حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استفاده از هوش مصنوعی برای شمارش و موقعیت یابی حفره های ماه _ بیش از 100 هزار حفره در ماه

نوشته

3 سال قبل | یک دیدگاه | موشک و ماهواره، نجوم، هوش مصنوعی

پروژه های قبلی که برای شناسایی و نقشه کشی از حفره های ماه انجام شده بود اغلب روند اهسته ای داشت، درواقع اکثر انها به صورت دستی انجام میشده و محققان با مطالعه عکس ها و انتقال انها به نقشه یا کره ماه،حفره هارا شناسایی میکردند.

تیمی از محققان وابسته به چندین موسسه در چین،ایتالیا و ایسلند ،از یك برنامه هوش مصنوعی برای محاسبه و علامت گذاری محل قرارگیری بیش از 100000 حفره در ماه استفاده كرده اند. این گروه برنامه نویسی در این مقاله که در مجله Nature Communications منتشر شده است،سیستم خود را برای شناسایی حفره ها که با استفاده از اطلاعات جمع اوری شده توسط مدار های ماه اموزش داده شده،توصیف میکنند.

اما در این روش جدید ، محققان راهی یافتند که با آموزش هوش مصنوعی برای شناسایی دهانه ها و سپس شمارش آنها، سرعت شناسایی حفره ها را بالا ببرند.اموزش هوش مصنوعی برای شناسایی حفره های ماه به دلیل شکل های مختلفی که این حفره ها دارند،کار دشواری بوده،در واقعا همه انها گرد نیستند و از سن متفاوتی برخوردارند.

دانشمندان علاقه دارند که همه حفره های موجود در ماه را نقشه برداری کنند و سن هر یک از انها را بدست بیاورند.انجام این کار می تواند راهی منحصر به فرد برای مطالعه تاریخ منظومه شمسی فراهم کند.
رویکردی جدید توسط تیمی در چین شامل اموزش یک برنامه در اصول دهانه هاست.سپس برای دیدن دهانه ها با دید وسیع تر داده های مدارگرد های  Chang’e-1 و Chang’e-2 اموزش داده شد.هنگامی که این سیستم آموخت که به دنبال چه چیزی بگردد ، محققان از آن برای تجزیه و تحلیل داده های ناو هواپیمابر Chang’e 5 استفاده کردند که بخشی از مأموریت چینی ها بود که سنگ ها را از سطح ماه بازیابی می کرد.

برنامه هوش مصنوعی از این داده ها برای شناسایی و شمارش دهانه های مناطق متوسط و کم عرض ماه استفاده کرده است.این سیستم جدید 109،956 دهانه را شمارش کرده است که بسیار بیشتر از آنچه که قبلا در ماه شمارش شده بوده است.همچنین موقعیت مکانی هر یک از دهانه های پیدا شده را ردیابی می کرد و هر کدام را بر اساس میزان فرسایش دهانه در یک دوره زمانی زمین شناسی از پیش تعریف شده قرار می داد.

نظر شما در مورد این روش جدید و منحصر بفرد چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

دلم یه سفر بی بازگشت به ماه میخواد 🙁

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نویسنده آزمایشی