حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

دابلیو دابلیو دی سی ۲۰۱۷ ! تجربه کاربری

نوشته

6 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، تحلیل راهبرد، نگاه ترنجی

عبارت WWDC مخفف Worldwide Developers Conference است که هر ساله در کالیفرنیا برگزار می شود. کنفرانس جهانی توسعه دهنده های اپل که محلی برای رونمایی از فناوری های جدید نرم افزاری و سخت افزاری برای توسعه دهنده ها است و از زمانی که امکان آن فراهم شده است، نطق اصلی آن را می توانید به صورت زنده ببینید. از مجموع کلمات بالا کافی است یک عبارت را به یاد داشته باشید تا با ترنجی به ادامه مطلب برویم، “توسعه دهنده ها” ! این عبارت را خوب در ذهن داشته باشید.

دیشب و به مدت نسبتا طولانی بیش از ۱۳۵ دقیقه شاهد شلیک شدن اطلاعاتی بسیار فشرده و پر اهمیت به ذهن کاربران و مهم تر از آن، توسعه دهنده ها بودیم به شکلی که ممکن نیست پس از این ۱۳۵ دقیقه نفس گیر مصمم نشده باشید این اکوسیستم لعنتی (!) را تجربه کنید. البته این توصیف را از ذهن یک کاربر می گوییم که استفاده اصلی روزمره خود را با اکوسیستم رقیب یعنی اندروید انجام می دهد. اگر کاربر اکوسیستم اپل هستید مسلما دیشب پر از خبرهای خوب برای شما بوده است. به دور از توصیف ذهن یک کاربر اندرویدی (گوگلی) و شعف یک کاربر اپلی، بیایید به صورت خلاصه ببینیم دیشب چه اتفاقی افتاده است و دید اپل برای سال آینده بیشتر متمرکز بر چیست؟ این تصمیم ها و پیشرفت ها بر اساس چه چیزی بوده است و تفاوت خط مشی اپل با دیگر شرکت ها را بررسی کنیم.

بسیار خوب، حتما بهتر از ما می دانید که ۶ معرفی بزرگ در مراسم دیشب اتفاق افتاد و احتمالا ده ها پست و مطلب چند ده جمله ای درباره آن خوانده اید. هدف ما در ترنجی تکرار مکررات نیست، قصد بر این است که بتوانیم یک نگاه خاص را به اتفاقاتی که رخ می دهد را به شما ارایه دهیم، یک نگاه ترنجی طور خالص! هر چند کنفرانس دیشب به شکل انفجاری اخبار و اطلاعات جدیدی داشت ولی بیایید یک قدم عقب تر برویم و از دور به همه چیز نگاه کنیم.

دو معرفی ابتدایی که مربوط به سیستم عامل تلویزیون و سیستم عامل ساعت اپل (tvOS و watchOS) می شوید، شاهد به روزرسانی های لازم، مختصر و مورد انتظار بودند. دسترسی به سرویس ارایه ویدیو آمازون و آمازون پرایم برجسته ترین تغییر در tvOS بود. watchOS که حالا در چهارمین نسل خود قرار دارد و راستش را بخواهید نمی دانم چطور به نسخه چهار رسیده است (بگذارید به حساب عدم علاقه مندی من به این موجودات گران پشت دستی!)، پیشرفت های مختصر، مفید و قابل انتظاری را داشت. جذاب ترین آن را می توان صفحه ساعت (Watch Face) به روزشونده وابسته به سیری دانست. این عالی بود و به نظر ما ساعت می تواند بدین شکل اطلاعات مفیدتری را ارایه کند، پس منتظر باشید که شبیه آن را روی ساعت های مثلا هوشمند دیگر (!) نیز ببینید!

