حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آغاز اولین ماه گرفتگی خونین سال ۲۰۱۹

نوشته

5 سال قبل | 5 دیدگاه | نجوم

سه هفته پیش بود که در ترنجی اولین ماه گرفتگی ۲۰۱۹ معروف به ابر خونین ۳۰ دی رخ می دهد و می دانیم که این خسوف خونین آخرین ماه گرفتگی پیش از سال ۱۴۰۰ اول بهمن امسال خواهد بود. حالا شاهد آغاز اولین ماه گرفتگی خونین سال ۲۰۱۹ هستیم و در ادامه با هم در ترنجی درباره آن صحبت می کنیم، با ترنجی همراه باشید.

پدیده ماه گرفتگی یا خسوف ۲۰ و ۲۱ ژانویه برابر با ۳۰ دی و اول بهمن در قسمت‌هایی در بخش‎هایی از آمریکا شمالی و جنوبی، بخش‌هایی از اروپای غربی و آفریقا قابل مشاهده خواهد بود؛ این پدیده نجومی که اولین ماه گرفتگی سال ۲۰۱۹ هم محسوب می‌شود در ایران از لحظاتی پیش آغاز و گرفت کامل آن ۱:۰۱:۵۹ طول می‌کشد و نمود آن در کشور به صورت نیم سایه است.

وقوع پدیده ماه گرفتگی در این زمان به خسوف گرگینه هم معروف است و علت آن هم به داستان کهن برمی‌گردد و بر اساس این داستان گرگینه انسانی است که در زمان وقوع ماه کامل در ماه ژانویه در کالبد یک گرگ ظاهر می‌شود.

با شروع پدیده خسوف ماه به رنگ قرمز در می‌آید چراکه سایه زمین به طور کامل ماه را می‌پوشاند در واقع نور از جو زمین عبور کرده و به ماه می‌رسد و پس از آن به چشمان ما بازتاب می‌شود و  این پدیده به نام  ماه خونین موسوم است.

آغاز این پدیده در تهران در ساعت ۶ و ۶ دقیقه و ۲۹ ثانیه با ورود ماه به نیم سایه زمین آغاز شد و مرحله اول گرفت جزئی  ساعت ۷ و ۳ دقیقه و ۵۴ ثانیه است در واقع لحظه طلوع خسوف ساعت ۷ و ۱۱ دقیقه خواهد بود و در ساعت ۸ و ۴۲ دقیقه و ۱۴ ثانیه گرفت کامل به اوج خود خواهد رسید.

این خسوف آخرین ماه‌گرفتگی خونین تا سال ۲۰۲۱ است البته دو اَبَرماه‌گرفتگی خونین دیگر در ۲۶ مه ۲۰۲۱ (۵ خرداد ۱۴۰۰) و ۱۶ مه ۲۰۲۰ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) به وقوع خواهند پیوست و  اَبَرماه‌گرفتگی بعدی در سال ۲۰۵۰ یعنی ۳۱ سال دیگر رخ خواهد داد.

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

در ایران قابل رویت نیست.

نیم سایه اصلا برای چشم انسان قابل درک نیست، چون به اندازه چند درصد نور ماه کم میشه. مخصوصا اگر این نیم سایه با طلوع خورشید همزمان باشه، هیچ تفاوتی برای چشم انسان نداره.

ما فقط میتونیم گرفت جزئی و گرفت کامل رو درک کنیم.

Mohammadsoly

آقای عطایی شش صبح واسه چی بیداری مگه نانوا هستین! واقعا دمتون گرم‌ خوب فعلاید

علی شیخ زاده

😂😂😂😂

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)