حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آشنایی و شناخت انواع سمعک

نوشته

5 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

 

اهمیت شناخت انواع سمعک

پیش از خرید هر وسیله‌ای شناخت آن وسیله یا دستگاه، چگونگی عملکرد آن و مدل‌های مختلف موجود در بازار می‌تواند به شما در انتخاب هر چه بهتر کمک کند. حال اگر دستگاه مورد نظر یک وسیله طبی نظیر سمعک باشد مسلما دانستن این موارد در کنار مشورت گرفتن از یک متخصص شنوایی ‌سنجی می‌تواند بسیار رهنما باشد زیرا علاوه بر تاثیر مستقیم آن روی سلامتی و روابط فردی و اجتماعی شما می‌توانید از امکانات سمعک‌های مختلف نظیر سمعک هوشمند و سمعک دیجیتال استفاده کنید.

مدل‌های سمعک

پیش از هر چیز لازم به ذکر است که در کنار مدل‌های پیشرفته سمعک، در این مقاله مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که درون کانال گوش و یا روی قسمت خارجی گوش قرار می‌گیرند که در اینجا مورد بحث ما نیستند.

 

سمعک پشت گوشی

این مدل که بصورت اختصاری BTE گفته می‌شود با یک قلاب پشت قسمت بالایی گوش سوار شده و پشت گوش قرار می‌گیرد. یک لوله این سمعک را به یک قطعه به نام قالب گوش متصل می‌کند که درون کانال گوش قرار می‌گیرد. این مدل برای تمامی سنین و برای تمام انواع کم‌شنوایی کاربرد دارد.

این مدل دارای ویژگی‌هایی به شرح زیر است:

  • این مدل از دیرباز بزرگ‌ترین مدل سمعک موجود در بازار بوده است اما اخیرا برخی طرح‌های کوچک نیز از این مدل تولید شده‌اند که به سختی دیده می‌شوند.
  • این مدل نسبت به سایر مدل‌ها دارای تقویت‌کنندگی بیشتری است.
  • احتمال اینکه بعد از مدتی دچار صدای خش شود بیشتر از سایر مدل‌های کوچک‌تر است.

دریافت‌کننده در کانال گوش و یا درون خود گوش

دو مدل سمعک نیز وجود دارد که به RIC – دریافت‌کننده سمعک درون کانال گوش- و RITE – دریافت‌کننده درون گوش- معروف هستند. این دو مدل سمعک دیجیتال شبیه به سمعک پشت گوشی هستند و با که در آن‌ها اسپیکر یا دریافت‌کننده درون کانال گوش و یا درون گودی گوش قرار می‌گیرد. در این مدل‌ها به جای لوله، یک سیم باریک و ریز اجزا را به یکدیگر متصل می‌کند.

ویژگی‌های این مدل‌ها:

  • نسبت به سمعک پشت گوشی کمتر دیده می‌شوند.
  • احتمال دارد قسمت اسپیکر جرم بگیرد.

سمعک Open Fit

این نوع سمعک، نوع دیگری از مدل پشت گوشی است که دارای لوله بسیار باریکی است. این مدل کانال گوش را کاملا باز نگه می‌دارد و بدین وسیله صداهای دارای فرکانس پایین به صورت طبیعی وارد گوش می‌شوند و صداهای دارای فرکانس بالا نیز توسط خود سمعک تقویت می‌شوند. این خصوصیات باعث می‌شود این مدل به بهترین گزینه‌ای تبدیل می‌کند که شنوایی‌ سنج برای افراد دارای کم‌شنوایی خفیف تا متوسط در نظر می‌گیرد.

از ویژگی‌های این مدل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمتر دیده می‌شود
  • برخلاف مدل‌هایی که درون گوش یا درون کانال قرار می‌گیرند، گوش را مسدود نمی‌کنند و باعث می‌شود صدای خودتان را بهتر بشنوید.
  • ممکن است در دست گرفتن آن و تنظیم آن در گوش کمی مشکل باشد.

 

سایر ویژگی‌های سمعک‌های دیجیتالی موجود در بازار

برخی ویژگی‌های تعبیه شده در سمعک‌های موجود در بازار باعث ارتقای قابلیت شنوایی شما در شرایط خاص می‌شود. اکثر این ویژگی‌ها در سمعک هوشمند وجود دارند. سمعک‌های هوسمند نسبت به انواع دیجیتال آن، دارای تکنولوژی و امکانات بیشتری هستند که باعث سهولت استفاده و البته بالا رفتن قیمت آن‌ها می‌شود. برخی از تکنولوژی‌های موجود در سمعک هوشمند عبارتند از:

  • کاهش سر و صدا. تمامی مدل‌های موجود کم و بیش دارای این گزینه هستند و میزان آن در مدل‌های مختلف متفاوت است.
  • میکروفون‌های جانبی و جهت‌دار. این میکروفون‌ها به بهبود صداهایی که از سمت جلوی شما می‌آید کمک کرده و صداهایی که از جهت پشت سر شما می‌آیند را کمی کاهش می‌دهد. برخی از سمعک‌های دیجیتال موجود قابلیت تمرکز روی یک جهت را دارند. این ویژگی، موجب افزایش و بهبود قوای شنوایی شما در محیط باز که سر و صداهای پس زمینه زیادی وجود دارد، می‌شود.
  • باتری‌های قابل شارژ. این خصوصیت باعث سهولت نگهداری سمعک شده و نیاز به تعویض مرتب باتری را از بین می‌برد.
  • تله کویل (پردازشگر صوتی). این قطعه شنیدن صدای از تلفن همراه را ساده‌تر می‌کند. این قطعه با حذف صداهای محیط اطراف، تنها صدای تلفن را تقویت کرده و به گوش شما می‌رساند. همچنین در برخی مکان های عمومی مثل مساجد، سالن های تئاتر و یا کنسرت ها به شما در شنیدن بهتر صدای گوینده کمک می کند.
  • کنترل از راه دور. برخی از مدل‌های موجود در بازار دارای کنترل از راه دور هستند و امکان تنظیم ویژگیهای مختلف موجود را بدون تماس با سمعک را برای شما فراهم می‌آورد.
  • اتصال بی سیم. قابلیت اتصال سمعک به تلفن همراه، دستگاه پخش موزیک و حتی تلویزیون را فراهم می کند. البته در بیشتر موارد، دستگاه رابط سوم نیز نیاز است.
  • هماهنگ سازی. برای افرادی که بصورت همزمان از دو سمعک استفاده می کنند هماهنگی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. با این ویژگی، دو سمعک هوشمند به صورت هماهنگ با هم تغییر یافته و با تغییر برنامه یا افزایش صدا در یکی، دیگری هم تغییر می کند.

 

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)