حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

هوآوی Mate 10 پرچمدار نیمه دوم سال 2017 این شرکت چینی به شمار می رود که به عنوان یک فبلت در نیمه دوم سال بیش از انتظارات ظاهر شده است. هوآوی تا پیش از این پرچمدار اصلی خود را در سری Huawei P معرفی می کرد و حالا با ارایه خانواده موفق Mate 10 تقریبا سخت است که بگوییم پرچمدار اصلی این شرکت در سری P ارایه می شود یا سری Mate! امشب می خواهیم Mate 10 را با آیفون X مقایسه کنیم و ببینیم پرچمدارهای نیمه دوم هوآوی و اپل چطور می توانند مقابل هم ظاهر شوند؟

فاکتورهای متفاوتی برای مقایسه دو موبایل هوشمند با یکدیگر وجود دارد. هوآوی Mate 10 عضو اصلی خانواده میت 10 است که مشخصاتی متفاوت تر با دو عضو دیگر این خانواده دارد، به نوعی استفاده از فناوری های غیر منتظره در این دستگاه ما را بیشتر از دو عضو دیگر به خود جلب می کند و در این مقایسه آن را برای رویارویی در مقابل آیفون X انتخاب کردیم. آیفون X نیز نیاز به گفتن نیست که بهترین آیفون ساخته شده تا به اکنون است. پس بدون فوق وقت ما در این مطلب سعی می کنیم تا نگاهی کلی به عملکرد هوآوی Mate 10 مقابل آیفون X در بخش های طراحی، نمایشگر، عملکرد و دوربین داشته باشیم. با طراحی و بسته بندی آغاز می کنیم.

طراحی، لوازم جانبی و بسته بندی

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

هر دو دستگاه بسته بندی همیشگی خود را دارند که کاملا هم با یکدیگر متفاوت است. بسته بندی هوآوی Mate 10 می تواند شکیل تر از بسته بندی خیلی ساده آیفون X باشد. با باز کردن درب جعبه هوآوی Mate 10 چندین بخش به صورت مشخص برای هر لوازم جانبی که درون آن قرار گرفته، وجود دارد اما در بسته بندی آیفون شاهد یک بسته فشرده تر هستیم.

ابزارهای جانبی همراه با آیفون X همان چیزی است که هر سال در بسته بندی یک آیفون می بینیم اما کمی در شکل بسته بندی آن تفاوت قائل شده است. هوآوی Mate 10 نیز همانند عادت این شرکت بسته بندی شده اما اینجا یک تفاوت بزرگ بین عادت این دو شرکت وجود دارد. خوشبختانه هوآوی همیشه شارژر سریع را همراه با دستگاه خود عرضه می کند اما متاسفانه اپل همراه با پرچمدار گران قیمت خود شارژر سریع را ارایه نمی کند.

همچنین هوآوی Mate 10 در بسته بندی خود یک قاب پلاستیکی ساده نیز همراه با گوشی شیشه ای خود ارایه می کند اما اپل چنین موضوعی را نخواهد داشت که این به معنی هزینه اضافی برای خرید یک قاب ساده پس از خرید دستگاه است.

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

طراحی هوآوی Mate 10 و آیفون X هر دو شیشه ای بوده و شاسی اصلی دستگاه فلزی است. فلز آیفون X از نوع استیل ضدزنگ است که بیشتر براق به نظر می رسد و هوآوی آلومینویمی که مات تر است. آیفون X تنها در دو رنگ مشکی و سفید عرضه شده اما Mate 10 تنوع رنگی بسیار بیشتری به شما می دهد، این دستگاه در رنگ های قهوه ای، مشکی، طلایی و صورتی عرضه می شود که ما در این مقایسه رنگ قهوه ای موکا را در اختیار داشتیم.

