سه هفته پیش بود، واقعا؟! چه زود می گذرد! ولی 3 هفته پیش بود که در ترنجی مقایسه دوربین اکسپریا ایکس زد 2 با گلکسی اس 9 و پیکسل 2 ایکس ال و درخشش اکسپریا ایکس زد 2 را دیدیم. آن مطلب بر اساس داده های آزمایشگاهی Gsmarena برای شما تهیه شده بود و حالا این وب سایت یک بررسی مشخص بین دوربین گلکسی اس 9 با اکسپریا ایکس زد 2 تدارک دیده که می تواند نتایج جالبی را برای شما به نمایش بگذارد! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا مقایسه دوربین گلکسی اس 9 با اکسپریا ایکس زد 2 را با هم ببینیم.
خرافاتی نیستم اما می توان گفت که عدد 2 برای سونی عدد شانس است! اکسپریا زد 2 دستگاهی درخشان در کارنامه سونی بود و حالا اکسپریا ایکس زد 2 با تغییر طراحی که در تصویر بالا به وضوح مشهود است و پیشرفت های خوب در دوربین، آمده تا نامی دوباره از سونی احیا کند. پیش از آغاز مقایسه دوربین گلکسی اس 9 با اکسپریا ایکس زد 2 توصیه می کنم که حتما تصاویر اصلی را از مقاله Gsmarena که لینک منبع مطلب است، مشاهده کنید تا کیفیت اصلی و رزلوشن بالا در تصمیم شما تاثیر صحیح تری داشته باشد.
چه روز و چه شب، سامسونگ تمام تلاش خود را دارد که کمترین نویز ممکن در تصاویر باشد. کاهش نویز یا به قیمت حل شدن و از بین رفتن جزئیات می شود یا شارپ بودن تصویر کاهش میابد. سونی اما در مقابل به تصویر شارپ و نویزی تر علاقه بیشتری نشان می دهد. بگذارید مثالی بزنم، شما صاف ترین و کم نویز ترین تصویر را در نرم افزاری های ویرایش تصویر از جمله فتوشاپ باز کنید و کمی آن را اورشارپ نمایید، عموما جذاب تر خواهد بود. حال رزلوشن دوربین اکسپریا ایکس زد 2 نیز 19 مگاپیکسلی است و این خود بر شارپ تر دیده شدن محتوا بیشتر کمک می کند، چون جزئیات بیشتری ثبت می شود.
در شرایط نوری روز تفاوت بسیار اندک است و با توجه به رزلوشن بالای اکسپریا ایکس زد 2 می تواند ترجیح خیلی از کاربران باشد اما در مقابل گلکسی اس 9 با گستره دینامیکی به مراتب بهتر و نویز نزدیک به صفر می تواند نظر آن بخش دیگر از خیلی از کاربران (!) را جلب کند! اجازه بدهید چند برش از تصاویر را با هم مشاهده کنیم:
همانطور که می بینید نویز در گلکسی اس 9 بسیار کمتر و گستره دینامیکی بهتری ثبت شده است. در مقابل تصویر اکسپریا ایکس زد 2 کمی کنتراستی تر است.
در این صحنه جزئیات نرده در آلگوریتم حدف نویز سامسونگ کمی از بین رفته است اما تصویر کلی سامسونگ کم نویز تر است.
در این صحنه برتری ویژه گستره دینامیکی بالای گلکسی اس 9 را می بینیم که تمام جزئیان نقطه روشن و تاریک ثبت شده اما در اکسپریا ایکس زد 2 جزئیات این بخش از بین رفته است.
تصویر کم نویز تر سامسونگ که در اثر آلگوریتم کاهش نویز هم هست، جزئیات رو سر گیاه را از بین برده است، در مقابل نمونه سونی با نویز بیشتر اما جزئیات بهتری در این بخش دارد.
در شرایط نوری ضعیف گلکسی اس 9 به لطف گشودگی دیافرگام f/1.5 باید عملکرد بهتری داشته باشد اما اگر بگوییم لزوما اینطور نیست چه می گویید؟ Gsmarena تاکید دارد که با 3 پایه یا شرایط پایدار (مثلا قرار دادن روی یک تکیه گاه) با اکسپریا ایکس زد 2 عکاسی کنید، چون شاتر کندتر تنظیم می شود و نور بیشتری دریافت می کنید، تصویر بهتر است. این موضوع با نمایش آیکون 3 پایه در کنار تصویر در دستگاه سونی مشخص است ولی صحبت اینجاست که یک، تمام موبایل ها در صورت لرزش کمتر دست شاتر کندتری تنظیم می کنند و این مختص سونی نیست اما این شرکت با هوشمندی به کاربر شرایط شناخته شده را نشان می دهد و دو! آیا ما موبایل را برای عکاسی روی 3 پایه می خریم؟! آیا وقتی در حرکت هستید و زندگی روزمره خود را دارید همیشه یک سه پایه توی جیب تان هست؟
به صورت کلی موضوع حذف نویز و شسته شدن جزئیات در نمونه سامسونگ وجود دارد که گاهی اوقات جزئیات پر اهمیتی را از دست می دهد اما تصویر نویزی تر اکسپریا ایکس زد 2 جزئیات را بهتر نگاه داشته است! اجازه بدهید چند برش از تصاویر را ببینیم:
در تمام این تصاویر شاهد تراز رنگ سفید بهتر تر گلکسی اس 9 و گستره دینامیکی کنترل شده تر در آن باشیم اما نمونه سونی با حفظ به جای نویز، توانسته جزئیات بیشتری را ارایه کند. در عکاسی شب اکسپریا ایکس زد 2 به حدود 2 ثانیه زمان بین ثبت هر تصویر نیاز دارد و این در حالی است که سامسونگ همچنان گلکسی اس 5 به این سو، به اصطلاح Zero Shutter Lag داشته و در آن واحد تصویر را ثبت می کند.
