتمال داشت بخرم به چخ رفت!!!
ولی این هوآوی که من میشناسم از این منجلاب در میاد. ن زود ولی حتما
یه مدت افت فروش داره اما مطمئنم خیلی بهتر ظاهر میشه
این دوستانی هم که باور ندارید مطمئن باشید تا 4-5 سال دیگه سامسونگ و… عین اپل انحصاری میشن و عقلانی هم هسست که بشن چون نباید افسارشون را دست اندرویده انحصاری بسپارند. و بزودی اندروید و ios و تایزن و کایرین و… اختصاصی میشن و کمی تا قسمتی با هم هماهنگ (برای جابجایی اطلاعات و…)

Amir galaxy

این سامسونگ گفته بود تا ده سال دیگه اولین برند پرفروش دست خودمه
لامصب میدونست هواوی اینطوری میشه😂😂😂😂

_V_

Amir galaxy
لعنتی دقیقا منم میخواستم همینو بگم ولی گفتم الان حمله میکنن😂😂😂😂😂😂
از پیش انگار همه میدونستن هواوی تحریم میشه(البته همیشه این احتمال میره که هر برند غیر آمریکایی توسط آمریکا تحریم شه😐)

Amir galaxy

از همون جنگ تجاری چین و امریکا میشد حدس زد
اخه هواوی همون دولت چینه😂

_V_

الان باز ساندیس خوره میاد میگه مرگ بر آمریکا😂

_V_

RS.R
۱-بپا ندزدنت
۲-چقد شاخی تو اسم منو مسخره میکنی وای من باید افقو پیدا کنم😂
۳-معلوم نی اکانت فیک کدوم این بدبختایی جرعت نداری با اک اصلیت جواب بدی
۴-هی گفتم بهش به بچت یاد بده خودش بره دستشویی هی گفت نه الان معلوم نی این وقت شب کجاس من باید خراب کاریات رو فرش و سایتو پاک کنم،امان از این زندگی

این ورا نپلک(حتی با اکانت اصلیت)
#ترول

_V_

*طرز حرف زدن

RS.R

کم. viz viz کن

_V_

باز اکانت عوض کردی
سس نگو مومن

majidbolhasani

دوستان تمام این بحث هایی که گفتین چه مثبت و چه منفی بی فایدس فقط باید منتظر موند و دید که سیستم عاملی که طراحی میکنه همون انتظاراتی رو که اندروید برآورده میکرده میکنه یا نه که اگه برآورده کنه مطمئن باش برای کاربران هیچ فرقی نخواهد داشت و میپذیرنش و اگه نتونه نیازها رو برآورده کنه که عکس این داستان اتفاق خواهد افتاد.این وسط این تحریم ها به نفع شرکت هایی چون هواوی هم خواهد بود اونا مثل ما نیستن و واقعا براشون فرصتی میشه تا از این تنگنا فکر چاره جویی برای رهایی بشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)