روی قاب پشتی چند تفاوت مشخص را می توان دید. آیفون X دوربین دوگانه برجسته ای دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و البته قاب شیشه ای پشت آن مسطح است اما در نمونه هوآوی علاوه بر طراحی یکتا در بخش دوربین، مدیریت فضای بهتر هوآوی را می بینیم که دوربین دوگانه Mate 10 را با برجستگی بسیار ناچیزی روی دستگاه قرار داده است. همچنین نمونه هوآوی خمیدگی مناسبی روی قاب پشتی خود دارد و این یعنی بهتر در دست خواهد نشست.

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

هر دو دستگاه از نظر مشخصات روی کاغذ تقریبا تمایشگر هم اندازه ای دارند، یک پنل 5.9 اینچی برای هوآوی Mate 10 و یک پنل 5.8 اینچی برای آیفون X اما تفاوت در ابعاد کلی دستگاه کاملا مشخص است. دلیل را در بخش نمایشگر مفصل تر توضیح می دهیم اما اینجا اشاره می کنیم که نسبت تصویر نمایشگر دو دستگاه متفاوت است که سبب می شود نمایشگر نمونه هوآوی بسیار بیشتر از نمونه اپل باشد.

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

طراحی قاب جلویی کاملا متفاوت بوده و با دو دستگاه از دو دنیای متفاوت سر و کار داریم. طراحی Mate 10 آشنا تر است اما با حفظ همه المان های نرمال یک موبایل هوشمند توانسته است حاشیه نمایشگر را کاهش دهد. درباره کیفیت نمایشگرها در ادامه صحبت خواهیم کرد اما اینجا از نظر طراحی می توان گفت که آیفون X کاملا متفاوت از چیزی که تا کنون دیده شده است عمل کرده اما هوآوی سعی کرده تا پیشرفت قسمت نمایشگر و کاهش حاشیه ها تاثیری روی تجربه کاربری شما نگذارد.

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

هوآوی در Mate 10 برخلاف دو عضو دیگر هم خانواده اش از جک 3.5 میلی متری صدا استفاده کرده است اما آیفون X همانند نسل قبلی خود این جک را ندارد. همچنین Mate 10 بر خلاف دو عضو دیگر خانواده اش گواهی IP67 ندارد که آیفون X همانند نسل قبلی خود آن را دارد.

با توجه به نمایشگر بزرگتر Mate 10 و باتری حجیم تر آن که تقریبا 50٪ از باتری آیفون X بزرگتر است، تفاوت وزن 12 گرمی و ضخامت 0.5 میلی متری این دو دستگاه کاملا به نفع هوآوی Mate 10 است که نشان از مدیریت بهتر هوآوی در طراحی دارد.

به صورت کلی می توان گفت طراحی Mate 10 یک طراحی کاملا استاندارد و برتر نسبت به آیفون X است که حتی در مدل پرو به دلیل تغییر نسبت تصویر و بهتر در دست قرار گرفتن حتی می تواند بهتر هم باشد.

نمایشگر

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

در قسمت نمایشگر نیز تفاوت بین هوآوی Mate 10 و آیفون X روی مشخصات سخت افزاری بسیار است. نماینده هوآوی با نمایشگر 5.9 اینچی QHD و پنل IPS خود که 4 زیر پیکسل دارد آمده تا در مقابل نمایشگر 5.8 اینچی HD+ و پنل OLED با زیرپیکسل های الماسی رقابت کند.

ابتدا درباره نسبت تصویر صحبت می کنیم. حتما شما هم شنیده اید که آیفون 8 پلاس با نمایشگر 5.5 اینچی خود فضای نمایش بیشتری نسبت به نمایشگر 5.8 اینچی آیفون X ارایه می کند! دلیل در نسبت تصویر است، آیفون 8 پلاس با نسبت تصویر 16:9 عرضه شده است که دقیقا همان نسبت تصویر Mate 10 نیز هست اما نماینده هوآوی در اندازه 5.9 اینچ ارایه شده که این یعنی خیلی بزرگتر است آیفون 8 پلاس! پس در نتیجه نمایشگر 5.9 اینچی Mate 10 خیلی بزرگتر از نمایشگر آيفون X است.