هر دو دستگاه با دوربین تکی خود قادر به ثبت عکاسی پرتره هستند اما نمونه سونی رزلوشن را به 8 یا 2 مگاپیکسل تقلیل می دهد در حالی که نمونه سامسونگ با همان رزلوشن 12 مگاپیکسلی عکاسی می نماید. به صورت کلی می توان گفت نمونه سونی برای جدا کردن سوژه از پس زمینه کمی بهتر عمل می کند و پیکسل طورتر است اما نمونه سامسونگ بر اساس فاصله و حالت Selective Focus خود این کار را انجام می دهد.
عکاسی پرتره سلفی فقط در گلکسی اس 9 و به لطف فوکوس خودکار و دوباره حالت Selective فوکس موجود است و عملکرد خوبی دارد. اکسپریا ایکس زد 2 این قابلیت را ندارد و به صورت کلی در عکاسی سلفی اگر حالت زیبایی چهره آن خاموش شود، دوربین 5 مگاپیکسلی اش می تواند عکس های خوبی بگیرد که خب اگر دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی گلکسی اس 9 را در نظر نگیریم!
نمونه خروجی فیلم ها را حتما از مقاله اصلی ببینید و به صورت کلی همانطور که سه روز پیش در ترنجی خواندیم، مقایسه فیلم برداری حرکت آهسته اکسپریا ایکس زد 2 با گلکسی اس 9 پلاس با برتری گلکسی اس 9 پلاس به دلیل سهولت در استفاده یا به عبارت بهتر، قابل استفاده تر بودن به اتمام رسید.
خروجی ویدیو سونی اکسپریا ایکس زد 2 شارپ تر و پر جزئیات تر است که این را از بیت ریت فایل ویدیو نیز می توان حدس زد اما سامسونگ با فرمت بهینه تر H.265 از نظر حجم فایل ها فیلم برداری می کند که خروجی حجم کمتری را اشغال کند. به صورت کلی برای انتخاب بین این دو دستگاه در حالت فیلم برداری عادی یا باید بین لرزگشیر ویدیو بهتر سامسونگ و فیلم برداری 4K به نرخ 60 فریم بر ثانیه انتخاب کنید با فیلم برداری 4K HDR به نرخ 30 فریم که من فکر می کنم دومی می تواند کمی جذاب تر باشد!
اجازه بدهید جمع بندی کنیم! در مقایسه دوربین گلکسی اس 9 با اکسپریا ایکس زد 2 هر کدام از خروجی این دستگاه مختص کمپانی خود است، موضوعی که سال ها در خروجی تصاویر آن ها می بینیم. سامسونگ تراز رنگ سفید گرم تری دارد، نویز کمتر و در نتیجه گاها جزئیات کمتر و سرعت فوکوس و ثبت تصاویر بسیار سریع تر که این ها با رابط کاربری کاربرپسند تر می تواند تجربه خوبی را به ارمغان بیاورد. سونی اما با رزلوشن بالاتر، جزئیات بیشتر و تصاویر نویزی تر که عموما تراز نور سفید بهتری دارند و ویژگی های خاصی از جمله AR را از دیرباز (اگر اشتباه نکنم از اکسپریا زد 1) در رابط کاربری خود ارایه می کند که هر چند رزلوشن پایین تر و کیفیت نه چندان جذاب داشتند اما به هر حال آن سال ها این قابلیت ها را داشتند!
