حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رزلوشن نمایشگر منعطف سامسونگ Infinity Flex مشخص شد، کاربردی است؟!

نوشته

5 سال قبل | 16 دیدگاه | سامسونگ

بامداد پنج شنبه بود که در ترنجی با هم درباره نمایشگر سامسونگ Infinity Flex صحبت کردیم. از آن هیجان که دور شویم بد نیست کمی منطقی صحبت کنیم، آیا نمایشگر منعطف سامسونگ Infinity Flex می تواند یک اتفاق مفید باشد؟ رزلوشن و نسبت تصویر یکی از مهم ترین فاکتورهای نمایشگر است و آیا در فرم فکتوری که سامسونگ به آن فکر می کند و یک نمونه دمو روی صحنه با استفاده از نمایشگر منعطف سامسونگ Infinity Flex نشان داد، به شکل بهینه ای در نظر گرفته شده اند؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

رزلوشن نمایشگر Infinity Flex

رزلوشن نمایشگر Infinity Flex

نمایشگر Infinity Flex که نمایشگر اصلی است و در حالت باز شده یک تبلت خواهد بود، رزلوشن ۱۵۳۶*۲۱۵۲ پیکسل را دارد. نسبت تصویر این نمایشگر برابر ۴.۲:۳ است. اندازه نمایشگر Infinity Flex که با فاکتور اندازه قطر آن عنوان می شود، ۷.۳ اینچ است. اجازه بدهید به دلیل نسبت تصویر متفاوت، با اندازه طول و عرض به مقایسه قابل درک تر این نمایشگر با نمایشگر گلکسی نوت ۹ بپردازیم:

نمایشگر گلکسی نوت ۹ قطر ۶.۴ اینچی و نسبت تصویر ۱۸.۵:۹ دارد، عرض برابر ۲.۸ اینچ و طول برابر ۵.۸ اینچ است.
نمایشگر Infinity Flex قطر ۷.۳ اینچی و نسبت تصویر ۴.۲:۳ دارد، عرضه برابر ۴.۲ اینچ و طول برابر ۵.۹ اینچ است.

این یعنی در عمل نمایشگر ۷.۳ اینچی Infinity Flex مثلا برای تماشای فیلم فقط ۰.۱ اینچ بزرگ تر است و باقی نمایشگر در حال پخش فیلم کاملا مشکی خواهد. این کاملا عجیب است، مگر ما نمایشگر بزرگ تاشو رو برای تماشای محتوا نمی خواهیم؟ خب این به ما نشان می دهد که در تماشای ویدیو نمایشگر Infinity Flex با این نسبت تصویر عجیب اصلا مفید نیست. همچنین باید دید که آیا بازی ها و برنامه ها با این رزلوشن و نسبت تصویر عجیب چطور کنار می آیند، در حقیقت رابط کاربری One UI چقدر بهینه طراحی شده است.

در حال حاضر گویا دید سامسونگ به چند وظیفگی یا مولتی تسکینگ نیز به شکل های بالاست که شخصا در هیچ کدام یک استفاده روزمره مفید نمی بینم. اما به نمایشگر پشت فرم فکتوری که سامسونگ معرفی کرده است بپردازیم. یک نمایشگر حدود ۴.۶ اینچی با نسبت تصویر ۲۱:۹ با رزلوشن ۸۴۰*۱۹۶۰ پیکسل. چگالی تصویر هر دو نمایشگر ۴۲۰ پیکسل در هر اینچ مربع است. این نسبت تصویر نیز عجیب به نظر می رسد، همین حالا موبایل های با نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ مثل آیفون X کشیده به نظر می آیند حالا شما به نسبت تصویر ۲۱:۹ فکر کنید! آن هم با حاشیه بسیار زیادی که پایین نمایشگر پشتی باقی مانده است.

بله، من شخصا مهندس نمایشگر یا طراح تجربه کاربری نیستم اما به عنوان یک کاربر می دانم که این طرح کاربردی نیست. این نسبت تصویر ها منطقی نیستند و سامسونگ باید به فکر نسبت تصویر های منطقی تری باشد. نظر شما چیست؟‌ فکر می کنید اگر سامسونگ با همین نمایشگر و همین فرم فکتور به ساخت موبایل منعطف خود بپردازد، موفق خواهد شد؟

اشتراک در
اطلاع از
16 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

من چشمم آب نمی خوره، با این مشخصاتی که شما گفتید، نه

به قول این خارجیا، گیمیکی، گیمیکی، گیمیکی

علی شیخ زاده

این فقط یک نمایش کوتاه بود و هنوز مونده تا تولید انبوه و بهره برداری نهایی فکر نمیکنم چنین چیز خامی به دست کاربر بدن قطعا محصول نهایی بهتر خواهد بود.
به نظرم اگه نمایشگر ۳ تکه باشه کاربردیه و این جوری که الان دیدیم بصورت ۲ تکه جالب نیست.
مثل تبلت های وست ورلد که سه تکه روی هم جمع میشن و در حالت باز شده یک نسبت تصویر منطقی بوجود میارن.