به عبارت منطقی تر باید بگوییم مساحت نمایشگر هوآوی Mate 10 برابر 95.6 سانتی متر مربع است اما نمایشگر آیفون برابر 84.4 سانتی متر مربع. به عبارت دقیق تر نمایشگر نمونه هوآوی بیش از 13٪ بزرگتر از نمایشگر آیفون X است.

پنل RGBW هوآوی Mate 10 انتظار یک نمایشگر خیلی روشن را در ما ایجاد کرده بود. هر چند این نمایشگر روشنایی خوبی دارد اما وقتی کنار آیفون X قرار می گیرد برترین این دستگاه در نمایش به خصوص در فضای باز دیده می شود. نمایشگر Mate 10 Pro هر چند OLED اما تجربه عملکرد زیر نور خورشید بهتری را به ما داد.

چگالی نمایشگر هوآوی Mate 10 نه تنها به دلیل رزلوشن بالاتر (QHD در مقابل FHD+) بلکه به دلیل 4 زیر پیکسله بودن در مقابل چینش الماسی (2.5 زیر پپیکسل برابی هر پیکسل) پیکسل های آیفون X کاملا برتر است.

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

کیفیت رنگ ها در آیفون X و هوآوی Mate 10 بسیار خوب هستند. نمایشگر OLED آیفون X هر چند نمونه یکی از دقیق ترین ها در دسته بندی خود است اما مقابل نمایشگر IPS مسلما رنگ های نمونه هوآوی دقیق تر است. همیشه لزوما رنگ های دقیق تر پر طرفدارتر نیستند و تجربه نشان داده کاربران تصویر “زیبا” تر را ترجیح می دهند.

در ادامه شما را به تماشای گالری تصاویر مقایسه نمایشگر آیفون X با هوآوی Mate 10 دعوت می کنیم:

یکی از مواردی که در تجربه کاربری نمایشگر Mate 10 زیر نور آفتاب و فضای باز خلل ایجاد می کند میزان بازتاب بیش از حد نور محیط روی نمایشگر است که در تصاویر بالا به وضوح دیده می شود.

درباره زاویه دید اما موضوعی وجود دارد که بد نیست بدانید. هر چقدر نمایشگر OLED مدل Mate 10 Pro در این بخش عمل می کند اما نمایشگر IPS مدل عادی در مقابل نمایشگر iPhone X ضعف نشان می دهد. عملکرد نمایشگر هوآوی Mate 10 در مقابل آیفون X را با هم در ادامه می بینیم:

به صورت کلی می توان گفت با توجه به تفاوت های زیاد بین این دو دستگاه سلیقه بصری شماست که حکم می کند کدام را بخرید.

عملکرد

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

پرچمدارهای نیمه دوم سال 2017 هوآوی و اپل هر دو از دو چیپست اختصاصی و البته کاملا پیشرو بهره می برند. هوآوی و اپل برای اولین بار به صورت تجاری و با تمرکز ویژه روی هوش مصنوعی حرکت کرده اند که نتیجه آن چیپست های کایرین 970 و اپل A11  بایونیک است. هر دوی این چیپست های NPU یا هسته پردازشی مخصوص هوش مصنوعی دارند که سبب می شود پردازش های مخصوص این بخش به سرعت باورنکردنی سریع انجام شود. حافظه داخلی هر دو دستگاه در مدل پایه 64 گیگابایت است و حافظه رم Mate 10 یک گیگابایت بیشتر از آیفون X ارایه شده است.

در بخش عملکرد علاوه بر سخت افزار، سیستم عامل تاثیر ویژه ای دارد. اندروید یا iOS؟ این اولین سوالی است که برای انتخاب بین این دو دستگاه باید پاسخ بدهید. هر دو سیستم عامل حالا آنقدر پخته و غنی هستند که نگرانی از بابت برنامه و بازی ها نداشته باشید. اندروید کمی آزادتر است اما اپل بهای بسته بودن iOS را آپدیت نرم افزاری 4 ساله می پردازد!

