حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل دلایل زیادی برای خرید اچ‌تی‌سی دارد

شایعات جدید از تلاش گوگل برای خرید شریک قدیمی و کهنه‌کار تایوانی خود یعنی اچ‌تی‌سی صحبت می‌کنند، البته قرار است طی این معامله تنها بخش موبایل این شرکت به فروش گذاشته شود و بخش‌های دیگر مثل دستگاه واقعیت مجازی Vive جز این معامله نیستند. به‌ نظر می‌رسد که این انتقال در مراحل پایانی قرار دارد و مذاکرات بین دو طرف به نتایج مثبتی رسیده است. در ادامه همراه ترنجی باشید.

هر دو طرف تاکنون درباره‌ی این توافق سکوت کرده‌اند و هیچ یک آن را تکذیب نکرده‌اند ولی هنوز بطور دقیق جزئیات این معامله فاش نشده است و اطلاعی از قیمت‌گذاری و دیگر موارد نداریم. البته گوگل پیش‌تر هم اقدام به خرید یک کمپانی سازنده موبایل کرده است و با پرداخت چیزی در حدود 12.5 میلیارد دلار شرکت موتورولا را خریداری کرد اما در نهایت در یک شکست تمام عیار، مجبور به فروش آن به لنوو تنها با قیمت 2.9 میلیارد دلار شد.

گوگل موتورولا را خرید

بطور کلی هدف غول فناوری از انجام چنین معاملاتی، ورود مستقیم به بازار فروش گوشی‌های هوشمند است و قصد دارد خود به طراحی و تولید یک دستگاه اندرویدی بپردازد تا بتواند مستقیما با آیفون‌های اپل رقابت کند. دفعه‌ی قبلی اما همکاری خاصی میان موتورولا و گوگل صورت نپذیرفت و دو شرکت عملا مستقل از هم کار می‌کردند و این باعث شد که این شرکت آمریکایی به هدف خود نرسد.

نکسوس 6

اگر به گذشته نگاهی بی‌اندازیم، متوجه می‌شویم بین اچ‌تی‌سی و گوگل همکاری‌ها و شراکت‌های زیادی صورت گرفته است؛ برای مثال اولین شرکتی که به سیستم عامل اندروید اعتماد کرد و به تولید گوشی هوشمند T-Mobile G1 با سیستم عامل اندروید پرداخت، همین اچ‌تی‌سی بود. گستره‌ی همکاری بین این دو شرکت فقط به اینجا ختم نمی‌شود، تولید اولین و آخرین مدل‌های نکسوس گوگل (نکسوس وان و نکسوس 9) را هم این شرکت عهده‌دار بود و این مشارکت همچنان پابرجاست و گوشی هوشمند پیکسل (و احتمالا پیکسل 2) نیز از جمله‌ی آن‌ها است.

نکسوس وان

این همکاری خوب نوید یک موفقیت بزرگ را در آینده به گوگل می‌دهد و اچ‌تی‌سی می‌تواند بازوی سخت افزاری این شرکت را به عهده بگیرد و در کنار این غول آمریکایی نیاز نرم افزاری خود را تامین کند. بی‌شک در صورت تحقق این اتفاقات رقابت تنگاتنگ و سختی میان اپل و گوگل در بازار فروش اسمارت فون‌ها به وجود خواهد آمد که صد البته به نفع مشتری نیز هست.

اچ تی سی پیکسل

فراموش نکنید که اچ‌تی‌سی یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی هوشمند است و پرچمدار این شرکت یعنی U11 هم بازخوردهای مثبتی را دریافت کرده است و تقریبا تمام خواسته‌های کاربر از یک پرچمدار را برآورده می‌کند و حتی بسیاری آن را ناجی این شرکت تایوانی قلمداد می‌کردند. میان‌رده و سری دیزایر نیز کیفیت قابل قبولی را ارئه می‌دهند اما مشکل فروش از گذشته تا به حال پاشنه‌ی آشیل این کمپانی بوده و هست و همین موجب سقوط شدید سهام و درآمد آن در طی این سالها شده است، موردی که باعث ارزان‌تر شدن آن برای خرید توسط گوگل شده است.

