حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم (Xperia XZ2 Premium) رسما معرفی شد، دوربین دوگانه با ISO 51200 و نمایشگر 4K HDR

نوشته

6 سال قبل | 36 دیدگاه | برترین‌های ترنجی، سونی

خیلی عجیب، غیر منتظره، بدون لو رفتن و بی سر و صدا شاهد رونمایی از اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم (Xperia XZ2 Premium) هستیم! موبایلی که لقب پرچمدار سونی را از اکسپریا ایکس زد 2 می گیرد و با دوربین دوگانه و نمایشگر 4K HDR به عنوان بهترین موبایل تولید شده توسط سونی، در صدر تولیدات این شرکت ژاپنی می نشیند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا با اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم بیشتر آشنا شویم.

همزمان با معرفی اکسپریا ایکس زد 2 در نمایشگاه MWC 2018 این شرکت ماژول دوربین دوگانه با حساسیت ISO 51200 را رسما رونمایی کرد و وعده داد که به زودی از آن استفاده می کند. اکثرا تصور می کردند که سونی اولین دوربین دوگانه خود را روی اکسپریا ایکس زد 2 پرو در نمایشگاه IFA 2018 رونمایی می کند اما امروز خیلی غافلگیرکننده شاهد معرفی اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم با دوربین دوگانه و نمایشگر 4K HDR هستیم!

اکسپریا ایکس زد 2 پریمویم حتی قبل از عرضه رسمی اکسپریا ایکس زد 2 به بازارهای جهانی معرفی شده و این کمی عجیب است اما به هر حال اتفاقی است که افتاده و می خواهیم به این دستگاه پرچمدار 2018 سونی بپردازیم. ابتدا اجازه بدهید با هیجان انگیزترین قسمت یعنی دوربین دوگانه اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم صحبت کنیم:

اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

سونی بالاخره از دوربین دوگانه برای پرچمدار خود استفاده کرده است و اولین سوالی که برای ما وجود دارد، مکانیسمی است که سونی برای آن انتخاب کرده و اینکه قرار است چه توانایی ویژه ای به دستگاه اضافه شود. آنطور که پیداست سونی راهبرد هوآوی را پیش گرفته و از دوربین دوم تک رنگ (سیاه و سفید) با فاصله کانونی ثابت (بدون زوم اپتیکال) اما گشودگی دیافراگم بیشتر یعنی f/1.6 برای دوربین سیاه و سفید استفاده کرده است. نتیجه این است که سونی برای تولید تصاویر بهتر از داده هر دو دوربین استفاده می کند، همان چیزی که هوآوی در پی 9، پی 10 و دیگر موبایل های با دوربین دوگانه خود استفاده کرده است. جالب اما اینکه در نمونه سونی دوربین سیاه و سقید رزلوشن کمتر دارد و این موضوع در نمونه هوآوی متفاوت است!

اجازه بدهید مشخصات کامل دوربین های اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم را در مطلب زیر با هم مرور کنیم:

مشخصات کامل دوربین دوگانه اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم (Xperia XZ2 Premium)

همانطور که دیدی، سونی با دست پر به میدان دوربین های موبایل بازگشته و اگر کیفیت عکاسی آن از اکسپریا ایکس زد 2 نیز بیشتر باشد، آنگاه باید گفت که سونی می تواند بهترین دوربین موبایل را تولید کرده باشد! اما به دیگر مشخصات می پردازیم. سونی در یک زمینه همچنان بی همتاست و آن موبایل با نمایشگر 4K است! دید سونی کمی غیر قابل هضم است، جایی که نمایشگر QHD تولید نمی کند و تمام دستگاه های این شرکت رزلوشن FHD دارند اما سری پریمیوم آن رزلوشن 4K دارد که هیچ بهینه سازی ای در زمینه استفاده اصلی از نمایشگر رزلوشن بالا یعنی VR ندارند.

