حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ویژگی های جدید آی او اس 11 (iOS 11) که چیزی درباره ی آن ها نمی دانستید (بخش اول)

مدتی پیش اپل در کنفرانس خود در  WWDC 2017 از نسخه جدید سیستم‌عامل اختصاصی اسمارت‌فون‌هایش یعنی iOS 11 پرده برداشت. این نسخه ویژگی‌های جالب و جدید بسیاری را به همراه دارد که اکثر کاربران از تعداد زیادی از آن‌ها اطلاعی ندارند. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا به بررسی ویژگی‌های ناگفته‌ی iOS 11 بپردازیم.

هرساله جدا از بهبودهای واضح و قابلیت‌های جدیدی که نسخه جدید سیستم‌عامل iOS به همراه دارد ویژگی‌هایی نیز وجود دارند که با وجود کاربردی و مهم‌بودن مورد توجه قرار نمی‌گیرند و تعداد زیادی از کاربران از آن‌ها نامطلع هستند. نسخه‌ی سال 2017 این سیستم‌عامل نیز از این قاعده مستثنی نیست و مانند هر سال ویژگی‌هایی را به همراه دارد که در صورت آگاهی، کمک‌های شایانی به کاربران خواهند کرد.

لیست را با قابلیتی بسیار کاربردی و مفید آغاز می کنیم:

1: حالت تیره (Dark Mode)

بالاخره و پس مدت‌ها انتظار، حالت تیره یا به اصطلاح دارک‌مود (Dark Mode) نیز به سیستم‌عامل آی‌اواس راه پیدا کرد. طبق شناختی که از اپل داشتیم انتظار حالت تیره‌ای تکامل‌یافته و بی‌نقص را می‌کشیدیم اما بر روی این حالت به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت خوب کار نشده است و ما بر این باور هستیم که جای بهبودهای بسیاری در نسخه‌های بعدی وجود دارد. اما برای شروع از هیچ‌چیز بهتر است و فعلا کفاف کار کاربران را می‌دهد. شما می‌توانید از این قابلیت با فعال‌سازی Smart Invert در بخش Display Accommodations بهره ببرید. توضیحات و اطلاعات بیشتر از این حالت را می‌توانید در سایت منبع و در این صفحه مطالعه فرمایید.

2: یک صفحه شدن مرکز کنترل (Control Center)

همان‌طور که امید داشتیم اپل دوباره بخش مرکز کنترل را تبدیل به یک‌صفحه کرد زیرا دوصفحه‌ای بودن این بخش در iOS 10 به هیچ‌وجه راضی‌کننده نبود. حال هرچیز دکمه‌ی کوچک و مخصوص خود را دارد و همچنین با لمس سه‌بعدی (3D Touch) قادر به ایجاد تغییر و جابجایی در این بخش خواهید بود.

3: قابل شخصی سازی شدن مرکز کنترل (Control Center)

این مورد نیز یکی دیگر از موارد لیست انتظارات ما بود که به حقیقت پیوست و البته شروع خوبی برای شخصی‌سازی بخش مرکز کنترل است. شما در تنظیمات قادر به اضافه‌کردن، حذف‌کردن و یا بازچینی آیتم‌ها خواهید بود. اما باید توجه داشته باشید که شما در این بخش محدود هستید و قادر به استفاده از اپلیکیشن‌های سوم‌شخص نخواهید بود و تنها مجوز استفاده از گزینه‌های رسمی خود اپل را خواهید داشت. البته با توجه به اطلاعات درزکرده احتمال اضافه‌شدن دسترسی به نرم‌افزارهای سوم‌شخص نیز در آپدیت‌های بعدی وجود دارد. در حال‌ حاضر بخش‌هایی مانند وای‌فای، بلوتوث، هات‌اسپات شخصی، مزاحم نشوید، چرخش‌صفحه و کنترل موسیقی غیرقابل شخصی‌سازی هستند و شما نخواهید توانست هیچ‌کدام از آن‌ها را حذف کنید.

4: 4 درجه ای شدن تنظیم روشنایی فلش

در گذشته اگر با استفاده از لمس سه‌بعدی بر روی آیکون فِلَش در مرکز کنترل کلیک می‌کردید قادر به تنظیم مقدار روشنایی نور فلش موبایل خود در سه‌‌‌ درجه‌ی کم (low)، متوسط (medium) و زیاد (high) بودید. اما در iOS 11 در عوض سه‌ درجه، چهار درجه وجود دارد. البته دیگر اسمی برای این قسمت‌بندی‌ها وجود ندارد و نام‌های سابق نیز حذف شده‌اند.

5: ضبط فیلم از صفحه نمایش بدون نیاز به مک

در این نسخه از سیستم‌عامل آی‌اواس آیتم جدیدی برای تهیه فیلم از صفحه‌نمایش در بخش مرکز کنترل وجود دارد و این به این معنی است که شما دیگر نیازی به استفاده از کامپیوتر خود و یا نرم افزارهای سوم‌شخصی که خوب کار نمی‌کردند و بعضا اصلا کار نمی‌کردند ندارید. تنها کافیست در تنظیمات این آیتم را به مرکز کنترل خود اضافه کنید و سپس در مواقع لزوم بر روی آن کلیک کنید تا فیلم‌برداری آغاز شود. همچنین اگر با استفاده از لمس سه‌بعدی و یا لمس طولانی بر روی این آیتم کلیک کنید، میکروفون دستگاه نیز در هنگام ضبط فیلم روشن خواهد بود. برای توقف فیلم نیز یا باید دوباره بر روی آیکون این آیتم کلیک کنید و یا آیکون قرمز رنگ مربوط به این بخش در نوار وضعیت را بفشارید. پس از انجام مراحل گفته‌شده برای توقف فیلم‌برداری، برای شما نوتیفیکیشنی مبنی بر ضبط و ذخیره‌شدن فیلم نمایش داده می‌شود که با کلیک بر روی آن قادر به ایجاد تغییر در فیلم ضبط‌شده خواهید بود.

خب موارد امروز ما به پایان رسید. بخش‌های بعدی نیز به زودی آماده و منتشر خواهند شد.

نظر شما در رابطه با مقاله فوق چیست؟ آیا نکات آن برای شما موثر واقع شد و آیا مایل به خواندن بخش‌های بعدی آن هستید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmad

جالب بودن مخصوصا حالت دارک مود که با توجه به امولد بودن ایفون ایکس مصرف باتری رو هم کم میکنه

aliahmadi61

ممنوت تشکر منتظر بخش های بعدی هستیم

Peiman

یه سوال.
تو اسکرین شات ها یه قسمت بود به اسم vpn. این فیلتر شکن خودمونه؟؟؟؟ یا یه چیز دیگست؟؟؟

سهیل

چرا از طریق کنترل سنتر نسخه یازدهم iOS نمیشه وای‎فای یا بلوتوث رو خاموش کرد؟!
نسخه GM یازدهم.

ahmad

کی گفته نمیشه؟آیکنش که هست

سهیل

شبکه رو قطع میکنه ولی WiFi رو در حالت Off قرار نمیده!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پارسا گل‌نیا
زندگی یعنی تِک، سریال و فوتبال :)اگه سوالی بود با Parsagolnia@gmail.com در ارتباط باشید.