حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکایت 200 هزار دلاری از اپل به دلیل شباهت لوگو برنامه Shortcut سیری

نوشته

5 سال قبل | 5 دیدگاه | اپل

دستیار هوشمند صوتی اپل یعنی سیری قابلیت های بسیار خوبی داشت اما پس از معرفی گوگل اسیستنت و سامسونگ بیکسبی نتوانست آنقدر به روز ظاهر شود که نظر منتقدین را به خود جلب کند. ویژگی هایی مثل دستورات ادامه دار و دستورات درون برنامه ای که با بیکسبی سامسونگ معرفی شد حالا به صورتی دیگر در سیری با برنامه Shortcut اضافه شده است اما این مطلب درباره قابلیت های برنامه جدید اپل برای تقویت سیری است و نه درباره شباهت یا مقایسه با نمونه های سامسونگ و گوگل، بلکه این مطلب درباره شباهت آیکون این نرم افزار با لوگو شرکت Shift است که صاحبان نرم افزار شکایت ۲۰۰ هزار دلاری از اپل را برای چنین شباهتی به راه انداخته است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا این خبر را با هم بخوانیم.

درباره شکایت‌های شباهت، کپی یا الهام گرفتن از محصولات شرکت ها عموماً باید در نگاه اول شما یک ویژگی مشترک وارد ببینید تا قانع شوید که شرکت مذکور ادعای صحیحی دارد. اینکه آیکون برنامه Shortcut سیری بخواهد شبیه لوگو Shift باشد، کاملاً به قوه تخیل شما بستگی دارد (!) اما نمی توان هم گفت که هیچ شباهتی در این بین وجود ندارد.

خوب به صورت کلی اگر بخواهید چنین شباهاتی را در نظر بگیرید، طراحی های زیاد مشابهی وجود دارد. اینجا اما به نظر می رسد که لوگو شیفت شبیه به نمای پلان و از بالای آیکون شورتکات سیری است (!). به هر حال وقتی شما شباهتی با محصول شرکتی که از سوی برخی منابع ارزشمندترین برند دنیا است پیدا می کنید، اگر کمی خورده شیشه داشته باشید به فکر جدا کردن مبلغی از آن برند خواهید افتاد. داستان این شکایت هم به همین صورت است و جالب است که بدانید آنها گفته‌اند:

این واقعا تحیر برانگیز است که شرکتی با این سطح از درآمد، شرکتی که طراحی محور است، بخواهد لوگوی ما را کپی کند.

در نهایت نتیجه چنین اظهاراتی شکایت ۲۰۰ هزار دلاری از اپل است. اینکه این شکایت به کجا می رسد و آیا اپل راضی به پرداخت این مبلغ می‌شود یا نه (که  احتمال آن نزدیک به صفر است) اما گاهی این شکایات نه برای گرفتن حق به صورت نقدی یا پول، بلکه برای تخریب اعتبار آن شرکت استفاده می شود. چیزی شبیه به آنچه که اپل نزدیک به هشت سال پیش با سامسونگ انجام داد.

نظر شما چیست؟ به راستی آیا این شرکت حق دارد که چنین شکایتی را از اپل بکند؟ نظر شما در این زمینه چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

زمین تا آسمان با هم فرق دارن چون اپل یه شرکت پولداری هست همه سعی میکنن تیغ بزننش

Peiman

نمیشه گفت کپی نکرده قطعا یه نیم نگاهی به این آیکون هم داشته

Sajad

حالا کپی کرده یا نه رو کار ندارم. ولی خداوکیلی شکل و شمایل شکایتش از جنس شکایت اپل از بقیه شرکت هاست. ???
اونی که گلکسی اس رو با آیفون اشتباه میگیره، امکان داره این دوتا لوگو رو هم با هم اشتباه بگیره.

BeFair

همچین شک نکنی شبیه همن 🙂

چوب خداس!
به خاطر نحوه چینش آیکون شکایت کرده بود، حالا به خاطر آیکنش ازش شکایت شد.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)