به صورت کلی در نهایت این شما هستید که بین دوربین تکی گلکسی اس 9 و اکسپریا ایکس زد 2 انتخاب می کنید یا فرصت را به 2 یا 3 تایی هایی ها خواهید داد! نظر شما چیست؟ کدام یک و چرا؟
نقطه ضعف سونی نویز هست ولی جزئیاتش عالیه ولی سامی نویز کم ولی جزئیات تو بیشتر عکسا از بین رفته اصلا نتونستم برتده رو مشخص کنم هردو عالی هستن کاش دگزو اینو تست میکرد نمره میداد
فک کنم جزییات مهمتر از نویز باشه…من در کل دوربین ایکس زد 2 رو میپسندم…اینجا سونی نشون داده دیافراگم گاراژ و لرزشگیر اپتیکال اونقدرا هم که ادعا میشه مهم نیست و باید برعملکرد نگاه کنیم…بهرحال من منتظر xz2 premium میمونم چون انتظار یه دوربین فوق العاده رو میکشم که با خیال راحت گوشی فعلیمو عوض کنم(هرچند ب اعتقاد بعضی دوستان گوشیو نباید بخاطر دوربینش خرید اما تقریبا اولویت منه)
هر دو خوب بودن
اونقدر خوب شدن که تفاوت هاشون و برتری هاشون کمتر به چشم بیاد
دوربین xz2خیلی نسبت به xz1پیشرفت خوبی داشته و میشه گفت نهایت قدرت imx400رو کشیده بیرون. چه شودxz2 premium
یه مقایسه عالی و منطقی. ایکس زد1 و اس8 خودم مقایسه کردم دقیق همینطوری بود سامسونگ نویز نداره جزییات کمتر سونی نویز داره جزییات بیشتر.حالا نظر خودم جزییات و یکمی نویز بهتره تا جزییات از بین برن
سونی راهیو میره که کنون تو دوربین انتخاب کرده، نویز بیشتر و جزئیات بیشتر
من قطعا دوربین S9 پلاس رو انتخاب میکنم. هر چند که اینجا تست S9 بود. به همین خاطر در این بررسی به قابلیت های زوم اپتیکال ۲ برابر و لایو فوکوس اشاره نشده بود.
برای عکس برداری در شب شاید خریدن یک سه پایه کار سختی نباشه اما برای فیلم برداری چی؟ در فیلم برداری با موبایل، در ۹۹% حالات، گوشی توی دسته. اینجا هالیوود که نیست، گوشی موقع فیلم برداری روی ۳ پایه باشه!
به طور قطع F 1.5 نسبت به F 2.0 میتونه تصویر و فیلم روشن تر و بدون نویز تری ثبت کنه, چون XZ2 برای جذب نور بیشتر و جبران اون اختلاف در گشودگی دیافراگم، باید از ایزو مایه بذاره. انقدر ایزو رو افزایش بده تا تصویر روشن تری ثبت بشه. به عنوان مثال، تصویری که S9 پلاس میتونه با ایزوی حدود ۱۰۰۰ ثبتش کنه، XZ2 برای رسیدن به همون روشنایی، باید از ایزوی حدود ۶۰۰۰ استفاده کنه. همین افزایش ایزو منتج میشه به نویزهای ناخواسته.
البته با کاهش سرعت شاتر هم میشه جذب نور رو بیشتر کرد، اما با کوچکترین لرزش دست، تصویر تار میشه. چون XZ2 لرزشگیر اپتیکال هم نداره، برای عکس برداری در شب با سرعت شاتر کند، بدون داشتن سه پایه، کلا باید قید عکس برداری با سرعت شاتر کند رو زد.
این مقایسه s9 هست نه s9 plus
ندیده اومدی نظر دادی
اگر متن رو خونده بودی این حرف رو نمیزدی زوم اپتیکال دو برابر کجا بود
S9
شما کامنت من رو درست نخوندی! عرض کردم خودم S9 پلاس رو بیشتر میپسندم نسبت به S9 به خاطر زوم اپتیکال دو برابر و لایو فوکوس.
دوست عزیز الان این عکسا با سه پایه گرفته شده من خبر ندارم اگر میدونید بگید ولی در مورد سرعت شاتر 1.8 با ایزوی 200 بهترین خروجی داره حتی یه آدم سکته ای هم میتونه عکس بگیره دیگه انقدرا هم سخت نیست.حالت اتومات هم تاریکی ها زیاد ایزو فعال میکنه که هیچ گوشی انقدر روشن با جزییات ثبت نمیکنه 12800
بله، با سه پایه گرفته شده.
با ایزوی ۲۰۰ در محیط هایی با لوکس کم نمیتونی عکس بگیری و تقریبا یه عکس سیاه بهت تحویل میده. مخصوصا اگر گشودگی دیافراگم مثل XZ2 کم باشه.
در یک اتاق تاریک که فقط نور یک چراغ خواب کوچیک محیط رو روشن کرده باشه، هم گشودگی دیافراگم خوب میخوای، هم ایزوی متناسب و هم سرعت شاتر متناسب. توی همچین شرایطی با گشودگی دیافراگم ۲ و سرعت شاتر یک هشتم و ایزوی ۲۰۰، به طور قطع فقط یک تصویر تاریک ثبت میکنی. قطعا مجبوری ایزو رو ببری بالا، حداقل در حد ۸۰۰. سرعت شاتر رو هم بذاری روی یک چهارم، یک دوم یا حتی یک ثانیه. در این صورت سه پایه لازم میشی. حالا اگر این وسط، بتونی دیافراگم رو تا ۱.۵ F باز کنی، میتونی سرعت شاتر و ایزو رو متعادل تر کنی که بدون سه پایه عکس بدون لرزش بگیری و عکست به خاطر ایزوی بالا نویزی نشه.