هر دو دستگاه بسیار سریع و کم نقص هستند که نمی توان به شکل مشخص گفت کدام یک سریع تر است، در این بخش تجربه کاربری و یا بهتر بگوییم، عادت شما تاثیر ویژه ای دارد.

دوربین

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

هر دو دستگاه با دوربین دوگانه برای دوربین اصلی و دوربین تکی برای سلفی ارایه شده اند. دید هوآوی و اپل درباره دوربین دوگانه با یکدیگر متفاوت است. در حالی که هوآوی دو دوربین 20 و 12 مگاپیکسلی را به صورت تک رنگ و رنگی در نظر گرفته است که زوم اپیتکال به شما نمی دهند اما آیفون X با دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی که دوربین دوم آن تله است عرضه می شود و زوم اپتیکال را به شما می دهد.

هر دو دوربین می توانند تصاویر پرتره بگیرند و اگر عاشق عکس های بوکه هستید، علاه بر عکاسی بوکه با دوربین اصلی، سلفی بوکه را نیز به شما بدهند. از نظر سخت افزاری هر دو دوربین Mate 10 با گشودگی دیافراگم فراخ f/1.6 عرضه می شود اما دوربین های آیفون X به ترتیب f/1.8 و f/2.4 دارند. در مقابل اما هر دو دوربین آیفون X لرزشگیر اپیتکال دارند.

مقایسه دوربین این دو دستگاه را در شرایط نوری ضعیف فبلا در ترنجی به صورت اختصاصی دیدیم که از نظر شما این دو دستگاه در شرایط مختلف آرا مساوی را دریافت کردند.

نتیجه مقایسه دوربین هوآوی Mate 10 و آیفون X در شب

در شرایط نوری مناسب هر دو دستگاه تصاویر فوق العاده ای ثبت می کنند که مسلما جز بهترین ها خواهند بود. دوربین تک رنگ هوآوی Mate 10 علاوه بر رزلوشن بالاتر 20 مگاپیکسلی می تواند عکس های سیاه و سفید جذابی را برای شما ثبت کند که به دلیل تک بودن حسگر تصویر می تواند جزئیات بهتری را نسبت به عکسی رنگی ای که سیاه و سفید بشود ارایه کند. بد نیست بدانید دوربین هوآوی Mate 10 با کسب امتیاز 97 از DxO در رتبه دوم برترین دوربین موبایل جهان در کنار آیفون X ایستاده است!

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

پیش از جمع بندی اما بد نیست به تفاوت ویژه آیفون X با میت 10 اشاره کنیم. هوآوی معتقد است که اثرانگشت بسیار سریع تر و قانع کننده تر از سیستم تشخیص چهره 3 بعدی آیفون X یعنی Face ID عمل می کند. دلیل آن ها این است که شما در کسری از ثانیه با قرار دادن انگشت روی حسگر مربوطه به راحتی دستگاه را آنلاک می کنید اما آیفون x در چند مرحله آنلاک می شود و البته نیازمند نگاه کردن به دستگاه است.

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

همچنین در بخش باتری می توان گفت عمر باتری هوآوی Mate 10 با باتری 4000 میلی آمپری قابل اتکاتر از آیفون X است و وقتی بدانید بدون هیچ هزینه اضافی می توانید دستگاه خود را در مدت 30 دقیقه تا 60٪ شارژ کنید، مسلما در این بخش امتیاز کامل را به هوآوی می دهید.

جمع بندی

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

مقایسه هوآوی Mate 10 با آیفون X

هوآوی در نیمه دوم سال 2017 عملکرد درخشانی را از خود به جای گذاشته است و با ارایه دو مدل Mate 10 و Mate 10 Pro گستره وسیعی از نیازهای کاربران رده پرچمدار را تامین کرده است. با قرار دادن این دستگاه ها در کنار آیفون X می توان به وضوح دید نماینده هوآوی با قیمتی تقریبا نصف پرچمدار اپل می تواند حریفی سرسخت برای آن باشد که این ستودنی است.

