حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

یک شبهه در دوربین دوگانه هواوی نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus)، اختصاصی ترنجی

دوربین های دوتایی یا اصطلاحا دوربین دوگانه یکی از موضوعات داغ این روزهای دنیای تلفن های همراه هوشمند است. هواوی یکی از قدیمی ها در این زمینه است و می توان گفت دستگاه های زیاد و متنوعی با دوربین دوگانه تولید کرده است. این بار هواوی در یک میان رده لوکس تصمیم به استفاده از یک عملکرد متفاوت برای سیستم دوربین دوگانه خود گرفته است. هواوی به جای استفاده از یک دوربین تک رنگ دوم حالا تصمیم گرفته است همانند آیفون 7 پلاس اپل قابلیت زوم دو برابر بدون افت کیفیت تصویر یا همان زوم 2X اپتیکال را اضافه کند. این تصمیم خوبی است اما به نظر می رسد در اولین تلاش هواوی یک سری شبهات وجود دارد! در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم آیا زوم 2 برابری نوا 2 پلاس واقعا اپتیکال است یا خیر!؟

ابتدا اجازه بدهید به این سوال پاسخ بدهیم که یک موبایل هوشمند چطور می تواند زوم اپتیکال داشته باشد؟ پاسخ ساده است، با استفاده از دو لنز متفاوت می توانید به این قابلیت دست پیدا کنید. لنز اصلی می تواند همانند لنزهای سنتی در موبایل ها باشد و لنز دوم با زاویه دید کمتر و دید تله! بدین صورت هر چند شما زوم یکسره 2 برابر اپتیکال (منظور فاصله بین دید عادی تا بزرگنمایی 2 برابر است) ندارید اما می تواند یک زوم 2 برابر بدون افت کیفیت تصویر داشته باشید. بدین صورت معمولا لنز اصلی حدود 27 میلی متر بوده و لنز دوم 54 میلی متر. بدین صورت شما می توانید با سوییچ روی لنز دوم، تصویر نزدیک تر بدون افت کیفیت داشته باشید.

همانطور که گفتیم برای انجام این موضوع نیاز به 2 لنز داریم. از آنجا که در موبایل های هوشمند لنز قابل تعویض نیست، پس نیاز به دو دوربین داریم. با تفاوت اپتیکی موجود بین لنز عادی و لنز تله، به طبع گشودگی دیافراگم، لرزشگیر اپتیکال و حتی اندازه حسگر تصویر نیز متفاوت خواهد بود.

طبق اطلاعات رسمی، هواوی در نوا 2 پلاس (Nova 2 Plus) از دو دوربین بهره برده است که مشخصات آن ها به قرار زیر است:

دوربین نوا 2 پلاس در سایت هواوی

نوا 2 پلاس

همانطور که می بینید یک دوربین 12 مگاپیکسلی و یک دوربین 8 مگاپیکسلی برای این سیستم در نظر گرفته شده است. لنز دوربین 12 مگاپیکسلی با f/1.8 تجهیز شده است و زاویه دید معمولی (27 میلی متری) دارد اما لنز دوربین 8 مگاپیکسلی با f/2.4 و زوایه دید بسته تله (54 میلی متری) در نظر گرفته شده است. تا به اینجا مشخصات سخت افزاری را از سایت رسمی هواوی  خواندیم و دیدیم. اجازه بدهید کمی به عکاسی با نوا 2 پلاس بپردازیم و مشخصات تصاویر را از روی Exif آن ها بررسی کنیم.

با بررسی مشخصات تصاویر به دو شبهه بر می خوریم. ابتدا رزلوشن دوربین ها و سپس صحت ادعای زوم اپتیکال در شرایط نوری ضعیف! اجازه بدهید با مثال بررسی کنیم.

رزلوشن برابر برای هر دو دوربین

دو تصویر زیر یکی در حالت عادی (تصویر اول) و دیگری در حالت زوم (تصویر دوم) ثبت شده است، ضمن اینکه از شما دعوت می کنیم کیفیت تصاویر را با هم مقایسه کنید، همانطور که در اطلاعات Exif تصاویر می بینید، رزلوشن هر دو دوربین با هم برابر و حدود 12 مگاپیکسل است. (3968×2976=11.8MP)

همانطور که بالاتر دیدیم، هواوی اعلام کرده است که دوربین دوم 8 مگاپیکسلی است اما اینجا هر دو تصویر یک رزلوشن دارند!

رزلوشن برابر برای حالت زوم و حالت عادی

رزلوشن برابر برای حالت زوم و حالت عادی (تصویر حالت عادی)

 

رزلوشن برابر برای حالت زوم و حالت عادی

رزلوشن برابر برای حالت زوم و حالت عادی (تصویر حالت زوم 2X)

رزلوشن تصویر برابر برای هر دو دوربین

رزلوشن تصویر برابر برای هر دو دوربین

صحت زوم اپتیکال در شرایط نوری ضعیف

هواوی در سایت خود ادعای می کند که نوا 2 پلاس با استفاده از دوربین دوم خود می تواند 2 برابر زوم بدون افت کیفیت داشته باشد. تصویر این ادعا را ببینیم:

زوم دو برابر اپتیکال نوا 2 پلاس

زوم دو برابر اپتیکال نوا 2 پلاس

این ادعا را نمی توان به کل رد کرد. در تجربه کاربری ما برای شرایطی که نور محیط مناسب باشد، در صورت استفاده از زوم دو برابر، دوربین دوم با f/2.4 فعال می شود و زوم باکیفیت تری انجام می شود اما اگر در شرایط نوری ضعیف باشید، دستگاه سعی می کند برای جذب نور بیشتر از دوربین اصلی با f/1.8 استفاده کند و زوم به صورت دیجیتال صورت بگیرد! جالب اینکه در Exif تصویر اما زاویه دید 54 میلی متر ثبت می شود اما باقی مشخصات مربوط به دوربین اصلی است.

دوربین نوا 2 پلاس

دوربین عادی نوا 2 پلاس (تصویر حالت عادی)

 

دوربین تله نوا 2 پلاس

دوربین تله نوا 2 پلاس (زوم دو برابر)

f برابر در حالت زوم و عادی، اطلاعات متفاوت در برابر زاویه دید (54mm در مقابل 27mm)، همچنان رزلوشن ها برابر

هر دو مورد می توانند توجیه هایی داشته باشند اما سوال این است که چنین موارد را می توان مصداق بازاریابی خاکستری دانست؟ ما منتظر پاسخ رسمی از هواوی می مانیم تا موضوعات مطرح شده شفاف شود.

اشتراک در
اطلاع از
9 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

طبق معمول تخصصی ترین و بهترین بررسی ها از آقای عطایی عزیز

ahmad

خیلی مونده تا هوواوی بتونه این قابلیتو مثل ایفون بینقص اجرا کنه شاید به قول شما توجیه داشته باشه ولی من هنوزم معتقدم در بخش دوربین همه چیز سخت افزار نیس و نرم افزار خیلی مهمه که تو این بخش هوواوی خیلی مونده تا به تکامل برسه

ahmad

درسته ولی بنظرم بخش پردازش از بخش رابط کاربری مهمتره

Mortazavi

بازاریابی خاکستری چیه؟
چه ربطی داره.
کاملاً مشخصه باگ نرم افزاری دوربین.

علی شیخ زاده

شاید مثل قضیه الجی v30 مشکل نرم افزاری باشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)