همونطور که توی متن اشاره شده جفت گوشیا روی سه پایه بودن و شرایط کاملا یکسان محسوب میشه براشون، این یعنی سرعت شاتر ناخواسته کمتر میشه برای جغتشون تا عکس روشن تر و با جزئیات بیشتر ثبت بشه
کاری نداریم که هر دو روی سه پایه بودن یا نه.
بحث اینه که کمتر کسی یه سه پایه رو دستش میگیره تا با موبایلش عکس بگیره. موبایل یعنی قابل حمل و نقل. یعنی هر جا که اراده کردی بتونی در هر شرایطی خیلی سریع عکس بگیری.
دوست گرامی
متاسفانه شما با دوربین و مفاهیم عکاسی آشنایی کافی ندارید .
هرچه ایزو بالا بره نویز بیشترمیشه اما دقت نمیفرمایید که در مورد دو محصول جدا با پردازش تصویر متفاوت صحبت میکنیم .
اینجاست که لنز تاثیر خیلی زیادی داره .
به نظرم G لنر سونی لنز بسیار فوقالعاده ایه .
شما ایزوی 800 سونی با 800 سامسونگ رو نباید هم تراز ببینی و نتیجه ها رو یکسان .
خودم گوشیم سامسونگه و مدیر سایت هم میتونه از کامنتم تشخیص بده و نمیخوام بگم سونی خیلی بهتره و سامسونگ نابوده .
هدفم اینه که واژههای علمی رو برای علاقهی خودتون به کار نبرید .
مثلا شما نمیتونی بگی ایزوی 1200 سونی آلفاسوناس با نیکون ۸۱۰ خروجی مشابه دارند !
و حتی نمیتونید بگید اگر اون رو سهپایه نباشه و اون یکی باشه ایزوش میاد پایین و میره بالا و خروجی کم میشه.
من خیلی کم کامنت میزارم .
اما خیلی نظرات شما غیرعلمی و غیر موثق!
به نظر شخص من به عنوان یک علاقهمند دیرین به محصولات عکاسی ، بهترین دوربین موبایل کنونی p20 پرو هواوی و pixel گوگل هستند
واقعا پردازش تصویر خوبی دارن .
شما عکاسی و فیلمبرداری سونی و سامسونگ رو تو واقعیت و با چشم یک علاقهمند به عکاسی نگاه کنی قطعا سونی دلپذیرتره و اگه میخوای در حد اینستاگرام استفاده کنی همون s9 رو استفاده کن .
دوستان گرامی هم که مشکل سونی رو ois میدونن و براشون عجیبه چرا سونی استفاده نمیکنه به تداخل پردازش تصویر در قسمت لرزشگیر دیجیتالیه اون مربوط میشه .
سونی باید یک سری الگوریتمها رو تغییر بده و سپس ois بزاره .
خلاصه کلام
دو محصول بسیار عالی هستن
اگر عاشق عکاسی هستید سونی رو انتخاب کنید و اگر استفاده سطحی میکنید سامسونگ بسیار عالیه
شادزی مهرافزون
دوست عزیز. به طور کلی ایزو یعنی حساسیت سنسور. طبیعی هست که ایزوی هر چقدر بالا بره، تصویر نویزی تر میشه. اما اینکه در چه عددی تصویر نویزی میشه، معمولا از ایزوی ۲۰۰ به بالا این اتفاق میوفته. بحث اینجا صرفا در مورد دوربین موبایل هست نه دوربین های DSLR. بدون شک بیشتر افرادی که اینجا هستن، حداقل یکبار هم که شده تجربه عکاسی با موبایل های پرچمدار سونی رو داشتن. حتی اگر خودشون سونی نداشته باشن، توی فامیل و دوستان کسی بوده که داشته باشه. در نتیجه بحث نویزی بودن دوربین موبایل های سونی در محیط های کم نور، چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشه. اگر ویدیوهای منتشر شده در کانال های یوتیوب رو هم نگاه کنید، این مورد رو اثبات میکنه.
من بین این دو
سامسونگ رو انتخاب میکنم
بخاطره بخش فیلمبرداری
البته عکس برداری روز روشن هم اس۹پلاس سر تر از zx2 هست
توی متن هم اشاره شده که فیلمبرداری 4k hdr از 4k 60fpsبهتر و جذاب تره
نظرات متفاوته. حالا نه اینکه ما همش در طول روز در حال ۴K ضبط کردن هستیم! اکثر مردم هنوزم دارن به صورت فول HD ضبط میکنن، از جمله خودمم. در حالت فول HD قابلیت HDR در دسترسه.
