حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

وسترن دیجیتال هاردهای جدید پرظرفیت ۱۲ و ۱۴ ترابایتی خود را معرفی کرد

امروزه به لطف پیشرفت خوبی که در میان حافظه‌های SSD شکل گرفته، دیگر هاردهای HDD به اندازه‌ی گذشته جلب توجه نمی‌کنند؛ اما این نوع درایوها همچنان به‌عنوان گزینه‌ای برای دسترسی به حجم حافظه‌ی بیشتر با قیمت پایین‌تر مطرح هستند. وسترن دیجیتال اولین شرکتی بود که حافظه‌های HDD پرشده با گاز هلیوم را به بازار عرضه کرد و حالا این شرکت سری جدید این محصولات را با حجم‌های فوق‌العاده‌ی ۱۲ و ۱۴ ترابایتی معرفی کرده است.

در ادامه با ترنجی همراه باشید…

در هارد ۱۲ ترابایتی HGST هلیومی (یکی از برندهای شرکت وسترن دیجیتال) وسترن به لطف درایو هشت صفحه‌ای موفق به فشرده کردن ۸۶۴ گیگابیت فضا در هر اینچ شده و سرعت چرخشی معادل ۷۲۰۰ دور در دقیقه دارد. این محصول در هر دو مدل SATA و SAS تولید شده و سرعت انتقال ۶ تا ۱۲ گیگابیت در ثانیه را بسته به رابط کاربری که با آن در ارتباط است را ارائه می‌کند. هردو مدل این هارد ۲۵۶ مگابایت کش دارند و ۸ میلی‌ثانیه برای خواندن در کنار ۸٫۶ میلی‌ثانیه برای نوشتن در این حافظه‌ها زمان نیاز است. ساختار هشت‌صفحه‌ای این درایو مدیون گاز هلیوم است زیرا هلیوم چگالی کمتری نسبت به هوا دارد، در نتیجه امکان فشرده‌سازی بیشتری را برای صفحه‌ها فراهم می‌آورد و همچنین لرزش و اصطکاک کمتری نیز درون درایو رخ می‌دهد. از نظر تئوریک شرکت وسترن دیجیتال می‌توانست از گاز هلیوم برای افزایش سرعت تعداد کمتری صفحه بهره ببرد اما با توجه به ظهور SSDها دیگر توجیهی برای ادامه‌ی تلاش در این جهت وجود نداشت؛ زیرا حداکثر سرعتی که به‌وسیله‌ی این فناوری قابل دستیابی بوده بازهم هم بسیار کمتر از سرعتی است که حافظه‌های SSD مدرن امروزی در انتقال اطلاعات ارائه می‌کنند.

اما بین دو مدل ۱۲ ترابایتی و مدل ۱۴ ترابایتی یک تفاوت مهم نیز وجود دارد؛ مدل ۱۲ ترابایتی از سیستم ضبط مغناطیسی عمودی (PMR) استفاده می‌کند، در حالی که مدل ۱۴ ترابایتی از سیستم ضبط مغناطیسی شیروانی (SMR) بهره می‌برد. با سیستم SMR می‌توان به تراکم ناحیه‌ای بیشتری دست پیدا ‌کرد زیرا همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید مسیرهای خواندن و نوشتن هارد در این طراحی بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

seagate-smr-vs-conventional-hard-drive-writing

به دلیل هم‌پوشانی که در این مسیرها وجود دارد در مرحله‌ی نوشتن اطلاعات بر روی مسیرهای مختلف داده‌ها بارها بازنوشت می‌شود؛ درنتیجه درایو HDD برای دسترسی و خواندن اطلاعات باید هربار پس از مرحله‌ی خواندن مجدداً اطلاعات را بازنویسی کند تا از پاک شدن اطلاعات مهم جلوگیری شود؛ بنابراین درایوهای SMR معمولاً برای مصرف‌کنندگان عادی توصیه نمی‌شوند و تنها در ابعاد صنعتی که حجم بالاتر بر معایب این طراحی ارجحیت دارد، از این فناوری استفاده می‌شود؛ با طراحی SMR می‌توان تا ۲۵ درصد فضای بیشتری را بر روی سطح مشابه نسبت به یک درایو PMR فشرده کرد بنابراین این احتمال وجود دارد که شرکت وسترن دیجیتال در آینده‌ی نه‌چندان دور یک هارد ۱۶ ترابایتی SMR را نیز عرضه کند.

حافظه‌های SMR دو نوع هستند، نوع اول به‌وسیله سیستم و خود دستگاه مدیریت می‌شود و نوع دوم به‌وسیله کاربر مدیریت می‌شود؛ در نوع دوم کاربر تعیین می‌کند که خواندن و نوشتن اطلاعات در کدام مسیر انجام شود، هارد درایو ۱۴ ترابایتی جدید وسترن دیجیتال نیز از نوع دوم خواهد بود که این محصول را برای مصرف‌کنندگان عادی نامناسب‌تر از قبل می‌کند.

انتظار می‌رود شرکت‌های رقیب از جمله Seagate در سال ۲۰۱۷ هاردهای ۱۲ ترابایتی خود را معرفی و به بازار عرضه کنند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://www.extremetech.com/computing/240878-western-digital-announces-new-high-capacity-12tb-14tb-helium-filled-hard-drives”]extremetech[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا سهیلی‌فر
سم شناس پزشکی، مدرس زبان انگلیسی، مترجم و نویسنده ترنجی، عاشق تکنولوژی و ورزش