نظر شما درباره این دو دستگاه چیست؟ کدام یک را می پسندید؟

اشتراک در
اطلاع از
22 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

آقای عطایی ممنون با بابت مقایسه کامل و جامع صفحه نمایش . امیدوارم به همین مقایسه ها ادامه بدید???

Peiman

اختلاف کیفیت صفحه این دو گوشی زمین تا اسمونه. فوق‌العاده اس آیفون ایکس . دوست داشتم اختلاف بین ایکس و نوت ۸ میدیدم

mTAAHAAm

بله.ولی شاید اگه با میت پرو مقایسه می شد شاهد این اختلاف نبودیم.

mTAAHAAm

کلا اولدها بیشتر طرفدار دارند.

Rog_Pc_Gamer

نمایشگر اختلاف داره؟ طبق بررسی ها و ازمایش ها صفحش رنگای دقیق تر و واقعی تری رو نسبت به ایفون ارائه میده یعنی دقت رنگش بالاتر از اونه

اقای عطایی ایکاش تو مقایسه هاتون نوت ۸ و xz1 میبود به شدت جای خالیشونو احساس میکنم
با این وجود برنامه ای برای مقایسه صفحه های میت ۱۰ و نوت ۸ و ایفون ایکس باهم دارین؟؟

البته اگرم کردین لطفا نوت رو روی basic بگذارین به دلیل عادلانه بودن مقایسه

Peiman

منظور من از اختلاف بین نوت و آیفون برتری آیفون نیست .

Rog_Pc_Gamer

بله کاملا موافقم باهاتون
ولی خوب‌برای همین یوزر عادیم فکر‌نکنم کار سختی باشه وارد تنظیمات بعد تنظیم حالت صفحه شد و خود سامسونگ هم روی این قابلیت ها خیلی مانور میده
با این وجود در حال حاضر قصدی برای مقایسه نوت ۸ یا xz1 با ایفون ایکس یا میت ۱۰ دارین؟

mTAAHAAm

بنظر من بجز صفحه نمایش در سایر زمینه ها برتره.

mTAAHAAm

اگه این مطلب ترجمه از جایی نیست بهتر نبود بین میت ده پرو و ایفن 10 انجام می شد؟
پیشنهاد:بین صفحات اولد نت8 آیفن10 وی30 و وانپلاس5 تی مقایسه ای صورت بگیره.

Ahmad ka

راستی قراربود پرو 29 اذر عرضه عمومی بشه هنوز طرف ما نیومده عرضه شده کسی خبر داره وقیمت اخرش چنده

armin sat

سلام اقای عطایی مقایسه عالی بود ولی یه نکته ای هست خواستم بگم، من میت 10 دارم و صفحه نمایشش اصلا به زردی نمیزنه مگه اینکه رو warm بزاریمش، تو مقایه مثل اینکه گوشی مت 10 که دستتتونه رو warm هست صفحه نمایشش و برای همین خاطره که اختلاف زیاده داره با ایفون،تجربه شخصی خودمم اینو میگه

Pouya

مقایسه ی خوبی بود حتما ادامه بدید

Milad7

Iphone X حرف نداره،قشنگ هواوي رو پودر كرد ?

علی شیخ زاده

جز صفحه نمایش که از قبل مشخص بود چون اولد بهتر هست میشه بگی دیگه در چه زمینه ای میت 10 رو پودر کرد؟

علی شیخ زاده

مرسی بابت مقایسه خوبتون خسته نباشید ولی به نظرم مقایسه میت 10 پرو و ایفون 10 عادلانه تر از این مقایسه میشد

Mortazavi

سلام جناب عطایی
جا داره یه خسته نباشید حسابی خدمتتون عرض کنم
مقایستون حرف نداشت.
بنظر من میت10 باید با آی ۸پلاس و ۱۰پرو با آی ایکس مقایسه بشه تا عدالت اجرا بشه

mTAAHAAm

میت 10 اینقدر خوبه که اگر هر روز مطلب گذاشته بشه کمه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)