کهکشان

منم با علی موافقم فعلا این یه معرفی بود

حالا مونده تا فیدبک هارو دریافت و این تکنولوژی رو توسعه بده

mosayebso

توی ویدئو پلیر انواع حالت های مختلف هست که این بقول شما بخش مشکی به سادگی حذف میشه
در مورد برنامه و بازی مگ زمان ۱۸.۵ به ۹ یا حتی ۱۸ به ۹ نمیگفتبن ک اره نه فیلما بهینن نه بازیا!! ولی چی شد؟ نتیجه نهایی قبول هرچه بیشتر این نسبت ها بود و هست
توی بازی هم به راحتی یه حالت به اسم فول اسکرین هست مثل اس۸ مثل نوت ۸
در ضمن تمام برنامه ها اندرویید خودشون رو با هر نسبت صفحه ای وفق میدن و از طرف دیگه بهینه سازی از همین الان با کیت توسعه دهندگان و اینکه خود گوگل پشتیبانیشو به شکل رسمی اعلام کرده شروع شده
اینکه یه مقدار اندک حاشیه سیاه هست مگ توی تمام تبلت های دیگه جز اونایی که نسبت ۱۶ به ۹ دارن از جمله تمام ایپد ها موقع تماشای فیلم یه بخش مشکی بالا و پایین فیلم وجود نداره؟؟؟ پس چرا به اونها نمیاین بگین کاربردی نیست!!!!!؟؟؟؟
واقعا مثلا میخواین ایراد بگیرین اما حتی نمیدونین به چه چیزی ایراد بگیرین!!!
خط مشکی هنگام تماشای فیلم!!!!
صفحه ۴.۶ اینچی مگ شما باهاش چیزی نگاه میکنید؟؟؟ اتفاقا برای شبکه های اجتماعی بهترین نسبت صفحس چون اکثر اونها به شکل ورتیکال هستن و هرچه نسبت عریضتری داشته باشه محتوای بیشتری رو به نمایش میزاره
خیلی جالبه که از چیزی ایراد میگیرین که حتی معرفی نشده!!
در ضمن از حاشیه زیاد صفحه نمایش کوچک گفتین اما از حاشیه خیلی نچیز حالت تبلت چیزی نگفتین!!!
یه پیشنهاد به شما میکنم
یه نویسنده نباید نظرات شخصیشو توی متن وارد کنه چون اینجا فروم که نیست سایت تکنولوژی هست و باید به اصل مطلب و ترجمه پایبند بود

chalton

سامسونگ فقط این گوشی منعطف رو درون یه قاب که طراحیش لو نره معرفی کرد و چند ماه دیگه محصول نهایش رو وارد بازار میکنه و مطمئنن موقع نهایی شدن این گوشی تغییرات زیادی انجام میشه روش.

CAPCOM

اصلا جالب نبود پیشنهاد میکنم فیلم get out رو حتما ببینید فیلمی با ژانر ترسناک رازالود باتم نژادپرستانه فیلم درمورده یک پسر سیاه پوست که توسط دوس دختر سفید پوستش برای آشنا شدن باخانواده دوسدخترش به خونه اونا میره خونشون وسط جنگله یکی از بهترین فیلمایی بود که امسال دیدم پشیمون نمیشید باتشکر ببخشید خارج از بحث بود

سلام جناب عطا.یی

به نظرم نسبت های خیلی عجیبی نیستن.
نسبت تصویر ۴ به ۳ عملا همون نسبت تصویر زمان CD و DVD ها هست. قبل از به روی کار اومدن HD و FHD که نسبت ها از ۴ به ۳ تغییر کردن به ۱۶ به ۹

قاعدتا امروزه نسبت ۴ به ۳ برای پخش ویدیوها جالب نیست، چون روز به روز نسبت ها دارن وایدتر میشن. اما باید دید در این رابط کاربری جدید، چطوری میخوان این نسبت رو آپتیمایز کنن. این رو هم بگم که نسبت تبلت های فعلی سامسونگ 16 به ۱۰ هست. یعنی عرضشون نسبت به طولشون بیشتره.

این رو هم لازم هست عرض کنم که آیپدهای اپل هم نسبت ۴ به ۳ دارن. مثلا نسبت صفحه نمایش آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی رو ببینید. دقیقا ۴ به ۳ هست. پس این نسبت، نسبت عجیبی نیست برای تبلت ها.

در خصوص نسبت ۲۱ به ۹ هم اصلا تعجب نکردم. در یکی از مقالاتم که زحمت کشیدید و اینجا منتشر کردید، دقیقا به این نسبت ۲۱ به ۹ اشاره کرده بودم. نسبت ۲۱ به ۹ دقیقا نسبتی هست که‌ فیلم ها برای پرده سینما ضبط میشن. یعنی اگر فیلم های سینمایی رو‌ تغییر رزولوشن ندیم، دقیقا میشه همین ۲۱ به ۹ و کاملا فیت میشه در این اندازه.

