آذرماه سال ۱۳۹۲ بود که استارت آپی کوچک به نام وانپلاس در شهر شنزن چین تاسیس شد، کشور چین و به خصوص شهر شنزن به علت فراوانی انواع قطعات الکترونیکی و نیروی کار ارزان، بهشتی برای تولیدکنندگان اسمارت فون محسوب میشود. ایده ای که وانپلاس را از سایر تولید کنندگان اسمارتفون جدا می کرد .
تفکر موسس آن آقای «پت لاو» بود، آقای لاو معتقد بود مردم با توجه به هزینه ای که برای یک گوشی میانرده پرداخت میکنند، از سختافزاری که دریافت میکنند راضی نیستند.
اولین تلاش شرکت وانپلاس در دنیای اسمارتفونها OnePlus One نام داشت، اسمارتفونی با سختافزاری در حد پرچمداران مطرح که فقط نصف آنها یعنی ۲۹۹ دلار قیمت داشت، وان پلاس با این گوشی معادلات بزرگان این صنعت یعنی سامسونگ، اچ تی سی، سونی و… را برهم زد و به سرعت با عنوان قاتل پرچمداران مشهور شد؛
مدیران وانپلاس عنوان کردند که نیاز به فروش حداقل ۳۰ هزار دستگاه OnePlus One دارند تا بتوانند به کسب و کار خود ادامه دهند، در ادامه نه تنها این خواسته محقق شد بلکه فروش ۱٫۵ میلیون دستگاه کمک بزرگی به ادامه راه این شرکت بود،
البته مشکلاتی در این بین وجود داشت از جمله این که به علت پایین نگه داشتن قیمت از فروشگاه فیزیکی یا فروش قراردادی خبری نبود و تنها راه خرید OnePlus One از طریق دعوتنامه بود، در عین حال از خدمات مشتریان هم هیچ خبری نبود، این مشکلات باعث نارضایتی مشتریان وانپلاس شد، مشتریانی که عموما افراد دوستدار تکنولوژی (گیک) بودند.
وان پلاس ۲ در زمانی از راه رسید که اچ تی سی با جنس بدنه فلزی و یکپارچه سری ONE توجه مشتریان را علاوه بر نمایشگر، پردازنده و دوربین به جنس بدنه نیز جلب کرده بود و حتی سامسونگ با اس۶ زیر بار این تغییرات رفت،
در حالی که وانپلاس ۲ با جنس و طراحی بدنه نامتعارف، باتری ضیف، کنار گذاشتن سیانوژنمود به عنوان سیستم عامل پیشفرض و روند عجیب خرید از طریق دعوتنامه نتوانست در حد انتظارات ظاهر شود،
وانپلاس با عرضه جداگانه درب پشتی از جنس چوب یا فیبر کربن سعی در جبران نقص جنس بدنه داشت ولی این اقدامات به نظر کارساز نبود؛
در ادامه شرکت تصمیم گرفت برای جبران فروش وانپلاس ۲، مدل X را با بدنه شیشهای به بازار عرضه کند، این مدل نسخه ارزان و کوچک تر وانپلاس ۲ بود البته با سخت افزاری ضعیفتر، این مدل هم عمر کوتاهی داشت و با وانپلاس ۳ جایگزین شد،
وانپلاس ۳ اما با بدنه تمام فلزی و سخت افزار بالارده در کنار حذف شدن روند خرید دعوتنامهای و عرضه گسترده، از طرف منتقدین و مشتری ها بازخوردهای مثبتی را دریافت کرد، تا حدی که وانپلاس این مدل را با پردازنده جدید کوالکام تحت عنوان وانپلاس ۳T آپدیت کرد.
وانپلاس ۵ در روز ۳۰ خرداد، درست در سالگرد رونمایی وانپلاس ۳ معرفی شد، این مدل به جای این که شماره ۴ را اختیار کند مستقیما به سراغ عدد ۵ رفت چون عدد ۴ در چین نحس محسوب میشود،
خود گوشی یک اسمارتفون اندرویدی است که نسخهای از اندرویدِ نزدیک به خالص را اجرا می کند، از نظر ظاهری یک کپی از آیفون محسوب شده و البته قیمتی کمتر از رقبا دارد.
از مشخصات برجسته این گوشی میتوان به دوربین دوگانه، اسنپدراگون ۸۳۵، شارژ سریع دَش (Dash)، و صفحه نمایشگر امولد FHD نام برد که در دو نسخهی ۶ / ۶۴ یا ۸ / ۱۲۸ گیگابایت رم و حافظه داخلی، به ترتیب با قیمت ۴۷۹ و ۵۳۹ دلار در دسترس هستند.