تو شب عکس اولی سونی نابود بود
در کل رو هم رفته برتری سام بیشتر بود
زمان ورود xa2 کی میدونه؟
آخر فروردین xa2میاد
جناب عطایی شما که زحمت کشیدید ولی چرا تمام تصاویر رو نذاشتید؟؟؟
رسالت این مقاله برسی دوربین بود شما حتی اگر متن رو کمتر میکردید ولی بجاش تمام عکس ها رو میذاشتید محتوای خبر بهتر میشد
مخصوصا عکسای پرتره که به شکل محسوس سونی بهتر بود
دوستان پیشنهاد میدم حتما حتما مقایسه کامل رو در فون ارنا مشاهده کنید
با تشکر از جناب عطایی
سلام وقت بخیر
در جای جای مطلب اشاره کردم که لطفا منبع مطلب را با تصاویر ببینید
درباره تصاویر پرتره هم نوشتم براتون
ممنون از شما
دوربین سونی نسبت به قبل خیلییی بهتر شده اما هنوز جای کار داره به قول فون آرنا
Not good enough
سونی باید دریچه دیافراگم به ۱,۸ و حتما و حتما و حتما یه لرزشگیر اپتیکال بزاره . قطعا نتایج درخشان تری خواهد داشت .
هردو خوب بودن ولی انتخاب من اس9 هست. هرچند با توجه به برچسب قیمتی XZ2 باید با اس9پلاس مقایسه میشد. منتظر معرفی نسخه پریمیوم هستم ببینم با دوربین دوگانه چه میکنه. امسال بالاخره بهترین رو انتخاب میکنم و میخرم ببینم بقیه شرکتا هم چیزی برای گفتن دارن یا نه.تا اینجای کار پی 20پرو چشممو گرفته ولی ممکنه تغییر کنه.
قیمت اس نه ۸۵۰ یورو هست و اکس زد دو ۸۰۰ یورو
اس نه پلاس هم ۹۵۰ یورو هست
دوستان لطفا عکس هارو با کیفیت اصلی از سایت ببینین و همه قسمت های عکس رو نگاه کنین، عملکرد xz2 خیره کنندست
تو نور کم هم حتی اگه با سرعت شاتر یک ثانیه بتونید با xz2 عکس بگیرید واقعا کیفیت عکس ها فوق العاده بالاست و از s9 خیلی بهتره
اگر هم نه با سرعت 1/8 ثانیه(که اینو دیگه هرکسی میتونه عکس بگیره) پا به پای s9 میاد و حتی کمی بهتر
تو عکس هایی که تو نور کم گرفته شده چون عکس ها رو حالت اتومات بودن اکثرا روی 1/16 ثانیه گرفته شدن که کمی نویزش بیشتره
جالبه اون عکس حلزونه دقیقا جایی از عکس که سونی خوب کار نکرده و سامسونگ بهتر بود رو کراپ کرده gsm
لطفا عکس رو به صورت کامل ببینید
دقیقا عکسای اصلی منبع تفاوت خیلی بیشتره و سونی شارپ تر و پر جزییات تر
توی متن عنوان کردیم که لطفا برای مقایسه بهتر و ترجیحات شخصی به منبع مطلب مراجعه فرمایید
من خودم عکاسم اتلیه ای کار میکنم
این دیدگاه اشتباه رو از ذهنتون پاک کنید که هر چه f بزرگتر باشه عکس بهتر
اتفاقا هر چی fکمتر باشه عکس شارپ تر و خوش رنگ و طبیعی تر
ما عکاسا خیلی کم پیش میاد بریم رو f زیر2 بیشتر f2.2
به عکسای سامسونگ نگاه کنید تمام عکسا یک هاله سفید رنگ روش کشیده شده و اصلا شارپ نیستن
این مورد رو حتی تو نوت8 نداشتیم و عکسای نوت بسیار شارپ بودن
حتما حتما برید فون ارنا یک قابلیت داره عکس هارو تو یک پنجره و کنار هم نشون میده عکسا خیلی بیشترن و به طور عجیب سونی جزیات رو بیشتر و رنگاه رو شارپ تر ثبت کرده
عکسای سونی بسیار حرفه ای تر با جزیات و شارپنس بیشتر هست و حتی میشه با نرم افزار یه بلور زیر5 بهش داد که نویزش مثل سامسونگ بشه ولی جزیات کم میشه ولی عکس سامسونگ رو نمیشه با نرم افزار بهش جزیات داد
در ضمن جناب اریان فیلم برداری سونی و لرزشگیر نرم افزاریش که از نسل حرفه ای هندیکم های سونی به ارث برده ار تمام لرزشگیرهای اپتیکال بهتر جواب داده نه تنها در این نسل لکه در چند نسل پرچمدارهای گذشته ی سونی
و اگر hdr+ رو بخوای در فیلم برداری سونی روشن کنی تفاوت حیلی میشه
در کل سونی رو بیشتر پسندیدم چون عکسش ادیت کمتر خورده و همون چیزی هست که هست بدون ادیت
قطعا یک عکاس آتلیه بدون داشتن یک منبع نوری خوب در محل کارش عکس نمیگیره.