پس از این دو معرفی می توان به معرفی نسبتا پر جزئیات اما کم هیجان macOS (با آن اسم عجیبش!) و البته شگفنی این بخش یعنی iMac Pro اشاره کرد. سیستم عامل مک به روزرسانی شده و بهبودها و استاندارهای جدید لازم و بعضا جدید به آن اضافه گشته است. جذاب ترین ها را می توان در Metal 2، پشتیبانی از فرمت ذخیره سازی ویدیو H265 و سیستم ذخیره سازی فایل های APFS دید. در بخش سخت افزار شاهد به روزرسانی های قابل انتظار سری مک بوک پرو، مک بوک و آی مک ها بودیم. سری جدید پردازنده های نسل ۷ اینتل، افزایش حافظه رم و بهبود کیفیت نمایشگر از مشخص ترین پیشرفت ها هستند. گل سر سبد این بخش می تواند آی مک پرو باشد! آی مک پرو مشخصات ماورایی چون ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم، پردازنده ۱۸ هسته ای زنون اینتل، پردازش ۲۲ ترافلاپسی در گرافیک و حافظه ذخیره سازی ۴ ترابایت SSD را ارایه می دهد که مشخصا بی نظیر و شوکه کننده است. البته موضوعی که بیش از این لیست سخت افزاری برای یک کاربر “پرو” یا همان حرفه ای اهمیت دارد، قابلیت ارتقا و شخصی سازی است که در این غول رعایت نشده است.

کم کم به ۳ معرفی هیجان انگیزتر و کلیدی نزدیک می شویم. هوم پاد (homePod) به نظر ما سومین بخش پر اهمیت در این معرفی های ششگانه بود. نحوه معرفی زیرکانه اپل برای این محصول را می ستایم. البته نمی توان صرفا این نحوه معرفی را، سیاست دانست و بیشتر می توان به آن به چشم نگاه اپل به این دسته محصولات هوشمند نگاه کرد. فیل شیلر به خوبی این محصول را بیشتر به چشم یک بلندگوی با کیفیت موسیقی برای خانه معرفی کرد. این البته همانطور که گفتیم می تواند دید اپل نسبت به این دسته بندی مهم و حیاتی از ابزارهای هوشمند نوین باشد. تا به حال شاهد ارایه محصولات آمازون، گوگل و اسنشیال در این زمینه بوده ایم. آن ها بلندگوهایی هستند که هوشمند بوده و می توانند دستیار صوتی شما هم باشند. دستگاه هایی که روی کیفیت موسیقی خیلی متمرکز نیستند اما می خواهند بخش مهمی از زندگی شما باشند و در نقش کنترل کننده مرکزی اینترنت اشیا که آینده فناوری در سال های پیشرو است، ظاهر شوند.

اپل ابتدا به فناوری های صوتی اشاره کرد که حقیقتا تامل برانگیز بودند. هدایت هوشمند صدا با توجه به محیط، قدرت صوتی و میکروفون های آن برای تشخیص صدای شما از هر سو خود فناوری های قابل ستایشی هستند. به صورت داخل پرانتز اما از همگام سازی با سیری صحبت به میان آمد و البته سوال های جذابی مثل “این آهنگ مال کیه؟” آن هم در حین پخش موزیک، باز دیگر برترین نزدیک به واقعیت بودن سیری را به رخ گوگل اسیستنت می کشد. در حقیقت اپل بیشتر می خواهد یک دستگاه متمرکز بر موسیقی که می تواند کارهای جالب دیگری را نیز بکند را معرفی شد. دو استدلال را می توان از این نوع معرفی دریافت، اول اینکه شاید واقعا اپل نمی خواهد شبیه به یک دنباله رو در مسیر آمازون و گوگل به چشم بیاید و دوم اینکه شاید دوست دارد دست روی نقطه ضعف رقبا بگذارد و به آن ها حمله کند. در حقیقت هر دو استدلال صحیح است، اپل می خواهد دقیقا یک دستگاه را در یک دسته بندی مشخص ارایه کند اما به شکلی متفاوت تا بتواند قدرت مانور بیشتری به دور از سایه دنباله رو بودن داشته باشد.