به هر حال هر چه که هست امروز شاهد معرفی سومین موبایل سونی با نمایشگر 4K از نوع IPS هستیم که دومین آن ها با فناوری HDR است و از نظر اندازه با 5.8 اینچ بزرگترین آن ها محسوب می شد. هر چند اکسپریا ایکس زد 2 با نمایشگر کم حاشیه تر و نسبت تصویر 18:9 عرضه شد اما گویا سونی در اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم تصمیم گرفته کمی سنتی تر عمل کند و نسبت تصویر 16:9 و حاشیه تصویر بزرگتری را انتخاب کرده است. البته در مقایسه با اکسپریا ایکس زد 2 می توان گفت ک حاشیه های خیلی زیاد نشده اند اما وزن 236 گرمی برای یک موبایل 5.8 اینچی با باتری 3450 میلی آمپری واقعا زیاد است! ضحامت اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم نیز بین 6.4 تا 11.9 میلی متر است که از زبان طراحی اکسپریا ایکس زد 2 بهره می برد.

اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم

برای انتهای مطلب بد نیست بگوییم اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم هم جک 3.5 میلی متری صدا ندارد اما سیستم لرزش صوتی DVS سونی را از اکسپریا ایکس زد 2 به ارث برده است. این دستگاه هم گواهی مقاومت در برابر آب و خاک (احتمالا IP68) را دارد. باقی مشخصات از جمله اسنپدارگون 845 و اندروید 8 نیز قابل پیش بینی بود که افزایش حافظه رم به 6 گیگابایت از دیگر پیشرفت های این دستگاه با حسگر اثرانگشت روی قاب پشتی است.

نظر شما چیست؟‌ فکر می کنید اکسپریا ایکس زد 2 پریمیوم بتواند آن دستگاهی که باید و شاید باشد؟ شما آن را پسندیدید؟

اشتراک در
اطلاع از
36 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

خیلی خوبه واقعا ولی فقط بخش طراحیش نمیره تو کتم
آخه وزن 236 گرم برای موبایل؟! اونم 5.8 اینچی خب!؟
کاش همیشه یه جای کار نلنگه، اونم یه جای اساسی!

آقای عطا یی یک جا نوشتید XZ2 پرو. به پریمیوم تغییر بدید.

اینجا رو میگم:
اجازه بدهید مشخصات کامل دوربین های اکسپریا ایکس زد 2 پرو را در مطلب زیر با هم مرور کنیم.

توی پست قبلی هم همچنان پرو نوشته بودید. ممنون.

دکتر رسول آریان

خواهش.

آقای کوالیتی یکم جوگیر شده و احساسی کامنت داد در پست قبلی نوشت که S9 لوله شد و … که اشکال نداره. بالاخره هنوز در هیجان معرفی غافلگیر کننده سونی هستن ایشون. به موقع و سر صبر همه مشخصات رو با هم تحلیل میکنیم. تبریک میگم به طرفداران سونی بابت معرفی این محصول.

فقط به عنوان یک جمله بگم که تا دیروز که سونی F2.0 داشت برای دوربین پشت و دوربین سلفی با F2.2 اصلا گشودگی دیافراگم مهم نبود. اما حالا که شد ۱.۸ مهم میشه.

Quality

آقای آریان عزیز اولا من هیچوقت بیاد ندارم که گفته باشم دیافراگم F2.0 بهتره از F1.8 یا…
در مجموع دیافراگم کمتر قطعا بهتره اما دیافراگم بسته تر هم مزایایی داره مثل عمق میدان بیشتر که در S9 با کلی تلاش خواستن این امکان رو فراهم بکنن!

اما من موقع معرفی XZ2 و پرچمدار های قبلیش به شدت از دوربینش و دیافراگم بسته اش انتقاد کردم اما بعد از اومدن نتایج مشخص شد کیفیت عکس ها در XZ2 نور کم عالی شده! پس دیگه چرا الکی انتقاد بکنم؟!