نمیتوان با مشخصات گوشی مشکلی داشت، اما مسئله ای که باعث رنجش من شد صحبت هایی خاص در مراسم معرفی، تبلیغات و بررسی های این گوشی بود، که به نظر من به دقت برای پوشاندن حقیقت طراحی شده اند، اما چرا؟
زمانی که صحبت از وان پلاس می شود چند جمله در ذهنمان پررنگ میشود:
به ترتیب این جمله ها را بررسی می کنیم،
-اول: وانپلاس یک شرکت کوچک است، این موضوع تا چه حد صحیح است؟ در آغاز به کار وانپلاس، آنها در زمینه پشتیبانی (سختافزاری) محصولات واقعا افتضاح بودند و با بهانه این که ما شرکت کوچکی هستیم از زیر بار مسئولیت خود در قبال مشتریان شانه خالی می کرند؛
اما با معرفی وانپلاس ۵ مدیران وانپلاس یک خبرنگار از وبسایت معتبر ورج را به چین دعوت کردند تا فقط توضیح دهند که چرا از تکنولوژی های روز مثل نمایشگر بدون حاشیه، نسبت تصاویر جدید و یا مقاومت در برابر آب استفاده نکرده اند، یا حتی دست به نوآوری نزده و حسگر اثر انگشت را به زیر نمایشگر منتقل نکردهاند؟ پاسخ آنها به رسانه این بود، ما یک شرکت کوچک هستیم؛
اما باید به عرضتان برسانم که شرکت وانپلاس زیر مجموعه مستقیم شرکت اوپو (Oppo) محسوب میشود که به همراه ویوو (Vivo) زیر مجموعه شرکت هولدینگ BBK هستند، نکته جالب این که اوپو به تنهایی در رده چهارم تولیدکنندگان اسمارتفون جهان قرار دارد و بیشتر از برند های صاحب تکنولوژی و نوآور مانند الجی، سونی و اچ تی سی یا هموطنشان شیائومی اسمارتفون می فروشد، شرکت هایی که ما آنها را کوچک محساب نمیکنیم.
مشخص است که وانپلاس با مالک خود اوپو همکاری دارد، نه تنها همکاری بلکه تمام اعضاء موسس وانپلاس قبلا در اوپو کار می کرده اند؛ فرد موسس وان پلاس آقای «پت لاو» قبلا به عنوان یکی از معاونان ارشد اوپو فعالیت داشته است، همچنین ساختمان مرکزی وان پلاس در شنزن دقیقا در یک ساختمان و یک طبقه زیر مقر شرکت اوپو است،
یا این که محصولات وانپلاس از نظر طراحی بسیار نزدیک به طراحی گوشی های اوپو هستند، اما در مورد شارژ سریع دَش باید بدانید که این فناوری به ظاهر اختصاصی وانپلاس، دقیقا فناوری تغییر نام یافته شارژسریع اوپو VOOC است که واحد تحقیقات اوپو به آن دست یافته و آن را به عنوان اختراع کاملا ثبت کرده است؛
دهها دلیل دیگر وجود دارد که این دو شرکت با هم کار می کنند ولی همین موضوع که آنها طراحی محصولات و تکنولوژی های کلیدی را در اختیار یکدیگر قرار می دهند کافیست تا این نکته به اثبات برسد که وانپلاس شرکت کوچکی نیست.
مسئله دیگر این است که چقدر طول میکشد که یک شرکت از کوچک و جوان بودن فاصله بگیرد؟ با وانپلاس ۵ این شرکت چهارمین نسل از اسمارتفونهای خود را وارد بازار کرده است، جالب است بدانید شیائومی، شرکتی که وانپلاس مدل کار آن یعنی فروش اینترنتی و پایین نگه داشتن قیمت را سرلوحه خود قرار داده، در زمان عرضه چهارمین نسل از محصولات خود به بزرگترین تولید کننده اسمارتفون چین تبدیل شده بود،
در حالی که شیائومی برخلاف وانپلاس یک حامی مانند اوپو که آن را از نظر تکنولوژی و مالی حمایت کند نداشته است، اما آیا شما به خاطر دارید شیاوئمی بهانه هایی مانند ما شرکت کوچکی هستیم بیاورد تا از خدمت به مشترین یا نوآوری شانه خالی کند؟ من به خاطر ندارم.
-دوم: شعار قهرمانانه هرگز «ساکن نمیمانیم»، شعار زیباییست، همه شرکت ها ساکن مانده اند ولی وانپلاس در حال حرکت در دنیای فناوری است!
