حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

15 فیلمی که لازم است دوبار آن‌ها را ببینید! (قسمت دوم)

سینما هفمین هنر و به‌عبارتی دیگر آخر هنر است که توانایی تاثیر گذاری بسیار زیادی را بر مخاطب خود دارد. در ادامه قصد داریم به معرفی فیلم‌هایی بپردازیم که برای رسیدن به تاثیر کامل و هدف سازنده‌ی فیلم شاید بهتر باشد دوبار آن‌هار را تماشا کنید. در ادامه با ترنجی همراه باشید…

اهمیت سینما در سراسر دنیا برای همه‌ی هنر دوستان ثابت شده است و هنری بسیار غنی و عمیق به‌شمار می‌رود. در زمان‌هایی که سینما روزهای اول خود را سپری می‌کرد، ولادیمر لنین (از پایه گذاران نظام کمونیست شوروی) در مورد آن گفت: “سینما باما، همه‌ی ارتش های دنیا بر علیه ما، سرانجام پیروز خواهیم شد!” این جمله می‌تواند به‌خوبی اهمیت و قدرت سینما را به رخ بکشد!

هفته‌ی قبل 5 مورد از بهترین و شگفت انگیز ترین آثار سینما را به‌شما معرفی کردیم و تاکیدمان بر این بود که باید دوبار و یا حتی بیشتر تماشا شوند؛ امروز نیز قصد داریم 5 فیلم دیگر را به شما معرفی کنیم که دیدن دوباره‌ی آن خالی از لطف نخواهد بود و ممکن است بسیار تاثیرگذارتر باشد.

6. پدرخوانده

پدرخوانده

فیلم پدرخوانده را می‌توان یکی از بهترین فیلم‌های طول تاریخ سینما دانست که در سال 1972 بر اساس رمانی با همین اسم که توسط ماریو پوزو در سال 1969 نوشته شده بود، ساخته شده است. داستان فیلم بین سال های 1945 تا 1955 اتفاق می‌افتد و درباره‌ی خانواده مافیایی کورلئونه است. می‌توان گفت تقریبا تمام بازیگران افسانه‌ای طول تاریخ سینما هم‌چون مارلون براندو، آل پاچینو، رابرت دووال، دایان کیتن و جیمز کان در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. به دلیل استقبال تماشاگران از این فیلم، قسمت دوم این فیلم نیز اکران شد و رابرت دنیرو نیز در این قسمت به پدرخوانده پیوست! همچنین قسمت سوم نیز در سال 1990 اکران شد اما درنظر داشته باشید هیچ‌کدام از آن‌ها به پای قسمت اول نمی‌رسند!

پدرخوانده به کارگردانی یکی از بزرگترین کارگردانان طول تاریخ یعنی فرانسیس فورد کاپولا در سال 1972 ساخته شد.

7. ممنتو

ممنتو

ممنتو فیلمی روان‌شناسانه است که فیلم‌نامه‌ی آن براساس داستان کوتاهی از برادر کارگردان فیلم یعنی جاناتان نولان نوشته شده است. ممنتو شامل سکانس‌های سیاه و سفید است که روایت آن‌ها خطی و سکانس‌های رنگی که وقایع آن به صورت ریورس (از آخر به اول) روایت می‌شود. داستان فیلم در مورد شخصی به اسم لئونارد شلبی است که بر اثر یک اتفاق، حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهد و با کمک عکس‌ها و یادداشت ها سعی دارد کسی که همسرش را کشته پیدا کند و از وی انتقام بگیرد.

داستان ممنتو به نوعی گسترده است و همچنین فهم آن نیز کمی سخت است برای همین لازم است برای تاثیرگذاری کامل و درک کلی فضای فیلم حداقل دوبار تماشا شود.

این فیلم در سال 2000 در جشنواره فیلم ونیز اکران شد و به‌خاطر ساختار بی‌همتای روایت غیرخطی فیلم بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت. کارگردانی این فیلم به عهده‌ی کریستوفر نولان بوده است.

8. جزیره شاتر

جزیره شاتر

جزیره‌ی شاتر یا شاتر آیلند فیلمی روانشناسانه است که فیلم‌نامه‌ی آن بر اساس رمانی با همین اسم به نوشته‌ی دنیس لهان نوشته شده است. شاتر آیلند جنبه‌ای هیجانی، دلهره‌آور و کمی ترسناک دارد که جذابیت خاصی برای مخاطبان سینما است. این فیلم در ابتدا قرار بود در دوم اکتبر سال 2009 اکران شود اما بعد از مدتی رسماً اعلام شد که اکران فیلم با مدتی تاخیر در تاریخ 19 فوریه 2010 انجام خواهد شد. تغییر تاریخ اکران فیلم باعث شد که جزیره شاتر شانس خود را برای شرکت در مراسم اسکار 2009 از دست بدهد.

شاتر آیلند به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و محصول سال 2010 است. همچنین لئوناردو دی‌کاپریو  همانند سه فیلم قبلی اسکورسیزی یعنی دار و دسته‌ی نیویورکی، هوانورد و رفتگان، به‌عنوان نقش اول در این فیلم نیز حضور دارد.

