حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تلگرام طلایی فیلتر نمی شود

نوشته

5 سال قبل | 8 دیدگاه | اخبار داخلی

درباره تلگرام طلایی در ترنجی خواندیم، تلگرام طلایی چیست؟ چرا تلگرام بدون فیلتر iOS و اندروید با آن میسر بوده و به چه نهادی وابسته است؟ پس از اظهار نظرهای متفاوت از مسئولین متفاوت درباره تلگرام طلایی حالا عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه می‌گوید تلگرام طلایی فیلتر نمی شود! در ادامه با ترنجی همراه باشید.

سه هفته پیش بود که در ترنجی خواندیم نسخه فیلترشکن تگلرام و نسخه های غیر رسمی را نصب نکنید و این هشدار وزارت ارتباطات بود. در متن اطلاعیه آمده بود که با توجه به انتشار برخی اخبار نادرست در خصوص نسخه‌های فارسی پیام‌رسان تلگرام که موجب ایجاد سردرگمی در بین کاربران شده است؛ تاکید می‌شود:

۱- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون هیچ گونه سروری در اختیار تلگرام یا نسخه‌های غیررسمی آن قرار نداده است و آنچه از امکانات وجود داشته با ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، در اختیار پیام رسان‌های بومی مجاز قرار گرفته است.

۲- مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی در بهمن ماه ۹۶، هشدار‌های لازم را درباره عدم استفاده از نسخه‌های غیر رسمی تلگرام را منتشر کرده است.

در متن هشدار مرکز ماهر آمده است: “از آنجا که تلگرام برنامه‌ای متن باز است و هر روز چندین نسخه غیررسمی از آن ایجاد می‌شود و از طرفی شناسایی و بررسی همه این نسخه‌ها کار مشکلی است، لذا توصیه می‌شود کاربران از نصب هرگونه نسخه غیررسمی و تایید نشده تلگرام خودداری کنند. ”

پس از آن به گزارش خبرگزاری انتخاب در ترنجی خواندیم که تلگرام طلایی (طلگرام پیشرفته) متعلق به جمهوری اسلامی است و هم اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد. این از زبان آقای حسن بیکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که گفتند: وزیراطلاعات در ضیافت افطاری اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جمعی از نمایندگان مجلس عنوان کرد که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است.

تلگرام طلایی فیلتر نمی شود

حالا اما در جدیدترین اظهار نظر متناقض می توان صحبت های عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه (رمضانعلی سبحانی فر) را به نقل از ایلنا مرور کرد:

رمضانعلی سبحانی فر (نماینده مجلس شورای اسلامی و  عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه) درباره تلگرام طلایی گفت: مباحثی درباره این تلگرام مطرح شده که براساس برخی اظهارنظرها تلگرام طلایی با زبان فارسی بر روی تلگرام اصلی نصب شده است اما درباره کم و کیف فعالیت آن اطلاع کافی در دست نیست.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: “مشخص نیست که سرورهای تلگرام طلایی در کدام کشور است.”

رییس کمیته ارتباطات کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا تلگرام طلایی فیلتر می‌شود یا خیر، افزود: ظاهراً این نوع تلگرام فیلتر نمی‌شود؛ البته این بدان معنا نیست که ما به بخشی از تلگرام اجازه فعالیت داده و به بخشی اجازه فعالیت ندهیم.

عضو کمیته تعیین مصادیق مجرمانه همچنین درباره آخرین وضعیت نامه شش وزیر و دو نفر از نمایندگان مجلس به عنوان اعضای این کمیته به دادستان کل کشور برای رفع فیلتر توییتر، تصریح کرد: هنوز هیچ پاسخی به این نامه داده نشده و به جواب نرسیده است.

در حالی که از نظر جناب آقای سبحانی فر “مشخص نیست که سرورهای تلگرام طلایی در کدام کشور است.” اما چند روز پیش عبدالصمد خرم‌آبادی دبیرکارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در کانال شخصی خود در پیام‌رسان‌های داخلی مطلبی درباره فیلتر پیام رسان‌ تلگرام و موضوعات بعدی آن در کشور نوشته که از جهتی قابل توجه است.

محل تامین هزینه سرورهای تلگرام طلایی را از بیت المال عنوان می کنند!

