حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

15 فیلمی که لازم است دوبار آن‌ها را ببینید! (قسمت اول)

نوشته

6 سال قبل | 6 دیدگاه | سینما

دنیای سینما، دنیای بزرگی است که سرشار از لذت است و طرفداران بسیاری دارد. در سال های اخیر فیلم های تحسین برانگیزی دیدیم که برخی از آن‌ها را باید بیشتر از دوبار دید! در ادامه با ترنجی همراه باشید…

همان‌طور که گفتیم لازم است بعضی از فیلم‌ها را دوبار تماشا کرد؛ حالا بخشی از این فیلم‌ها ممکن است برای تکمیل لذت حاصل از تماشای آن باشد و بخش دیگر به فیلم‌هایی تعلق می‌گیرد که درک و فهم آن‌ها مقداری دشوار است و باید دوبار یا حتی بیشتر تماشا شوند. در ادامه قصد داریم به‌عنوان قسمت اول به معرفی 5 مورد از فیلم‌هایی بپردازیم که دیدن دوباره‌ی آن‌ها سرشار از لذت است! توجه کنید که این لیست شامل 15 فیلم است که لیست 10 فیلم بعدی در هفته‌های آینده در همین وب‌سایت قرار داده خواهد شد.

1. 2001: یک ادیسه‌ی فضایی

یک ادیسه‌ی فضایی

ادیسه‌ی فضایی را به جرأت می‌توان یکی از بزگترین فیلم‌های علمی تخیلی طول تاریخ دانست که توسط یکی از بزرگترین فیلم سازان دنیا نیز ساخته شده است! داستان فیلم کمی مبهم است و درک و فهم آن ممکن است مشکل باشد. ادیسه‌ی فضایی پایان مبهمی دارد که باعث گیج شدن تماشاگر خواهد شد. همچنین به سبب این ابهام نظرات زیادی در مورد پایان این فیلم وجود دارد که تقریبا به هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانید اعتماد کنید به‌جز یک مورد؛ نظر خودتان! به‌طور کلی ادیسه‌ی فضایی فیلمی از داستان اکتشاف و تکامل بشر است. ممکن است به‌خاطر پیچیده بودن داستان این فیلم کسی علاقه‌ای به دیدن مجدد آن نداشته باشد و به‌نظر خسته کننده بیاید اما پیشنهاد ما این است که اگر یک‌بار این فیلم را دیده‌اید و چیز زیادی متوجه نشدید دوباره به سراغ آن بروید. ادیسه فضایی چیزهای زیادی برای اکتشاف دارد که دلایل دیدن مجدد آن‌را دو چندان می‌کند.

فیلم مذکور محصول سال 1968 به کارگردانی استنلی کوبریک است.

2. درخشش

هنرنمایی جک نیکلسون در فیلم درخشش

دومین فیلمی که لازم است حتما دوبار آن‌را دید مجدداً شاهکاری از کوبریک افسانه‌ای است. فیلم درخشش دارای یک فضای ترسناک اما آرام است که هرچه بیش‌تر از این فیلم پیش می‌رود، بیش‌تر در آن غرق خواهید شد! بازی جک نیکلسون در این فیلم مبهوت کننده است به‌طوری که ممکن است احساس کنید که اصلا این یک فیلم نیست! در طول فیلم سوأل بزرگی که برای تماشاگر پیش می‌آید این است که در داخل اتاق 237 چه خبر است! همین موضوع باعث می‌شود هرچه خط زمان فیلم جلوتر می‌رود انگیزه‌تان برای دیدن ادامه آن بیشتر شود! علی‌رغم اینکه این فیلم یک فیلم طولانی محسوب میشود (مدت زمان این فیلم دو ساعت و چهل دقیقه است) اما در طول فیلم اصلا احساس خستگی نخواهید کرد و پس از پایان آن به‌هیچ‌عنوان حس نمی‌کنید که در حال تماشای یک فیلمی در حدود 3 ساعت بوده اید!

درخشش یک شاهکار مطلق است که با هر بار دیدن قطعه‌ی جدیدی را به تماشاگر نشان می‌دهد! به طرزی فضای فیلم اسرار آمیز و فوق‌العاده است که نمی‌توان تصمیم گرفت یک‌بار، دوبار یا حتی بیست بار آن‌را دید!

فیلم یاد شده ساخته استنلی کوبریک است و در سال 1980 به‌روی پرده سینما رفت.

3. حس ششم

حس ششم

سومین فیلمی که پس از دیدن دوباره‌ی آن لذتی دوچندان خواهید برد، حس ششم است! این فیلم داستان یک روان‌شناس کودک را روایت می‌کند که سعی در بهبود وضعیت جسمی یک کودک را دارد که توسط مردم، عجیب الخلقه توصیف می‌شود. در این فیلم یک غافلگیری بسیار بزرگ نهفته است که مستقیم به داستان اصلی فیلم مربوط می‌شود و علاقه نداریم با گفتن آن لذت فیلم را از دوستانی که هنوز این فیلم را تماشا نکرده اند بگیریم اما موضوعی که باید در مورد این غافلگیری گفت این است که در هر بار دیدن با این‌که می‌دانید قضیه یکی از شخصیت های اصلی فیلم از چه قرار است، اما نمی‌توانید آن‌را باور کنید تا دوباره غافلگیر شوید!