زمانی هست که مثلا شما داری در خیابان راه میری، تنها منبع نوری یک تیر چراغ برق هست، میخوای از یک گربه عکس بگیری. به طور معمول در این شرایط ما با فلاش عکس میگیریم. اگر اون گربه نزدیک باشه و نور فلاش ما بهش برسه که خوبه، اما اگر اون گربه اون دست خیابون باشه یا روی درخت باشه یا حتی نور فلاش ما گربه رو بترسونه، اینجاست که گشودگی دیافراگم به کمک ما میاد. یا در یک مثال دیگه؛ ما بخوایم از شخصی عکس بگیریم که متوجه نشه، قطعا اگر دوربین ما فلاش بزنه کار خراب میشه.
شما چه فیلم بردار عقد و عروسی باشی چه عکاس پرتره توی عکاسی، قطعا بدون پروژکتور عکس و فیلم نمیگیری. وقتی که یک منبع نوری قوی داره روی سوژه میتابه، چه نیازی به دیافراگم خیلی باز هست؟
اما در مورد لرزشگیر. لرزشگیر فقط برای فیلم برداری نیست. در عکس برداری با شاتر کند خیلی خیلی مورد نیازه. حتی در عکس برداری معمولی، برای اینکه مجبور نباشی نفست رو حبس کنی که نکنه یه وقت دستت بلرزه و تصویر تار بشه. چیزی که XZ2 نداره.
با فرض اینکه بخوایم لرزشگیر رو فقط در فیلم برداری استفاده کنیم، چون عملیات دیجیتالیه، در برخی حالات خاص غیر فعال میشه و یا از قابلیت هاش کم میشه. به عنوان مثال لرزشگیر XZ2 در حالت ضبط ویدیو فول HD با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، کاراییش کاهش پیدا میکنه نسبت به ضبط ویدیو فول HD با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه. اگر اشتباه نکنم در حالت ضبط ۴K هم همین مورد هست. حتی زمانی که میخواد اسلوموشن ۹۶۰ فریم بر ثانیه ضبط کنه. چون GSM Arena در مورد لرزشگیر XZ2 اینو نوشته:
Camera lacks OIS, while the Intelligent Active Steady Shot stabilization is still limited to 1080p@30fps videos
خب این چه لرزشگیریه که نمیتونه در همه حالات فعال باشه؟ اما یک لرزشگیر اپتیکال میتونه بدون محدودیت لرزش ها رو خنثی کنه.
در مورد اینکه فرمودی میشه با نرم افزار نویز عکس های سونی رو کم کرد. خدمت شما عرض شود که همون طور که با فتوشاپ کردن میشه نویزها رو تا حدودی محو کرد، با همون فتوشاپ کردن هم میشه عکس های مات شده رو تا حدودی شارپ کرد. دقیقا هر دو ابزار موجوده. با تیز کردن لبه های اجسام میشه تصویر رو شارپ کرد. اما هر دو ابزار تا یه حدی گنجایش دارن. یک تصویر خیلی مات رو نمیشه خیلی واضح کرد و همچنین یک تصویر پر از نویز رو هم نمیشه کاملا بدون نویز کرد، چون با حذف شدن نویزها، جزییات تصویر هم از بین میره.
شارپ بله ولی جزییات رو نمیتونی اضافه کنی با فتوشاپ
صحبت از HDR پلاس کردید. میخوام ببینم که دوربین سلفی XZ2 هم HDR خودکار و همچنین فوکوس خودکار رو داره؟
به عنوان مثال دوربین سلفی S8، S8 پلاس، نوت ۸، S9 و S9 پلاس، فوکوس خودکار داره. قابلیتی که خیلی از موبایل ها، دوربین سلفیشون قابلیت فوکوس خودکار رو نداره.
همچنین نوت ۸ و S9 پلاس، هر دو دوربین به طور کاملا مستقل OIS دارن. اما هوای P20 Pro فقط یک دوربینش OIS داره. لرزشگیر هواوی P20 Pro رو هم در حالت ۴K که احتمالا دیدین و احتمالا ملاحظه کردید که لرزشگیر S9 در حالت ۴K چقدر خوب بود.
ببینید من تنها ضعف مهم XZ2 رو دوربین سلفیش میدونم که متاسفانه نه سنسور بزرگی داره نه دیافراگم بازی داره نه مگاپیکسل مناسب نه…!
چیزی که نقطه قوت پرچمدار های قبلی سونی در برابر بقیه گوشی ها بود سلفی شون بود! سنسور خیلی بزرگ (اندازه سنسور اصلی آیفون ها!!!)، دیافراگم مناسب، لنز عریض، مگاپیکسل بالا و ایزوی 6400!!
