حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پاسخ سونی به دلیل حذف جک 3.5 میلی متری اکسپریا ایکس زد 2 مقداری مضحک است!

نوشته

6 سال قبل | 39 دیدگاه | سونی

جک 3.5 میلی متری صدا قابلیت مفیدی است که در حال محو شدن از دنیای تلفن های همراه است. نمی دانم به یاد دارید یا نه اما حدودا 10 سال پیش بود که شرکت های تولیدکننده از پورت های خود برای انتقال صدا استفاده می کردند و اصلا اوضاع دلچسب نبود، پس از آن همه به استفاده از جک 3.5 میلی متری روی آوردند و این به نوعی تبدیل یک ویژگی برای انتخاب شده بود! حالا با شجاعت مضحک اپل برای حذف جک 3.5 میلی متری صدا در آیفون 7 که بیشتر شبیه به هموار کردن راه برای ارایه آیفون X بدون جک 3.5 میلی متری بود بیشتر شرکت های اندرویدی هم چنین تصمیمی گرفته اند. سونی یکی از آخرین شرکت هایی است که به این جرگه پیوسته و حالا در پاسخ یکی از کاربران سعی در توجیح دلیل حذف جک 3.5 میلی متری اکسپریا ایکس زد 2 دارد که مضحک به نظر می رسد. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا این پاسخ را ببینیم.

اکسپریا ایکس زد 2

اکسپریا ایکس زد 2

می دانیم سونی زبان طراحی OmniBalance را که برای طولانی مدت ارایه می کرد را کنار گذاشته و حالا برای تنوع بیشتر و پاسخ به انتقادهای کاربران زبان طراحی Ambient Flow را رونماییی کرده است. شاید بپرسید این هایی که می نویسی به چه معنی است؟ خب برای شروع باید بگوییم زبان طراحی جدید موجب شده اکسپریا ایکس زد 2 ضخیم ترین پرچمداری باشد که در سالیان اخبر وارد بازار شده است! یک پرچمدار با ضخمات بالای 11 میلی متر که هر چند به دلیل خمیده بودن پشت دستگاه است اما آیا مگر طراحی اچ تی سی یو 11 یا یو 11 پلاس این چنین نیست؟ پس چرا آن ها اینقدر ضخیم نیستند؟

پاسخ سونی به پرسش یکی از کاربران درباره دلیل حذف جک 3.5 میلی متری هدفون اکسپریا ایکس زد 2 به قرار زیر است:

“این بخشی از انتقال به زبان طراحی جدید ما یعنی Ambient Flow است. در جهت رسیدن به طراحی زیبا و بدون درز، طراحان ما نیاز داشتن تا جک 3.5 میلی متری هدفون را حذف کنند. به علاوه، ما می دانیم که بحث داغ این روزها، انتقال از هدفون های سیمی به هدفون های بی سیم است.”

شاید بد نباشد در پاسخ به بخش اول صحبت که به طراحی زیبا اشاره کرده بودند بد نباشد بگوییم که آیا طراحی گلکسی اس 9 که جک 3.5 میلی متری صدا را هم دارد زشت است؟ و یا اینکه آیا ضخامت 11 میلی متری این دستگاه که باتری 3180 میلی آمپری دارد آیا هیچ فضایی برای قرار دادن جک 3.5 میلی متری صدا باقی نگذاشته است؟ همچنین درست است که جک 3.5 میلی متری صدا در حال حذف شدن از روی همه دستگاه های موبایل است و پورت Type C می تواند کیفیت صدای بهتری را ارایه کند اما آیا چنین پاسخی در شان سونی است؟ اینکه ما به دلیل بحث داغ این روزها (یا همان ترند) چنین تصمیمی گرفته ایم؟ فکر می کنم قطعا پاسخ های بهتری به این موضوع اجتناب ناپذیر که به زودی همه بازار موسیقی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، وجود دارد!