این فیلم محصول سال 1999 و به کارگردانی ام. نایت شیامالان است.

4. یک پرتقال کوکی

یک پرتقال کوکی

دوباره بازگشتیم به کوبریک! ظاهرا هر کجا که برویم دوباره از کوبریک سر در میاوریم! چهارمین فیلمی که پیشنهاد می‌کنم دوبار یا حتی بیشتر (هرچقدر که دلتان خواست) تماشا کنید پرتقال کوکی‌ است. این فیلم برگرفته از رمان کوتاهی با همین اسم است که توسط آنتونی برجس نوشته شده است. پرتقال کوکی گروه‌های خلافکار جوان، روان‌پریشی جامعه و دیگر موضوعات اجتماعی و سیاسی جامعه‌ای خیالی را به تصویر می‌کشد. ممکن است در این فیلم تصاویر خشن و یا حتی ناراحت کننده‌ای (البته منظور از ناراحت کننده صرفا ناراحتی به‌خاطر خشونت نیست) ببینید.

از آن‌جایی که نویسنده داستان این فیلم مدتی را در دفتر جامعه بریتانیایی مالزی کار می‌کرده است، گمان می‌کرد که از این عبارت می‌شود به‌عنوان انسانی که مانند عروسک خیمه شب بازی مکانیکی (کوکی) است، استفاده کرد. (کلمه‌ی Orang در زبان مالزیایی به معنای انسان است.) پس می‌توان نام رمان و فیلم را انسان کوکی نیز نهاد.

و اما مهم‌ترین چیزی که می‌تواند تماشاچی را در اعماق این فیلم غرق کند موسیقی متن آن است. موسیقی متن این فیلم ترکیبی از موسیقی‌ها است که بیشتر از موسیقی کلاسیک و قطعه های ساخته شده با Moog synthesizer، اثری از وندی کارلوس، تشکیل می‌شود. پخش این قطعه‌ها در طول فیلم می‌‌تواند تماشاگر را پای فیلم میخ کند!

فیلم یاد شده شاهکاری از استنلی کوبریک است که در سال 1971 به نمایش در آمد.

5. باشگاه مشت‌زنی

باشگاه مشت زنی

تقریبا 99 درصد علاقه‌مندان سینما حتما این فیلم را برای یک‌بار هم که شده دیده اند! باشگاه مشت‌زنی یک فیلم فوق‌العاده زیبا و ماندگار است که جدای از دلایل آشکاری که برای دیدن مجدد آن وجود دارد یک دلیل محکم برای دوبار و یا حتی سه بار دیدن این فیلم وجود دارد و آن پیچیدگی هویت تایلر است! پیام اجتماعی قوی، گونه اکشن و داستان بسیار زیبا و گیرا همه و همه باعث می‌شود که در طول فیلم محو آن شوید! بازیگر نقش اول این فیلم بردپیت محبوب است که نیازی به معرفی ندارد! بردپیت بهترین بازی خود را در این فیلم انجام داده است و با این فیلم توانست خود را به‌عنوان یک بازیگر جدی، جدای از چهره‌ی زیبایی که دارد، اثبات کند. داستان فیلم با صدای جک با بازی هوشمندانه ادوارد نورتون روایت می‌شود. این فیلم نیز همانند فیلم قبلی تماشاگر را به فضایی سورئال می‌برد! داستانی که در آن گویی همه‌ی اتفاقات در شهری خیالی و ترسناک رخ می‌دهد که تمامی مناسبات اجتماعی رایج در آن به شکلی متفاوت وجود دارد.

این فیلم ساخته دیوید فینچر و محصول سال 1999 است.

بسیار خب به پایان قسمت اول این مطلب رسیدیم. لازم به‌ذکر است که هفته‌ی بعد در همین روز قسمت بعدی این مطلب که شامل ادامه‌ی این لیست می‌شود قرار خواهد گرفت.

15 فیلمی که لازم است دوبار آن‌ها را ببینید! (قسمت دوم)

نظر شما در مورد فیلم های نام برده شده در این لیست چیست؟ حسی که حین دیدن این فیلم‌ها داشتید را با ما به اشتراک بگذارید!

اشتراک در
اطلاع از
6 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی شیخ زاده

هیچ کدوم رو ندیدم متاسفانه.?
بجاش کانجرینگ ها رو چند بار دیدم.

محمد جعفری

Fight club. جزو فیلم هایی هست که برای سه یا چهار بار هم ارزش دیدن داره.

Sadegh462487

Fight club
واقعا فیلم کم نظیریه. شخصیت تایلر دردن واقعا مجذوب کنندست یه آدم با قدرت ذهنی بسیار بالا، یه روانشناسی حرفه‌ای داره این فیلم. از دستش ندید

Peiman

اینا ک همشون قدیمی هستند.هیچ کدومش مورد علاقه من نیست

ahmad

فیلم ماتریکس رو صد بارم ببینید سر در نمیارید

REZA

فیلم هایی مثل پدر خوانده و شوشانگ و ارباب حلقه ها هم خوبن.
من اودیسه رو دیدم اصلا باهاش ارتباط برقرار نکردم طوری که وسطاش بستمش!خیلی کسل کننده بود.
فیلم های طنزم که جای خود دارن!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مهران ذوالقدر
بازنده ها کسایی هستند که از باختن خیلی می ترسن، اونقدر که حتی امتحانم نمی کنن...