دوربین S9 لوله شد چون P20 Pro با یک دوربین خیلی پیشرفته تر معرفی شد و حالا هم پرچمدار سونی با یک دوربین فوق‌ پیشرفته در جذب نور معرفی شد!
دوربین S9 عالیه ولی این دو گوشی کلا فاز دوربین گوشی ها رو عوض کردن! XZ2 که دوربین کاملا ضعیفتری نسبت به مدل پریمیوم داره در تست ها کاملا با S9 رقابت میکرد و به گفته خودتون و این سایت بهتر هم ظاهر شده!
بعدا به حرفم میرسید و این گوشی براحتی تمام پرچمدار هواوی هم شکست میده

دکتر رسول آریان

نمیخوام الان بزنم توی ذوقتون.
فعلا یکم خوشحال باشید.
وگرنه اگر الان بخوام دست به قلم بشم، میتونم خیلی راحت به چالشش بکشم.
ولی فعلا دست نگه داشتم.

Sadeghh

لطف بزرگی میکنی 😐
واقعا چرا فکر میکنی دست به قلم شدن شما انقدر برای بقیه مهمه؟!
تا حالا ندیده بودم کسی اینجوری کسان دیگه رو تهدید کنه!! در نوع خودش جالب بود…

من هیچ وقت اهل تهدید نیستم!

در مقابل مطالبی که در خصوص دوربین نوشته آقای کوالیتی عرض کردم‌. البته ایشون فعلا یکم جو گرفتتش. ایراد نداره. توی پست قبلی با آقای عطا یی چونه میزنه که OIS نیاز نیست. دیگه چی بگم؟
بگذریم. انشالله بفروشه براتون.

Quality

باشه من خیلی جوگیرم اصلا!
دوست ندارم چیزی بگم یکدفعه ناراحت بشین ولی نظرات خودتون بعد از معرفی S9 رو یادتون نیست؟ 🙂

در مورد OIS یا هرچیز دیگه که گفتم اگر بدونید تعصب و… بخونید متوجه میشید اصلا جو نگرفتم و کاملا واقعیته!
دوست عزیز دوربین دوگانه این مدلی اصلا سابقه نداشته توی موبایل ها!
این که هردو سنسور انقدر بزرگ باشن، یکیشون پیکسل های خیلی بزرگ سیاه و سفید (با جذب نور بهتر از سنسور رنگی) یکیش هم مگاپیکسل بالاتر با سایز پیکسل مناسب (نه کوچیک) سابقه نداشته!
گرفتن عکس ترکیبی با دو سنسور و انجام این کار توسط یک پردازنده اختصاصی اصلا سابقه نداشته تاحالا
در پرچمدار های اکثر شرکت ها مثل سامسونگ، اپل و… عملا دوربین دوم کاری به افزایش کیفیت نداره و فقط برای زوم (یا عکس عریض تر مثل الجی) استفاده میشه و افکت بوکه
کاری به کیفیت عکس ندارن!
فقط توی شرکت ها هواوی و یکی دوشرکت دیگه از این راهکاری که گفتم استفاده کردن که باز ماژول جدید سونی خیلی فرق داره با اونا!

mosayebso

هواوی استاندارد گوشی ها رو عوض کرد؟؟؟!!!!خخخخخخخخ
باشه اصلا اس۹ پودر شده
اصلا سونی زد هم از اس۹ بهتره
خدا ادم چه چیزایی میبینه و میشنوه

Quality

چیزی برای گفتن ندارم واقعا 🙂

dele_tanha

دوست عزیز همونطور که xz2 در بحث سرعت و دوربین اس9 رو له کرد xz2p هم اومده که اس9 پلاس رو له کنه حالا شما بشین تا فردا صبح برای خودت شاهنامه بنویس والسلام

vahid1370b

در کل اون چیزی نبود ک همه انتظارشو داشتیم
طراحی خوبع ولی قطر زیاد در مرکز 11.9 واقعا زیاده
وزن 238 گرم!!!
حاشیه بیشتر شده؟
کاری ب این گوشی ندارم
ولی چرا معرفیش اینقدر بد بود؟
و ی نکته اگه این گوشی بزارید
کنار پرچمداران امسال میبینید ک از نظر طراحی یکم ضعیف تره و شاید دلیل عمدش همینه ک فروش نداره
و بخش بازاریابی
زمانی ک سونی میگه ما نمیخایم رقابت کنیم یعنی یک نقطع ضعف
یعنی ب خودتون ایمان ندارید

Shahryar

مردم عقلشون به چشاشونه،تا وقتی سونی ی طراحی عامه پسند نداشه باشه بهترین تکنولوژی رو هم استفاده کنه بازم فایده نداره!