نظر شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
39 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
nima1988

تو زبان طراحی جدید سونی جک جایی نداره!
حالا بد یا خوبشو کاری نداریم!
به هر حال جک هم حذف میشه حالا امسال نشه سال اینده میشه 🙂

HiKa

جک ۳.۵ میلیمتری صدا بالاخره یه روزی حذف میشد. دیر و زود داره اما سوخت و سوز نه.
همونطور ک خودتون اشاره کردید این تکنولوژی واسه ۱۰ سال پیشه و نمیشه تا چند ده سال نگهش داشت که!
تکنولوژی داره به سمت بی سیم بودن میره و حذف جک ۳.۵ میلیمتری هم اط این قاعده مستثنی نیست.
در کنار همه اینها، نمیدونم داخل گوشی های هوشمند رو دیدید یا نه اما جک ۳.۵ میلیمتری فضای خیلی زیادی از گوشی رو در بر گرفته. با حذف این جک قدیمی و جایگزینی با هدفون های بلوتوث (با وحود بلوتوث ۵ و پیشرفت های صوتی بیسیم) میشه از فضای اضافی استفاده مفید تری (مثل باتری بزرگ تر یا قطعات دیگه مثل سیستم داینامیک ویبریشن سونی) داشت.
به هر حال من به عنوان کاربر نهایی دوست دارم یه هدفون بیسیم با کیفیت داشته باشم تا یه هدفون با سیم با کیفیت که شبها دور گردنم میپیچید یا توی جیبم هم همیشه گره خورده بود!
این داستان تکنولوژیه و همین حذف جک باعث میشه تمرکز سازنده ها بره سمت تکنولوژی بیسیم تا هدفون های با کیفیت تری بسازن و هی نشنویم چون بیسیمه استاندارد hi-res و یا Noise Canceling پشتیبانی نمیکنه.

دکتر رسول آریان

تقریبا با بخش زیادی از کامنتت موافقم. چون اگر دوستان به یک گوشی باز شده نگاه کرده باشن، میبینن که فضای زیادی رو این سوکت اشغال کرده و شاید اصلا به کمک حذف همین سوکت بوده که سونی تونسته باطری 3180 میلی آمپری بذاره (البته مسائل دیگه هم بوده از جمله افزایش ابعاد). اما در کل میتونه به بزرگتر شدن باطری کمک کنه. شاید اگر سامسونگ هم این سوکت رو حذف میکرد، میتونست روی S9 به جای باطری 3000 میلی آمپر از باطری بزرگتری استفاده کنه.

چون به بحث کاربرد روزانه اشاره کردی و مشکلاتش از جمله پیچ خوردن و گره خوردن سیم ها رو مطرح کردی، اینم در نظر داشته باش که دوتا هدفون بدون سیم که تنها محل اتکای اونها، لبه گوش هست، اگر بیوفته چه اتفاقاتی ممکنه رخ بده. مثلا سوار ماشین باشی و بیوفتی توی دست انداز یا یک چاله یا حتی یک ترمز محکم گرفته بشه. هدفون قطعا میوفته. حالا کجا بیوفته مهمه. بیوفته کف ماشین و بره زیر صندلی. حتی تصور کن توی مترو یا اتوبوس باشی و بیوفته. موقع ورزش کردن باشی و در حال دویدن و یهو از گوشت بیوفته روی زمین. دوستت باهات شوخی کنه و با دست بزنه پشتت و هدفون بیوفته زمین و خیلی حالات دیگه.

HiKa

حرف شما درسته اما بستگی به نوع طراحی هدفون یا هندزفری هم داره.
برای مثال هندزفری های بیسیم اپل واقعا بد طراحی شدن! هر لحظه ممکنه یکیشون بیفته و دیگه هم پیدا نشه (با توحجه به ابعاد کوجیک و متصل نبودن به هم)
اما یه سری هم هدفون ها یا هندزفری ها هم هستند وافعا طراحی بهتری دارن و امکان پرت شدن و یا گم شدن رو تا حد زیادی رفع میکنن.
مثل هندزفری های بیسیمی که دور گردن انداخته میشن و گوشی ها با سیم بهش متصل هستن و قابلیت مغناطیسی هم دارن.

دکتر رسول آریان

درسته.

یک مشکل دیگه ای که فراموش کردم بگم این هستش که این هدست ها باطری دارن و شارژر جداگانه دارن. از این به بعد صاحبان این گوشی ها وقتی که میخوان برن مسافرت، علاوه بر شارژر گوشی، باید شارژر هدست رو هم همراه ببرن. همچنین شارژرهای با سیم همیشه و در هر زمانی قابل استفاده هستن اما این بی سیم ها اگر شارژشون تموم بشه و دسترسی به شارژرشون نداشته باشیم، عملا بی استفاده میشن. شارژ کردن گوشی خودش داستان داشت، شارژر کردن هدفون هم بهش اضافه میشه!

