حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هشدار جدی چین درباره بازداشت مدیر مالی هوآوی در کانادا

نوشته

5 سال قبل | 19 دیدگاه | مطالب ترنجی

دیروز بود که در ترنجی خواندیم بازداشت مدیر هوآوی برای دور زدن تحریم ایران ربطی به مذاکرات امریکا با چین ندارد. امروز اما شاهد هشدار جدی چین درباره بازداشت مدیر مالی هوآوی در کانادا هستیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم اوضاع از چه قرار است.

چین از کانادا خواسته است که منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی را فورا آزاد کند، در غیر این صورت منتظر “پیامدهای بسیار جدی” آن باشد. مطابق بیانیه وزارت خارجه چین، سفیر کانادا در پکن به این وزارتخانه احضار شده و “اعتراض شدید” چین به او ابلاغ شده است.

وزارت خارجه چین بازداشت خانم منگ را “بسیار کثیف” خوانده است. منگ وانژو مدیر ارشد مالی هواوی و دختر موسس این شرکت است و به درخواست آمریکا در کانادا بازداشت شده است. دادستان‌های آمریکایی خانم منگ را متهم کرده‌اند که برای دور زدن تحریم‌های ایران مرتکب کلاهبرداری شده است.

خانم منگ در صورت استرداد به آمریکا و مجرم شناخته شدن، ممکن است تا ۳۰ سال زندان محکومیت بگیرد. چین مصرانه می‌گوید او مرتکب تخلفی نشده است. منگ وانژو روز جمعه در دادگاهی در ونکوور کانادا حاضر شد تا درباره تعیین و پذیرش وثیقه او تصمیم‌گیری شود. قرار است دادگاه روز دوشنبه اعلام کند که آیا خانم منگ می‌تواند با وثیقه آزاد شود یا نه.

چین می‌گوید بازداشت خانم منگ در حالی که می‌خواسته از پروازی در فرودگاه ونکوور به پرواز دیگر برود “نادیده گرفتن قانون” و “غیرمنطقی” است و “نقض حقوق او” محسوب می‌شود.

دادستان‌های آمریکایی ادعا کرده‌اند که خانم منگ از یکی از شرکت‌های تابعه هواوی، به نام اسکای‌کام استفاده کرده تا در سال‌های ٢٠٠٩ تا ۲۰۱۴ تحریم‌های ایران را دور بزند.

آمریکا خانم منگ را متهم کرده است که شرکت اسکا‌ی‌کام، در هنگ کنگ را به غلط شرکتی جدا از هواوی جلوه داده است. بازداشت این مدیر ارشد شرکت عظیم چینی هواوی در حالی انجام شده که نگرانی از اثر منفی جنگ تجاری آمریکا و چین در بازارهای جهانی پررنگ شده است.

هواوی یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی جهان است و به تازگی حتی اپل را از حیث سهم بازار تلفن هوشمند پشت سر گذاشته است. وزیر خارجه کانادا روز جمعه گفت به چین اطمینان خاطر می‌دهد که به پرونده خانم منگ با روند دادرسی قانونی رسیدگی می‌شود و او دسترسی کنسولی خواهد داشت.

 

اشتراک در
اطلاع از
19 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Milad7

هیچ غلطی نمیتونید بکنید. همین چین باعث یه بخشی از بدبختی مردم ایرانه

کهکشان

موافقم ، واقعا هیچ غلطی نمیتونن بکنن

zanyar

شما فکر کردین چین کیه ؟ نه تنها کانادا هیچ غلطی نمیتونه بکنه بلکه حتی چین هر کاری عشقش بکشه میکنه ، حالا تو همین موضوع میبینید ، امریکا واقعا در برابر چین غلطی نمیتونه بکنه که اگه میتونست با یه روش دیگه هواوی رو محکوم میکرد نه این بچه بازیها. چنان کن تو موضوع جنگ تجاری‌ای که امریکا بر ضد چین شروع کرد عقب گرد مضحکش رو دیدیم. حالا چون رسانه ما همه چی رو یه طرفه میگه فک نکنید همیشه عکسش درسته. چین دیگه خیلی بزرگتر از اون چیزیه که دیگه بشه تهدیدش کرد. یا تهدیدش رو نادیده گرفت.

