حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فناوری میکرو‌‌ ال ای دی (microLED) چیست و چرا اپل به سراغ استفاده از خواهد رفت؟

به تازگی اخیرا منتشر شد که اپل ممکن است به زودی شروع به ساخت صفحه نمایش خود کند. با این حال، به طرز عجیبی این نوع صفحه‌نمایش اپل از نوع OLED یا LED و حتی LCD نیست. در عوض، اپل در حال آماده سازی ظهور فناوری جدید صفحه نمایش است که ظاهرا همه جوانب از لحاظ روشنایی، دقت رنگ و دوام را برخوردار است. در حال صحبت در مورد صفحه‌نمایشی هستیم که فعلا آن را با نام microLED می‌شناسیم. در ادامه همراه باشید.

microLED چیست؟

صنعت تلفن همراه در حال حاضر بر روی صفحه نمایش های ال سی دی که دارای نور پس زمینه به صورت دیوید یا LED هستند تحت تأثیر قرار می گیرد. اگرچه این نوع پنل‌ها اغلب به عنوان «صفحه نمایش LED» نامیده می شوند، دیودها به سادگی نور پس زمینه را فراهم می‌کنند که پس از آن از طریق تعدادی از لایه‌های قطبی، بلور مایع، فیلتر های رنگی و غیره فیلتر می شوند تا تصویر ایجاد کنند.

بر خلاف LCD ها، پنل OLED (دیود آلی) برای نورپردازی تصاویر نیازی به نور پس زمینه ندارد. در عوض، آنها یک فرایند از ترکیب آلی هستند که نور را در پاسخ به جریان الکتریکی منتشر می‌کند. این فرایند اجازه می دهد تا برای روشنایی هر پیکسل به صورت مجزا عمل کند در نتیجه کنتراست تصاویر به شدت بالاتر رفته که در عمل شاهد عملکرد بهتر به نسبت LCD هستیم. در حالی که پنل‌های LED سنتی باید همیشه در معرض نور قرار بگیرند، که می تواند منجر به کاهش کیفیت نمایش رنگ مشکی باشد. به ویژه هنگامی که در محیط های تاریک قصد استفاده از صفحه‌نمایش را داریم. پنل‌های OLED به سادگی می توانند پیکسل های نور را به صورت جداگانه و به صورت ضروری روشن نگه دارند. این به معنی واقعی سیاه عمیق است. از آنجا که صفحه نمایش OLED به یک راه حل نور پس زمینه نیاز ندارد، آنها از LCD ها نازک تر بوده که یکی از دلایلی است که چرا صنعت تلفن همراه به سمت OLED حرکت می کند.

 

Standard LCD TFT assembly / Image source - TEAC

Standard LCD TFT assembly / Image source – TEAC

بنابراین، باز هم سوال خودمان را تکرار می‌کنیم. microLED چیست؟ درست مانند OLED، در microLED هم خبری از نور پس زمینه به صورت کلی نیست و به جای آن به LED های کوچک متکی شده است که هر کدام شامل 3 زیر پیکسل می شود که می تواند نور خود را به صورت مجزا منتشر کنند. این به این معنی است که تکنولوژی قادر است همان نسبت شگفت انگیز و رنگ سیاه واقعی را زیر پرچم OLED ارائه دهد اما با چند مزیت اضافه شده است. مواد آلی مورد استفاده در OLED تغییر پیدا کرده و به جای آن در یک لایه جدید به microLED یک محلول غیر معدنی استفاده می شود. این به این معنی است که صفحه نمایش microLED به عنوان OLED حساس به پیری در زمان نیست که در طول زمان منجر به زوال می شود. ترکیب غیر معدنی مورد استفاده در تولید پنل های microLED Gallium Nitrade یا به صورت مخفف GaN نام دارد و علاوه بر طول عمر بهبود یافته، 30 برابر روشنایی کلی نسبت به OLED افزایش پیدا می کند. به زبان ساده تر مزیت اصلی را بگوییم، دیگر خبری از پیکسل سوخته و یا شبه تصویر نیست و با صفحه‌نمایش روشن تر رو به روییم.

مشکل MicroLED کجاست؟

پس معامله چیست؟ چرا microLED با توجه به این مزیت ولی در دسترس نیست؟ همانند دیگر فناوری‌های در حال ظهور، پاسخ به این سوال فقط  “هزینه‌های سنگین” است. MicroLED جدید نیست، فقط در حال حاضر بسیار دشوار و گران است. اپل در سال 2014 میلادی تولید کننده MicroLED LuxVue را خریداری کرد و اکنون فقط 4 سال است که این شرکت حتی در نظر دارد از فناوری استفاده کند. یعنی فعلا منتظر آیفون با یک نمایشگر microLED نباشید حتی به این زودی‌ها !