دکتر رسول آریان

*هدفون های بی سیم

دکتر رسول آریان

اینم اضافه کنم که اگر این هدست بی سیم توی باکس گوشی باشه خوبه. اما اگر هیچ هدست بی سیم و با سیمی توی باکس گوشی نباشه، باعث تحمیل هزینه های بیشتر میشه. امیدوارم حداقل سونی یک هدست بی سیم با کیفیت و عالی توی باکس بذاره برای کاربرانش. اگر بذاره عالیه.

علی شیخ زاده

با این ضخامت و حجم باتری میتونست ۴ تا جک هدفون جا بده تو گوشی ?
به نظرم این جواب سونی صرفا از روی بی جوابی بوده اخه جک هدفون چه مشکلی واسه زیبایی گوشی ایجاد میکنه؟
۱۱ میلی متر ضخامت از زیبایی گوشی کم نمیکنه یعنی؟

s.p.a.r.r.o.w

نمی دونم چرا شما دائما گیر می دین به قطر گوشی! قطر زیاد این گوشی بخاطر انحنای پشت گوشیه وگرنه فکر نکنم قطر فریم خود گوشی بیشتر از 8 میلی متر باشه ؛ اون هایی هم که با این گوشی کار کردن از پیشرفت ارگونومی و خوش دستیه این طراحی نسبت به طراحی های قبلی سونی گفتن، مثلا گوشی m8 اچ تی سی با قطر 9.4 آیا زشت و بد دست بود؟! بنظر من یکی از یکی از خوش دست ترین گوشای زمون خودش بود.

دکتر رسول آریان

خب توی این مقاله هم دقیقا همین سوال رو مطرح کرده. میگه مگر توی HTC هم همین طراحی پیاده سازی نشد، پس چرا قطر اونها به 11 میلیمتر نرسید، حتی 12 میلیمتر در XZ2 کامپکت. شما جوابی برای این سوال نویسنده مقاله دارید؟ حتی مثالی که خود شما از HTC زدی، نوشتی 9.5 میلیمتر. سوال اینه که چرا سونی همین 9.5 میلیمتر رو نزد؟

به نظرم جواب سونی در مورد ترند شدن، جواب منطقی بوده. حداقل صداقت داشته و راستش رو گفته. شاید سال دیگه سامسونگ هم حذفش کنه، مثل همون مقاومتی که سامسونگ داشت در حفظ دکمه Home گوشی. نهایتا هم دکمه Home رو نرم افزاری کرد.

اما سوالی که از ابتدا ذهن من رو درگیر کرده بود این بودش که چرا به جای استاندار 3.5 میلیمتری، جک 2.5 میلیمتری رو رایج نکردن؟ جک هدفون 2.5 میلیمتری خیلی نازکتر بود و اصلا روی طراحی لبه گوشی تاثیر نداشت. اگر اشتباه نکنم، شرکت نوکیا اون اوایل به جای 3.5 میلیمتری از 2.5 میلیمتری استفاده میکرد، اما متاسفانه 2.5 میلیمتری ها رایج نشدن!

vahid1370b

ب نظرم مضحک خوندن دلیل سونی برای شما
مضحک تره
دلیلش منطقیه
ضخامت ربطی ب جک نداره
حذف جک ب نظرم مزیتهاش بهتره
شما نوک بینی تون رو نبینید
آینده نگر باشید ب نظرم مزیتهاش بیشتره