وی در این مطلب توضیح می دهد که وقتی تلگرام در ایران فیلتر شد برخی به سرعت برای کمک به این پیام رسان دست‌به کار شدند. وعده پیام رسان بومی به مردم داده شد که تلگرام طلایی را مانند دامی بر سر این وعده قرار دادند و به آن 200 سرور داده شده و به این وسیله تلگرام زنده مانده است. خرم‌آبادی محل تامین هزینه این سرورها را از بیت المال عنوان می کند.

نتیجه گیری شما از این صحبت های متناقض چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
8 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Yas

بنظر تلگرام رسمی با شیوع پراکسیها کم کم به حالت اول خودش برمیگرده

ali.reihani

درسته
همین الان من خودم 21 پروکسی فعال دارم که تقریبا همشون اسپانسر دارند و روزانه در صورت فیلتر شدن آپدیت میشند
سعی کنید پروکسی هایی که اسپانسر دارند(ترجیحا ایرانی باشند تا از فیلتر شدن پروکسی با خبر بشند) رو استفاده کنید

نتیجه اینکه این تلگرام طلایی توسط نهادی اداره میشه که ظاهرا آقای خرم آبادی، قدرت مقابله با اون نهاد رو نداره که به ناچار مجبور شده بود چند خط شعر بگه!!!

Peiman

از اونجایی که مال خودشون و میتونن شنود کنند و کانال های که دوست ندارن مسدود کنند مشکلی نداره و فیلتر نمیشه!?

REZA

الان پروکسی ها اونقدر زیاد شدن و همه هم سرعتای خوبی دارن،من روی نسخه بتای تلگرام ایکس نزدیک ده تا پروکسی زدم تو این دو سه روز که نصبش کردم پروکسی هامم نه قطعی داشتن نه سرعتشون کم شده همه هم وصلن دیگه تلگرام و پاک کردم چون با ایکس راحت ترم

emadpumad

سلام
من از دوست داران سایت نارنجی بودم
بعد از اینکه نارنجی توسط افراد امنیتی نابود شد
و با اینکه مدتها ازش خبری نبود و الانم نیست
من هر از گاهی به امید اینکه یه روز باز برگرده توی گوگل نارنجی رو جستجو میکردم
یه روز که اتفاقی جستجو کردم با سایت شما که احتمالا به عمد شبیه نارنجی انتخاب شده بود برخورد کردم.
اوایل سایتتون حرفه ای نبود خیلی ولی با گذشت زمان خیلی بهتر شد
الانم مه متاسفانه به صورت خیلی کامدی اومدن فیلتر کردن
من برای اینکه به شما بگم که هم چنان دیده میشید و فیلتر کردن شما یه کار بیهوده و بی معنیه عضو شدم و اولین نظرمو تو کل وبسایتها گذاشتم
امید وارم موفق باشید دوستان

emadpumad

من از چند تا وب سایت مثل الف و تابناک این خبر : `تلگرام طلایی ` رو خوندم
از چند قسمت واسم ابهام داشت
۱ این اقا میگه سرورهاش معلوم نیست در کدوم کشوره ! که همین حرف مشخصا عاری از حقیقته
۲ این اقا میگه قرار نیست فیلتر بشه ! خوب به چه دلیل قرار نیست فیلتر بشه رو نمیگه
۳ میگه مباحثی درباره این تلگرام مطرح شده که براساس برخی اظهارنظرها تلگرام طلایی با زبان فارسی بر روی تلگرام اصلی نصب شده است اما درباره کم و کیف فعالیت آن اطلاع کافی در دست نیست.
کم و کیف ان اطلاعی در دست نیست یعنی شما تحقیق نکردید ؟ یا نمیتونستید تحقیق بکنید ؟
یا نمیخواید چون براتون روشنه ؟؟!
۴ این حضرت اقا میفرماید که ظاهراً این نوع تلگرام فیلتر نمی‌شود؛ البته این بدان معنا نیست که ما به بخشی از تلگرام اجازه فعالیت داده و به بخشی اجازه فعالیت ندهیم. خوب پس به چه معنیه ؟
بعدش یهو خبر نگار یه سوال بی ربط ازش میکنه !
الان خبر نگار که وظیفش روشن سازیه کارشو درست انجام داده؟
در آخر عرض کنم که چیزی که خیلی طنز هست تو این مصاحبه اینه که اصلا این نماینده معلوم نیست چی میخواد بگه
پیغامش چیه ؟
راجع به چی میخواد صحبت کنه ؟
یک مشت لاتاعل

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)