اما صبر کنید، اگر شعار شرکتی ساکن نشدن است در حالی که همه در یک نقطه متوقف شده اند پس آن شرکت باید قابلیت ها و فناوری هایی داشته باشد که آن شرکت هایی که سکون کرده اند آن تکنولوژی را نداشته باشند، موافق نیستید؟
در بازدیدی که خبرنگار ورج از مقر وانپلاس داشت، مدیرعامل این شرکت در حالی که یک تابلو با عنوان «هرگز کاوش را متوقف نکن» در گوشه تصویر قرار داشت، از این صحبت می کرد که آنها منتظر هستند تا ایده ای مانند نمایشگر بدون حاشیه توسط سامسونگ و الجی مورد آزمایش قرار گیرد و به موفقیت تجاری برسد، وی همچنین از اپل تشکر کرد که مردم را با ارزش و کاربرد دوربین دوگانه آشنا کرده و بازار را برای فعالیت آنها آماده کرده است،
اما وانپلاس برای تولید اسمارتفون چه کرده است؟ وانپلاس تکنولوژی هایی که توسط شرکت های دیگر مورد آزمایش قرار گرفته را جمع می کند، از طراحی موجود و آماده آیفون استفاده می کند، سپس فناوری های قدیمی اوپو را هم در آن بکار میگیرد و تمام! اسمارت فونی که هرگز متوقف نمیشود آماده است!
در این میان آیا به نظر شما این شرکت هایی مثل اپل، سامسونگ، الجی و حتی اوپو نیستند که کارهای سنگین این صنعت را انجام می دهند؟ آنها هزینه سنگینی را خرج تکنولوژی های جدید می کنند و با ریسک فراوان آن فناوری را در بازار آزمایش می کنند،
وانپلاس در این میان وقتش را صرف این می کند که بهترین ایده و فناوری های موجود را بردارد و تحت یک مجموعه به عنوان اسمارتفون قاتل پرچمدار عرضه کند، بعد از آن انگشت اتهام به سمت شرکت های نوآور بلند می کند و به این علت که همه نوآری هایشان در بازار جواب نداده است از آنها انتقاد کرده و خود را با آنها مقایسه می کند، در نظر من این نهایت ساکن ماندن است!
-سوم: اهمیت دادن به مشتریان، اصلی ترین خریداران وانپلاس ۱ افراد دوست دار تکنولوژی بودند، افراد عادی به یک کمپانی تازه کار اعتماد نمی کنند و ترجیه می دهند از برند های مشهور استفاده کنند،
با قیمت پایین و مشخصات بالای OnePlus One، افراد گیک به سمت این برند جذب شده و از جایی که این دسته کنترل رسانه های متنی و تصویری دنیای فناوری را در اختیار دارند سریعا به تعریف از وانپلاس پرداختند و بخش بزرگی از شهرت وانپلاس مدیون این افراد است، افرادی که این گوشی را در کنار پرچمداران مطرح قرار دادند و باعث جلب توجه به این برند شدند؛
اما آیا وانپلاس به این دسته از مشتریان وفادار بود؟ تا وانپلاس ۲ بله ولی به علت این که این گوشی طبق برنامه بین این مشتریان به فروش نرفت شرکت سریعا آن را رها کرده و وانپلاس X را معرفی کرد،
وانپلاس در مدل X با تمرکز روی دیزاین، زیبایی و با کمک گرفتن از طراحان مد در نظر داشت تا دیزاینرها، مدل ها و بانوان را به این محصول جذب کند، اما فروش پایین این گوشی قابل پیشبینی بود، زیرا این دسته مشتریان بر خلاف گیک ها علاقه ای به پرداختن پول به شرکتی مانند وانپلاس ندارند،
به نظر رسانه ها و افراد گیک وانپلاس راه خود را گم کرده و در آستانه شکست بود، در این زمان وانپلاس که بزرگ ترین حامی های خود را از دست داده بود، سکوت اختیار کرد تا از حجم انتقادات بکاهد؛
وانپلاس با مدل ۳ ضمن جلب نظر گیک ها، پاسخ انتقادات را هم داد، اما روشی متفاوت برای فروش در پیش گرفت، علاوه بر این که جمعیت مشتریان گیک را راضی نگه داشته بود با تبلیغات گسترده و با استفاده از سوپراستارهای گرانقیمت در تبلیغات، سعی در جذب مشتریان عادی نیز داشت، تا اهسته به طیف مشتریان خود بیافزاید.