vahid1370b

اگه ندیده بودم نظر نمیدادم
شما رو چ اساس و منطقی میگید مضحک هست دلیل سونی برای حذف جک
اصلا فرض ک سونی قسم خورده ک جک حذف نکنه حالا حذف کرده باید بگیم چرا؟
خوب گفتند!!دلیلش هم گفت
گجاش مضحکه؟اینکه گفته طراحی ما فلانه و جدیده
یا چون دنیا ب سمت هدفون بیسم میره
یا اینکه گفته طراحی بدون درز
ب جای اینکه بر علیه یک نفر ک از سایت دیدن داره
دیدن یعنی قبول داشتن سایت
جبه بگیری بهتره کمتر از خودتون نقل قول کنید
مضحک شمردن یک نظریه ک از نظر منطق درست باشه
میشه بی احترامی ب ببیندگان
کلمه نوک بینی رو نبین=یعنی آینده نگر باشیم هم من هم اکثر دوست داران تکنو لوژی میدونن حذف جک در آینده بسیار کار آمد تره تا بودنش
از طراحی،تا…

s.p.a.r.r.o.w

داداش تقسیر این سایت نیست که! آقا سینا فقط ترجمه کرده لفظ مضحک رو فون آرنا بکار برده به نظر من هم درسته بکار برده یعنی سونی با اون سابقه درخشان در طراحی نتونسته یه طراحی ای بکار ببره که لازم نباشه جک صدا رو حذف کنه!

vahid1370b

دادا من نوکرتم هستم والا جای ندیدم نوشته باشه کپی پیست شده
یا از طرف نویسنده فلان
فقط نوشته نویسنده سینا عطایی
من ذره ای بی منطق حرف نمیزنم

علی شیخ زاده

بقول آقا سینا شما که نوک بینیتونو نمیبینید میشه دوتا از مزیت های قانع کننده حذف جک هدفون رو بیان کنید؟ مثلا الان که این گوشی جک هدفون نداره چه مزیتی داره که بقیه ندارن؟

Dariushrd

اگه سامسونگ هم حذف میکرد همینارو میگفتین؟

دکتر رسول آریان

سامسونگ یکبار به تقلید از آیفون، اسلات کارت حافظه رو حذف کرد. کاربرانش انقدر اعتراض کردن، تا دوباره اسلات رو برگردوند. با اینکه یک گوشی 64 گیگ، 128 گیگ یا حتی 256 گیگ میتونه نیاز همه رو رفع کنه اما وجود اسلات کارت حافظه مزایایی داشت. در واقع بودنش بهتر از نبودنش بود. اینجا هم بودن ورودی جک 3.5 میلیمتری، قطعا بهتر از نبودنشه. امیدواریم که سامسونگ این کار رو نکنه.

علی شیخ زاده

من هیچ وقت گوشی سامسونگ نداشتم حتی جاوا.
بعضی از دوستان تا زمانی که برند مورد علاقه خودشون کاری انجام نداده باشه بقیه رو به تقلید کردن و این چیزا مسخره میکنن اما روزی ک برند مورد علاقه خودشون اون کار رو کرد سریع ازش دفاع میکنن و میگن در جهت پیشرفت بوده و این حرفا اما خوشبختانه من اینجوری نیستم هر شرکتی باشه کار اشتباه انجام بده انتقاد میکنم الانم در جواب آقا وحید باید بگم تمام دلایلی که برند ها واسه حذف جک هدفون میارن مثل باریک تر شدن ضخامت پیشرفت تکنولوژی و زیبا تر شدن گوشی همش کشک و ماست مالیه بزرگترین دلیل حذف جک هدفون ایجاد حس نیاز برای مشتریه تا بتونن محصولات بیشتری بفروشن پول بیشتری دریافت کنن اپل میدونست اگه جک هدفون رو حذف نکنه از ایرپاد ۱۶۰ دلاری اون جوری که باید استقبال بشه نمیشه به عبارتی مشتری رو با این کار مجبور کرده به خرید ایرپاد بقیه شرکت ها هم به همین ترتیب
کنترل تلوزیون و بلوتوث و این حرفا هزینه ای واسه مشتری نداره و اصلا ربطی به جک هدفون نداره بحثشون جداس
الان ایرپاد اپل درسته کیفیت داره اما ایا نمیشه رو گوشی هایی ک جک دارن استفاده کرد؟
اگه شرکت با حذف جک هدفون یه هدفون بی سیم حتی خیلی معمولی و ارزون تو جعبه گوشی قرار میداد مثل همین هدفون های سیم دار که تو جعبه ها هست اونوقت حرف شما درست بود و میگفتیم در جهت پیشرفت تکنولوژی این کارو کرده اما نه اینکه جک هدفون رو حذف کنه و مجبورت کنه ۸۰۰ تومن واسه هدفون بدی
دلایل زیادی هست که مشخص میکنه بودن جک هدفون هیچ ربطی به اینده نگری و این حرفا نداره اما حوصله میخواد

