حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

متن طرح تحریم اپل در ایران منتشر شد: همه چیز ممنوع!

نوشته

5 سال قبل | 14 دیدگاه | اپل، اخبار داخلی، برترین‌های ترنجی

دیروز در ترنجی درباره طرح دو فوریتی تحریم اپل در مجلس شورای اسلامی خواندیم. امروز صبح، چند خبرگزاری متن کامل این طرح نمایندگان مجلس را منتشر کردند. طرحی که به نظر می‌رسد هم شتاب‌زده نوشته و پیشنهاد شده است و هم تحریم کامل آیفون در ایران را دنبال می‌کند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا متن طرح تحریم اپل در ایران را مرور کنیم.

متن طرح تحریم اپل در ایران

متن طرح تحریم اپل در ایران

متن طرح تحریم اپل در ایران

به طور کلی، این طرح به دنبال ممنوعیت ثبت سفارش ورود محصولات اپل در گمرک، عدم رجیستری آیفون و دیگر محصولات سیم‌کارت‌خور، ممنوعیت فروش و ارایه خدمات جانبی به این محصولات در خاک ایران و همین‌طور ممنوعیت استفاده از آیفون توسط مقامات دولتی است.

افزون بر این، وزارت امور خارجه هم باید رایزنی‌هایی با کشورهای اسلامی برای عدم رجیستری آیفون در کشورشان انجام دهد تا علاوه بر ایران، کشورهای اسلامی متحد هم ضربه‌ای به این شرکت امریکایی وارد کنند.

در مقدمه این طرح، عنوان شده در سال ۹۶ ایرانی‌ها بیش از یک میلیارد دلار گوشی آیفون خریداری کردند که در سال ۹۷ اندکی کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل، توقف رجیستری آیفون در ایران می‌تواند سالیانه حداقل ضرری یک میلیارد دلاری به این اپل وارد کند.

توقف رجیستری آیفون در ایران می‌تواند سالیانه حداقل ضرری یک میلیارد دلاری به این اپل وارد کند

نمایندگان و نویسندگان این طرح، اشاره‌ای به کاهش خرید آیفون در کشور چین طی سال ۲۰۱۸ کرده و می‌گویند این اتفاق باعث کاهش چشمگیر سهام اپل شده است. این جا دارد که به این تصور نمایندگان محترم مجلس این را اضافه کنم که آن بازار چین است و اولین بازار بزرگ موبایل در دنیا و نه کشور ما که حتی خود اپل هر راهی را برای ارایه خدمات به ما می بندد!

نمایندگان مجلس اعتقاد دارند اگر چهار سال آیفون در ایران تحریم شود؛ ضرری ۵ میلیارد دلاری به اپل وارد می‌شود چون آیفون‌های موجود در بازار که هنوز فروش نرفتند نیز اسقاط شده و باز هم یک ضرر ۱ میلیاردی به این شرکت وارد می‌شود. (!)

در این طرح، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف می‌شود از زمان لازم‌الاجرا شدن این قانون، از ثبت تلفن همراه (رجیستری) گوشی‌های اپل خودداری کند. هرگونه ارایه خدمات به آیفون یا شرکت‌های وابسته به این گوشی هم ممنوع است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران باید جلوی ورود و آزادسازی محصولات اپل را گرفته و اجازه ثبت سفارش ندهد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید تبلیغ محصولات اپل در داخل کشور را ممنوع اعلام کرده و بر این موضوع نظارت داشته باشد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز تخصیص هرگونه ارز با هر قیمتی برای واردات محصولات اپل را متوقف کند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مکلف است هماهنگی‌های لازم برای پیوستن کشورها و امت اسلامی هم‌پیمان و هم‌سایه به این تحریم را انجام دهد.

در تبصره آخر این طرح هم اشاره شده مقامات دولتی موضوع ماده ۷۱ قانون خدمات مدیریت کشوری از محصولات شرکت امریکایی اپل استفاده نکرده و در غیر این صورت جرم تلقی می‌شود.

سهم آپدیت iOS 12

چند نکته گذرا پیرامون طرح تحریم اپل

۱- در غالب متن این طرح فقط به گوشی‌های آیفون اپل اشاره شده و از محصولات دیگر این شرکت، سود فروش آن‌ها در ایران و غیره نامی برده نشده است. نویسندگان این طرح احتمالا آیفون را مساوی با اپل در نظر گرفته یا آشنایی با دیگر محصولات این شرکت در بازار نداشتند.

۲- در این طرح مشخص نشده چگونه با قاچاق آیفون به ایران مقابله شود. تجربه‌های گذشته نشان داده وقتی یک جنس پرتقاضا ممنوع می‌شود؛ سریعا باب قاچاق و دور زدن قانون برای ورود و فروش آن باز شده که اتفاقا هزینه بیشتری از جیب مردم بیرون آمده و در جیب دلالان و سودجویان ریخته می‌شود.

۳- در این طرح، صحبتی درباره اپلیکیشن‌های آیفون و iOS نشده است. آیا توسعه اپ برای iOS هم ممنوع و جرم تلقی می‌شود؟

۴- بسیاری از شرکت‌های دولتی و نهادهای رسمی کشور از محصولاتی غیر از آیفون استفاده می‌کنند. مانند لپ‌تاپ‌های مک‌بوک یا مانیتورهای مخصوص طراحی و بازی‌سازی که غالبا نمونه جایگزینی نداشته و یا به سختی تامین می‌شود. آیا این محصولات هم در طرح تحریم اپل دیده شده و هزینه تحمیل شده آن به دولت برآورد شده است؟

اما و اگرهای زیادی می‌توان روی طرح دو فوریتی تحریم اپل مطرح کرد. همان‌طور که گفتیم، به نظر می‌رسد شتاب‌زده و بدون استفاده از نظرات کارشناسی اصحاب فن و همین‌طور دوراندیشی و آمار و ارقام صحیح و واقعی در بازار ایران پیرامون خرید و فروش محصولات اپل نوشته شده است.