BeFair

قشنگ گفتی

Sadeghh

از نظر مشخصات بی شک بهترین گوشی حال حاضر هست

دکتر رسول آریان

بهترین گوشی جهان نسبت به پرچمداران همه کمپانی ها؟

عزیز جان نزن این حرف رو. هنوز یک ساعت هم نیست معرفی شده. چجوری فهمیدی از همه پرچمدارها بهتره؟

احتمالا از لحاظ حاشیه و وزن سنگین اوله!

Sadeghh

شما هرجوری دوست داری میتونی استنباط کنی 🙂

آقای کوالیتی وقتی میگی دوربین XZ2 در نور کم بهتر از S9 پلاس هست، اینم ببین.

مقایسه عکس برداری اکسپریا XZ2 با گلکسی S9 پلاس در محیط کم نور توسط SuperSaf

نمونه از دوربین پشت

http://uupload.ir/files/r6rk_3.jpg

Quality

آقای آریان قبول دارم اینو!
توی همون پستی که واسه مقایسه دوربین این گوشی ها با ابزار gsmarena هم که یکی دو روز پیش توی سایت گذاشتن دقیقا گفتم که این نتایج با سه پایه هست و بدون اون ضعیفتره!
و قطعا هم S9 باید بهتر باشه همونطور که خودتون میدونید بخاطر پیکسل بزرگ، دیافراگم و OIS
اگر توی XZ2 میزاشت مطمئنا خیلی بهتر میشد هرچند نسبت به نسل های قبلی خیلی پیشرفت داشته اما اونجا تاثیر داشت و تاثیرش کم هم نبود اما در این پرچمدار جدید من که بعید میدونم نیازی به OIS در “عکاسی” باشه چون ماژول دوربین در جذب نور کاملا موفق عمل میکنه با توجه به مشخصاتش و مثل پرچمدار های قبلی نیست

در این پرچمدار دوربین خییلی تغییر کرده! در دوربین اول دیافراگم بازتر هست که همین یک مورد میتونه کیفیت عکس ها در نور کم رو خیلی متحول بکنه! یک دوربین دوم اضافه شده با همون اندازه بزرگ اما رزولوشن پایین تر (= پیکسل درشت تر) و سیاه وسفید مخصوص جذب نور بیشتر در عکس ها که دیافراگمش از دوربین اول هم بازتره!
یک پردازنده اختصاصی داره که بتونه به نحو احسن تصویر دو دوربین رو ترکیب بکنه و عکس عالی تحویل بده! حتی ایزوی 51200 هم با اینکه در هر دوربینی قطعا نویز خواهد داشت اما بخاطر همین پردازنده میزانش خیلی کاهش پیدا خواهد کرد

موفق باشید

آقای کوالیتی اینم ببین.

مقایسه عکس برداری اکسپریا XZ2 با گلکسی S9 پلاس در محیط کم نور توسط SuperSaf

عکس برداری با دوربین سلفی

http://uupload.ir/files/te0x_4.jpg

mosayebso

جالب اینجاس هر نسل که سونی گوشی معرفی میکنه دوربین سامسونگ پودر میشه و … بعد بررسی ها میفهمن جریان چیه
سامسونگ با سنسوری که ۳سال بصورت جزیی بروزرسانی شده داره رقابت میکنه با اینا
چه برسه سال دیگه که سنسور جدید بزاره

REZA

یه گوشی خیلی خوب بعد از مدت ها از سونی دیدم!
الان موقع فروش خوبه،هم طراحی تغییر کرده هم نواوری نسبت به نسلای قبل خودش داشت.