U11 یو 11

اگرچه اچ‌تی‌سی تلاش‌های زیادی را برای فرار از ضرردهی انجام داد که می‌توان برای نمونه به هدست Vive اشاره کرد ولی آن‌قدر بازاریابی آن ضعیف بود که ضرر آن در گزارش مالی ماه آگوست میلادی طی 13 سال اخیر بی‌سابقه بود. تمامی این اتفاقات موجب آن شده که حالا بخش موبایل این شرکت به یک لقمه‌ی مناسب و ارزان برای خریداران بدل شود و حتی اگر گوگل هم توافق خود را بهم بزند، شرکت‌های متعدد و زیادی باز هم خواهان آن هستند.

هدست Vive

همانطور که گفتیم سیستم عامل اندروید در حال حاضر در دنیای موبایل بیشترین استفاده را دارد اما اکثر سهم آن در دست شرکت‌هایی چون سامسونگ، هواوی، ال‌جی، سونی و …. قرار دارد و گوگل قصد دارد با کمک طراحی و تولید سخت افزاری اچ‌تی‌سی خودش هم مستقیما وارد این رقابت شود چرا که نکسوس‌ و پیکسل آنچنان انتظاراتش را برآورده نکردند و سود قابل توجهی نصیب این شرکت نشد. بی‌شک غول فناوری تجربه‌ی تلخ و ضرر هنگفت 10 میلیارد دلاری خود در سال 2012 با موتورولا را فراموش نکرده است و این‌بار برنامه‌ای جامع، دقیق و راهبردی دارد که در انتها موجب موفقیتش بشود و بی‌گدار به آب نخواهد زد.

اچ‌تی‌سی هم مطمئنا از این معامله ضرر نخواهد کرد و علاوه  بر اینکه ضرردهی را فراموش می‌کند، می‌تواند با پول بدست آمده به توسعه کار خود در قسمت‌های دیگر به خصوص در بخش Vive بپردازد. بطور کلی با انجام این معامله و شکل‌گیری توافق نهایی، افق روشنی برای هر دو شرکت پیش‌بینی می‌شود. نظر شما چیست؟ گوگل این‌بار به موفقیت دست می‌باید یا این بار هم چیزی جز ضرر مالی نصیبش نخواهد شد؟

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
REZA

من متوجه نشدم.وقتی گوگل ،اچ تی سی رو میخره،پس یو11 چی میشه؟اپدیتاش ،پشتیبانیش؟
گوشی بعدی بازم با ارم اچ تی سی هست یا گوگل؟!

neo one

شما نگران ااچ تی سی نباشید اگر قرار باشه که گوگل یه شرکتی مثل اچ تی سی رو بخره وبا ارم خودش گوشی بده بیرون عملا از اون برند استفاده نکرده
و درضمن در صورت نگرفتن پروژه با ریسک سقوط سهام و مدیریت مواجه میشه
کمتر اتفاق افتاده ک برند ها بلایی مانند لومیا سرشون بیاد

mTAAHAAm

سابقه خوبی در خرید کمپانی های دیگر نداره.

Peiman

امیدوارم هر چه زودتر اتفاق بیفته.من بشدت با اینکار موافقم.

علی شیخ زاده

خیلی کم پیش میاد یه برند شکست خورده رو یه شرکت دیگه بخره و دوباره احیا کنه مث روزای قبل
اما برای شرکتی مثل گوگل که نیاز به خط تولید داره عالیه

eftekharifar

واقعا ناراحت و متاسف میشم که میبینم شرکتهای بزرگ و نامدار مثل اچ تی سی دارن روز به روز به سقوط نزدیک تر میشن، اونوقت چینی ها مثل قارچ دارن رشد میکنن…. حیف اچ تی سی

ahmad

این همکاری میتونه یه تهدید برای اپل باشه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیررضا صحرائی