هنوز این طرح به صحن علنی مجلس نیامده است. حتما در روزهای آینده  نکات و بحث‌های مفصل بیشتری درباره این طرح خواهیم شنید.

تحریم شرکتی که اصلا چشمی به بازار ما ندارد؟!

در پایان دوباره باید یادآوری کنیم اپل شرکتی است که به هیچ عنوان ابراز تمایلی به حضور در بازار ایران نداشته و هیچ خدمات رسمی برای بازار ما ارایه نمی کند و حتی برای ساخت حساب کاربری Apple ID که زیرساخت استفاده از یک دستگاه با سیستم عامل iOS است مشکل داریم. حقیقت این است که کاربران علاقه مند به محصولات اپل با این تصمیم هر چند با مشکلات بیرونی سازگار شده اند اما با مشکلاتی درون‌کشوری رو به رو خواهند شد و این واقعا یک تصمیم ناپخته به نظر می رسد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این طرح عملی شود؟ من شخصا فکر می کنم این یک حرکت ناموفق خواهد بود، حتی اگر اجرا شود.

اشتراک در
اطلاع از
14 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
abolfazlbt

من نمیدونم چرا اسکل ترینهای این مملکت به مجلس راه پیدا کردن.الان اپلو تحریم کردن که چی بشه مثلا.ادم کفرش میگیره از این همه پوچی و بیفکری

Jason bourn

حتی نمیدونن اسم شرکته اپله
میگن تحریم ایفون 😂😂

Mohammadsoly

اگه قراره آیفون ضرر کنه طرح بسیار خوبیه ما هم نمیخریم به شرطی که سامسونگ و هواوی پشیبانی قوی تری ارائه بدن

Milad7

جدیدا ی ساندیس خور داخل ترنجی نفوذ کرده😅

Saeed393

ادم یه چیزایی میشنوه حالش از همه چی بهم میخوره، چقدر کوته فکر اخه، چقدر بخاطر مقاصد داخلی با دنیا در افتادن؟

علی شیخ زاده

۲۹۰ تا نماینده مجلس نمیدونن که شرکت اپله نه آیفون
تازه اکثرا هم آیفون دارن بعد میان قانون تحریم اپل رو تصویب میکنن
یکی نیست بگه از خودتون شروع کنید

dele_tanha

من که باور نمیکنم اپل دست اقا زاده هاست وارداتش و سودش به جیب خودشون میره. اپل از اول کوارد ایران کردنش عمدا نسبت ب بقیه برندا گرونتر بود چون دست خودشون بود وارداتش الانم اینا همگش الکی ودروغه

Amin

همه چیز یه طرف شرکت آیفون یه طرف 🙂 معذرت میخوام ولی یه سری کودن شدن همه کاره ی این مملکت و به گند کشیدنش

silver30

یا مریم مقدس قدیم ویدیو دست هر کی میدیدن بازداشت میکردن ازین به بعد قراره ایفون دارا اعدام بشن.ایفونتو نگیرن صلواااااااااااااات

Pouya

شرکت امریکایی ایفون اخه؟؟؟
😑 از اون وقتاییه که دلم میخواد فحش بدما
الحق که یه عده نفهم شدن همه کاره

danial kn

من خودم به شخصه همیشه دوست داشتم تمام برند ها حتی اونایی که زیاد طرفدار ندارن محصولاتشون وارد بشه. اما در خصوص آیفون قضیه متفاوته.خود اپل وقتی نمیخواد ما از محصولاتش استفاده کنیم چرا ما باید اینقدر تمایل داشته باشیم. من اعضای خونوادم آیفون دارن و میدونم چقدر محدودیت داره. به هر حال این تصمیم قابل پیش بینی بود.

HM-Royal

یک مشت احمق بیشعور عقب افتاده مملکت رو اداره میکنند

Sami99069

حداقل ۱۰ درصد بازارکار مهندسای کامپیوتر مربوط به توسعه دهنده های محصولات اپله حقوق و تخصص مردم خودت رو به فنا میدی که اپل رو تحریم کنی مثلا؟؟

etemadian

اینا اینقدر احمقند که فکر میکنند اگر ( بر فرض محال ) بتوانند ضربه اقتصادی به اپل بزنند ، دولت امریکا متضرر میشود ، خودشون دارند میگن سهام اپل کاهش داشته ، یعنی نمیدونند این سهام متعلق به مردمه ؟؟ و ربطی به دولت نداره ؟؟
چقدر آبروریزی آخه …. شرکت آمریکایی آیفون …
تو رو خدا ی جوری به مردم آمریکا بفهمونید این مسئولین بیسواد نماینده مردم ایران نیستند ، اینها ی مشت ادمهای رابطه ای هستند که متاسفانه از حداقل اطلاعات اجتماعی و علمی محرومند.
خدا به داد ما برسه ، بخدا بلا اینها هستند نه سیل و زلزله ، اینقدر که تصمیمات احمقانه اینها به مردم خسارت وارد کرده سیل اخیر وارد نکرد

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)