vahid1370b

شارژ بی سیم ب نظرت خوبه یا نه؟
هدفون مخصوص مکالمه با بولوتوث
کنترل تلویزیون و بقیه دیوایس ها
دستگاه پلی استیشن
و ایکس باکس
تلفن بی سیم
همه و همه ی کار میخان بکنن
سهولت استفاده و ی سری چیزا ک قطعا بهش اضافه میشه
ب نظرت کدومش بد بوده؟
و حالا شما خودت ببین چندتا مزیت داشته؟
الان ب نظرت ایرپاد اپل کیفیت نداره؟
یا چیز بدیه؟
این حذف جک در آینده کمک بهتری ب ما میکنه
من برام فرقی نداره کدوم برند باشه
ولی ی کوچولو خودت فکر کن چقد راحتره نبودش

دکتر رسول آریان

من مزایا و معایبش رو تقریبا به طور کامل اینجا نوشتم در کامنت های مختلف. اما بحث اینه که چرا اون سوراخ روی گوشی رو برداشته. مگر اون سوراخ روی گوشی باشه، نمیشه بلوتوث کار کرد؟ اگر به کاربر اجازه بدن که خودش انتخاب کنه خیلی بهتره. مثلا مگه الان که سامسونگ هنوز اون رو نگه داشته، نمیتونه مثل سونی و آیفون به هدست بی سیم وصل بشه؟

علی شیخ زاده

جواب شما رو در کامنت بالا دادم ضمن اینکه صحبت های اقا رسول در جواب شما هم کاملا درسته

hamid reza

آقا وحید استاد سهولت با چه زبانی باید به شما بگن اینا عالین ولی وقتی میخوایم دو دوتا چهارتا کنیم میبینم ارزش ندارن با پول ایر پاد میشه حتی یه گوشی خرید! بعد اونوقت من بیام 800.900 تومن به هدفون پول خرج کنم! این واقعا از منطق خارجه مگر اینکه اونقدر پول داشته باشی که نتونی چجوری خرجشون کنی 🙂

Faraz

مسخره ترین کاری که میشه کرد همین حذف جک هست …حذف جک فقط به خاطر فروش لوازم جانبی خود شرکت ها هست و هر بهانه ی دیگه هم از قبیل کیفیت بالاتر اینا بی خود و مضحک هست …تصور اینکه گوشیم جک رو نداشته باشه عذاب آور ه …

Peiman

عه شرمنده مثل اینکه اشتباهی کپی کردم . آقا س.ی.ن.ا لطفاً تایید نکنید

Peiman

همه چی که هدفون نیس، ضبط ماشین، ضبط خونه، باند های آمپ سرخود های مهمونی اینا همشون aux میخورن و گوشی باید خروجی داشته باشه، حذف جک یه حرکت مسخره س
خوبه اسمش روشه ۳/۵ میلیمتر، یعنی گوشی رو میخوایی ۳ میلیمتری بزنی که جک و حذف میکنی؟؟؟
گوشی ۱۱ میلیمتری زده جکم حذف کرده، ای خدا
تازه میگه تو زبان طراحیشه، یعنی دیگه رنگ جک صدا رو نباید تو سونی ببینیم!!!
خیلی حرکت مسخره اییه
و اینم در نظر بگیرین هدفون های حرفه ایی اکثرا سیمی هستن
و شاید کسی نتوان خرید هدفون بیسیم رو نداشته باشه!!!
بهتره بجای تقلید حذف جک از بقیه کمپانی ها میومد تقلید دوربین دوگانه رو میکرد!!!
همین دیشب چهارشنبه سوری مهمونی رفتم گوشیمو با aux زدم به اسپیکر، حالا اگه جک نداشت چی میشد؟؟؟
کارایی جک فقط هدفون نیس، aux هست، حتی میکروفون جانبی هم هست!!!
یه جک ۳/۵ میلیمتری گذاشتنش تو گوشی فک نکنم سخت باشه اونم گوشی ۱۱ میلیمتری!!

