حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استفاده از هولولنز در عمل جراحی ستون فقرات

هدست واقعیت مجازی هولولنز مایکروسافت کارش از تفریح و سرگرمی گذشته و به ابزاری عملی در کار و حرفه روزمره تبدیل شده است.

تازه‌ترین کاری که با این هدست صورت گرفته استفاده از آن در عمل‌های جراحی ارتوپدی است چون ظاهرا هولولنز در عمل جراحی پر خطر و هول‌انگیز ستون فقرات به کار گرفته شده است.

دکتر هنریک لمپرت، جراح ستون فقرات ارتوپدی، که در شهر سانتا کاتارینای برزیل در موسسهOrtopedia e Traumatologia de Jaraguá do Sul کار می‌کند به همراه همکارش دکتر برونو گوباتو برای جراحی آرترودز ستون فقرات که به التهاب ستو فقرات نیر معروف است معمولا در جراحی‌های خود از پیچ و مهره استفاده می‌کنند تا قسمت‌هایی از ستون فقرات را که در اثر حرکت باعث درد و دیگر عوارض ناخواسته می‌شود ثابت نگه دارند.

این پزشکان همچنین برای گرفتن راهنمایی در جراحی و جاگذاری دقیق‌تر پیچ و مهره‌ها از هدست هولولنز کمک گرفته‌اند تا به این وسیله از عوارضی مانند آسیب‌های عصبی و شل شدن ایمپلنت که در نهایت منجر به جا گذاری نادرست می‌شود پیشگیری کرده باشند.

هدست هولولنز به گروه پزشکان کمک کرده است تا مدلی سه بعدی از ستون فقرات بیمار با کمک سی‌تی اسکن سه بعدی که شامل تعیین مسیر ایده‌‌آل پیچ و مهره‌ها است در اختیار داشته باشند. این گروه از پزشکان خاطرنشان کرده‌اند که هدست هولولنز ازران‌تر و دست یافتنی‌تر از دستگاه سی‌تی اسکن حین عمل است که تاز آن هم فقط در پاره‌ای از مناطق وجود دارد.

آنان همچنین گفته‌اند که تنها مشکل موجود در اختیار گرفتن قدر واقعی دستگاه است چون به گفته این پزشکان تصویر سه بعدی که هولولنز ارایه می‌دهد از لحاظ اندازه و سطح جزییات محدودیت دارد و نیز نرخ فریم آن مدلی پیچیده به دست می‌دهد.

از سوی دیگر، پزشکان شیفته و مفتون میدان دید هدست هولولنز شده‌‌اند زیرا این امکان را به آنان داده تا تصویری بدون مانع در برابر دیدگان خود داشته باشند و به این وسیله بتوانند موارد دیگری را نیز مشاهده و ثبت کنند.

استفاده از هدست هولولنز در عمل‌های جراحی هنوز بعد تجاری پیدا نکرده است اما دکتر لمپرت امیدوار است دوره آموزشی جراحی با هولولنز را برگزار کند.

[button type=”default” color=”” target=”” link=”https://mspoweruser.com/hololens-used-assist-actual-spinal-surgery/”]mspoweruser[/button]

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
جلیل جعفری
مترجم و روزنامه‌نگار