فوکوس خودکار هم داشت که متاسفانه XZ2 نداره!
واقعا سلفیشون از اکثر پرچمدار ها یک سروگردن بالاتر بود!
در ضمن فوکوس خودکار چیز عجیبی نیست و سلفی گوشی های سونی و اچ تی سی در سال 2015 سلفی با فوکوس خودکار داشتن و انحصاری سامسونگ نیست 🙂
عکس HDR هم میشه گرفت در سلفی هم بصورت دستی فعال و غیرفعال کرد هم در حالت اتو خودش میگیره
آقای عطایی این لینک هم بد نیست
https://youtu.be/xgbs-PKrF6I
ممنونم
عکسهای روز سونی رو بعلت جزییات بیشتر و کنتراست عالی و گرم بودن رنگهاخیلی بیشتر پسندیدم ولی تو شب بهر حال حق با نویسنده هست و همیشه سه پایه همراهمون نیست و نمیشه از دیافراگم متغیر اس۹ که تو شب بیشترین نور رو میگیره گذشت حالا به اینois رو هم اضافه کنید تا برنده شب اس۹ باشه.
در کل هر دو شون انصافاً عالیند
کاش می تونستم سامسونگ را بعنوان برنده این دوئل انتخاب کنم ولی نمی دونم سامسونگ پیسرفت کرده یا سونی پیشرفت کرده چرا که عکس ها یکسان نیستند ولی هرکدام نقاط ضعف و قوت مخصوص خود را دارن
بدون تعصب سونی عالی بود جزییات عکس های سونی هم تو روز هم توشب خیلی بیستر از سامسونگ هست و عکسها شارپتر در ضمن 90 درصد عکسهای که با موبایل میگیریم در روز گرفته میشه خیلی کم در شب عکس میگیرن کاربران موبایل
بعضی دوستان از فیلمبرداری سونی خرده میگیرن. سونی لرزشگیر دیجیتالی 5 محوره توی فیلمبرداریش عالی عمل میکنه. و قابلیت اچ دی ار درفیلم فور کا خیلی هم عالی و کاربردی هست. حالا سامسونگ یسال دیگه این قابلیتو تو گوشی بعدیش اضاف میکنه و دو ساعت در مردش حرف مییزنه مثل قابلیت فیلمبرداری 960 فریم و….
افرین سونی
جدا بهتر بود
جالبه الان خیلی از دوستان شدن ۳ پایه دار خخخ
خیلی ها شدن عکاس و..
هرچه f کمتر بشه نورگیری بیشتری انجام میشه و نتیجش عکس هایی با جزییات بیشتر بخصوص برای شرایط نوری ضعیفه
اما چرا دوربین های حرفه ای معمولا لنز های با f بالا یا به اصطلاح بسته دارن؟! دلیلش اندازه سنسور های بسیار بزرگ+ لرزشگیر های حرفه ای اپتیکال+ پیکسل های خیلی بزرگتر+ اینکه ۹۰ درصد عکاسایی که با این دوربین ها عکس میگیرن با فرمت خام عکس میگیرن و در حالت دستی و اکثر تنظیمات رو به حالتی که دوست دارن درمیارن درحالی که توی موبایل ۹۰ درصد رو حالت اوتو میگیرن و تمام
خب وقتی روی تریپاد باشه نمونه سونی چون رزولوشن بیشتری داره جزییات بیشتری رو به نمایش میزاره ولی بدون تریپاد مجبوره ایزو رو بالا ببره و جززیات تصویر رو فدا کنه چیزی که توی نمونه سامسونگ دیده نمیشه و فرقی بین تریپاد و بدون تریپاد نیست چون دیافراگم باز+لرزشگیر اپتیکال تقریبا همون کار رو انجام میدن البته برای عکسای با نورگیری طولانی( مثلا ۵ ثانیه) به اجبار باید از تریپاد استفاده کرد تا عکس واضح باشه
اینکه عکسای سامسونگ مثل قبلا اورشارپنینگ نیست دلیلش الگوریتم جدید سامسونگه
جالبه تا قبل این عکسای اورشارپنینگ نقطه ضعف بود!!!!!! و عکسا غیرواقعی میشد الان شده نقطه قوت
من باب فرمایش شما که من کلا دیدگاهتون رو قبول دارم
قبلا سونی سنسور بزرگتری از اکثر شرکتها داشت و فکر کنم به استثنای پی۲۰ پرو هواوی ، هنوز هم سنسور سونی بزرگتر باشه از سامسونگ و نیاز به دیاف بزرگتر رو کم رنگتر میکنه .
نکته ای که من تو خیلی مقایسه ها دقت کردم در مورد s9 نورگیری بیش از حد در بعضی شرایطه که فکر کنم بشه با آپدیت حلش کرد.
و نکتهی دیگه که هنور خیلی برام سواله اینه که هنوز اون هاله زرد در بعضی موارد وجود دارند .