این کامنت یکی از دوستان در یکی از سایتها . درسته که جک هدفون بالاخره حذف میشه از روی گوشی ها اما به نظرم حذف بد موقع جک هدفون باعث اذیت شدن خیلی از کاربر ها میشه .

دکتر رسول آریان

موافقم تا حدودی با این کامنت. فقط اینو بگم که این 11 میلیمتر مربوط به لبه های گوشی نیست. یعنی دقیقا جایی که سوراخ جک 3.5 میلیمتری قرار میگیره، نارک ترین قسمت در طراحی جدید سونی هست. که ظاهرا اون ناحیه 6 میلیمتره. از طرفی اون 3.5 میلیمتر مربوط به خود فیش هست و طبیعتا ورودی روی گوشی باید کمی بزرگتر باشه که این جک بتونه وارد گوشی بشه. به غیر از این، اگر به نمای داخلی یک گوشی باز شده نگاه کنید، میبینید که یک قطعه نسبتا بزرگ هست که از 3.5 میلیمتر ضخامت بیشتری داره. به نظرم 4 میلیمتر باشه.

اما خب قطعا غیر ممکن نیست. اگر لبه XZ2 رو در نازک ترین قسمت 6 میلیمتر و قطعه مربوط به ورودی صدا رو 4 میلیمتر در نظر بگیریم، باز هم حدودا 2 میلیمتر فضای اضافه هست.

در مورد AUX برای ماشین موافقم اما خب ضبط ماشین هم میتونه از طریق بلوتوث به گوشی متصل بشه. حتی همین اسپیکر الکی چینی ها هم دیگه بلوتوث دارن اکثرا.

فناوری بی سیم قطعا آزادی حرکت بیشتری میده به کاربر، مثل زمانی که فناوری DLNA به تلویزیون ها اومد و میشد با وای فای، فیلم و عکس فرستاد روی تلویزیون. ولی قبل از اون فقط میشد با MHL و کابل HDMI تصویر گوشی رو انداخت روی تلویزیون.

سابق بر این، هدست های بلوتوث هم بودن، خیلی ها هم هدست بلوتوث داشتن. باید این اختیار عمل به کاربر داره بشه. کسی دوست داره با سیم وصل کنه، هر کی دوست نداره، بی سیم.

حالا من نمیخوام دوباره وارد فاز پزشکی بشم، اما به نظرم امواج بلوتوث برای مغز ضرر داشته باشه و موجب سرطان بشه. حالا فرض کنید شخصی روزی 1 ساعت موزیک گوش بده. دوتا گیرنده/فرستنده بلوتوث در دور طرف مغزش قرار گرفته که دائما دارن امواج رد و بدل میکنن. اما یک هدست سیمی، اون خطر امواج رو نداره.

از طرفی روشن بودن بلوتوث، شارژ گوشی رو زودتر خالی میکنه. در شرایطی یکسان، اون شخصی که 3 ساعت موزیک رو با هدفون سیمی گوش میده، با کسی که 3 ساعت موزیک رو با هدفون بلوتوثی گوش میده، قطعا دومی باطری گوشیش زودتر خالی میشه.

Quality

این گوشی نتایجش که خیلی خوب بوده فعلا مخصوصا توی دوربین خیلی پیشرفت داشته
اما این حذف جک واقعا کار چندان درستی نیست اما اگر داخل جعبه یدونه هندزفری بی سیم بزاره ایرادی نمیشه بهش گرفت برخلاف بقیه شرکت ها مثل اپل که هیچکدوم هندزفری بی سیم توی جعبه نزاشتن بنظر میاد با این صحبت سونی توی جعبه اش شاهد هندزفری بی سیم و نه type c خواهیم بود

اتفاقا همراه این گوشی یک هندزفری دو حالته هم معرفی کرده که هم بی سیم هست وهم میشه برای صدای Hi-res با کابل type c استفاده کرد و از طریق گوشی هم خودش رو شارژ میکنه و نیاز به شارژ کردن جداگانه نداره!
اگر اون رو بزاره عالیه

دکتر رسول آریان

مگه اون شارژرش بالاخره نباید همراه فرد باشه؟ اینکه بخواد از طریق باطری گوشی شارژ بشه یا پاور بانک یا حتی دو شاخه برق، خیلی مهم نیست. نکته اصلی همراه داشتن اون شارژر مخصوصش هست. چون مال اپل یک قطعه جعبه مانند هست که باید دوتا هدفون رو بذاری داخلش. اگر اون همراهت نباشه، عملا نمیتونی شارژشون کنی. مگر اینکه طراحی هدست های سونی شبیه هدست های اپل نباشه.

