حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اهمیت استفاده از فضاهای ابری (Cloud Drive) در فضای مجازی

قیمت اطلاعات موجود بر روی کامپیوتر شما چقدر است؟ امنیت آن ها چقدر برایتان اهمیت دارد؟ اشتراک آنها چطور؟ دسترسی به آنها و …
مسلما برای افراد مختلف پاسخ به این سوالات بسیار متفاوت است و هریک بنابه زمینه‌ی کاری و میزان استفاده‌ای که از کامپیوتر خود دارند به آنها پاسخ می‌دهند. در این متن قصد داریم شما را با حافظه‌های ابری (Cloud) آشنا کنیم و مزایای استفاده از آن را برای شما شرح دهیم.

در دنیای امروزه میزان پوشش شبکه‌ی اینترنت در سراسر جهان با سرعتی شگفت انگیز در حال رشد و توسعه می‌باشد و متعاقب این پیشرفت نیازهای بیشتری در درون ما متولد گشته و سطح انتظارات ما بالاتر می‌رود. بحث امنیت اطلاعات و میزان دسترسی به آن‌ها با گذر زمان نمو بیشتری پیدا می‌کند و بحث امنیت سایبری تبدیل به یکی از مهمترین چالش های انسان قرن 21 شده است. با فراگیرتر شدن امکانات حمل و نقل و ارتباطی در سراسر جهان محدودیت مرزها روز به روز کمرنگ‌تر شده و انسان ها مدام در حال جابجایی، انتقال اطلاعات و… هستند. اکنون قصد بنده از نگارش این مطلب ذکر موارد و تشریح دلایل استفاده از حافظه‌های Cloud می‌باشد به این امید که مطالعه‌ی آن سرآغاز تحولی نو در استفاده‌ی کاربران از شبکه اینترنت و Cloud Driveها باشد.

در سراسر جهان میزان استفاده از حافظه های ابری با سرعتی نجومی در حال فراگیر شدن است و سرویس‌هایی مانند DropBox ، OneDrive ، iCloud ، Gdrive و… در این زمینه رقابت شدید و نفس‌گیری با همدیگر دارند اما نکته‌ای که قابل تامل بوده، این موضوع است که در کشور عزیز ما ایران میزان استفاده از این حافظه‌های مجازی بسیار اندک است و مردم بنا به یکی از دلایل ذیل چندان تمایلی به این موضوع نشان نداده‌اند:

1- عدم آگاهی کافی و آشنا نبودن با مبانی Cloud Driveها
2- ترس از سرقت اطلاعات و حملات سایبری در فضای مجازی
3- بستر ضعیف اینترنت در ایران

اکنون برای هرکدام از این موارد، دلایلی را شرح می‌دهیم که با وجود این مشکلات بهانه برای عدم استفاده از این سرویس‌ها وجود ندارد و شما می‌توانید به راحتی و با خیالی آسوده اطلاعات خود را در فضایی غیر از هارد دیسک یا حافظه‌های قابل حمل ذخیره نمایید.

عدم آگاهی کافی و آشنا نبودن با مبانی Cloud Driveها

عدم حضور نمایندگی شرکت های بزرگ دنیای فناوری مانند مایکروسافت، گوگل، اپل و… در ایران منجر به این موضوع شده است که سطح تبلیغات و آشنایی کاربران با آخرین سرویس‌های روز دنیا در سطحی بسیار پایین صورت گیرد و بعضا درصد کمی از مردم با این سرویس‌ها به شکلی درخور آشنا می شوند و کسانی نیز که اسم این سرویس ها را شنیده‌اند، از کیفیت کار آن‌ها و میزان امنیتشان اطلاع زیادی ندارند و همین موضوع کافیست تا آن‌ها نیز مانند سایرین به جمع استفاده کنندگان اضافه نشوند؛ لذا در صورتیکه اطلاع رسانی وسیعی صورت گیرد مسلما افراد زیادی به این عرصه وارد خواهند شد.

 

ترس از سرقت اطلاعات و حملات سایبری در فضای مجازی

بسیاری از کاربران این موضوع را بهانه قرار می‌دهند که اطلاعات شخصی آن‌ها اهمیت فراوانی برایشان دارد و حاضر به ذخیره‌سازی آن‌ها در فضای مجازی نیستند. برای این قبیل افراد 3 دلیل وجود دارد که آن‌ها را مجاب به استفاده از این سرویس‌ها کند.
نخست آنکه همین افراد که بستر اینترنت را ناامن می دانند تمامی اطلاعات و ایمیل های شخصی خود را از طریق همین شرکت‌ها و بستر اینترنت جابجا می کنند مگر غیر از این است؟ اگر این بستر آنقدر ناامن است پس تضمینی در ارسال ایمیل و کلا کار با شبکه اینترنت وجود ندارد.