9. دانی دارکو

دانی دارکو

دانی دارکو فیلمی درام و علمی-تخیلی است که به نویسندگی و کارگردانی ریچارد کلی در سال 2001 در کشور آمریکا اکران شد.

داستان فیلم درسال 1988 اتفاق می‌افتد که نوجوانی به اسم دانی دارکو شب هنگام در خواب راه می‌افتد و از خانه خارج می‌شود و با خرگوش-انسانی به نام فرانک ملاقات می‌کند. خرگوش-انسان به او می‌گوید که 28 روز و 6 ساعت و 42 دقیقه و 12 ثانیه‌ی دیگر دنیا به پایان خواهد رسید! فیلم‌نامه‌ی این فیلم یکی از بی‎نقص ترین فیلم‌نامه‌هایی‌ است که می‌توانید در سینما پیدا کنید و برای هر نکته‌ی کوچکی نیز پاسخی وجود دارد. اگر بخواهیم فضای فیلم را توصیف کنیم شاید “بیداری خواب‌گونه” بهترین تعریف باشد. در سال 2004 نیز نسخه‌ای با توضیحات کامل‌تر از فیلم منتشر شد که درک آن را آسان‌‎تر می‌کرد.

10. روانی

روانی

و اما می‌رسیم به یکی از شاهکار های طول تاریخ سینما! روانی فیلمی دلهره‌آور است که کاملا فضای فیلم‌های هیچکاکی را در آن حس می‌کنید. این فیلم یکی از برترین فیلم‌های طول تاریخ سینما در ژانر وحشت است و در لیست صد سال … صد فیلم بنیاد فیلم آمریکا در رتبه‌ی هجدهم قرار دارد.

نورمن بیتس که شخصیت شرور این فیلم است، جزو برترین شروران تاریخ سینما محسوب می‌شود و در فهرست صد سال … صد شرور و قهرمان بنیاد فیلم آمریکا در رتبه‌ی دوم قرار دارد.

عنوان روانی با اختلاف زیاد از فیلم سرگیجه، بهترین فیلم هیچکاک محسوب می‌شود. همچنین این فیلم را خوفناک‌ترین فیلم تاریخ سینما نیز لقب داده‌اند و در سال 1992 در فهرست میراث فرهنگی کشور آمریکا و در گنجینه‌ی شاهکارهای سینمایی هالیوود قرار گرفت.

این فیلم به کارگردانی آلفرد هیچکاک و در سال 1960 اکران شد.

15 فیلمی که لازم است دوبار آن‌ها را ببینید! (قسمت اول)

به پایان قسمت دوم این لیست رسیدیم. هفته‌ی بعد با قسمت سوم (آخر) این لیست همراه شما خواهیم بود…

نظر شما در مورد فیلم‌های موجود در این فهرست چیست؟ آیا تا کنون هیچ‌یک را دیده اید؟ برای بار دوم چطور؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید…

اشتراک در
اطلاع از
11 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Peiman

پدر خوانده خیلی خوبه. توصیه میکنم حداقل یه بار این فیلمو ببینید

ahmad

بهترین فیلم تاریخ سینما پدرخوانده _مسیر سبز _ ارباب حلقه ها _ تروی

Milad-silent

تایتانیک هم یادتون رفته

siavash-t

سلام. منظورتون پدرخوانده ۱ هستش؟ یه پیشنهاد هم داشتم. خواهشا لیست فیلم کار می کنید اسم خارجی فیلم ها رو هم بنویسید. مثلا برای کلمه روانی شاید حداقل ۳-۴ کلمه معادل انگلیسی وجود داشته باشه. یعنی اگه کارگردان معروف نباشه و یا ندونی چطور به انگلیسی نوشته میشه، تو پیدا کردن فیلم دچار مشکل میشه.

Peiman

این پیشنهاد خوبیه. به نظر م سری بود اینکارو انجام بدید.

siavash-t

آقای ذوالقدر، یه خواهش دیگه هم ازتون داشتم. اگر ممکنه لیست برترین فیلم ها بر اساس ژانر هم کار کنید. مثلا من خودم دنبال برترین فیلم های سبک رومنس، درام می گردم. فیلم های A walk to remember یا Me before you رو دیدم و خیلی دوست داشتم. ولی نمی دونم فیلم های دیگه این سبکی چی هست که ارزش دیدن داشته باشه.

siavash-t

ممنون از توجه شما.

REZA

از این لیست فقط پدر خوانده رو، دیدم!

Morimf

از این لیست فیلم جزیره شاتر رو دیدم خیلی فیلم قشنگیه و تا اخرین لحظه فیلم شما یه حدس دیگه در مورد داستان فیلم میزنید و منتظرید اون چیزی که در مورد فیلم فکر میکنید هرچه سریعتر اتفاق بیفته ولی اخر فیلم معلوم میشه کاملا اشتباه فکر کردید و داستان اون جوری که شما فکر میکردید نیست…اینم بگم وقتی میفهمین از اول فیلم در مورد واقعیت فیلم اشتباه میکردین یه ضد حال اساسی میخورین و همین موضوع باعث شده این فیلم فوق العاده باشه

mTAAHAAm

من می خوام این هفته پدرخوانده را ببینم.

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
مهران ذوالقدر
بازنده ها کسایی هستند که از باختن خیلی می ترسن، اونقدر که حتی امتحانم نمی کنن...