اگر لینکش رو داری برام بفرست، ببینم طراحی هدست های جدید سونی چجوریه.

Quality

این صفحه این هدستی هست که من گفتم تمام اطلاعاتش رو نوشته و خیلی محصول خوبیه
https://www.sonymobile.com/global-en/products/accessories/2-way-style-usb-audio-bluetooth-headset-sbh90c/

دکتر رسول آریان

آها، از ایناس که میوفته پشت گردن. اینا شارژر مخصوص نمیخواد. یه سوکت میکرو USB روش داره، میزنی به برق یا پاوربانک، شارژ میشه.

واقعا انتظار داری که از اینا توی پکیج باشه؟ بعید میدونم. چون اینا سایزشون بزرگه، این هدست به این اندازه رو چجوری جا بده توی جعبه گوشی؟ مگه از اون جعبه بزرگ ها که پکیج های اسپیشیال هستن. اصلا فکرشم نکن گوشی XZ2 بیاد ایران و این هدست روش باشه. مگر همون که گفتم. ادیشن های خاص با قیمت بالاتر.

دکتر رسول آریان

یه مساله ای رو هم از قدیم یادمه وجود داشت. اینکه هدفون های بلوتوثی کیفیت پخششون همیشه از هدفون های سیمی کمتر بود. تکنولوژی بلوتوث در اون زمان توانایی این رو نداشت که صدای با کیفیتی رو ارائه بده. آیا جدیدا تغییری حاصل شده و یک هدفون بلوتوثی میتونه دقیقا با همون کیفیت بالا، مثل هدفون سیمی، صدا رو پخش کنه، یا هنوز ضعف دارن؟

Quality

با اومدن کدک های صوتی مثل LDAC سونی که قویترین شون هست و apt-x hd کوالکام اگر هدست پشتیبانی بکنه کیفیتشون عالی خواهد بود مخصوصا LDAC سونی
اما شاید برای لذت بردن از موسیقی های Hi-res (های رزولوشن) هنوز اتصال سیم دار بهتر باشه البته هدفون های سونی که از LDAC پشتیبانی میکنن فکر میکنم اصلا نیازی ندارن اما کدک های ضعیفتری مثل apt-x hd یا apt-x کوالکام برای Hi-res مناسب نیستن
این هدستی هم که از سونی معرفی کردم از LDAC پشتیبانی نمیکنه و فقط از apt-x پشتیبانی میکنه بهمین خاطر برای صدای Hi-res نیاز به اتصال با کابل type c هست اما برای موسیقی های عادی بی سیم اصلا مشکلی نداره و فرق خاصی با سیم دار نداره

دکتر رسول آریان

ممنون. الان مگه واقعا موزیک های، های رزولوشن استفاده میشن به طور عمومی؟ چون موزیک های 24 بیتی رو تا اونجا که میدونم روی فرمت های غیر فشرده پیاده سازی میکنن. وگرنه من هر چی فایل MP3 دیدم روی سایت ها، همه 16 بیتی بودن. داریم الان آلبوم موسیقی در ایران که 24 بیتی ضبط شده باشه؟ اگر موزیک های رزلوشون داری، یه لینک برام بذار ببینم چه فرقی داره اصلا. از لحاظ تئوری میدونم چه فرقی داره، ولی عملی تا حالا گوش ندادم. ببینم چقدر واضح تره.