دوما این خدمات را شرکت هایی بسیار مطرح و نام آشنا در سراسر جهان ارائه می‌دهند که اعتبار و آوازه خود را در گرو این محصولات و امنیت آن‌ها بدست آورده و حفظ می‌کنند، پس بسیار بعید است که در این زمینه کوتاهی یا حفره امنیتی رخ دهد و حتی در صورت رخ دادن نیز واکنشی قابل تحسین از خود نشان می‌دهند به گونه‌ای که کمترین آسیب به امنیت اطلاعات کاربران وارد آید.
سوما تمامی سرویس های Cloud در حال حاضر از پروتکل امن و رمزگذاری شده HTTPS بهره می‌برند که نفوذ به آن اگر غیر ممکن هم نباشد اما بسیار سخت است و به آسانی امکان پذیر نیست.

بستر ضعیف اینترنت در ایران

با توجه به اینکه میزان Send و Recieve اطلاعات با این فضاهای ابری از طریق اینترنت صورت می گیرد و متعاقب آن در صورت پایین بودن سرعت ارتباط دسترسی به آن به سختی صورت می‌گیرد، کاربرانی که سرعت پایینی در دسترسی به اینترنت دارند این موضوع را بهانه‌ای برای عدم استفاده قرار می‌دهند. حال سوال اینجاست که اطلاعات حساس و مهم شما آنقدر برایتان ارزش ندارد که با مقداری صبر و شکیبایی بیشتر خیال خودتان را از امنیت و نگهداری اطلاعات مهمتان راحت کنید؟ در بخش زیر که مزایای استفاده از Cloud Driveها را مطرح می‌کنیم این مورد پایین بودن سرعت به طور کامل فراموش شده و نشان می‌دهیم که نمی‌تواند مانع از گسترش استفاده باشد.

بدون شک با گسترش حوزه نفوذ شبکه‌های نسل سوم و چهارم تلفن همراه و همچنین افزایش شمار شرکت‌های ارائه دهنده‌ی اینترنت خانگی در ایران، میانگین سرعت دسترسی کاربران به دنیای مجازی نسبت به سنوات اخیر با رشد چشمگیری روبرو شده و بحث پایین بودن سرعت اینترنت روز به روز کمرنگ‌تر می‌گردد.

 

در بخش بالا دلایل عدم استفاده را مطرح کردیم و برای هرکدام مثال نقضی را ذکر کردیم و اکنون نوبت آن رسیده در طرف مقابل موارد فوق، دلایل استفاده و مزایای اصلی Cloud Driveها را مطرح می کنیم:

از بین رفتن مرزها و محدوده‌ها

با استفاده از این سرویس ها و اطلاعاتی که شما در آن‌ها ذخیره می‌نمایید دیگر محدودیت استفاده از یک کامپیوتر خاص بی معنی می‌شود و شما هرکجا که باشید صرفا با در دسترس بودن اینترنت به راحتی به تمامی اطلاعات خودتان دسترسی خواهید داشت و این بزرگترین دلیل منطقی در پیدایش و رشد این سرویس ها بوده است. فرض کنید که در جایی از شما کپی مدارکتان مانند شناسنامه، کارت ملی و… را بخواهند و این مدارک همراه شما نباشد تکلیف چیست؟ مسلما اگر در حافظه‌ای همراه این مدارک را به همراه داشته باشید مشکل حل می شود اما ذخیره کردن آن ها در یک فلش مموری، CD و… نیز می تواند خطرناک باشد و زمینه سوء استفاده‌های احتمالی را فراهم آورد. بنابراین در صورتیکه شما بخشی از مدارک خود را در حافظه Cloud Drive خود داشته باشید بخشی از مشکلاتتان حل می شود.

 

امنیت اطلاعات

در بخش معایب استفاده از این سرویس ها که توسط برخی از کاربران مطرح می شود نیز مورد امنیت اطلاعات مطرح بود و به عنوان یک پارادوکس در بخش مزایا نیز مطرح می گردد، جریان از چه قرار است؟ در این بخش منظور حفظ سلامت اطلاعات و جلوگیری از صدمه دیدن آن‌هاست. همانطور که شما نیز به این موضوع واقف هستید، حافظه‌های هارد دیسک و همراه به شدت آسیب پذیر هستند و با ضربه دیدن، در آب افتادن، نوسان برق و… می‌توانند به راحتی انبوهی از اطلاعات حساس و حیاتی شما را به فنا بدهند. اطلاعاتی که می‌تواند زندگی یک شخص را تحت شعاع خود قرار دهند. یکی از بزرگترین مزایای حافظه های ابری همین موضوع تضمین سلامت اطلاعات شما می‌باشد و دیگر دلیلی بر نگرانی وجود ندارد. اگر نگران Serverهای این شرکت ها نیز می‌باشید خیالتان راحت باشد چون تمامی این سرویس دهنده‌های غول پیکر در دره سیلیکون قرار دارند که امن‌ترین نقطه دنیا در بحث زلزله خیزی، سیل، طوفان و… می‌باشد!