در کل من با استنباطهای کیلویی که هر چقدر دیاف بزرگتر باشه نتیجه بهتره مخالفم . میشه به عنوان برهان خلف از پیکسل گوگل نام برد .
در مورد پرتره هم خیلی از دوستان دقت نمیکنن که پرتره موبایل در حد یک شوخیه ! f2.4 گذاشتن و هنوز هم باید با پردازش بکگراوند رو بلور کنن و این یک فاجعه است .
سالها پیش سونی لنزهای qx100 رو با f1.8 داد بیرون که من باهاش سوژههای بسیار خوبی شکار کردم و دلیلش سنسور و لنزه و میشد راحت به گوشی وصل کرد و ازش استفاده کرد .
فاجعه مقایسههای عکاسی زمانی مشخصه که تو فرمت خام هیچ سایتی مقایسه نمیکنه .
البته به قول دوستمون آقای آرین ، ما سهپایه دستمون نمیگیریم برای عکاسی با موبایل .
اما اینجا تفاوت هست بین یک علاقهمند به عکاسی و افراد دیگر
مکته مهم دیگه تو عکاسی با گوشی به نظرم داینامیک رنج باشه .
اگر دوستان لینیکی از مقایسه عکاسی تو این حالت داره ممنون میشم ریپلای کنه در پست من
شادزی مهرافزون
شما که به سایز سنسور اشاره میکنی، کاش به سایز پیکسل های سنسور هم توجه کنی.
علاقه مند به عکاسی که با موبایل عکاسی حرفه ای نمیکنه که!!!!! نیاز به سه پایه داشته باشه
عکس های سامسونگ به زردی میزنه؟! خب شما به عنوان یه علاقه مند به عکاسی براحتی میتونی تراز رنگ سفیدشو تنظیم کنی
از پیکسل اسم بردین درحالی که فقط روی دریچه دیافراگمش مانوهر دادین
پیکسل گوگل در نسل اول پیکسل های ۱.۵۵ میکرونی و در نسل دوم پیکسل های ۱.۴ میکرونی داره
اونچیزی که پیکسل رو متمایز کرده پردازش hdr+ هست ونه حالت auto و معمولی
شما حالت auto مثلا اس۹ رو با حالت hdr+ گوگل مقایسه میکنید و نتیجه میگیرید که دریچه دیافراگم مهم نیست بلکه باید هردو گوشی در شرایط یکسان اندازه گرفته بشن
اندازه سنسور موبایل فقط یکی از چندین عامل کیفیت عکس هست نه همه اون
اینکه سونی سنسور بزرگی داره در عوض پیکسل های کوچک+ نبود لرزشگیر اپتیکال+ دریچه دیافراگم بسته رو داره که اینا باعث میشن در حالت معمولی عکساش بشدت نچسب و پراز نویز باشن و در جزییات حتی نزدیک نمونه ای مثل اس۹ نباشه
شما اگر بخای یه عکس رو چاپ کنی یه عکس نویزی رو چاپ میکنی یا یه عکس بدون نویز؟! (از اونجا که اعلام کردین به عکاسی علاقه مند هستین)
در شرایط برابر هرچه دیافراگم بازتر جذب نور بیشتر نتیجش افزایش کیفیت بخصوص برای شرایطیه که به نور زیادی احتیاج داریم و در شرایط پرنور هم به افزایش سرعت شاتر منتهی میشه و کم شدن نویز
البته سامسونگ پارو فراتر گذاشته و دیافراگم انتخابی رو قرار داده چون در نور روز نور بقدری هست که سرعت شاتر بالا باشه و هم نویز کم باشه و برعکس در شب چون نور کاهش پیدا میکنه برای اینکه سرعت شاتر خیلی پایین نیاد و نویز به تصاویر نیاد دیافراگم رو باز میکنه
سامسونگ خوشبختانه یا متاسفانه قطره چکانی عمل میکنه و در هر نسل یا سنسور رو ارتقا میده یا لنز و یا الگوریتم پردازشی( توی اس۸ از یه الگوریتم پردازشی بهتر برای افزایش کیفیت عکس بهره گرفت)
اما مثلا هواوی میاد هم سنسور هم لنز و هم الگوریتم رو یکجا ارتقا میه که نتیجش میشه یه سخت افزار خوب اما با کیفیت معمولی(حداقل نه اون چیزی که از اون سخت افزار انتظار داریم)
اینکه کدام روش بهتره من چیزی نمیگم اما اگر به این چرخه نگاه کنیم زمان تغییر سنسور توی نسل بعدی پرچمدار سامسونگ در سری اس رسیده و با توجه به رقبا امکان افزایش اندازه سنسور به شدت بالاس
بله
هر دو دوست گرامی که ریپلای کردید درست میفرمایید .
فکر کنم برایند نظر هر سه نفرمون ک خروجی دوربین خوب باشه.
شادزی مهرافزون
سونی بی نظیره