حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چیپست ۵ نانومتری اپل برای آیفون های ۲۰۲۰

نوشته

4 سال قبل | 11 دیدگاه | اپل، پردازشگرها، سخت‌افزار

تولیدکنندگان نیمه‌هادی در جهان شاید قانون مور را دیگر دنبال نکنند، اما این بدان معنی نیست که پیشرفت خوبی در عرصه تولید محصولات خود نداشته‌اند. سال گذشته اولین چیپ‌های موبایلی با معماری ۷ نانومتری را دیدیم: A12 و Kirin 980 و پس ازآنها اسنپدراگون 855 کوالکام. انتظار می‌رفت که این معماری برای مدتی باقی بماند، دلیل آن هم اینست که ساخت ترانزیستورهای کوچک‌تر با کاهش اندازه سخت‌تر می‌شود. اما احتمالاً اینگونه نخواهد شد و چیپست ۵ نانومتری اپل برای آیفون های ۲۰۲۰ محتمل است.

شرکت TSMC

شرکت TSMC

به‌نظر می‌رسد که قرار نیست زمان زیادی صبر کنیم تا شاهد پردازنده‌هایی با معماری جدید باشیم. اخبار جدیدی که از تایوان منتشر شده این امید را داده است که نسل جدید سال آینده به بازار خواهد آمد. TSMC یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نیمه‌هادی در جهان و تأمین کننده اصلی تراشه A12 اپل و تراشه آینده اپل A13 است.

این شرکت اعلام کرده است که زیرساخت‌های تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را برای مشتریان بالقوه خود فراهم کرده است.  این بدان معنی است که مشتریان TSMC مانند اپل اکنون ابزارهای لازم برای طراحی نسل آینده چیپ‌های خود را دارند. این احتمالاً جایگاه TSMC را برای چندین سال به عنوان تنها تجهیزکننده اپل تثبیت می‌کند.

اما معماری جدید ۵ نانومتری اپل A13 چه معنایی برای عملکرد دارد؟

پیش‌بینی اینکه دقیقاً چه تغییری در عملکرد ایجاد خواهد شد سخت است، اما TSMC می‌گوید که قادر است به میزان 1.8 برابر ترانزیستور بیشتر بر روی همان سطح سابق قرار دهد و بدین ترتیب انتظار می‌رود سرعت هسته‌های Cortex-A72 آرم در حدود 15 درصد افزایش پیدا کند. در کنار این موارد شاهد بهبود مصرف انرژی در مقایسه با تراشه‌های 7 نانومتری خواهیم بود که در نتیجه آن عمر باتری افزایش خواهد یافت.

TSMC همچنین با افتخار درخصوص پیشرفت‌هایی که در فرایند تولید انبوه تراشه‌های 5 نانومتری بدست آورده سخن گفته است. این شرکت از لیتوگرافی توسط اشعه ماورای بنفش به جای FinFET استفاده کرده است. البته هنوز راه زیادی برای تولید انبوه این محصولات باقی مانده است، اما نکته مهم این فناوری، در جریان بودن آن است.

انتظار می‌رود که تراشه‌های 5 نانومتری در سال 2020 از راه برسند و این خبر خوبی برای اپل خواهد بود. امسال احتمالاً ما شاهد تغییرات ظاهری زیادی در آیفون‌های 11 خواهیم بود و این یعنی بهبود در بخش سخت‌افزار و عملکرد دستگاه را باید در سال 2020 و با معرفی آیفون 11S تجربه کنیم.

البته بد نیست به این نکته هم اشاره داشته باشیم که تولیدکنندگان دیگر هم قادر خواهند بود تا از پیشرفت حاصل شده توسط TSMC استفاده کنند، اما احتمالاً اپل با پرداخت هزینه‌های بالا بخش بزرگی از ظرفیت تولید این شرکت تایوانی را در اختیار خود خواهد گرفت.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید چیپست ۵ نانومتری آیفون های ۲۰۲۰ بتواند به داد عدم رشد محبوبیت آیفون ها برسد؟

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehrdad_ma

همیشه یه گام جلوتر از سامسونگ
و بهینه تر

Mohammad 13759

به یک نانو متر برسه بعد چی.

Milad7

پردازنده های اپل بی نظیرن 🙂

Farcry

یعنی اونایی که منفی دادن ترول های واقعی هستن. تازه گوشی های اندرویدی تونستن بعد از سه سال به امتیاز تک هسته ای آیفون 7 برسن. هرساله پردازنده های اپل از نظر قدرت گرافیکی و قدرت سی پی یو بهترین بازار بودن.

_V_

Farcry
عزیزی که ترول خطاب میکنی،،،،،مگه هنه چیز به بنچمارکه،،،،اکسینوس سامسونگم بنچمارکش خیلی غول بود ولی مقایسه سرعتاش چیز دیگه ای میگن!
بهتره بری مقایسه سرعت آیفون ۱۰اس مکس و اس۱۰ پلاس رو ببینی😂😂😂تازه نسخه اکسینوسه وای به حال اسنپ!اندروید عقبه؟زرشک
میتونی هم اس۱۰ای و آیفون ۱۰آرو ببینی!
رفتی دیدی نتیجشو بگو!تازه اپل مثلا بهینه ترین دیوایسارو داره اینجوری شکست خورده(تازه اونم به سامسونگ وای به حالش با وان پلاس در بیفته تو سرعت)
اپل یه بهینگیش برتریش بود اونم نداره دیگه کلا کسی که آیفون بخره معلومه یه چیزی کم داره😂(البته اگه سیب گاز زده براش مهم نیست)

Farcry

خخخخ. ترول خان اون چند ثانیه رو میگی؟؟خب معلومه شرکت هایی مثل سامسونگ قبل معرفی کلی روی گوشی هاشون کار میکنن تا توی تست ها چند ثانیه سریعتر از آیفون باشنن ولی بعد چند ماه نسبت به روز های اول کند تر میشن. بعدشم آیفون توی همه بنچمارک ها از اس 10 سرتر بوده. یعنی اپل توی همه بنچمارک ها تقلب کرده؟ توی بعضی از بنچمارک های گرافیکی xs اپل نزدیک دوبرابره S10 فریم داده. توی اجرای بهینه بازی ها هم همواره اپل بهترین بوده که همین گواهی بر صحت نتایج بنچمارک هاست.

Farcry

حتی گوشی های وان پلاس هم هیچ وقت نتونستن توی بنچمارک ها از آیفون پیشی بگیرن.

_V_

Farcry
بیشین باو بچه 😂😂😂حتی اگه واقعا سریعترم باشه که نیست!بازم تنها خوبیش سرعتشه😂😂😂😂بعدشم کی گفته مرور زمان کند میشه؟بابای من سه ساله اس۷ داره هنوز خیلی روونه چرا چرت و پرت تفت میدی؟
فعلاکه اپل تو همچی جز بنچمارک زیر سامسونگه که همچیو باهم میزنه حالا دیگه بخواد برسه تو تک تک چیزا با برندایی که تو اون چیز برترن مقایسه شه تمام😂

MohammadFarhaadi

آیفون با چیپست پنج نانومتری چه شود!یه جهش دیگه در سخت افزار موبایل.

علی شیخ زاده

یه خبر تازه اومده ک میگه احتمالا اپل برای تامین مودم ۵جی بره سراغ هواوی!

Ebinem

ترولای نوب اپلی هنوز تو خواب زمستونی هستند و هنوز فکر می کنند آیفون ها بهترین موبایل ها هستند. تو دوربین باتری و اجرا عقب افتادن.
تو هیچ کدوم ازین شاخه ها اول نیستند.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)