MOAZEZ

هیچ ایرادی توش نمیبینم.

mosayebso

خخخخ
بله از نظر تو هیچ ایرادی وارد نیست
وزن ۲۴۰ گرمی مهم نیست
ضخامت ۱۲ میلیمتری مهم نیست
صفحه lcd مهم نیست
و…

vahid1370b

Icd اصلا عیب نیست
ایفون 7 ال سیدیه ولی ب شدت باکیفیت
دوتا اولی درست گفتی

Sadeghh

یعنی تو داری lcd بودن صفحه نمایش رو هم ایراد در نظر میگیری دکتر؟؟
ببین کیا از چیا صحبت میکنن
از تعصب و فلان و بهمان…

mosayebso

جناب صادق برای چنین پولی که شما میدی باید پنلی در خور همون قیمت داشته باشی
LCD توی موبایل نه از نظر کنتراست و نه از نظر طراوت رنگی هیچ شکلی نمیتونه با oled رقابت کنه
در مورد پیکسل سوختگی هم برای موبایلی که حداکثر ۲-۳ سال نگه داری میشه مشکلی نداره
البته اشتباه برداشت نکنید
صحبت من این نیست که صفحش بده
دارم در مورد تگ قیمت این گوشی حرف میزنم و اینکه باید برای قیمتش سخت افزارش متناسب باشه

Sadeghh

داداش صفحه نمایش سونی رو ندیدی که میگی نمیتونه با اولد رقابت کنه
اولد خوبی هایی داره و معایبی که از نظر من بدی هاش بیشتره تا زمانی که فکری واسش نشه
ضمن اینکه من خودم صفحه نمایش های s8 وxzp رو مقایسه کردم و به هیچ وجه قبول نمیکنم که اولد سامسونگ بهتر باشه
من چیزی که با چشم میبینم در نظر میگیرم نه گفته های سایت های مختلف
به امید اینکه اقای اریان نیاد هفتاد خط از اعتبار دیسپلی میت بگه…

Saeed Mohammadipouya

همون ال سی دی پوزه گوشیتونو به خاک میماله چنان که با قبلیا مالونده

mosayebso

باشه شما درست میگی ?

دکتر رسول آریان

نبایدم ببینی.

ما یه گوشی گنده داریم از شیائومی در منزل، با صفحه نمایش ۶.۴ اینچ و باتری بزرگ ۴۸۵۰ به اسم Mi Max. بهش میگیم گوشی سنگین. وزنش 203 گرمه. اما این پرچمدار جدید سونی با صفحه نمایش ۵.۸ اینچ شده ۲۳۶ گرم!!! یعنی میره جزء دسته فوق سنگین وزن ها.

دیگه در مورد وزن S9 با همین سایز صفحه چیزی نگم بهتره. یعنی ۱۶۳ گرم.

نسبت صفحه نمایش به بدنه نسبت به XZ2 پسرفت کرده. در حالی که پرچمدار باقی کمپانی دارن میرن به سمت ۹۰% کردن صفحه نمایش به بدنه، اما XZ2P باز دوباره حاشیه ها رو زیاد کرده.

نسبت صفحه نمایش به بدنه XZ2 برابر با 76.28 بود اما در XZ2P شده ۷۳.۳۶%

نسبت صفحه نمایش به بدنه S9 هم 84.36%

علی شیخ زاده

بجز طراحی میشه گفت گوشی خیلی خوبی معرفی کرده دمش گرم
اما با این وضع معرفی و این مشخصات معلومه بی برنامگی و هرج و مرج تو بخش موبایل سونی موج میزنه

Peiman

منتظرم ببینم در دنیای واقعی چطوری عمل می‌کنه . از لحاظ طراحی که بازم حاشیه و وزن اضافه شده .

eftekharifar

صفحه نمایش 4k شو دوست داشتم. دوربین دوگانه شو دوست داشتم، اینکه هیچ چی ازش لو نرفت و سورپرایز کردن سونی رو هم خیلی دوست داشتم…
و اما ای کاش و صد کاش که صفحه اولد بود….
ای کاش طراحیش نسبت به xz2 متفاوت میبود
و مهمتر از همه اینکه فاصله معرفی تا عرضه اش ادمو پیر میکنه
کاش این مورد اخری حد اقل دیگه اتفاق نیفته

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)