آیا homePod می تواند موفق باشد؟ برای پاسخ به این سوال کمی زود است اما بد نیست قمیت پایه ۳۵۰ دلاری را نیز برای آن در نظر بگیرید، چیزی حدود ۱٫۵ میلیون تومان! خیلی اوقات به دور از کیفیت و کارایی دستگاه، رده قیمتی می تواند به تنهایی پاسخ این سوال را بدهد. باید دو مورد را در نظر داشته باشید، اول اینکه درباره شرکتی صحبت می کنیم که اکثر اکوسیستم آن قیمت را در درجه دوم قرار می دهند. دوم آنکه با توجه به فناوری های مورد تمرکز اپل و نحوه جالب قیمت گذاری اپل در کنفرانس و مقایسه آن با قیمت یک بلندگوی با کیفیت+بلندگوی هوشمند می توان گفت ذهن مخاطب برای پذیرش این رده قیمتی آماده است.

با توجه به دید متفاوت اپل، می توان گفت homePod می تواند محصول موفقی باشد، محصولی که البته فروش بی نظیری همانند آیفون نخواهد داشت اما فروش قابل توجهی در دسته بندی خود دست و پا می کند.

دومین عنوان با اهمیت و هیجان انگیز را می توان در iOS 11 دانست. به روی صحنه آمدن های مکرر کرگ فدریگی خود به خوبی نشان می داد که این یک کنفرانس با تمرکز نرم افزاری است، همانطور که از اسمش پیداست، کنفرانس توسعه دهنده هاست و بزرگترین رونمایی که از آن انتظار داریم و قطعا در آن روی می دهد، معرفی سیستم عامل بعدی موبایل و تبلت های این شرکت، یعنی iOS است. نسخه بعدی سیستم عامل موبایل و تبلت اپل که حالا در شماره یازدهم خود است، یک تمونه از تغییرات کوچک در جهت ارتقا تجربه کاربری است. تجربه کاربری که با هر کدام از این تغییرات کوچک، گویی پلی از روی رودخانه زده شده و رسیدن به هدف را بسیار ساده تر از پیمودن مسیر طولانی و دور زدن زودخانه کرده است. خیلی از وظایف قبلا هم صورت می گرفته اما از این به بعد به روشی ساده تر قابل انجام است. تمام تغییرات در رابط کاربری و پایه سیستم عامل را می توان در جهت ارتقا تجربه کاربری بهینه تر دید. پیشرفت هایی که شاید قبلا هم وجود داشته اند اما حالا به اکوسیستم اپل رسیده اند و به جمعیت عظیم و وفادار کوپرتینویی ها سرویس خواهد داد. چیزی که اهمیت دارد این است که تمام این قابلیت ها سادگی، زیبایی و سرعت بی نظیر مورد انتظار از اپل را با خود دارند. از تغییرات جالب در برنامه Photos تا اپ استور جدید، پیشرفت های برنامه مسیج و کنترل سنتر همه و همه یک تجربه کاملا تو را برای شما که حتی دارنده آیفون ۶ از آن بهره خواهد برد.

اما به اولین موضوع دارای اهمیت از نظر ما می رسیم، آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچی! در ارایه این آیپد حرکت های مختلفی مستتر است. اولین و پایه ای ترین نگاهی که شاید مستتر در این حرکت باشد را می توان در بهینه سازی های iOS برای این سبک استفاده دید. آیپد پرو جدید ۱۰٫۵ اینچی با اندازه نمایشگر بزرگ تر می تواند پوزخندی باشد به شرکت هایی که اندازه نمایشگر ۱۰٫۵ اینچی خود را رها کردند و به اندازه ۹٫۷ اینچی اپل روی آوردند! البته که این تغییر اندازه که ما ذکر کردیم بیشتر تغییر نسبت تصویر از ۱۶:۹ به ۳:۲ بود ولی اپل به حفظ همان نسبت تصویر خود و کم کردن حاشیه نمایشگر به اندازه آیپد مینی، توانسته است نمایشگر با ۲۰% مساحت بزرگتر به شما بدهد. این نمایشگر با حداکثر نرخ رفرش ۱۲۰ مگاهرتز تجربه کاربری بی نظیری همراه با قلم و البته تماشای ویدیو یا انمیشین های سیستم عامل را به شما می دهد و چه خوب که این نرخ رفرش به منظور ذخیره با توجه به استفاده شما انرژی قابل تغییر است. البته که این آیپد موضوع بحث ما نیست، این آیپد خود با دوربین هایی همانند آیفون ۷ دوباره به فلسفه “تبلت که دوربین محور نیست” پشت کرده است اما باز هم موضوع اصلی صجبت ما نیست. موضوع اصلی صحبت ما درباره نحوه بازطراحی iOS برای این دستگاه است. حالا iOS روی صفحه لمسی بیش از هر زمان دیگری به macOS نزدیک تر است. به نظر ما این می تواند اساسی ترین گام در جهت کسب تجربه برای لمسی شدن macOS یا حتی تبدیل شدن iOS به سیستم عامل دستگاه های لمسی جایگزین شونده به جای مک بوک ها باشد. این یک احتمال است که به نظر ما بعید نیست. با توجه به نزدیک شدن کارایی آیپد پرو به مک بوک ایر، می توان دلیل محکمی بر عدم تمرکز اپل روی سری ایر مک بوک پیدا کرد.