Alif16

هیچ کاری نمیتونه بکنه تکون بخوره پر پرش میکنن

کهکشان

سازمان امنیت سایبری در بلژیک نیز در تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده اعلام کرده است که به منظور حفاظت از حریم خصوصی کاربران بلژیکی تصمیم گرفته است که با هواوی برای نصب تجهیزات اینترنتی و شبکه های مخابراتی همکاری نکند.

میگوئل برویکر، مدیر سازمان امنیت سایبری در بلژیک نیز در این خصوص گفت: استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های شرکت چینی هواوی برای امنیت ملی بلژیک تهدید محسوب می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد که باید همچون سایر کشورهایی که به همکاری‌های خود با هواوی پایان دادند، عمل کنیم

هواوی باید منتظر روزای بدی باشه

Alif16

خوب قبول کنید هواوی نقص کرده تحریمهارو و با ایران همکاری کرده

علی شیخ زاده

بوجود اومدن یه مشکل اساسی درست در روزای اوج هواوی و کشور چین که از هر نظر داره شکوفا تر میشه ضربه سنگینی به این شرکت و کشور چین میزنه.
جالب اینجاست که این اتفاق در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ افتاده و امریکا تازه یادش افتاده پیگیری کنه و این به خوبی نشون میده مهم ترین دلیل این اتفاقات جنگ تجاری بین این دو کشوره.

CAPCOM

اگر دقت کنید بیشتر اتفاقاته دنیا از ایران نشأت میگیره من احساس میکنم که کشور ما باعث جنگ جهانیه سوم بشه
آمریکا به بهانه ایران درحال درافتان با بیشتر کشورهاست

zanyar

به نظر نظر من ایران وسیله‌س. ایران هم نباشه به یه کشور دیگه پیله میکنن. مهم جنگ تجاری خودشونه نه ایران. اصلا ایران این وسط اهمیت چندانی نداره.

silver30

یکی از ارزوهام دیدن این کسایی هست که منفی میدن

chalton

قبلا گفتم هواوی برند غیر اعتمادی هست کسی باور نمیکرد بیاید حالا ببینید،چرت ترین برند هواوی.

dele_tanha

بهت مثبت دادم تا منفی و مثبتت برابر بشه و عدالت رعایت بشه

siavash-t

چرا اینقدر شلوغ کردند قضیه رو؟ خب محاکمه میشه. اگه ثابت نشد، تبرئه میشه. فکر کنم همه بدونند که سیستم قضایی آمریکا مجزا از دولته. طوری که علیه ترامپ هم تا حالا حکم داده اند. زاکربرگ هم محاکمه شده، چه برسه به اینکه اصلا قضیه مربوط به خود هواوی نیست. مربوط به دور زدن تحریم هاست.

Mohammadsoly

آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه چین دیگه ایران نیست بهترین اقتصاد داره

dele_tanha

اینقدر هشدار بدین تا خسته بشین چین واقعا کشور بیخودیه

mTAAHAAm

سلام
خوب نیست آدم حزب باد باشه.
تو ناسلامتي ایرانی هستی حتی اگه با دولت مخالف باشی نباید تحریم کننده گان را تایید کنی.
مطمئن هستم اگه زور دست ایران یا چین بود می اومدی این سمت.
اگه ایران ی روزنامه نگار منتقد را سلاخی می کرد سازمان های بین المللي چه واکنشی نشون می دادند؟
خیلی از داخلی ها امثال شما پالس تحریم های بیشتر را به مردم می دید.
در خصوص منفی ها من یکی حتی ی منفی هم بهت نمیدم چون اوضاعت خرابتر از این حرفهاست.
برای ترنجی هم متاسفم که داره از مسیر اصلی خود منحرف می شه.

mTAAHAAm

پالس تحریم بیشتر مردم به دشمن

zanyar

کاملا حق با شماس و پالسهای تحریم رو خود ما دادیم.

siavash-t

سلام. منظورتون با منه؟ چون من تو کامنتم تحریم ایران رو تایید نکردم‌.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)