در واقع وانپلاس مدل تجاری پدر خود اوپو را دنبال می کند، در اوایل کار اوپو، این برند با رام های متنوع، جامعه بزرگ توسعه دهندگان، مشخصات و قیمت مناسب محبوب گیکها در چین بود، اما پس از مدتی و با چرخش ۱۸۰ درجه ای و با قفل کردن بوتلودر، تبلیغات گرانقیمت و تمرکز روی سلفی، دست روی مشتریان عادی گذاشت و موفق هم شد؛ اکنون شاید اوپو در بین گیک ها محبوب نباشد ولی چهارمین تولید کننده اسماتفون دنیا است.
وانپلاس ۵ گام دیگری در جذب مشتریان عادی است، ظاهر محبوب آیفون، دوربین دوگانه یا افکت بوکه همگی تلاشهایی در جذب مشتریان عادی هستند، شاید در این میان مارکوس برونلی یوتوبر معروف در بررسی خود از وان پلاس ۵ به اندازه بررسی مدل های قبلی وانپلاس مشتاق نباشد، ولی این گوشی در بین مردم عادی فروش خوبی خواهد داشت.
طی سال های آینده و در مدل های ۶ و ۷ و… باید منتظر این باشید که وانپلاس کاملا مشتریان آغازین خود را کنار بگذارد، اما این ضربهای به جامعه گیک وارد نمی کند، گیک ها دوست دارند دیوایس های مختلف را امتحان کنند و به راحتی جایگزینی برای وانپلاس پیدا خواهند کرد.
-چهارم: آیا قیمت پایین هنوز برای وانپلاس صدق می کند؟ با عرضه هر پرچمدار وانپلاس، درصدی به قیمت آن افزوده شده به شکلی که در OnePlus One این گوشی نصف پرچمداران مطرح قیمت داشت ولی در وانپلاس ۵ فقط کمی از پرچمداران مطرح ارزان تر است،
مسئله این است که ایفون ۷ یا گلکسی اس۸ تنها پرچمداران موجود در بازار نیستند، شیائومی شرکتی است که از آغاز کار قیمت مناسبی برای پرچمدار خود داشته است و قیمت دلاری بسیار ارزان تر از وان پلاس دارد،
در ایران قیمت ریالی وان پلاس ۵ به علت عدم وجود نمایندگی در سطح پرچمداران اچ تی سی، الجی و هواوی یا پرچمداران سال گذشته سامسونگ قرار میگیرد؛ پس وان پلاس اکنون در میانه قیمت پرچمداران قرار دارد،
درحالی که تولید کنندگان مطرح در طول زمان با تخفیف و کاهش قیمت سعی در جلب مشتریان دارند اما وان پلاس همواره قیمت خود را ثابت نگه میدارد، پس این موضوع که وانپلاس قیمت مناسبی دارد دیگر درست به نظر نمیرسد.
با در نظر گرفتن تمامی این موضوعات به این نتیجه میرسیم که شرکت وانپلاس با زیرکی و حساب شده، جوّی در اطراف خود ایجاد کرده است تا حقیقت را بپوشاند،
آیا وان پلاس آنقدر کوچک است که نمیتواند نوآوری داشته باشد و مجبور به کپی کردن است؟ خیر!
آیا وان پلاس به شعار خود « هرگز ساکن نمیمانیم» پایبند است؟ خیر.
آیا وان پلاس به مشتریان اولیه خود اهمیت میدهد؟ خیر، فقط زمانی که به آنها نیاز دارد!
آیا وان پلاس واقعا قیمت پایینی دارد؟ این را بر عهده شما میگذارم.
به این نتیجه رسیدیم که وانپلاس آن استارتاپ کوچک و پیشرویی نیست که این شرکت مدام دوست دارد در ذهن ما بگنجاند، فقط یک شرکت تولیدکننده اسمارتفون است که از ایدههای سال گذشته و از طراحی موجود سال گذشته استفاده میکند، سخت افزاری را با کمک پدر خود اوپو تهیه میکند و کمی کمتر از پرچمداران مطرح میفروشد،
ولی آیا این مدل کسب و کار مدل عادلانهای است؟ من با مشخصات گوشی مشکلی ندارم، فقط جوّ ایجاد شده را نمی پسندم و معتقدم این تعاریف در مورد وانپلاس باید پایان بپذیرد،
امیدوارم زمانی که وبسایتهای تکنولوژی ایرانی این اسمارتفون را بررسی میکنند از جملههایی مانند شرکت کوچک و جوان استفاده نکرده و قیمت کم را بهانه نقد نکردن این گوشی قرار ندهند، همچنین کاربران و دوستداران تکنولوژی نیز فریب این جوّ را نخورده و به واقعیات رجوع کنند.
