حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپست ۵ نانومتری EUV سامسونگ کاملا توسعه یافته است

نوشته

5 سال قبل | 9 دیدگاه | پردازشگرها، سامسونگ

سامسونگ و TSMC دو شرکت بسیار پیشرفته در توسعه فناروی ساخت تراشه در سطح دنیا هستند و رقابتی سنگین در این زمینه با هم دارند. امروز در ادامه این رقابت سنگین شرکت سامسونگ اعلام کرد که توسعه نسل جدید تراشه‌های ۵ نانومتری EUV را به پایان رسانده و می‌تواند نمونه‌های اولیه تراشه‌های بر پایه آن را به فروش برساند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

توسعه فناوری 5 نانومتری سامسونگ در واقع قدمی بسیار مهم در تولید تراشه‌های سیلیکونی خواهد بود. با استفاده از این فناوری این شرکت می‌تواند بستری برای ساخت تراشه‌های پردازنده به وجود آورد که تا 25 درصد در استفاده بهتر از فضای سطح تراشه و تا 20 درصد توان مصرفی کمتری داشته باشند. نکته مثبت دیگر این است که در یک فناوری یکسان، تراشه 5 نانومتری می‌تواند تا 10 درصد در بخش قدرت پردازشی نیز عملکرد بهتری ارائه دهد.

فناوری ساخت تراشه 5 نانومتری سامسونگ با استفاده از لیتوگرافی EUV یا همان ماورا بنفش بنا نهاده شده است و در کارخانه هواسئونگ این شرکت در کره جنوبی سفارش‌های ساخت تراشه‌ها انجام خواهند شد.

این کارخانه توانایی آن را خواهد داشت که در نیمه دوم سال جاری میلادی اولین سفارشات خود را تحویل بگیرد و در ابتدای سال 2020 می‌تواند محدودیت تولید خود را حذف نموده و آن را گسترش بیشتری دهد.

چیپست ۵ نانومتری EUV سامسونگ

البته نکته جالب در مورد این فناوری آن است که با وجود اینکه فناوری 7 نانومتری شرکت هنوز به صورت عمومی مورد بهره‌برداری نرسیده ولی با این حال سامسونگ قصد دارد سفارشات تولید انبوه آن را از ابتدای سال 2020 درسافت کند و با این حساب تراشه‌های اگزینوس 7 نانومتری را باید اولین بار در نسل بعدی گوشی‌های سری Galaxy S ببینیم.

علاوه بر فناوری 5 نانومتری سامسونگ در حال توسعه فناوری 6 نانومتری ویژه خود بر پایه لیتوگرافی EUV نیز هست در این زمینه همکاری‌هایی را نیز با برخی خریداران ارائه داده است.

در این زمینه این سوال پیش می‌آید که با وجود فناوری 5 نانومتری دیگر چه نیازی به فناوری‌های 6 و 7 نانومتری است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به احتمال فراوان مهمترین عامل در توسعه و سفارش تراشه‌های شرکت‌هایی مانند کوالکام، برودکام، مدیاتک، هواوی و … در این زمینه می‌تواند توسعه و ساخت تراشه‌های با قیمت ارزان‌تر برای استفاده در ابزارهای میان‌رده و پایین رده باشد.

به عبارت دیگر باید صرفه اقتصادی را نیز در نظر گرفت و به همین خاطر سامسونگ و TSMC همواره پیشنهادهای متعددی پیش روی شرکت‌های همکاری می‌گذارند تا بتوان بحث اقتصادی را نیز مد نظر قرار داده و تعدیل نمود.

نظر شما درباره چیپست ۵ نانومتری EUV سامسونگ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
chalton

اولین چیپست ۵ نانومتری EUV دنیا توسط سامسونگ کاملا توسعه یافته است.
ترول ها این روزها خبرهای بدی واستون تیتر میشه😏

mostafa3

خودت سردسته تمام ترولها هستی همه میشناسن شما رو

Note_kayhan

با اینکه خودم نوت باز سامسونگم اونم از نوت یک تا الانش ولی تو طرفدار سامسونگ نیستی حالت خوب نیست البته هواوی و سونی افراد خوشحال مث تو رو داره..دادا یکم تو این فضا متعادل بشید

mostafa3

آقای اعطایی چرا نمره دوربین. S10 نسخه 5G رو پوشش نمی‌دید dxo

✔ TVKade

میخواید یک جک بشنوید
.
.
.
.
.
.
.
.
اگزینوس 9820 8نانومتری 😂👏

amer

هر چیزی بهر کاری ساختن با وجود شرکت کوالکام که بهترین و با کیفیت ترین پردازنده های جهان را میسازه اگزینوس فقط بدرد گوشی های سامسونگ میخوره حتی اگه 3نانومتری هم بزنه بدرد نخورن

chalton

هیس،طرفدارای سونی فریاد نمیزنن.

Note_kayhan

با قدرت کوالکام موافقم اما با بخش زیادی از کامتت مخالفم اگزینوسم عالیه

_V_

چرت نگو باوا کعبی😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)