 

اشتراک گذاری و بحث Sharing

فرض کنید که شما در یک شرکت تجاری مشغول به کار هستید و مرتب در حال رد و بدل کردن فرم‌ها، اطلاعات و … با سایر اعضای شرکت هستید. در صورت استفاده از سرویس های ایمیل سرعت کار پایین می‌آید و چک کردن مدام آن ها مسلما نمی تواند راه حلی منطقی در این بخش باشد. در صورت استفاده از حافظه ابری با کپی کردن فایل ها در این بخش به راحتی استفاده از آن ها برای سایرین نیز فراهم می گردد؛ یا مثال دیگر فرض کنید که با دوستانتان به مسافرت رفته اید و به صورت دسته جمعی عکس هایی را گرفته اید. حال قصد دارید که این عکس ها را با آن ها به اشتراک بگذارید و به صورت دائمی آلبوم آن‌ها را بدون محدودیت مکانی در اختیار داشته باشید. اینجا می توانید به راحتی با Share کردن آلبوم عکس ها دسترسی افراد مشخص را به آن ها فراهم آورید.

 

Sync(همگام سازی) تنظیمات سیستم عامل و نرم افزارها

فرض کنید که شما یک اسمارت فون یا تبلت را خریده اید. اکنون هیچکدام از شماره ها و پیام های گجت قبلی را ندارید و انتقال آن‌ها با نرم افزارهای مختلف نیز بعضا مشکلاتی را فراهم می آورد. اینجاست که حافظه های ابری با ذخیره تنظیمات و اطلاعات کاربر امکان دسترسی به آن‌ها را در سایر محصولات نیز فراهم می آورند. فرض کنید که شما یک آیپد دارید و قصد دارید نسخه جدید سیستم عامل ios را بر روی آن نصب کنید و کلی نرم افزار و بازی را هم نصب کرده‌اید و امتیازات آن ها برای شما حائز اهمیت می باشد. اینجاست که سرویس حافظه ابری iCloud از راه می رسد و تمامی امتیازات و تنظیمات سیستم عامل را مجددا بازآوری می کند و اینجا گوشه دیگری از کاربردهای این سرویس‌ها نمایش داده می شود.

 

در این متن به طور مفصل دلایل استفاده از Cloud Driveها را مطرح کردیم. هدف صرفا شکستن این طلسم چند ساله در میان کاربران جهت استفاده از این امکانات است. اکنون در بخش دیدگاه‌ها، از شما همراهان همیشگی ترنجی دعوت به عمل می‌آوریم که نظرات خود را پیرامون این موضوع مهم با ما و سایر دوستانتان در میان بگذارید. نیوشای کلامتان هستیم.

 

بازنشر از وبسایت قدیم پی سی وار به قلم نویسنده این مطلب

اشتراک در
اطلاع از
7 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Big S

عالی❤️

Peiman

یه پیشنهاد دارم برا ترنجی
میتونید مطالب مربوط به ماشین هم پوشش بدید، بازدید کننده ها بیشتر میشن

عارف کمانی

سلام
انشالله در ماه‌های آینده و در صورت برآورده شدن برخی از انتظاراتمون در خصوص بازدید سایت و باز خورد ، به بخشهایی مثل گیم و ماشین هم بیشتر اهمیت خواهیم داد

ahmad

عارف جان یه جوری اطلاع رسانی کنید خیلیا هنوز خبر ندارن ترنجی معرکه شده اگه بدونن برمیگردن

ahmad

با این اینترنت داغون کشورمون عملا استفاده از امکانتن کلود غیر ممکنه من فقط از داکیومنت ها تو این فضا استفاده میکنم

REZA

گوگل درایو استفاده میکنم خیلی خوبه،هم رو لپ تاپ هم رو گوشی نصبه،کار باهاشم واسم راحته،امنیتشم که بالاس.کلا همه خوبن،زیاد فرقی نداره کدوم و انتخاب کنیم

Mortazavi

پست عالی. درود بر شما ?

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
پویا رحمانی
عاشق دنیای تکنولوژی، خودرو و فوتبالم! عشق به تمام معنا...