منابع: phone arena, the verge, techaltar, wikipedia
بسیار مطلب زیبا و عالی بود
با تشکر از آقای مهدی رمضانی عزیز
سپاس آقای قنبری ?
بسیار بجا و درست…
ممنون آقا سجاد ?
من فن HTC هستم اما همیشه میگفتم هرگز برندهای با اصالتی مثل سونی و سامسونگ و اچ تی سی رو رها نمیکنم و نمیرم سراغ تازه کارایی مثل اوپو و میزو و وان پلاس.حتی هووآوی به نظر من در حد اون سه برند اصیل نیست.
بالاخره یک جا و یکنفر حرف دل من و خیلیا رو زد
جناب رمضانی سپاس بابت این مطلب فوق العاده.
سپاس از نظر و حمایت شما ?
با عرض سلام و سپاس از آقای رمضانی بابت نقدهاشون . من سه روزه وان پلاس ۵ خریدم قبلا بیشتر محصولات سامسونگ (گلکسی اس ها و نوت ها ) رو داشتم، از سری نوت، آخریش نوت ۵ بود که داشتم و بعد اون به سراغ s7 ادج رفتم و بعدشم ایفون ۶اس پلاس اخرین گوشی قبل از خرید وان پلاس بود.
اینکه شما فرمودین کپی برداری کرده از موفقیت بقیه ، به نظرم از نظر مصرف کننده بد نباشه، چون هرکس حق انتخاب داره، ببینین مشکل بزرگ اس ۷ ادج نداشتن یه محافظ صفحه خوب بود ، من ۴ نوع محافظ صفحه براش گرفتم باز هم یا بلند میشد ، یا کامل نمیچسبید و…. خوب من به همین خاطر و اینکه دیدم سامسونگ هیچ راه حلی ارائه نداده از این گوشی زده شدم و از اس ۸ صرف نظر کردم، مورد بعدی سیستم عامل بود که از محدودیت ios و باطری ضعیف بدلیل سخت افضار فوق العاده قوی خسته شدم پس فقط از برند های مطرح بازار میتونستم htc بگیرم u11 …. که اونم تا وارد بازار بشه و حباب قیمت بخوابه سه ماه طول میکشه… و تمام زیبایی گوشی پشتشه که از جنس شیشست و اونم قاب بندازیم از بین میره…
اینارو گفتم که بدونین شرکت کننده های بزرگ هم خیلی به فکر مصرف کننده نبودن و تو دنیا اقتصاد حرف اولو میزنه…به نظرن اینکه یه کمپانی بهترینای چندتا شرکتو جمع کنه یا کپی کنه یا وایسه بقیه بیان تجربه کنن و اون استفلده کنه از نظر مصرف کننده عالیه… این شرکتا هرچقدرم بزرگ باشن حتی نمیتونن بودجه تحقیقاتی اپل یا سامسونگ رو بدن…ضمن اینکه کارگر و قطعات و قیمت و کیفیت وان پلاس ۱ با وان پلاس ۵ فکر نکنم یکی باشه
همونطور که میدونین حتی با تغییر جنس بورد قطعات الکتریکی قیمت تغییر میکنه
بقیه نقدتون منصفانه بود و قبولش دارم ..
این گوشی هم فعلن خوبه ولی آینده رو نمیدونم چون اگه خراب بشه فقط بایدلوازمشو از طریق برخی سایتا واردکنم که زمان بره. ولی تو ifixit دیدم یه کلیپ که نشون میداد چون بیشتر قطعات ماژولارهستن تعمییرش نباید سخت باشه فقط قطعات میخواد که شرکتی که ازش خریدن تا یکسال ضمانت تامین قطعات رو داده که حتما به این سادگی هم نخواهد بود
ممنون از وقتتون که برای خوندن این نظر گذاشتین
سپاس از نظر شما دوست عزیز،
من هم با شما موافق هستم که از نظر سخت افزاری وان پلاس کامل است.
مشکل من جوّی هست که این شرکت در اطراف خود ایجاد کرده، مواردی که در وان پلاس ۱ پاسخگو بود، ولی در وان پلاس ۵ قابل توجیه نیست.
به نظر من زمانی که شرکتی اوج میگیرد، قیمت پایینی ندارد و با وجود یک پدرخواندهای مثل اوپو وقتش را برای تکنولوژی های جدید و طراحی صرف نمیکند، حداقل باید صادق بوده و دست به نوآوری زده و تمایز ایجاد کند، پشتیبانی مناسب داشته باشد و عادلانه رقابت کند.