اگر دقت کرده باشید، یک‌ نوار مشکی در بالا و‌ پایین فیلم های سینمایی هست. این نوار مشکی دقیقا به این خاطر هست تا فیلم های سینمایی که نسبت ۲۱ به ۹ دارن، در تلویزیون های ما که نسبت ۱۶ به ۹ دارن، فیت بشن.

پلیر سامسونگ قابلیت حذف نوار مشکی بالا و پایین رو داره و این کار رو کاملا خودکار و هوشمند انجام میده. پس وقتی که فیلمی با نوار مشکی در بالا و پایین رو در چنین نمایشگری که نسبت ۲۱ به ۹ داره پخش کنیم، نوارهای بالا و پایین حذف میشن و ویدیو کاملا فیت میشه.

دکتر رسول آریان

جناب عطا.یی؛

اتفاقا نسبت تصویر ۲۱:۹ فرمت استانداردتری هست نسبت به حالات من‌درآوردی ۱۸.۵:۹ و ۱۹:۹ و ۱۹.۵:۹

برای اطلاعات بیشتر لطفا این اینک رو نگاهی بهش بندازید:
http://wikipedia.org/wiki/21:9_aspect_ratio

در لینک بالا، در بخش Constant Height تصاویر جالبی داره. اومده نسبت تصویر ۴:۳ و ۱۶:۹ و ۲۱:۹ رو در ۹ حالت نشون داده. چیزی که مشخص هستش این هست که هرگاه نسبت تصویر ویدیوی در حال پخش با نسبت تصویر نمایشگر دقیقا یکسان نباشه، به ناچار باید نوارهای مشکی رو‌ در بالا و پایین یا چپ و راست تحمل کرد. یعنی شما وقتی ویدیویی با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ رو چه در آیپد شرکت اپل با نسبت ۴:۳ نگاه کنی و چه در آیفون XS شرکت اپل با نسبت ۱۹.۵:۹ تماشا کنی، به دلیل یکسان نبودن نسبت ها، باید فضای سیاه (فضای خالی) رو تحمل کنی.

چطور وقتی آیپدها نسبت ۴:۳ دارن، شما ایراد نمی گیری؟ چطور وقتی آیفون ها نسبت ۱۹.۵:۹ دارن شما ایراد نمیگیری؟

از بحث تماشای ویدیو که خارج بشیم. میرسیم به بحث گیمینگ. در بحث گیمینگ هم نمایشگرهای ۲۱:۹ خیلی پرطرفدار هستن. یک سرچ بزنید ببینید چند مدل نمایشگر مخصوص بازی با نسبت ۲۱:۹ ساخته شده.

در بحث وبگردی هم نسبت ۲۱:۹ و کلا نسبت های بزرگتر از ۱۶:۹ آزادی عمل بیشتری به کاربر میدن و عمل اسکرول کمتر نیاز هست. در واقع با اسکرول کمتر، خطوط بیشتری از متون در اختیار کاربر قرار میگیره.

با کمال احترام، ایراد شما به نسبت های ۴:۳ و ۲۱:۹ اصلا پذیرفته نیست‌. شاید چون تا حالا گوشی با نسبت ۲۱:۹ نداشتیم، براتون عجیب بوده. اما با اطلاعات و لینکی که دادم، احتمالا قانع شده باشید. باتشکر.

mosayebso

مولتی تسکینگ خیلی کم کاربرده؟؟؟
این دیگه نهایتش بود واقعا
بازم میگم شما از حاشیه صفحه نمایش کوچک صحبت میکنین که البته دستگاهی فعلا معرفی نشده!!اما از کم حاشیه بودن در حالت تبلت حرفی نمیگین!!
وقتی پلیر های مختلف از جمله پلیر خود سامسونگ توانایی حذف نوار مشکی رو به سادگی هرچه تمامتر دارن پس اصلا این بحث حاشیه مشکی چیه ؟؟؟
گفتین بازیا بهینه شدن دقیقا همینه پس هیچ ایرادی به این نسبت ها نیس چون بازی ها بازم بهینه میشن که البته الانم هستن چون من هیچ تبلت اندروییدی ندیدم که با نسبت ۴:۳ مشکل داشته باشه!!!اگر هست بگین تا ما هم خبردار بشیم!!

Amir Hossein

درسته مشخصات مناسبی نداره ولی اول راهه هنوز?

Genesis

چطور آیفون اکس با ناچش که بالا پایین فیلم رو سیاه میکنه اشکالی نداره
بعد این مشکل داره؟

کهکشان

گل گفتی جنسیس حال کردم دمت گرم رفیق

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)