حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تصاویر جدید و خیره‌کننده کاوشگر داون از سیاره کوتوله سرس

نوشته

7 سال قبل | بدون دیدگاه | فناوری هوافضا، نجوم

کاوشگر داون ناسا تصاویر خیره‌کننده جدیدی از سیاره کوتوله سرس ثبت کرده و در حال صعود به مدارهای بالاتر است. در یکی از تصاویر (تصویر بالای متن)، گودال اوکاتور و ناحیه روشن وسط آن به‌خوبی پیداست. پهنای این گودال ۹۲ کیلومتر و عمق آن ۴ کیلومتر است. کاوشگر داون این عکس را از ارتفاع ۱۴۸۰ کیلومتری سطح سرس در اوایل اکتبر (اواسط مهر) تهیه کرده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید…

گودال اوکاتور و نقاط روشن

دانشمندان علوم سیاره‌ای بر این باورند که نقاط روشن داخل گودال اوکاتور ممکن است ناشی از مواد آب نمکی باشند. این مواد مایع طی فعالیت زمین‌شناختی از سطح سرس بیرون می‌زنند. مایع پس از رسیدن به سطح تصعید می‌شود و نمک‌ها را از خود به‌جای می‌گذارد. برخی نیز بر این باورند که برخورد دومی در سطح گودال اوکاتور منجر به بالا آمدن این مواد شده است.

دانشمندان همچنین تصویری را منتشر کردند که سرس را در رنگ طبیعی نشان می‌دهد. یعنی اگر از کنار این سیاره کوتوله عبور کنید، با چنین منظره‌ای مواجه می‌شوید:

dawn-ceres-human-eye-view

ادامه مأموریت داون

مدار جدید داون در ارتفاع ۷۲۴۲ کیلومتری از سطح سرس خواهد بود. ناسا در حال فرستادن این کاوشگر به ارتفاعات بالاتر است تا بتواند اندازه‌گیری‌های بیشتری انجام دهد. برای مثال، این فضاپیما از طیف‌سنج پرتو گاما و نوترونی برای بررسی پرتوهای کیهانی که فضای اطراف سرس را می‌پوشانند، استفاده خواهد کرد و این اندازه‌گیری‌ها را با اندازه‌گیری‌های قبلی که در فاصله نزدیک انجام داده بود، مقایسه خواهند کرد. درنتیجه می‌توان نویز پس‌زمینه را از سیگنال‌ها حذف کرد تا ترکیبات سرس با دقت بهتری تخمین زده شوند.

سرس صعود به مدار جدیدش را در چهارم نوامبر (۱۴ آبان) آغاز کرد. درحالی‌که مأموریت اصلی در ماه ژوئیه (اوایل مرداد) تمام شد، ازآنجایی‌که کاوشگر همچنان فعال بود و مشکلی نداشت، ناسا مأموریت آن را تمدید کرد.

مجموعه تصاویر کاوشگر داون از سیاره کوتوله سرس در ویدئوی زیر ارائه‌شده است:

[aparat id=”i8Yhl”]

فضاپیمای داون در سال ۲۰۰۷ پرتاب و ابتدا به سیاره کوتوله وستا اعزام شد و در سال ۲۰۱۱ وارد مدار وستا شد. در سپتامبر سال ۲۰۱۲ از مدار وستا خارج و عازم سرس شد و در ماه مارس ۲۰۱۵ وارد مدار سرس شد. پس از پایان مأموریت، کاوشگر داون در مداری به دور سرس رها خواهد شد و تا میلیون‌ها سال در این مدار باقی خواهد ماند.

Space.com

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علي رسول زاده