Quality

خواهش میکنم نه هنوز بصورت عمومی استفاده نمیشن و تاحدودی کمیابن (البته نسبت به چند سال پیش خیلی بهتر شده)
برای متوجه شدن اختلافشون هم باید هدفون سازگار داشته باشید وگرنه فرق خاصی رو متوجه نخواهید شد من خودم هم هنوز تجربه اش رو نداشتم و یکم هدفون هاشون گرونه ولی انشاالله توی سال 97 حتما یکی میخرم چون میگن خیلی کیفیت فوق‌العاده ای دارن

در مورد اینکه این هدست رو توی جعبه میزاره یا نه شاید بزارش! چون دقیقا با این گوشی معرفی شده و هندزفری type c دیگه ای نداره و مدل های نویز کنسلینک قبلی هم دیگه باهاش سازگار نیستن! با گوشی هم شارژ میشه
این مدل هم بنظر خیلی گران قیمت نیست و درصورتی که بزارش نبود جک رو جبران میکنه و بعد از سال ها انتقاد یک هدست خیلی عالی رو شاهد خواهیم بود

دکتر رسول آریان

تشکر. پس این “های رزولوشن” که هدست های بلوتوثی ساپورتش نمیکنن خیلی هم مهم نیست. چون رسانه هاش کمیابه.

من فقط به خاطر سایزش میگم شاید این هدست رو نذاره روی گوشی. پکیج گوشی های سونی مگه کوچیک نیست اندازه خود گوشی؟

Sadeghh

با حذف جک 3.5 موافق نیستم اما دلایل هم مضحک نبود
قرار نیست چینش قطعات داخل دستگاه رو با گوشی های دیگه مقایسه کنید
بله s9 زیباست اما سونی برای این طراحی خودش بهتر دونسته که این جک رو حذف کنه
شاید به خاطر باتری یا هرچیز دیگه…
در ضمن صد بار گفته شده قطر این گوشی در مرکز زیاده به خاطر قوسی که داره
پس درست نیست که بگیم این که ضخامتش زیاده پس چرا جک نداره هر چند که اصلا علت این کار قطر گوشی نبوده چون حتی اگه خیلی نازک تر هم میبود مشکلی برای تعبیه جک 3.5 نبود

توضیح GSM Arena در مورد مشکل دوربین اکسپریا XZ2:
Noise suppression artifacts are still abundant, though, even if the lighting was great. If you downscale those images to 12MP or less, that becomes less noticeable. That’s a pretty common trait for the 19MP motion camera, along with the slight distortion in the corners, caused by the wide lens.
میگه توی عکس های این گوشی هنوز هم نویز هست، حتی اگه نور محیط هم عالی باشه. میگه اگر ابعاد عکس رو به 12 مگاپیکسل کاهش بدین، نویز کمتر میشه. میگه در حالت 19 مگاپیکسل به خاطر لنز وایدی که داره، ممکنه لبه های تصویر یه مقدار دچار اعوجاج بشه.

در انتهای مقاله هم از معایب اکسپریا XZ2 اینا رو نوشته:
1. Chubby and slippery
1- چاق و لغزنده است

2. No 3.5mm audio jack
2- جک 3.5 میلیمتری صدا ندارد

3. The selfie camera has been downgraded
3- دوربین سلفی کاهش یافته است

4. Capturing slow-mo videos is rather difficult
4- ضبط کردن ویدیوی اسلوموشن با آن سخت است

5. Camera lacks OIS, while the Intelligent Active Steady Shot stabilization is still limited to 1080p@30fps videos
5- لرزشگیر اپتیکال ندارد و لرزشگیر دیجیتالی آن به ویدیوهای 1080 با نرخ 30 فریم بر ثانیه محدود شده است

پس وقتی که میگن گوشی ضخامتش بالاس بهانه نیارید که خوش دسته یا ارگونومی خوبی داره. GSM بهش گفته چاق لغزنده.

پس وقتی که میگن لرزشگیر اپتیکال بهتر از لرزشگیر دیجیتاله، داستان سرایی نکنین که لرزشگیر دیجیتالش خیلی خوبه و غیره. در ضمن فقط توی فیلم برداری فعاله و در همین فیلم برداری هم در حالت 4K همون لرزشگیر دیجیتالی رو نداره دیگه.

پس وقتی که میگن حذف شدن جک 3.5 میلیمتری صدا خوب نیست، نگین خوبه، چون GSM اینو جزء معایب این گوشی نوشته.

پس وقتی میگن ضبط اسلوموشن با سامسونگ راحت تره، به خاطر اینکه شات خودکار داره، نگید اسلوموشن سونی بهتره. چون همینجا هم دارید میبینید که نوشته ضبط اسلوموشن با XZ2 سخته.

حقایق رو قبول کنید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)