پنل‌های MicroLED یک بار با تمام زیر پیکسل به صورت کلی تولید می‌شوند. برای درک بهتر، پنل‌های معمول فعلی در رزولوشن 1080P دارای 6.3 میلیون زیر پیکسل هستند.

حال حاضر استفاده از صفحه نمایش microLED در ساعت اپل میسر شده چرا که به دلیل کوچک بودن و رزولوشن پایین، امکان تولید به صورت انبوه به سادگی فراهم شده است. می بینید، مشکل با نمایش های microLED این است که پنل ها باید در یک زمان یک باید تمام زیر پیکسل جمع شوند. فقط برای این که یک چشم اندازی داشته باشید، باید بگوییم صفحه نمایش 1080p تقریبا حدود 2.1 میلیون پیکسل دارد. ضرب آن در 3 برابر با 6.3 میلیون زیر پیکسل خواهد شد و هر یک از این ها باید به صورت جداگانه جمع شوند بدیهی است که در این مرحله، ساختن پنل های microLED در مقیاس بزرگ برای اسمارت فون امکان پذیر نیست.

به در نظر داشتن تمام مزایای microLED که به نسبت LCD و OLED ارائه می‌شود، اپل بازی دیگری را در دست اجرا دارد. آیفون X از پنل های OLED سامسونگ به عنوان اصلی ترین رقیب شرکت در زمینه اسمارت فون، استفاده می‌کند. در حالی که مدل های آیفون 2018 الجی و سامسونگ قرار است به عنوان دو تامین کننده اصلی در این زمینه شناخته شوند. اپل همچنین از نمایشگرهای الجی و سامسونگ در مک‌بوک‌ها و آی‌مک استفاده می‌کند که باعث می شود این شرکت بیشتر به رقبای خود وابسته باشد.

اپل احتمالا MicroLED را آغاز و فناوری را در یکی از محصولات آینده اپل به کار خواهد گرفت. اگر به نظر رسد که یک جایگزین مناسب پیدا شده باشد، شرکت باید میزان تولید را افزایش دهد. با این حال، رسیدن به نقطه ای که پنل های microLED را بتوان در مقیاس بزرگ به اندازه کافی برای تقاضای سالانه اپل، تولید کرد، هنوز هم کاملا راه زیادی باقی مانده است. برای اطلاعات خودتان، این شرکت حدود 270 میلیون نمایشگر آیفون را در سال 2018 سفارش داده است که نیمی از آن OLED است.

نتیجه

اپل در این بازی تنها نیست. سامسونگ اخیرا The Wall را عرضه کرده است. یک تلویزیون microLED با اندازه 146 اینچی که قرار است در سال 2018 عرضه شود. این شرکت همچنان قیمت را به صورت رسمی اعلام نکرده است چرا که کاملا استثنایی خواهد بود و البته این تلویزیون تنها در دسترس محدود قرار می‌گیرد. عموما ما در نمایشگاه‌ها می‌توانیم متوجه شویم که صنعت نمایشگر‌های دیجیتالی قرار است به کدام سمت هدایت شود. به گفته تحلیلگران، تا 4 یا 5 سال آینده فقط در مورد آن خواهیم شنید و محصولات اصلی را بعد از این مدت شاهدش هستیم.

تلویزیون 146 اینچی سامسونگ با microLED است. مسلما هزینه این تلویزیون سر به فلک خواهد کشید!

اما برای اهداف اپل، ساختن microLED در مقیاس کوچک برای Apple Watch ممکن است و می‌تواند اولین گام برای رسیدن به استقلال باشد. به صورت کلی گجت‌های پوشیدنی زمینه خوبی برای آزمایش با تکنولوژی های جدید ارائه می دهد. در نهایت هنگامی که ساعت اصلی اپل در سال 2015 معرفی شد، صفحه نمایش OLED روی آن قرار داشت. تا زمانی که آیفون X در سال 2017 وارد شد و اپل قصد دارد تکنولوژی دیگری را در محصول ساده دیگر اجرا کند. بنابراین، شاید سال آینده ساعتهای اپل را با صفحه نمایش microLED ببینیم و از آن زمان تا 2 تا 3 سال پس از آن، شاید یک آیفون microLED باشیم.

 

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

فوق العادس . اگه اپل صفحه نمایش اختصاصی خودشو تولید کنه یه رقیب جدی میشه برای سامسونگ و این رقابت به نفع مصرف کننده تموم میشه

mostafa3

پس این Japan display داره چکار میکه
هنوز تو LCD گیره
ژاپن تو صنعت صفحه نمایش عقب افتاده
این همه اپل توی این شرکت سرمایه‌گذاری کرده آخرش چیز خاصی نصیبش نشد
بطوری که سونی از سهامداران این شرکت میخواد از الجی صفحه اولد گوشی خودشو تامین کنه
تلویزیون که پنلش ساخت الجی شده

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
صدرا مخملی
شروعی تازه ....