iOS 11 برای آیپد ها فوق العاده است، از قابلیت تشخیص دست خط شما و جستجو در بین آن ها تا قابلیت بی نظیر درگ اند دراپ و مالتی تسک و تسک سوییچر که دموی بی نظیر آن توسط کرگ فدریگی ما را انگشت به دهان گذاشت. هر چند قابلیت جستجو بین دستخط ها می توان از سال ۲۰۱۳ و در گلکسی نوت ۳ سامسونگ نیز دید اما اینجا شما با آیپدی طرف هستید که نمایشگر بی نظیری دارد، اکوسیستم اپل را دارید و کم نقص بودن آن را می توانید به تاخیر ۴ ساله ببخشید.

در مجموع همانطور که تیم کوک گفت، دابلیو دابلیو دی سی ۲۰۱۷ (!) بزرگترین در نوع خود است. چه از نظر حضور ۵۳۰۰ نقر توسعه دهنده در محل کنفرانس، چه از نظر بازه سنی ۱۰ الی +۸۰ سال در بین این توسعه دهنده ها و چه از نظر تعداد معرفی های نرم افزاری و سخت افزاری مختلف. در بین همه این معرفی هایی که شاید خیلی از آن ها را به شکلی دیگر از قبل دیده باشید، برخی از آن ها مثل ارتقا سخت افزاری قابل انتظار آیپد ها، مک بوک و آی مک ها از اهمیت کمتری برخوردار باشد و برخی دیگر خیلی دلفریب، یک چیز یکسان است و آن حرکت در جهت تجربه کاربری بی نظیر برای کاربران این اکوسیستم است. موضوعی که سبب شده است حتی با وجود تاخیر ورود قابلیت های AR و VR به این اکوسیستم اما هنوز کاربر منتظر نسخه اپلی این قابلیت ها باشد.

گفتیم به یک عبارت را به یاد داشته باشید، “توسعه دهنده ها” ! سنگ بنای تمام موفقیت های اپل را می توان در تلاش همین توسعه دهنده ها دید، جایی که اپل البته کم نگذاشته و تا کنون ۷۰ میلیارد دلار (تصورش کنید) را به توسعه دهنده ها پرداخت کرده (در حقیقت شما پرداخت کرده اید) هزینه که شامل ۱۸۰ میلیارد بار دانلود یکتا بوده است (دوباره تصور کنید!). بدین گونه است که با ابزارهای صحیح که در اختیاز توسعه دهنده ها قرار می گیرد و مبین سمت و سوی حرکت آن ها در جهت دید شرکت است، یک تجربه کاربری بی نظیر برای جذب و ماندن کاربر در اکوسیستم پول ساز اپل شکل می گیرد.

شما می توانید خلاصه ای ۱۷ دقیقه ای از کل موارد را در ویدیو زیر ببینید که البته توصیه می کنیم حتما ویدیو کامل کنفرانس را مشاهده کنید:

[aparat id=”g8BbR”]

نظر شما درباره کنفرانس توسعه دهنده های اپل ۲۰۱۷ چیست؟ شما آن را چگونه دیدید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)