حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه ترکیبات چای سبز از آلزایمر جلوگیری می‌کند؟

نوشته

6 سال قبل | یک دیدگاه | پزشکی و سلامت

مطالعات اخیر، چای سبز را به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ارتباط می‌دهند اما سازوکارهای موثر نامعلوم هستند. در حال حاضر، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد چگونه ترکیبات یک نوشیدنی محبوب باعث ایجاد اختلال در پلاک‌های سمی بیماری می‌شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

محققان دریافتند که پلی فنول اپیگلاکتاتین گالات (EGCG) موجود در چای سبز با دخالت در عملکرد اولیگومرهای بتا آمیلوئید، از تشکیل پلاک‌های بتا آمیلوئید – یک مشخصه از بیماری آلزایمر – جلوگیری می‌کند. جوزپه ملچینی نویسنده و پژوهشگر سرپرست، از مدرسین گروه‌های شیمی و زیست شناسی شیمی در دانشگاه McMaster کانادا و همکارانش یافته‌های خود را در مجله انجمن شیمی آمریکا منتشر کرده کردند.

بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرفته عصبی است که با کاهش حافظه و قدرت تفکر و مشکلات رفتاری بروز می‌کند. برآورد شده است که تقریبا 50 میلیون نفر در سراسر جهان با این بیماری زندگی می‌کنند. انتظار می رود تا سال 2050، این تعداد به 131.5 میلیون نفر افزایش یابد. علل دقیق بیماری آلزایمر هنوز معلوم نیست، اما اعتقاد بر این است که بتا آمیلوئید نقش کلیدی در ایجاد آن ایفا می‌کند. این پروتئین به یکدیگر متصل شده و پلاک‌هایی را ایجاد می‌کنند که ارتباط بین سلول‌های عصبی را مختل می‌کند.

مطالعه جدید ملچینی و تیمش نشان می‌دهد که چگونه EGCG می‌تواند در جلوگیری از تشکیل پلاکت بتا آمیلوئید موثر بوده و روش‌های مناسبی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر ارائه دهد.

چگونه ترکیبات چای سبز از آلزایمر جلوگیری می‌کند؟

الیگومرهای بتا آمیلوئید

محققان با استفاده از رزونانس مغناطیسی هسته‌ای به قسمت‌های درونی سلول دسترسی پیدا کردند تا چگونگی تاثیر EGCG بر تشکیل پلاک بتا آمیلوئید را ببینند. این تیم توضیح می‌دهد: مونومرهای بتا آمیلوئید – که مولکول‌های کوچک متصل به آن هستند – الیگومرهای بتا آمیلوئید را تشکیل می‌دهد. با گذشت زمان، این الیگومرها به هم چسبیده و پلاک سمی بتا آمیلوئید را می‌سازند.

ملچینی توضیح می‌دهد” معتقدیم EGCG الیگومرهای سمی را در سطح مولکولی تحت تاثیر قرار داده و توانایی آن‌ها را برای رشد و تعامل با سلول‌های سالم تغییر می‌دهد”. این یافته ها نه تنها از مطالعات قبلی پشتیبانی می‌کند بلکه نشان می‌دهد EGCG در جلوگیری از تشکیل پلاکت بتا آمیلوئید نقش دارد. بر اساس این نتایج، محققان بیان می‌کنند عصاره چای سبز در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر بوده و باید مورد استفاده قرار گیرد.

“همه ما می‌دانیم که در حال حاضر درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، بنابراین بهترین اقدام و تنها امید مداخله زودهنگام و پیشگیری از بیماری است. استفاده از عصاره چای سبز یا مشتقات آن، در سال‌های اولیه زندگی و دوران جوانی یکی از بهترین روش‌های بی خطر و مفید برای پیشگیری از آلزایمر می‌باشد”.

با این حال دریافت مستقیم EGCG برای مغز کار دشواری است. بنابراین تحقیقات آینده باید روی یافتن راه‌هایی برای اصلاح ترکیب و غلبه بر این مشکل تمرکز کنند.

 

شما در طول یک هفته چقدر از چای سبز استفاده می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mortazavi

ممنون جناب خدابخشی، عالی بود دوست عزیز ?

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
بهنام خدابخشی
Telegram: Bhnam_khb Instagram: bhnm.k.h